Skocz do zawartości

więźba dachowa - prośba o pomoc


Recommended Posts

Witam serdecznie wszystkich użytkowników tego Forum.
Otóż mam problem polegający na wyborze właściwej więźby dachowej do małego budynku murowanego z gazobetonu na działce (budynek do 35m2, na zgłoszenie, bez projektu, budowany systemem gospodarczym) bez poddasza użytkowego - będzie taki mały strych.
Załączam szkic z programu SketchUp.
Z kilku powodów nie zdecydowałem się na strop monolityczny żelbetowy i wykonałem strop drewniany (belki jodłowe 200x80 co 0,65 m o długości 5,52m i 3,12m) ułożony na wieńcu opuszczonym. Pomiędzy belkami na ścianach planuję dać wypełnienie z pustaka MAX 22cm by zostawić szczelinę 2 cm nad belkami.
Na pustakach MAX oraz na dodatkowych belkach żelbetowych planuję położyć murłaty (szpilki 16 mam już wypuszczone z wieńca - będą przechodzić przez pustaki MAX i murłatę).
Planowałem zastosowanie więźby krokwiowej, lecz okazało się, że nie mam wiązarów (belki stropu są niżej pod murłatą) i dom może się "rozejść". Dach będzie miał pochylenie 30 stopni.
Wieniec już wylany, belki i słupy betonowe nad tarasem również, belki stropowe położone.
Co mam teraz zrobić by dom się nie rozjechał pod naporem dachu? Jaką więźbę zastosować? Może dać kilka prętów lub belek prostopadle do murłat, które by je połączyły (jakich belek, w jakich odległościach?). Proszę doradźcie coś.
Dziękuję i pozdrawiam, Darek

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Cytat

Brakuje mi w tym rysunku jeżeli nie jętek , tak jak pisze MTW Orle , to przynajmniej belki kalenicowej podpartej słupami z mieczami w szczytach i na środku.



Dziękuję za odpowiedź, to prawda, rysunek nie jest skończony bo zastanawiam się jak to rozwiązać. Niestety środkowa murłata nie jest centralnie pod kalenicą (odległości osiowe murłat: 2,4m i 3,0m). chętnie zastosowałbym płatew kalenicową ale w jaki sposób ją podeprzeć do lekko odsuniętej w bok środkowej murłaty? Ile słupów przy długości budynku 8,1 m? Dach będzie miał nachylenie 30 stopni, kryty blachodachówką. Obawiam się silnych wiatrów i śniegu - chciałbym spać spokojnie.
Link do komentarza
Cytat

tam gdzie masz 3m wstaw dodatkowe belki w stropie od murłaty do murłaty , różnica jest w osi kalenicy 60 cm więc ni powinno nic się dziać , na 8 m , dałbym podparcie w czterech miejscach , mówię cały czas o rozwiązaniu z belką kalenicową.


Czy dobrze zrozumiałem? Chodzi o to, by na tych belkach pomiędzy murłatami dać słupy podpierające pionowo płatew kalenicową? Jeśli tak to końce tych belek pewnie trzeba położyć na murłatach bo będą przenosić siły pionowo z słupa. Jakie byłyby optymalne wymiary (przekrój) belek i słupów?
Drugie pytanie, jeśli podeprę płatew kalenicową w sposób jw. w 4 punktach, to co z odległością 3,2 m, gdzie nie ma ściany nośnej (odcinek murłaty nad dłuższymi belkami stropowymi)? Podpierać na tej murłacie w taki sam sposób zaraz przy ścianie szczytowej?


Link do komentarza
Cytat

... zastanawiam się jak to rozwiązać....


Sam projektujesz? Masz uprawnienia? Za taki projekt odpowiada konstruktor.
A czemu belki stropowe są pod murłatą? Wystarczy je zamontować nad murłatą i spełnią rolę kleszczy. Aby podeprzeć belkę kalenicową na belkach stropowych należy zamontować podwalinę.
Więźbę można zaprojektować z prefabrykowanych wiązarów, nie ma wówczas sił rozporowych. Zbyteczne będą belki stropowe i murłaty. Pozdrawiam.
Link do komentarza
Cytat

Sam projektujesz? Masz uprawnienia? Za taki projekt odpowiada konstruktor.
A czemu belki stropowe są pod murłatą? Wystarczy je zamontować nad murłatą i spełnią rolę kleszczy. Aby podeprzeć belkę kalenicową na belkach stropowych należy zamontować podwalinę.
Więźbę można zaprojektować z prefabrykowanych wiązarów, nie ma wówczas sił rozporowych. Zbyteczne będą belki stropowe i murłaty. Pozdrawiam.


Tak, próbowałem sam zaprojektować topologię, ale fakt - nie moja bajka. Więźbę mam już zaprojektowaną i policzoną dzięki uprzejmości Kolegi konstruktora z forum.
Belki stropowe celowo są pod murłata, by zwiększyć sztucznie wysokość strychu.
Z tą podwaliną na belkach stropowych to trafiony pomysł - tak właśnie mam zaprojektowaną więźbę.

Dziękuję wszystkim za cenne uwagi i pomoc.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...