Skocz do zawartości

Thermomur - czym i jak docieplić piętro/poddasze?


Recommended Posts

Witam serdecznie,

dom został wybudowany w systemie Thermomur czyli pustaków styropianowych.
Dom posiada 3 kondygnacje.
Parter, piętro, nieużytkowe poddasze

Posiadam problem z tym, że w zimę na piętrze mimo ogrzewania jest zimno a w lato bardzo gorąco.
Na parterze w zimę jest ciepło a w lato przyjemny chłód.

I właśnie proszę Was o pomoc w rozwiązaniu problemu na piętrze.
Według planów dach jest w następującej konstrukcji:
(5) Dachówka cementowa
(17) Styropian Thermomur TH-7
(14) Krokwie 7x14
(1,25) Płyta G-K

Na nie użytkowym poddaszu nie ma płyt G-K i przebywając na nim mam wrażenie jakby poprostu wiało i było chłodniej niż na niższych kondygnacjach. Są miejscami widoczne nie duże szpary pomiędzy pustakami styropianowymi na dachu. Strych ma pozostać nadal nie użytkowy gdyż jest przeznaczony na schowek.

Moje pytania:
- Czy można na piętrze zerwać płyty G-K i pomiędzy krokwie ułożyć 15 cm wełnę, folię paroizolacyjną i potem płyty G-K?
- Czy można uzupełnić szpary pomiędzy pustakami styropianowymi na dachu np. pianką poliuretanową/montażową?

Pozdrawiam
Link do komentarza
Z opisu trudno jednoznacznie wnioskować o konstrukcji, gdyż raz jest podane, że płyty g-k są na dachu, a w innym miejscu, że ich nie ma. Problem jednak nie dotyczy ocieplenia dachu, a brak jest informacji o izolacji stropu nad piętrem, bo to on odpowiada za ciepłochronność pomieszczeń.

Poddasze nieużytkowe powinno być wentylowane, strop ocieplony, a izolacja termiczna dachu wpływa głównie na ochronę przed nadmiernym nagrzewanie pod wpływem promieniowania słonecznego.

Podsumowując - trzeba zacząć od sprawdzenia i poprawienia izolacji na stropie, a nie na dachu.
Link do komentarza

DSC01446.jpg




Na piętrze sufit jest w konstrukcji: płyta g-k, jętka i pomiędzy nimi wełna.

I właśnie tutaj ma być ten niby stryszek w którym będę przechowywał rzeczy. Podłogę mam zamiar wykonać z płyt osb.
"Sufitem" stryszku jest właśnie dach w konstrukcji: Krokwie(pomiędzy nimi nic nie ma), pustak TH-7 i dachówka cementowa. I właśnie pomiędzy tymi pustakami TH-7 są przerwy przez które wieje.

- czy te szczeliny mogę uzupełnić pianką ?
- Czy na krokwie zakładać potem folię paroizolacyjną? Krokwi potem nie mam zamiaru niczym zakrywać.

Jeśli chodzi o piętro to skosy są w konstrukcji: Płyta g-k, krokwie, pustaki TH-7, dachówka cementowa. Planuję zrzucić te płyty g-k i dołożyć wełnę między krokwie.

- Czy musi być jakiś odstęp pomiędzy wełną a pustakami TH-7?
- Czy po założeniu wełny układać folię paroizolacyjną i dopiero potem płyty g-k?

Pozdrawiam
Link do komentarza
Przekazuję odpowiedź przedstawiciela firmy thermodom:

Cytat

- Czy można na piętrze zerwać płyty G-K i pomiędzy krokwie ułożyć 15 cm wełnę, folię paroizolacyjną i potem płyty G-K?


Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest zastosowanie wypełnienia międzykrokwiowego w postaci płyt styropianowych bądź też spotykanych na rynku dedykowanych produktów do izolacji międzykrokwiowej (też styropianowych).
Cytat

- Czy można uzupełnić szpary pomiędzy pustakami styropianowymi na dachu np. pianką poliuretanową/montażową?


Tak, można bez obaw wykorzystać pianki PUR do uzupełnienia szpar.


Docieplenie styropianem oznacza utrzymanie jednolitości materiału (czyli jednakowych parametrów fizycznych) i nie oznacza konieczności stosowania folii. Ewentualne szpary, które powstały przez niedokładne ułożenie elementów th7 uszczelnić właśnie piankami PUR.
Link do komentarza
Gość Razmes
A według przedstawiciela producenta elementów TH-7, takie szczeliny, pomiędzy którymi wieje to normalna kwestia, czy też czegoś brakuje? Ewentualnie wykonawca czegoś nie dopilnował? Bo chyba nie po to się płaci, za położenie materiału, żeby później od środka samemu kończyć i uszczelniać...
Link do komentarza
Cytat

Przekazuję odpowiedź przedstawiciela firmy thermodom:


Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest zastosowanie wypełnienia międzykrokwiowego w postaci płyt styropianowych bądź też spotykanych na rynku dedykowanych produktów do izolacji międzykrokwiowej (też styropianowych).

Tak, można bez obaw wykorzystać pianki PUR do uzupełnienia szpar.


Docieplenie styropianem oznacza utrzymanie jednolitości materiału (czyli jednakowych parametrów fizycznych) i nie oznacza konieczności stosowania folii. Ewentualne szpary, które powstały przez niedokładne ułożenie elementów th7 uszczelnić właśnie piankami PUR.



Jakie by były ewentualne negatywne skutki gdybym jednak zamiast styropianu między krokwiami zdecydował się na wełnę? Czy w przypadku dołożenia wełny muszę zastosować folie paroizolacyjną i potem płytę g-k?
Link do komentarza
Gość Razmes
Negatywne są takie, że jeżeli przez th-7 wieje, to i woda może się dostać. Brakuje tam teraz membrany paroprzepuszczalnej oddzielającej pokrycie od ewentualnego docieplenia wełną. Jako pokrycie uznajemy dachówkę i pustaki, gdyż pełnią tam funkcję zarówno termoizolacyjną, jak i konstrukcyjną. Niech producent najpierw wypowie się na temat istniejących szczelin.
Edytowano przez Razmes (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Przekazuję:

Cytat

System "zamków" – przy użyciu którego elementy są łączone gwarantuje szczelność a system kanałów odprowadza wodę z powierzchni elementów bezpośrednio do rynien (wodę, która może pojawić się w wyniku uszkodzenia dachówek, zacinania deszczu/śniegu, wykroplenia pary wodnej choć tu przestrzeń między dachówką a elementem jest bardzo dobrze wentylowana). Nieszczelności powstały najwyraźniej z przyczyny niedokładnego ułożenia elementów – zaleca się uzupełnienie tych nieszczelności wspomnianą pianką poliuretanową.

Zastosowanie wełny mineralnej jest możliwe – konieczne będą folie dachowe i zachowanie odstępu od warstwy styropianowej. Zdecydowana większość tego typu realizacji wykonywana jest z wykorzystaniem styropianu.

Link do komentarza
Dziękuję za informację.

A zatem proszę jeszcze o kilka odpowiedzi:

- jeśli jednak zdecyduję się na wełnę to jaki ma być odstęp od styropianu? Jeśli folie dachowe to jakie dokładnie? I w jaki sposób ułożyć te folie? Jak zamocować i do czego wełnę?

- jeśli zdecyduję się na uzupełnienie styropianem między krokwiami to jak go mocować?
Jeśli do obecnego styropianu to czym? Czy pomiędzy styropianem a płytą g-k układać jakąś folię? Czy pomiędzy styropianem a płytą g-k należy zostawić jakąś pustkę(jeśli tak to jaką?) Czy jeśli będę uzupełniał styropianem pomiędzy krokwiami to przed tym mam uzupełniać obecne szczeliny w pustakach TH-7 pianką czy już nie muszę?

Nadmienię, że w obydwu przypadkach końcową warstwą będzie płyta g-k.
Link do komentarza
Przekazuję.

Cytat

…w naszym odczuciu dla tej konkretnej sytuacji najlepszym rozwiązaniem (zarówno w wygodzie wykonawstwa jak i z punktu widzenia cech fizycznych materiałów) będzie utrzymanie izolacji termicznej ze styropianu. Mogą to być typowe płyty styropianowe czy też dedykowane produkty (np. firma Termoorganika ma taki produkt – płyty SUPERPODDASZ)E. Płyty zwykłe należy ułożyć tak aby ściśle przylegały do istniejącej izolacji i krokwi (nie trzeba ich przyklejać) – nieszczelności pomiędzy płytami (docinanie) i w przy styku z krokwiami uszczelnić pianką pur (płyty typu SUPERPODDASZE układać zgodnie z instrukcją producenta)

Dodatkowo zalecamy tu również ułożenie foli paroizolacyjnej i następnie rusztu pod płyty GK. W zależności od grubości krokwi i zastosowanej grubości płyt powstanie lub nie - szczelina. Materiał izolacyjny może stykać się z folią paroizolacyjną.

Podkreślam, że przed rozpoczęciem tych prac należy dokonać przeglądu połączeń elementów th7 i tam gdzie wadliwie ułożono elementy w sposób zakłócający szczelność dokonać stosownego uszczelnienia pianką pur.

Szymon Cieślik
thermodom

Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...
Dnia 13.03.2016 o 20:03, Vanquish napisał:

Posiadam problem z tym, że w zimę na piętrze mimo ogrzewania jest zimno a w lato bardzo gorąco.

Skoro tak jest - to znaczy że brakuje ci ocieplenia na stropie piętra - powinno być przynajmniej równowartość 30 cm wełny mieralnej szczelnie ułożonej , chyba że masz ocieplony dach, no to trochę mniej - ale i tak poddasze jest nieogrzewane, więc dałbym jednak min 30 cm lub więcej - wted na piętrze będziesz miał w zimie cieplej może niż na parterze, a w lecie trochę też trochę cieplej niż na parterze - chyba.....:yahoo:  

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...