Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
Yoda

Ciągłość izolacji termicznej

Recommended Posts

Witajcie,

Proszę o poradę jak zachować ciągłość izolacji termicznej pomiędzy ściana fundamentowa a listwa startowa, tzn czym wypełnić pustkę ?.
Obecnie sytuacja jest taka ze miejscami (jak widać na zdjęciu) jest przerwa od 1-5cm pomiędzy ocieleniem fundamentu a listwa startowa.

Czy po ewentualnym uzupełnieniu folie kubełkową dokleić do listwy (jeżeli tak to jaki klej do tego będzie najlepszy). ?

Dziękuje z góry za porady.
Pozdrawiam

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Kolejność i sposób wykonywania prac przewidzianych przy ocieplaniu ścian fundamentowych:
1. Po wykonaniu konstrukcji budynku i ewentualnej, wymaganej projektem, hydroizolacji należy ułożyć warstwę izolacyjną na ścianach w taki sposób aby nie występowały żadne przerwy pomiędzy płytami. Dlatego ważne jest aby krawędzie płyt były w układzie równoległym – najlepiej kiedy mają układ poziomy i pionowy. W przypadku układania na wysokość więcej niż jednego rzędu płyt izolacyjnych należy zastosować układ mijankowy w kolejnej warstwie - przesunięcie o co najmniej 1/3 długość płyty - płyty nie mogą stykać się 4 narożami w jednym punkcie! Należy maksymalnie ograniczyć docinanie płyt, a przede wszystkim wykorzystywanie odpadów – powinno stosować się wyłącznie płyty pełne. Przy więcej niż jednym rzędzie izolacji w narożach budynków zewnętrznych i wewnętrznych należy stosować układ naprzemiennego połączenia elementów z prostopadłych ścian – zachowując tzw. wiązanie murarskie.
2. Izolację należy wykonać od poziomu góry fundamentu do poziomu zadanego w projekcie technicznym, ale nie niżej niż poziom projektowanego gruntu.
3. Przy płytach frezowanych wymagana jest duża precyzja wykonania gdyż niedopuszczalne jest nie zamkniecie połączenia na niepełny zamek – otwarty frez powoduje linową nieciągłość izolacji – płyta frezowana ponadto ma ograniczony sposób wykorzystania – po odcięciu nie wszędzie może zostać wykorzystana - brak jej zamka.
4. Ponieważ izolacja ścian fundamentowych jest najczęściej na niewielkiej wysokości do ok. 1,0 metra, płyt nie należy mocować lub maksymalnie ograniczyć ich mocowanie. Jeśli się dobrze skoordynuje prace, to po ich przyklejeniu i ułożeniu warstwy ochronnej, można docisnąć i ustabilizować płytę gruntem zasypowym – niestety nie da się tutaj przeprowadzać prac mechanicznie, a jeśli już to bardzo umiejętnie czyli zasypywać warstwami, a nie całą głębokość na raz. Dodatkowo należy uważać na duże odłamki gruntu aby ich uderzeniem nie uszkodzić i nie przemieścić termoizolacji. Podczas klejenia należy pamiętać aby płyty kleić w jak najmniejszej odległości od ściany układając klej obwodowo oraz kilka placków w środku płyty – w zależności od wielkości płyty. Niedopuszczalne jest mocowanie płyt wyłącznie na tzw. plackach i pozostawianie otwartej, pustej przestrzeni za więcej niż jedną płytą. W przypadku nierówności podłoża nierówności należy zniwelować przez tynk tradycyjny lub różne grubości termoizolacji, niedopuszczalne jest równanie za pomocą różnej grubości placków.
5. W przypadku nierówności podłoża, np. wybrzuszonej ścianie, należy dążyć do zwiększenia, o ile jest to możliwe, całościowego, a nie do zmniejszenia lokalnego grubości izolacji. W przypadku braku takiej możliwości należy nierówność zniwelować – skuć ścianę.
6. Jeżeli zaistnieje konieczność mocowania łącznikami izolacji do ściany fundamentowej np. ze względu na ukształtowanie terenu, miejscami przekraczające wielkość 1,0 m i jeżeli klej stosowany do jej przymocowania tego wymaga, należy płyty przymocować do konstrukcji budynku ale nie wcześniej niż po związaniu kleju (czasokres zgodny z instrukcja na opakowaniu). Takie rozwiązanie powoduje punktowe przerwanie izolacji termicznej. Wówczas należy zastosować np. zaślepki izolacyjne lub ciepłe kołki – zalecenia co do stosowania kołków powinny zostać podane w Projekcie Technicznym obiektu. Generalnie zaleca się stosowanie klejów do mocowania bezkołkowego. Należy także pamiętać, że pośpiech nie jest wskazany – wykonanie mocowania przed związaniem kleju może spowodować uszkodzenie lub osłabienie warstwy klejowej, a ponadto przemieszczenie płyt spowodowane drganiami od wiercenia. Również lokalne uderzenia przy wbijaniu mogą spowodować odspojenie kleju od ściany.
7. Po związaniu kleju i/lub po zamocowaniu kołkami płyt (jeśli takie występują) należy uzupełnić wszelkie szczeliny pomiędzy płytami. Praca ta musi zostać wykonana za pomocą pianki poliuretanowej bardzo starannie, gdyż przy znacznej grubości izolacji pianka nie wniknie do końca płyty i zostanie założona jedynie przy jej powierzchni – należy zwrócić uwagę na pełne wypełnienie szczelin zarówno na wysokości jak i na głębokości. Niedopuszczalne jest pozostawanie szczelin do wypełnienia większych niż 1 cm oraz uzupełnianie szczelin klejem !!!
8. Jeżeli przewiduje się etapowanie ocieplenia – najpierw izolacja ścian fundamentowych, a potem izolacji ścian nadziemnych, to dobrze jest zabezpieczyć izolację folią guzikową od strony gruntu, a także jej górnej strony – góra izolacji pozostanie na dłuższy okres narażona na uszkodzenia mechaniczne oraz zabrudzenia zaprawą podczas wznoszenia ścian nadziemnych.
9. Jeżeli izolację te są wykonywane równocześnie – przy szybkim tempie wznoszenia stanu surowego oraz przy niskim budynku bez podpiwniczenia (nie ma tedy zbyt głębokich wykopów) – w jednym sezonie można wznieść cały obiekt nie zasypując ścian fundamentowych i wtedy nie narażamy się na uszkodzenia termoizolacji, a ponadto mamy pewność ciągłości izolacji – dobrze jest wówczas układać płyty od poziomu połączenia izolacji nadziemnej i podziemnej. Mamy wówczas dwie krawędzie fabrycznie docięte i mniejsze prawdopodobieństwo mostka liniowego – niestety sposób ten jest rzadko spotykany ze względów organizacyjnych budowy, ale dla ciągłości i bezpieczeństwa jakości wykonania izolacji jest on najlepszy.
10. Następnie można, o ile jest wymagany PT, wykonać drenaż, ułożyć warstwę filtracyjną na całej wysokości ściany fundamentowej, a następnie wykop zasypać gruntem.
11. Przy wykonywaniu kolejnego etapu – etapowanie docieplenia - należy przede wszystkim zadbać o to żeby nie powstała nieciągłość izolacji na styku starej i nowej warstwy – wszelkie ubytki należy uzupełnić warstwą izolacyjną, a bardzo uszkodzone materiały wymienić – umiejętne zabezpieczenie części podziemnej przed przystąpieniem do wykonywania ścian nadziemnych w znacznym stopniu ograniczy i ułatwi prace późniejsze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Czy w takim razie ubytki uzupełnić odpowiednio dociętym styropianem (jakim rodzajem np. XPS?) na kleju i dodatkowo c pokryć pianka i całość "zamknąć" folia guzikowa do listwy startowej ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tak , proszę starać się dociąć odpowiednie kawałki styropianu, a wszelkie szczeliny uzupełnić pianką. Zwracam uwagę, że piana musi być aplikowana powoli i dokładnie ponieważ szybkie nakładanie powoduje umieszczenie jej tylko od zewnątrz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Trzeba dolać wody i /lub odpowietrzyć - to tak na pierwszy rzut oka, bo za mało informacji
    • wczoraj był u mnie montażysta odkurzaczy centralnych, spytałem go, jak rozwiązać taki problem. Sprężyna/żmijka to ostateczna ostateczność. w skrócie: Odkręcamy odkurzacz, podłączamy go do gniazda, gdzie prawdopodobnie się zatkało. włączamy odkurzacz na full, a w miejscu gdzie odkurzacz wcześniej był, zatykamy otwór (potrzebne do tego są 2 osoby) Zrobi się odpowiednie ciśnienie, odtykamy szybko otwór który zatkaliśmy ręką i wytworzy się swego rodzaju "fala  uderzeniowa" która powinna odetkać rurę. Można spróbować samemu, ale żeby podłączyć odkurzacz z drugiej strony, to będą potrzebne np. rurki, węże elastyczne itd - więc nie wiem czy nie prościej zawołać kogoś, kto się tym zawodowo zajmuje (montuje odkurzacze), on wszystkie takie rzeczy ma pod ręką.   A niestety, największy problem, to olbrzymia ilość spartaczonych instalacji - robią je często gęsto przypadkowi ludzi, którzy nawet wykorzystują do tego rury do wody, nie mają pojęcia o pewnych zasadach, które trzeba przestrzegać podczas rozkładania rur...  
    • Gość Mała
      Co jest nie tak, mam w mieszkaniu 6 grzejników z czego 5 jest ciepłych tylko do połowy, góra gorąca a od połowy w dół lodowate.
    • 1. Płyty ustawiasz pionowo. Zasypujesz warstwami. Na wys. 2m jst już następna płyta XPS. 2. Płyty XPS nie daje się tylko tam gdzie są dreny, ale np, polecaja na narożnikach, cokołach, parapetach - tam musisz kleić. 3. Pionowe pasy pianki po to, żeby powietrze miało ktordy wyjść - inaczej dociskając płytę, je sprężysz - i płyta z powrotem sie odsunie od ściany. Spróbuj - to zobaczysz. Klej nie ma chronić przed wilgocią (choć chyba nie nasiąka). Wodanie bedzie podchodzić do góry, tylko w dół do poziomu drenu. Po to robisz dren. Jesli dren masz wyżej niż XPS - no to woda tam może być. Jeśli XPS jest powyżej drenu - to wody tam nie będzie, chyba że dren nie dziala. Piankę możesz zastosować pomocniczo - te pionowe paski - przez wolne szpary będzie najwyżej wychodzić para wodna. 4. Po co smarowac ławe, skoro nad nią jest izolacja. I tak bedzie ława ciągnąć wilgoć od spodu, a tam i tak ie posmarujesz. Zresztą - masz izolację poziomą i ona nie pusci wody wyżej. A poniżej izolacji poziomej, ale powyżej posadowienia -   masz dren. To wystarczy.
    • Sam to sprawdziłeś, czy ktoś Cię tego tekstu nauczył? W obydwu przypadkach zalecam powrót do lekcji podstaw fizyki. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...