Skocz do zawartości

O budowie fundamentów pytań kilka jeszcze


zmstr

Recommended Posts

Witam
Dowiedziałem się w poprzednich swoich wątkach o skrzyżowaniach zbrojenia, uziomie, ale jeszcze kilka zagadnień mnie nurtuje. Mam nadzieję, że będziecie mieć do mnie cierpliwość, ale w końcu chcę wchłonąć jak najwięcej wiedzy, by dom był zbudowany zgodnie ze sztuką icon_biggrin.gif
1. Ławy fundamentowe
Mój pomysł wygląda tak, że kopię szeroko, daję chudziaka, szaluję, wkładam zbrojenie i leję beton. Potem hydroizolacja po bokach i papa u góry. KB jednak pytał mnie po co chcę się bawić w dodatkowe koszty i robotę z szalowaniem i szerokim kopaniem, skoro mogę zrobić wykopy na szerokość ław, na spód chudziak, a potem w folii wylewać ławę bezpośrednio w gruncie. Grunt to trochę glina, trochę lity wapień. Jakoś mi się ten pomysł średnio podoba. Raz, że wydaje mi się lepiej pomalować boki ław niż dawać folię, która może się zniszczyć. Dwa, że ta folia jak gdzieś ulegnie zniszczeniu, to ława będzie non stop w wodzie, jeśli będzie wilgoć tam przenikać.
2. Mury fundamentowe
Mam wylewane mury w projekcie. Domek nieduży z poddaszem użytkowym, więc obciążeń jakichś gigantycznych nie ma. Chciałbym dlatego zamienić lany beton na bloczki. KB mówi, że decyzja należy do mnie. Oczytałem się dużo o wadach i zaletach jednej i drugiej metody, jednak nigdzie nie znalazłem wątku, gdy ktoś robił taką zmianę. Czy taka zmiana ma jakiś istotny wpływ na jakość fundamentów, czy jest to różnica w praktyce mało istotna?
Link do komentarza
1) Beton musi być wilgotny! Folię do wykopu dajesz nie po to by robić hydroizolację ( głupota ) tylko po to by ci sie ziemia do wylewanego betonu nie obsunęła - fundament ma być wilgotny i ma ciągnąć wodę - jak będzie za suchy to po prostu popęka.
Izolować fundamentu nie trzeba - chyba że robisz piwnicę z "drugiej strony". Możesz posmarować część wychodzącą ponad grunt - to co zaoszczędzisz wydaj na porządną izolację poziomą - beton sam w sobie podciąga wodę.

2) Wylewane czy murowane - bez znaczenia - masz kasę na szalunki - wylewaj - nie masz - dajesz bloczki - KB prawdę ci mówi - i to beton i to beton
Link do komentarza
Samo czytanie nie zastąpi myślenia i doświadczenia. Ław się nie izoluje, a folia zabezpiecza tylko przed mieszaniem gruntu z betonem. Całkiem bez szalunku to raczej się nie da - jak wypoziomujesz i wyrównasz ławy i podwiesisz zbrojenie? W praktyce trzeba zrobić szalunek przynajmniej na wysokość jednej deski jako bazę do wyrównania ławy. Bloczkami można zastąpić fundament monolityczny, ale muszą być z betonu B20, o równych bokach, a spoiny cementowe, pełne i wyrównane do lica ściany.
Link do komentarza
Cytat

Całkiem bez szalunku to raczej się nie da - jak wypoziomujesz i wyrównasz ławy i podwiesisz zbrojenie? W praktyce trzeba zrobić szalunek przynajmniej na wysokość jednej deski jako bazę do wyrównania ławy. Bloczkami można zastąpić fundament monolityczny, ale muszą być z betonu B20, o równych bokach, a spoiny cementowe, pełne i wyrównane do lica ściany.


Zbrojenie myślałem wrzucić na dystanse, ale faktycznie problemem jest poziomowanie i wyrównywanie ław w samym wykopie. Chyba, że wykop głębszy i jakieś punkty odniesienia w postaci pionowych prętów z zaznaczoną wysokością. Bloczków oczywiście szukam z B20 ;)


Cytat

ja tam się nie znam, ale wydaje mi sie, że to nie powinien być twój pomysł, tylko projektanta

masz projekt - rób tak jak jest w projekcie


Sądzisz, że gdybym miał w projekcie napisane jak wylewać ławy, czy w szalunki, czy w wykop, to bym pytał? A może umówmy się, że dam Ci projekt i jak znajdziesz opisany sposób robienia ław, to dam Ci 1000 zł, a jak nie znajdziesz to Ty mi dasz tysiaka? OK? Nie obraź się, ale za takie "cenne" rady jak Twoja podziękuję, bo nie wnoszą nic do tematu
Link do komentarza
Cytat

Sądzisz, że gdybym miał w projekcie napisane jak wylewać ławy, czy w szalunki, czy w wykop, to bym pytał? A może umówmy się, że dam Ci projekt i jak znajdziesz opisany sposób robienia ław, to dam Ci 1000 zł, a jak nie znajdziesz to Ty mi dasz tysiaka? OK? Nie obraź się, ale za takie "cenne" rady jak Twoja podziękuję, bo nie wnoszą nic do tematu



A ja sadzę, że masz typowy projekt, który powinien być zaadaptowany przez projektanta do Twojej działki - zwłaszcza co do ław.
Link do komentarza
Cytat

Sądzisz, że gdybym miał w projekcie napisane jak wylewać ławy, czy w szalunki, czy w wykop, to bym pytał? A może umówmy się, że dam Ci projekt i jak znajdziesz opisany sposób robienia ław, to dam Ci 1000 zł, a jak nie znajdziesz to Ty mi dasz tysiaka? OK? Nie obraź się, ale za takie "cenne" rady jak Twoja podziękuję, bo nie wnoszą nic do tematu



faktem jest, że już trochę czasu minęło od tego etapu mojej budowy(fundamenty robiłem w 2009r), nie pamiętam wszystkich szczegółów, ale jestem pewny, że takie informacje były w moim projekcie. A jak czegoś nie było lub nie byłem pewny - to dzwoniłem do projektanta i KB w jednej osobie i pytałem
Link do komentarza
Cytat

Zbrojenie myślałem wrzucić na dystanse, ale faktycznie problemem jest poziomowanie i wyrównywanie ław w samym wykopie. Chyba, że wykop głębszy i jakieś punkty odniesienia w postaci pionowych prętów z zaznaczoną wysokością. Bloczków oczywiście szukam z B20 ;)



chcesz poziomować - kup szlaufwagę ( poziomice wodną ) 25m - przyda ci się nie raz - pręty odpuść. - wystarczy jak deski wbijesz i ołówkiem pozaznaczasz poziomy - od tego naciągasz linki do wytyczenia fundamentów i miarką sobie sprawdzasz "głębokość"
Edytowano przez Draagon (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 11 miesiące temu...
Dnia 11.02.2016 o 11:04, zmstr napisał:

Czy taka zmiana ma jakiś istotny wpływ na jakość fundamentów, czy jest to różnica w praktyce mało istotna?

monolityczne fudamenty są monolityczne - murowane są murowane. Osobiście wolę w podstawie monolit najlepiej zbrojony. Fundamenty są podstawą domu, i zawsze będę chciał je na tyle monolityczne, by zniosły wszelkie wady gruntu.

Link do komentarza
23 minuty temu, zenek napisał:

monolityczne fudamenty są monolityczne - murowane są murowane. Osobiście wolę w podstawie monolit najlepiej zbrojony. Fundamenty są podstawą domu, i zawsze będę chciał je na tyle monolityczne, by zniosły wszelkie wady gruntu.

Zbrojone są ławy fundamentowe, a ściany fundamentowe mogą być murowane lub wylewane w szalunku tzw monolityczne. 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...