Skocz do zawartości

Dobór średnicy rur C.O. miedź


ewmario

Recommended Posts

Serdecznie witam.

Jako nowy użytkownik forum serdecznie pozdrawiam wszystkich.

Jak w temacie proszę o informację jakie średnice rur zastosować w domowym C.O. Jako, że lutowanie rur mam opanowane robię to sam. Zakupiłem już kocioł Termet MiniTerm 9 - 21kW. Mieszkanie jest niewielkie, 43 m2 i niskie (poddasze) grzejniki, kocioł, regulator zewnętrzny kotła i chęci mam. Pozostaje połączyć rurki i grzejemy.

Naczytałem się w internetach o wypłukiwaniu kolanek, zawirowaniach itp i nic kompletnie nie rozumiem.

Rzecz jest prosta (rysunek poniżej)



Dodam, że jak widać na rysunku wszystko jest łączone w linii prostej, na jednakowym poziomie i jedyne połączenie pionowe wyższe od przyłączy grzejników to sam piec.

Za grzejnikiem drabinkowym na końcu będzie wstawiony zawór (zapomniałem dodać do rysunku) umożliwiający opróżnienie instalacji.

Proszę o info, czy są w tym układzie potrzebne jakieś regulacje przepływu średnicami rur tudzież kryzowaniem.

I jakie średnice rurek zastosować aby to nie kosztowało majątek.

Dziękuje. Edytowano przez ewmario (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Nie wiem, czy rysunek się nie wyświetlił u MrTomo ale dziękuję za odpowiedź.

Na rysunku i w opisie jest PURMO C11 800x450 700W wszystkie plus drabinka łazienkowa o wymiarach 770x300 (niestety mocy nie znam ale jakiś niskobudżetowy standard)

Nie rozumiem natomiast kompletnie tej pompki. Zawory odcinające i filtr wody jest standardowym wyposażeniem każdej inst. C.O. także o nie nie pytałem. Ale ta pompka mnie zaskoczyła. Chyba, że nie rozumiem o co biega a wydaje mi się, że pompa jest standardowym wyposażeniem automatyki kotła. Czyżby MrTomo zakładał, że pompa kotła nie da rady na 16mb instalacji.

W kwestii pytania o średnicę rur. Naczytałem się, że zbyt mała średnica może przytłumić przepływ co przeniesie się na słabsze grzanie.

Biorąc pod uwagę "lenistwo" wody (jestem elektrykiem i wiem, że prąd płynie tam gdzie łatwiej "chętniej") woda również może popłynąć tam gdzie łatwiej. Przed zakupem rur i kształtek chciałbym jednak się upewnić.

Proszę o wyjaśnienie, o co chodzi z tą pompką.

Aha. Co do termostatów. Jest przewidziany i już go mam termostat wnętrzowy do sterowania kotłem. Mam glowice termostatyczne na każdy grzejnik, ale nie wiem, czy je zamontuję. Może na grzejnikach PURMO czyli na trzech pierwszych. Na drabince łazienkowej na pewno nie będzie. Żona lubi "saunę" w łazience.

Dziękuję za odpowiedź. Zainteresowanie tematami jest porażające. Może temat za słaby. Może jakby było pięć kondygnacji i 500m2 to byłoby większe.

Pozdrawiam. Edytowano przez ewmario (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...