Skocz do zawartości

Podłącz prądu pod budowę


Recommended Posts

Witam,
zaczęliśmy budowę - na razie pobieramy prąd od sąsiada. Niebawem dostaniemy kredyt i chcielibyśmy by prace przyspieszyły, tak by +/- wprowadzić się za około 2 lata. Będzie potrzebny niebawem prąd - szczególnie na jesień/zimę, żeby móc popracować wieczorami czy na spokojnie coś porobić bez ciągnięcia kabla.

Jaka jest opłata za tkz. energię budowlaną? Bo mam dość sprzeczne informacje od osób, które miały tego typu problemy. Dodatkowo jak długo trzeba czekać by zainstalowali mi skrzynkę? Czy chodziliście po sąsiadach by uzyskać zgodę na przekopy pod prąd?
Link do komentarza
Przede wszystkim wybierz się do miejscowego zakładu energetycznego (operatora sieci) tam poinstruują Cię odnośnioe procedury. Generalnie taryfa budowlana to C11, wysokość poszczególnych opłat zawarta jest w taryfie zakładu eenergetycznego. Znajdziesz tam też informacje o wysokosci opłat za przyłączenie (znaczenie ma moc przyłączeniowa, długość przyłącza i jego rodzaj - napowietrzne lub kablowe).
Jeśli jednak masz mozliwość korzystania z prądu od sąsiada, to kosztowo będzie to najtaniej. W taryfie budowlanej płacisz przede wszystkim za moc przyłaczeniową, czyli masz wysokie opłaty stałe, nawet gdy prądu prawie nie wykorzystujesz. Zimą masz przestuj w pracach - płacisz dalej.
Robiąc przyłącze najlepiej zlecic jego wykonanie tak aby technicznie nie trzeba było już go zmieniać z prowizorycznego budowlanego na docelowe. Czyli odpowiednio duży przekrój przewodów, skrzynka w przyszłej lini ogrodzenia. Moc zza to możliwie małaa np. 5 kW (od niej płaci się opłaty stałe).
Po zakończeniu budowy występujemy tylko o zwiększenie mocy i zmianę taryfy. Dodatkowych prac nie trzeba.
Co do zgody sąsiaadów, to jeśli przyłącze ma przebiegać przez cudzą działkę, zgoda będzie niezbędna.

Cytat

Witam,
zaczęliśmy budowę - na razie pobieramy prąd od sąsiada. Niebawem dostaniemy kredyt i chcielibyśmy by prace przyspieszyły, tak by +/- wprowadzić się za około 2 lata. Będzie potrzebny niebawem prąd - szczególnie na jesień/zimę, żeby móc popracować wieczorami czy na spokojnie coś porobić bez ciągnięcia kabla.

Jaka jest opłata za tkz. energię budowlaną? Bo mam dość sprzeczne informacje od osób, które miały tego typu problemy. Dodatkowo jak długo trzeba czekać by zainstalowali mi skrzynkę? Czy chodziliście po sąsiadach by uzyskać zgodę na przekopy pod prąd?


Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Witam,
zaczęliśmy budowę - na razie pobieramy prąd od sąsiada. Niebawem dostaniemy kredyt i chcielibyśmy by prace przyspieszyły, tak by +/- wprowadzić się za około 2 lata. Będzie potrzebny niebawem prąd - szczególnie na jesień/zimę, żeby móc popracować wieczorami czy na spokojnie coś porobić bez ciągnięcia kabla.

Jaka jest opłata za tkz. energię budowlaną? Bo mam dość sprzeczne informacje od osób, które miały tego typu problemy. Dodatkowo jak długo trzeba czekać by zainstalowali mi skrzynkę? Czy chodziliście po sąsiadach by uzyskać zgodę na przekopy pod prąd?


Z tego co piszesz rozumiem, że masz już PnB, wiec zapewnienie dostawy prądu musisz mieć. Druga sprawa to jeżeli jeszcze nie masz rozpoczętej budowy to prąd na ta zimę uważam, że nie będzie Ci jeszcze potrzebny, dobrze będzie jak w tym roku postawisz mury i je przykryjesz.
Jaki ZE jest u Ciebie?
Co do zgody to nie musisz się o nią martwic bo to załatwia projektant przyłącza.
Jakbyś poszukała na forum, to jest tu kilka tematów poruszających Twój problem.

Cytat

Robiąc przyłącze najlepiej zlecic jego wykonanie tak aby technicznie nie trzeba było już go zmieniać z prowizorycznego budowlanego na docelowe. Czyli odpowiednio duży przekrój przewodów, skrzynka w przyszłej lini ogrodzenia. Moc zza to możliwie małaa np. 5 kW (od niej płaci się opłaty stałe).
Po zakończeniu budowy występujemy tylko o zwiększenie mocy i zmianę taryfy. Dodatkowych prac nie trzeba.


Trochę kolego nie tak jak piszesz. Bo jeżeli we wniosku zaznaczy moc docelowa 5 kW to takie jej zrobią przyłącze wraz z odpowiednimi przekrojami kabla, fakt, że zapłaci mniej ale po zakończonej budowie aby podnieść moc będzie musiała powtórzyć procedurę nowego przyłącza a koszty wyjdą większe. Lepiej od razu wnioskować o moc np 13 kW jako docelową, na okres budowy będzie ona pomniejszona ale po zakończeniu budowy i odbiorze domu zgłosi ten fakt do ZE o zmianę taryfy i zwiększenie mocy i za to nie zapłaci ani grosza.
Co do tego rozwiązania które proponujesz istnieje jeszcze ryzyko, że po zakończeniu budowy nie dostanie większej mocy ze względu na nie wydolność linii, bo w tym czasie (mam na myśli okres budowy featmilki ) mogli inni wnioskować o wykonanie przyłącza.
Link do komentarza
Cytat

Witam,
zaczęliśmy budowę - na razie pobieramy prąd od sąsiada. Niebawem dostaniemy kredyt i chcielibyśmy by prace przyspieszyły, tak by +/- wprowadzić się za około 2 lata. Będzie potrzebny niebawem prąd - szczególnie na jesień/zimę, żeby móc popracować wieczorami czy na spokojnie coś porobić bez ciągnięcia kabla.

Jaka jest opłata za tkz. energię budowlaną? Bo mam dość sprzeczne informacje od osób, które miały tego typu problemy. Dodatkowo jak długo trzeba czekać by zainstalowali mi skrzynkę? Czy chodziliście po sąsiadach by uzyskać zgodę na przekopy pod prąd?


39 gr/ C 11 + koszty przesyłu ( bezpiecznik 10A = 97 zł/2-mce za sam przesył)
Czas oczekiwania w moim przypadku - 23 miesiące
Jak krótko będziesz sie budować - dogadaj sie z sąsiadem
Jak bedzie to uciążliwe dla sąsiada - kup agregat prądotwórczy 2kW jak masz gdzie go trzymać ( zwróci ci sie po 7 miesiącach budowy) ale nie pociągniesz na nim spawarki/ agregatu tynkarskiego
A w najgorszym przypadku - prąd budowlany !
Link do komentarza
Hej,
jestem z okolic Krakowa. Tak byłem już raz w Tauronie - uzgodniłem przyłącz 14 kW - przed uzyskaniem pozwolenia na budowę.

Czyli o jakiej kwocie mam myśleć przy tej taryfie budowlanej? Jeżeli chodzi o przyłącz to od działki sąsiada mam jakieś 20 metrów. Jednak od tego miejsca przy płocie i wjeździe do domu mam jakieś 30-40 m i to chyba będę musiał podciągnąć we własnym zakresie.
Link do komentarza
Trochę kolego nie tak jak piszesz. Bo jeżeli we wniosku zaznaczy moc docelowa 5 kW to takie jej zrobią przyłącze wraz z odpowiednimi przekrojami kabla, fakt, że zapłaci mniej ale po zakończonej budowie aby podnieść moc będzie musiała powtórzyć procedurę nowego przyłącza a koszty wyjdą większe.

Z tymi przydziałami mocy to najkrócej mówiąc, co ZE to inny obyczaj. Kilkakrotnie robiłem właśnie tak jak opisałem. Najważniejsze, żeby nie robić przyłącza dwa razy, np. prowizorki jako napowietrznego a potem docelowego kablowego. W takiej sytuacji jak tu, gdy trzeba przejść przez teren sąsiada, liczy sie też to, że robimy to raz i tylko raz uzyskujemy jego zgodę. Inaczej nim skończymy budowę sąsiad może zmienić zdanie, albo i kto inny przejmie sąsiednią działkę. I wtedy mamy problem.
PS. W praktyce zaletą zlecenia całej sprawy budowy przyłącza i załatwienia formalności lokalnemu elektrykowi, jest to że zna ludzi w miejscowym ZE i tamtejsze uwarunkowania. A jak sie znają, to nie robią sobie nawzajem problemów.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
    • Nie bardzo rozumiem o co pytasz. Przecież każdy styropian przepuści wodę. Nie widziałeś nigdy tonącego styropianu? Długo zanurzony w wodzie nasiąknie jak gąbka. Może chodziło o styrodur fundamentowy XPS?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...