Skocz do zawartości

Obciążenie gniazda


Recommended Posts

Witam,
kupiliśmy do domu suszarkę do ubrań. Niestety na etapie budowy zagapiłem się i nie zadbałem o odpowiednią ilość gniazdek w kotłowni gdzie muszę do jednego gniazda z uziemnieniem podłączyć następujące urządzenia:
- hydrofor 900W
- pompka obiegowa do cwu 50W
- filtr wody (pobór znikomy)
- pralka 2000W
- suszarka 2500W

Na jednym obwodzie mam spięte łącznie 5 gniazdek (1 z kotłowni i 4 z garażu - używane czasami) z wystarczającym zabezpieczeniem, przewód 3x2,5mm.

Aktualnie podłączenie w kotłowni jest następujące:
- na 1 gniazdku na przedłużaczu 3x1mm zakończonym gniazdem natynkowym 3 gniazdkowym IP65 - hydrofor, pompka cwu, filtr
- na 2 gniazdku zamiennie pralka lub suszarka

Jako że ciągłe przełączanie pralki i suszarki jest uciążliwe chciałbym w miejsce gniazda podtynkowego założyć gniazdo natynkowe 3 gniazdkowe IP65, które będzie podłączone bezpośrednio do przewodu 3x2,5mm.

Teraz pytanie do osób znających się na rzeczy - większość z tych gniazd natynkowych ma max obciążenie w okolicach 3500W. Czy to obciążenie dotyczy całości czy pojedynczego gniazda.

Po zmianach chciałbym podłączyć do niego wszystko w sposób następujący:
- na 1 gniazdku na przedłużaczu 3x1mm zakończonym gniazdem natynkowym 3 gniazdkowym IP65 - hydrofor, pompka cwu, filtr
- na 2 gniazdku pralka
- na 3 gniazdku suszarka

Można przyjąć że urządzenia na gniazdku 1 mogą załączać się jednocześnie z jednym z urządzeń z gniazdka 2 lub 3, ale nie przewiduję jednoczesnego używania urządzeń z gniazdek 1,2,3 jednocześnie.

Kolejne pytanie i ostatnie, czy taka instalacja ma szansę się spalić (mam na myśli gniazdo bo kable wytrzymają).
Link do komentarza
Gniazda ogólnego przeznaczenia mają dopuszczalną obciążalność 16 A, co daje ok. 3,5 kW mocy możliwej do pobierania. Ale, ze względu na długotrwałą obciążalność przewodów, obwody gniazd zabezpiecza się bezpiecznikiem o wartości również 16 A, czyli jeśli pobieramy z jednego (dowolnego) gniazdka 3,5 kW, jest to wielkość maksymalna również dla całego obwodu.

Wykonanie jednego obwodu dla zasilania kilku urządzeń pobierających moc 2 kW i więcej jest oczywistym błędem domorosłego pseudo elektryka, gdyż WT wymagają od ponad dwudziestu lat, aby takie urządzenia miały obwód dedykowany. to znaczy wydzielony. Tak samo brak wydzielenia obwodu dla zasilania urzadzen wrażliwych jak pompa c.o. czy lodówka. Ale cóż, większość chce być bohaterami we własnym domu i funduje sobie skansen instalacyjny. Ich wybór.

Czy to się może spalić? Oczywiście że tak. Wystarczy przegrzanie któregoś z gniazdek i utrata sprężystości styków, pęknięcie sprężyny dociskającej kołki, albo nadmierne utlenienie się lub zabrudzenie ich powierzchni. Ale od tego są przeglądy obowiązkowe instalacji co 5 lat, a pomiedzy przeglądami kontrola wzrokowa i dotykowa części izolacyjnych dla sprawdzenia, czy się nadmiernie nie grzeją. Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Retrofood ma całkowitą rację. Instalacja kwalifikuje się do przebudowy. Do czasu kiedy to nie będzie zrobione porządnie można co najwyżej zmienić ten nieszczęsny przedłużacz z przekrojem żył 1 mm2. Dodawania gniazd, żeby nie trzeba było przełączać pralki i suszarki nie polecam. Piszesz, że nie przewidujesz ich równoczesnej pracy. Ale z przewidywaniami i rzeczywistością bywa różnie. Choćby ktoś się zapomni. A przełączanie wtyczek wymusza ich używanie zamiennie.
Link do komentarza
Cytat

..

Kolejne pytanie i ostatnie, czy taka instalacja ma szansę się spalić (mam na myśli gniazdo bo kable wytrzymają).



Nie byłbym taki pewny...
5500W sumarycznie (przy włączonych wszystkich urządzeniach) to może spowodować przepływ prądu nawet 28A
(suszarka i pralka - silniki indukcyjne?)
a obciążalność długotrwała przewodu 2,5mm2 wynosi coś około 19-20A.

Sam sobie odpowiedz.
Ja zrobiłbym dodatkowy obwód. Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...