Skocz do zawartości

Jak wykonać fundament pod ogrodzenie?


Recommended Posts

witam

przymierzam sie do budowy ogrodzenia.
podmurówka z klinkieru, słupki stalowe, przęsła stalowe:

jak wykonać fundament:
Czy na całości dać poniżej strefy przemarzania poniżej 80 cm (glina)
czy tylko pod słupami stalowymi poniżej 80 cm a pomiędzy powiedzmy 60 (kak na rysunku, tylko że zamiast murowanych ja dam stalowe słupy.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Przepis na ogrodzenie - podmurówka z klinkieru
  • wykop ok. 50 cm
  • warstwa tłucznia drogowego 10 - 15 cm
  • cokół betonowy z osadzonymi słupkami
  • izolacja z płynnej folii
  • obmurówka z cegły klinkierowej (dylatacja co ok. 15 m)
  • przęsła mocowane przesuwnie (na śruby z luzem)
  • rozetki osłaniające na osadzeniu słupków. (wypełnienie elastyczne)
Link do komentarza
Ławy fundamentu wykonaj na głębokości poniżej strefy przemarzania gruntu. Poziom ten określają cztery strefy, na które podzielono Polskę. Odpowiednio, poziom przemarzania gruntu wynosi: w I strefie klimatycznej 0,8 m, w II strefie klimatycznej 1 m, w III strefie klimatycznej 1,2 m, w IV strefie klimatycznej 1,4 m. Nie warto lekceważyć tego parametru, gdyż zamarzająca w zimie woda gruntowa powoduje uszkodzenia fundamentu, a co za tym idzie całego ogrodzenia.

Podczas budowy fundamentu uwzględnij następujące wytyczne: w ławach wykonaj dylatację pionową średnio, co 10 - 15 metrów. Zalecamy, aby szczeliny wykonać w miejscu łączenia podmurówki ze słupkiem. Pamiętaj, aby w bloczkach położonych nad szczelinami wykonać cięcie, które będzie przedłużeniem szczeliny. Zapobiegnie to pękaniu elementów ogrodzenia w przypadku ewentualnych ruchów fundamentu. Szczeliny wypełnij nienasiąkliwym trwale elastycznym materiałem uszczelniającym.

W fundamencie ułóż poziome zbrojenie, które dodatkowo usztywni fundament zapobiegając pęknięciom. Ułóż zbrojenie pionowe w narożach projektowanego rdzenia słupka. Przy wykonywaniu zbrojenia postępuj zgodnie z zaleceniami i wytycznymi projektanta konstruktora. Zbrojenie poziome i pionowe można ze sobą związać, aby zapobiec przemieszczaniu się prętów podczas zalewania betonem.

Przed wlaniem betonu do wykopu wykonaj deskowanie, zwłaszcza, jeśli grunt nie jest spoisty i osypuje się. Dzięki temu ziemia nie osypie się do wykopu i beton nie będzie się z nią mieszał. Beton do ław fundamentowych powinien być zgodny z wymaganiami normy PN-EN 206:2014, wg której do tego typu elementów przewiduje się klasę ekspozycji betonu XC2. Jeżeli mamy do czynienia z projektem indywidualnym, to wówczas należy stosować się do wymagań w nim zawartych.

Usuń deskowanie po okresie około 2-3 dni. Na fundament nałóż izolację poziomą, która zabezpieczy ogrodzenie przed kapilarnym podciąganiem wody z gruntu - izolacja znacząco zapobiegnie wystąpieniu wykwitów wapniowych oraz pęknięciom spowodowanych mrozem.
Link do komentarza
Cytat

Ławy fundamentu wykonaj na głębokości poniżej strefy przemarzania gruntu. Poziom ten określają cztery strefy, na które podzielono Polskę. Odpowiednio, poziom przemarzania gruntu wynosi: w I strefie klimatycznej 0,8 m, w II strefie klimatycznej 1 m, w III strefie klimatycznej 1,2 m, w IV strefie klimatycznej 1,4 m. Nie warto lekceważyć tego parametru, gdyż zamarzająca w zimie woda gruntowa powoduje uszkodzenia fundamentu, a co za tym idzie całego ogrodzenia.

Podczas budowy fundamentu uwzględnij następujące wytyczne: w ławach wykonaj dylatację pionową średnio, co 10 - 15 metrów. Zalecamy, aby szczeliny wykonać w miejscu łączenia podmurówki ze słupkiem. Pamiętaj, aby w bloczkach położonych nad szczelinami wykonać cięcie, które będzie przedłużeniem szczeliny. Zapobiegnie to pękaniu elementów ogrodzenia w przypadku ewentualnych ruchów fundamentu. Szczeliny wypełnij nienasiąkliwym trwale elastycznym materiałem uszczelniającym.

W fundamencie ułóż poziome zbrojenie, które dodatkowo usztywni fundament zapobiegając pęknięciom. Ułóż zbrojenie pionowe w narożach projektowanego rdzenia słupka. Przy wykonywaniu zbrojenia postępuj zgodnie z zaleceniami i wytycznymi projektanta konstruktora. Zbrojenie poziome i pionowe można ze sobą związać, aby zapobiec przemieszczaniu się prętów podczas zalewania betonem.

Przed wlaniem betonu do wykopu wykonaj deskowanie, zwłaszcza, jeśli grunt nie jest spoisty i osypuje się. Dzięki temu ziemia nie osypie się do wykopu i beton nie będzie się z nią mieszał. Beton do ław fundamentowych powinien być zgodny z wymaganiami normy PN-EN 206:2014, wg której do tego typu elementów przewiduje się klasę ekspozycji betonu XC2. Jeżeli mamy do czynienia z projektem indywidualnym, to wówczas należy stosować się do wymagań w nim zawartych.

Usuń deskowanie po okresie około 2-3 dni. Na fundament nałóż izolację poziomą, która zabezpieczy ogrodzenie przed kapilarnym podciąganiem wody z gruntu - izolacja znacząco zapobiegnie wystąpieniu wykwitów wapniowych oraz pęknięciom spowodowanych mrozem.


zbrojenie chyba jest zbędne?
Link do komentarza
Cytat

zbrojenie chyba jest zbędne?



No właśnie...
Ja te wszystkie zalecenia Ekspertów Joniec znałem, przemyślałem i u siebie postanowiłem się nimi niezbyt przejmować. Zastrzegam, że grunt u mnie jest piaszczysty i mało spoisty. Otóż postanowiłem nie przejmować się strefami przemarzania i fundament wykonałem na głębokość ok. 35 cm. Owszem, dałem zbrojenie poziome, bo starego drutu miałem od groma, dałem zbrojenie na winkle, no i słupki mają fundament minimum 60 cm. Płot stoi już ponad dziesięć lat i śladu jakichkolwiek szkód nie widzę.
Link do komentarza
Cytat

No właśnie...
Ja te wszystkie zalecenia Ekspertów Joniec znałem, przemyślałem i u siebie postanowiłem się nimi niezbyt przejmować. Zastrzegam, że grunt u mnie jest piaszczysty i mało spoisty. Otóż postanowiłem nie przejmować się strefami przemarzania i fundament wykonałem na głębokość ok. 35 cm. Owszem, dałem zbrojenie poziome, bo starego drutu miałem od groma, dałem zbrojenie na winkle, no i słupki mają fundament minimum 60 cm. Płot stoi już ponad dziesięć lat i śladu jakichkolwiek szkód nie widzę.


Retro twoja decyzja , twoje ryzyko , twoje konsekwencje.
nie wysadziło i fajnie
ale poradzisz i wysadzi
to fajnie już nie będzie
wszelkiego rodzaju szkolenia w temacie
podejście antywysadzinowe - i z czegoś to wynika
bo komplikować dla samego komplikowania to "ONI" nie zawsze , a przynajmniej nie jednolicie Edytowano przez MTW Orle - osuszanie budynków (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Retro twoja decyzja , twoje ryzyko , twoje konsekwencje.
nie wysadziło i fajnie
ale poradzisz i wysadzi
to fajnie już nie będzie
wszelkiego rodzaju szkolenia w temacie
podejście antywysadzinowe - i z czegoś to wynika
bo komplikować dla samego komplikowania to "ONI" nie zawsze , a przynajmniej nie jednolicie


Masz rację, to była moja decyzja i brałem pod uwagę również możliwe konsekwencje. Przeważyła kwestia rodzaju gruntu. U mnie nawet po ulewnym deszczu kałuże stoją 15 - 20 minut, poza tym wszędzie dałem beleczki z drutu, tak bez żalu, wcale nie mało. Doszedłem do wniosku, że jeśli wysadzi to i tak równo.

A tak naprawdę, to leniwy jestem, nie chcialo mi się głębiej kopać... icon_redface.gif
Link do komentarza
Na glinie to trza głęboko (tak jak animus doradza), bo to grunt wysadzinowy, ale na piasku nie ma obawy. Nawet fundamenty pod dom jeżeli grunt jest piaszczysty gdzieś czytałem, że mogą być 50 cm bo nie ma ryzyka wysadzenia podczas mrozu.
Link do komentarza
ogrodzenie które planowałem miało wyglądać tak (zdjęcie pierwsze z brązowym klinkierem):
czyli jedna warstwa cegieł jako podmurówka, ze słupami stalowymi.
Trochę szkoda mi kasy na wykonywanie fundamentu na głębokośc ponad 80 cm pod jedną warstwą cegieł.Ale wiem że jeśli poszedłbym na skróty to w przyszłości by sie to zemściło np wysadzeniem podmurówki.


Zastanawiam sie zatem nad wykonaniem tylko fundamentów pod słupy a podmurówkę zastąpić w następujący sposób (uniknął bym robienia pełnego fundamentu a estetyka jest dla mnie zadowalająca) :

co o tym sądzicie?

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Edytowano przez lukalo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

No właśnie...
Ja te wszystkie zalecenia Ekspertów Joniec znałem, przemyślałem i u siebie postanowiłem się nimi niezbyt przejmować. Zastrzegam, że grunt u mnie jest piaszczysty i mało spoisty. Otóż postanowiłem nie przejmować się strefami przemarzania i fundament wykonałem na głębokość ok. 35 cm. Owszem, dałem zbrojenie poziome, bo starego drutu miałem od groma, dałem zbrojenie na winkle, no i słupki mają fundament minimum 60 cm. Płot stoi już ponad dziesięć lat i śladu jakichkolwiek szkód nie widzę.




U mnie jest glina. Słupki mam wkopane na 80-60 cm,fundament pod siatkę 40 cm w głąb ziemi. Ogrodzenie ma już 8 lat i nic złego się nie dzieje.
Link do komentarza
  • 5 lata temu...

Ciekwy i profesjonalnie napisany artykuł, widać, że ktoś ma pojęcie o czym pisze. Budowa fundamentu to nie mała inwestycja, więc lepiej to zrobić zgodnie ze sztuką, tak by później nie żałować, że się wyrzuciło pieniądze w błoto. Ale wykonywanie tradycyjnego fundamentu lanego nie zawsze jest konieczne, czasami wystarczy podbudowa prefabrykowana oraz wykonanie fundamentów punktowych tylko pod słupki. Nie dość, że jest to rozwiązanie znacznie szybsze to przede wszystkim dużo tańsze. Jeżeli chcesz zgłębić temat, wpadnij na mojego bloga - a w razie pytań pisz :)

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...