Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
Georgo

Podłogówka a zawory zwrotne

Recommended Posts

Witam Wszystkich na forum!
Mam zagwozdkę, którą z Waszą pomocą może uda mi się rozwiązać przed zimą.
Mam piętrowy domek z pokojem nad garażem (dla mnie półpiętro). Wszystko ogrzewane podłogówką z 3 rozdzielaczami TECE flex (parter, piętro i półpiętro). Wbudowane oryginalnie pompy Hupa 15/4/130. Zasilanie ciepłem idzie z bufora, następnie (jeszcze w kotłowni) rozdziela się na 3 rurki i zasila poszczególne rozdzielacze podłogówki. Co zauważyłem... Jeśli działa tylko jeden rozdzielacz (np. na parterze) to woda jest "rozcieńczana" / w sensie schładzana pomiędzy ciepłą z bufora i (najprawdopodobniej) zwrotem z pozostałych linii. Jak zakręcę zawory przy pozostałych rozdzielaczach to na dole robi się od razu OK. Żeby wyeliminować efekt "podkradania" wody musiałem ustawić pompki na najwyższych biegach. Jestem totalnym laikiem, ale nie powinno być jakichś zaworów zwrotnych? A może sama pompka w rozdzielaczu powinna blokować obieg w drugą stronę?
Chyba nie muszę dodawać, że nie mam żadnej dokumentacji :] Zaufałem deweloperowi i tak na tym wyszedłem...
Z góry dziękuję za wszelkie porady. Edytowano przez Georgo (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Fajnie byłoby jakbyś naszkicował jak masz to połączone, bo do końca nie rozumiem.
Z bufora idą trzy odrębne nitki na osobne obwody?

Za pompką oczywiście powinien być zawór zwrotny.
Może być umieszczony na zasilaniu lub powrocie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dzięki MrTomo za błyskawiczną odpowiedź! Z tym szkicowanie to u mnie jak ze śpiewaniem... Nie wszyscy dostali tyle samo talentu... ale i tak za chwilę spróbuję.
Z bufora wychodzi jedna nitka, która po jakiś 2 metrach rozdziela się na 3 nitki i te już idą do rozdzielaczy. Podobnie jest z powrotem. Wchodzi do bufora jedną, ale wcześniej łączy się z tych trzech.
Pompka jest wbudowana w rozdzielacz/mieszacz. Jeśli dałbym te zawory na powrotach to musiałbym jednocześnie zwiększyć moc pompek? Coś mi ktoś kiedyś wspominał, że zawory zwrotne zwiększają opór (?)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Dzięki MrTomo za błyskawiczną odpowiedź! Z tym szkicowanie to u mnie jak ze śpiewaniem... Nie wszyscy dostali tyle samo talentu... ale i tak za chwilę spróbuję.
Z bufora wychodzi jedna nitka, która po jakiś 2 metrach rozdziela się na 3 nitki i te już idą do rozdzielaczy. Podobnie jest z powrotem. Wchodzi do bufora jedną, ale wcześniej łączy się z tych trzech.
Pompka jest wbudowana w rozdzielacz/mieszacz. Jeśli dałbym te zawory na powrotach to musiałbym jednocześnie zwiększyć moc pompek? Coś mi ktoś kiedyś wspominał, że zawory zwrotne zwiększają opór (?)


Zrób zdjęcie tych rozdzielaczy z pompami, żebyśmy byli pewni, że nie masz tam zaworów zwrotnych.
Pompa sobie poradzi z takim oporem.
Być może masz tam też zawory termostatyczne.
Zobaczmy co tam masz.

Zobacz np. na ten rozdzielacz i porównaj.
Masz tutaj opisane co jest czym.

DSC01446.jpg

  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Na pierwszy rzut oka nie widzę tu zaworu zwrotnego ale... może on być wbudowany w któryś półśrubunek.
Pewnie koledzy rzucą też okiem.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cześć, Georgo. Zajrzałem na stronę tece. Wg mnie w twoich rozdzielaczach nie ma zaworów zwrotnych.
Zrobiłem sobie poglądowy rysunek twojego układu: trzy równolegle połączone zestawy tece.

Moim zdaniem powinieneś wstawić po jednym zaworze zwrotnym na każdym głównym powrocie z rozdzielacza, innymi słowy: między powrotem z rozdzielacza a miejscem łączenia z pozostałymi powrotami.

W sumie trzy zawory zwrotne.

Cytat

Coś mi ktoś kiedyś wspominał, że zawory zwrotne zwiększają opór (?)


Owszem, sądzę jednak, że taka firma jak tece uwzględniła te opory projektując rozdzielacz. Co więcej, zawory zwrotne są w instalacjach właściwie zawsze.
Żeby zmniejszyć te opory, niektórzy wydłubują z zaworu zwrotnego sprężynkę. Ja tak zrobiłem icon_smile.gif Albo, jeśli zawór będzie zamontowany poziomo, wstawiają zawór klapkowy zamiast sprężynkowego. Lekko jest droższy, ale stwarza mniejsze opory.
Powodzenia
  • Lubię to 2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Generalnie łatwo można sprawdzić, czy jakiś zawór jest zabudowany czy nie.
Wystarczy obserwować jak zachowuje się układ.
Twoje obserwacje wskazują raczej na to, że nie ma tam tych zaworów.
Jak hydraulik będzie na miejscu to szybko to stwierdzi.
Powodzenia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Panowie, dzięki jeszcze raz! Doceniam chęć pomocy, szczególnie w niedzielę.
Zobowiązałem się wyżej, że podejmę próbę malunku, więc załączam.
Gdyby hydraulik chciał wypaczyć nasze ustalenia, to szybciutko się z Wami podzielę.

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Przy buforze czy bojlerze zawór zwrotny jest w dobrym miejscu, natomiast co do rozdzielaczy to nie to miejsce.
Musi to być rura albo zasilająca albo powrotna tam można zamontować zawór zwrotny.

Cytat

Owszem, sądzę jednak, że taka firma jak tece uwzględniła te opory projektując rozdzielacz.


Projektując rozdzielacz tak, ale nie zapomnij że ten rozdzielacz może pracować w rożnych, różnistych instalacjach a tego już na pewno projektanci z TECE nie uwzględnili bo niby skąd mieli by to wiedzieć icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Musi to być rura albo zasilająca albo powrotna tam można zamontować zawór zwrotny.



Troszkę się pogubiłem... Czyli jeden zawór na całość czy po jednym na rozdzielacz?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Troszkę się pogubiłem... Czyli jeden zawór na całość czy po jednym na rozdzielacz?


Po jednym na rozdzielacz, tylko w odpowiednim miejscu icon_biggrin.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Czyli jak dam go tak, jak na poniższym rysunku, to będzie OK?
[attachment=22791:final.png]


Według mnie - tak, o to chodzi.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Poza zaworem przydałoby się zamontować też filtr...


... na zasilaniu. icon_smile.gif
Być może filtr jest zbędny bo jest już zamontowany na wyjściu z pieca.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

... na zasilaniu. icon_smile.gif
Być może filtr jest zbędny bo jest już zamontowany na wyjściu z pieca.


Może i tak
Ja daję filtr zawsze przy każdej pompie.


ps
oczywiście na zasilaniu icon_biggrin.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Może i tak
Ja daję filtr zawsze przy każdej pompie.
oczywiście na zasilaniu icon_biggrin.gif


Tylko że chyba filtr wystarczy jeden. Więc może warto go zamontować na zasilaniu przed rozgałęzieniem na poszczególne obwody. A skoro tak, to i zawory zwrotne może warto zamontować na zasilaniu, za rozgałęzieniem.
Nie trzeba by rozbabrywać wówczas wielu punktów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Tylko że chyba filtr wystarczy jeden. Więc może warto go zamontować na zasilaniu przed rozgałęzieniem na poszczególne obwody. A skoro tak, to i zawory zwrotne może warto zamontować na zasilaniu, za rozgałęzieniem.
Nie trzeba by rozbabrywać wówczas wielu punktów.


Filtr jeżeli na wyjściu z pieca to wystarczyłby jeden. Natomiast co do zaworów zwrotnych to chyba jeden nie załatwi sprawy, bo chodzi w tym przypadku o pozostałe obwody które maja nie działać-odbierać ciepło gdy działa jeden.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam Wszystkich na forum!
Mam zagwozdkę, którą z Waszą pomocą może uda mi się rozwiązać przed zimą.
Mam piętrowy domek z pokojem nad garażem (dla mnie półpiętro). Wszystko ogrzewane podłogówką z 3 rozdzielaczami TECE flex (parter, piętro i półpiętro). Wbudowane oryginalnie pompy Hupa 15/4/130. Zasilanie ciepłem idzie z bufora, następnie (jeszcze w kotłowni) rozdziela się na 3 rurki i zasila poszczególne rozdzielacze podłogówki. Co zauważyłem... Jeśli działa tylko jeden rozdzielacz (np. na parterze) to woda jest "rozcieńczana" / w sensie schładzana pomiędzy ciepłą z bufora i (najprawdopodobniej) zwrotem z pozostałych linii. Jak zakręcę zawory przy pozostałych rozdzielaczach to na dole robi się od razu OK. Żeby wyeliminować efekt "podkradania" wody musiałem ustawić pompki na najwyższych biegach. Jestem totalnym laikiem, ale nie powinno być jakichś zaworów zwrotnych? A może sama pompka w rozdzielaczu powinna blokować obieg w drugą stronę?
Chyba nie muszę dodawać, że nie mam żadnej dokumentacji :] Zaufałem deweloperowi i tak na tym wyszedłem...
Z góry dziękuję za wszelkie porady.


Brak jest regulacji obwodow kryzowanie (przepływomierz).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Niestety nie zakończyła się, bo hydraulik przesunął termin już 2 razy. Ostatecznie ma przyjść w środę. Z lepszych wieści to całkowicie przychylił się do tych zaworów na powrotach i podobno nawet je już zakupił. Mam nadzieję, że z końcem tygodnia dam ostateczny i pozytywny status.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

DSC01446.jpg



No to melduje końcowy sukces! Wszystkie 3 skrzynki skorygowane i (wreszcie) działa jak powinno.
Jeszcze raz dziękuję za pomoc!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

[attachment=22919:20150930_184959.jpg]

No to melduje końcowy sukces! Wszystkie 3 skrzynki skorygowane i (wreszcie) działa jak powinno.
Jeszcze raz dziękuję za pomoc!


Nie wiem czy tak powinno być ale przeważnie zasilanie jest na górnej listwie a powrót na dolnej. U Ciebie zauważyłem że masz na odwrót, zasilanie na dole a powrót do góry. Ale jeżeli wszystko działa jak powinno to chyba dobrze jest zrobione.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

... sukces! Wszystkie 3 skrzynki skorygowane i (wreszcie) działa jak powinno.


Ale fajnie!
Pozdrowienia

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Chyba nie zrozumiałeś uroborosa. On pyta na jakiej podstawie wydedukowałeś, że on mówił o kratce wewnątrz. Wewnątrz raczej gołębie nie fruwają a tam jest wlot zabezpieczony kratką. Co świadczyłoby raczej o kominie wentylacyjnym, może i na dachu, ale kupy się to za bardzo nie trzyma.
    • Zastanawiam się nad zastosowaniem sterownika: SRM-10, ponieważ on gdzieś najbardziej spełnia moje oczekiwania oraz założenie: "ma to być przewodowo".   Czy taki schemat / rozwiązanie jest poprawne? Najlepiej jakby się wypowiedział wysokiej klasy elektryk np: retrofood
    • Nie widzę żeby sugerował. Może wspominał swoje ciekawe przypadki w karierze.   Z moich wspomnień...przed laty ptak wleciał do tzw zetki,nie miał możliwości wylecieć bo nie mógł rozpostrzeć skrzydeł.Pod kratką wewnątrz budynku leżała masa piór...strasznie było mi go szkoda.
    • spokojnie, dopiero trzeci, zgodnie z powiedzeniem, będzie się nadawał   Ale nie ma co sie meczyć w domu, który ogranicza.
    • Witam   Napalilem sie jakis czas temu na kupno Domku Holenderskiego/Angielskiego - calorocznego w kwocie max do 60tys PLNów/ rozmiar 3,7mx12m... z zalozeniem pomieszkiwania w nim w PL w okresie zima-lato ze wzgledu na posiadanie 2 dzialek w 2 miejscach PL i w pozniejszym czasie przewiezienia go jeszcze w inne miejsce,  lecz po wnikliwej analizie ufff na moje szczescie! kilku producentow z UK calorocznych domkow tzn. od strony kuchni/technicznej, co nie bylo takie oczywiste-proste, aby zweryfikowac w PL necie-sprzedawcow... np. dostac chocby jakikolwiek wycinek wnetrza struktury sciany lub dachu/podlogi...co mocno tez mnie rozaczrowalo ;/...tym jak sa na PL rynku reklamowane-prezentowane-oferowane owe domki, a ogolnie piszac: kup Pan caloroczny i mieszkaj Pan z minimalnymi problemami caly rok tylko oplaty moga byc wyzsze za ogrzewanie... tak samo sprawa po rozmowach od strony kuchni (na 8firm z PL tylko 1-2 byla w 85% szczera, ze caloroczne-ale do niemalej modyfikacji dla dobrego podkreslam dobrego komfortu po zmianach dla mieszkania), ze ma dobre parametry od strony scian - cienkie, ale da sie mieszkac w zimie przy obecnym stanie ocieplenia-dla calorocznego tylko mocniej grzac bedzie trzeba   Coz za oczy w orbite wybilo mi po odnalezieniu owego zdjecia! z linii produkcyjnej akurat tej firmy, ktorej domek spodobal mi sie (tylko chyba inna wersja u ktorej chodzilo glownie o wyposazenie i dlugosc inna) i ktory o malo, co nie kupilem :O.     Reasumujac... zrodzilo to wiele Pytan  w tej materii (juznie wspomne o obrocie o 180stp. i nowej koncepcji nabycia takiego domku) np. do bardziej doswiadczonych/moze bylych pracownikow przy tych budowie takich domkow jak sa na tym forum lub wlascicieli owych Tworow :   1. czy sa w ogole modele np. nowsze takich Domkow Holenderskich/Angielskich - calorocznych  np. od roku 2010 z solidniejszymi scianami i ociepleniem? bo z tego co na dzis widzialem/wiem juz... to trzeba wlozyc niemala kase np. do takiego calorocznego z UK domku w przerobki (jesli sie oczywiscie da), aby dojsc do uzyskania minimum optymalnej formy domku spelniajacego okreslone parametry dla PL klimatu (juz nie wspomne o ruruach-kanalizacji-czy wymianie tego cienkiego saidingu przypominajacego opakowanie butelki po wodzie)   2. czy dobrze mi sie zdaje, ze starsze modele Domkow Holenderskich/Angielskich zalozmy do 2012 to raczej wiekszosc to przerobka z letniskowej formy bryly/grubosci szkieletu-desek domku, w zakresie wnetrza scian/ocieplen itd. dla wersji calorocznej jak na zdjeciu? (oczywiscie nie wliczajac ogrzewania centralnego i innych poza bryla konstrukcji) czy jednak jeszcze ciensza jest wersja szkieletu Domku Angielskiego od tej ze zdjecia? Bo jak na teraz to wyglada na to, ze jest wrecz brak alternatywy na PL klimat z tych domkow w formie calorocznej w ofercie UK firm z tego profilu produktu... i bez wkladu wlasnego w sporo rzeczy to taki domek jest wrecz spora pomylka w zakupie     3. jaka polecilibyscie moze inna Alternatywe (poza domkami ala Holenderski od PL producentow, ktorych musze przynac po zapoznaniu sie iz ich domki sa, co do bryly-szkieletu ogolnie wnetrza scian/parametrow na bardzo wysokim poziomie strikte pod domek caloroczny-PL Klimat) na domek pod PL klimat tzn. cos na parametry ocieplenia jak u Polskich producentow mobilnych-ala holendersko-uk domkow, ale nie o taki mi typ domka chodzi... ktory oczywiscie nie bedzie wymagal fundamentu i np. bedzie na wysokosci postawiony lub max kostce czy na plytkach betonowych. Oraz ktory moglbym zlozyc/przewiesc/bez problemow jak i rozlozyc/skrecic ponownie w miare szybko. Mysle, ze metraz od 35 do max 50m2 no i do kwoty 60tys. oczywiscie licze sie w tym przypadku, ze juz raczej bedzie to golas tzn. bez wyposazenia... i chyba juz nowy - choc uzywany tez moze byc. A moze jest jakas w PL gielda uzywanych takich domkow ktos cos spotkal z Was?     Dzieki wielkie z gory za kazda odpowiedz!          
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...