Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
odaro

Duże murowane donice ogrodowe

Recommended Posts

Chciałbym wybudować murowane donice do ogrodu.

Donice będą częścią tarasu tzn będą przylegać do tarasu

Jedna z donic ma wymiary 7,5m x 1,2m (długość x szerokość) po zewnętrznym obrysie.

Zastanawiam się nad konstrukcją takiej donicy.

Czy przy tej wielkości donicy wymurowanie z cegły klinkierowej 12cm wystarczy czy jest zbyt cienka grubość ściany donicy żeby wytrzymać

napór ziemi. Wysokość donicy będzie ok. 60cm.

Murowanie z klinkieru na 24cm to już spore koszty.

Czy zawsze takie donice trzeba ocieplić styropianem???

Ma ktoś może doświadczenia z budowaniem takich dużych donic?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mi się wydaje, że lepiej byłoby wylać z betonu zbrojąc je, a potem dopiero obłożyć.

Albo wybudować z 12 cegły ale środek włożyć wymienny wkład

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość stach
Cegła murowana na "12" powinna wytrzymać napór ziemi, ale naporu marznącej, mokrej ziemi na pewno nie wytrzyma i po pierwszej zimie może okazać się, że trzeba murować od nowa...
Dlatego pomysł z wewnętrznym wkładem, który będzie w miarę elastyczny nawet w ujemnych temperaturach jest niezły.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Chciałbym wybudować murowane donice do ogrodu.

Donice będą częścią tarasu tzn będą przylegać do tarasu

Jedna z donic ma wymiary 7,5m x 1,2m (długość x szerokość) po zewnętrznym obrysie.

Zastanawiam się nad konstrukcją takiej donicy.

Czy przy tej wielkości donicy wymurowanie z cegły klinkierowej 12cm wystarczy czy jest zbyt cienka grubość ściany donicy żeby wytrzymać

napór ziemi. Wysokość donicy będzie ok. 60cm.

Murowanie z klinkieru na 24cm to już spore koszty.

Czy zawsze takie donice trzeba ocieplić styropianem???

Ma ktoś może doświadczenia z budowaniem takich dużych donic?



nie murowałem takich donic
W narożnikach daj słupki z podwójnej cegły - to samo daj pośrodku - krawędzie wewnętrzne między słupkami wypełnij styropianem miękkim - przejmie napór "pracującej" ziemi
Całość wyłóz folią budowlaną - a reszta zależy od tego co tam chcesz uprawiać/hodować - jak drzewa czy palmy - to korzenie rozsadzą donicę, jak np bratki to spokojnie da radę icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
O jakich wewnętrznych wkładach mówicie???

Cytat

nie murowałem takich donic



Murowałeś czy nie murowałeś takich donic


Cytat

Cegła murowana na "12" powinna wytrzymać napór ziemi, ale naporu marznącej, mokrej ziemi na pewno nie wytrzyma i po pierwszej zimie może okazać się, że trzeba murować od nowa...
Dlatego pomysł z wewnętrznym wkładem, który będzie w miarę elastyczny nawet w ujemnych temperaturach jest niezły.



Ale donice nie będą miały betonowego dna.

Wilgotność ziemi w donicach nie powinna być większa niż otaczającego gruntu

Czy wogóle może zaistnieć ryzyko rozsadzenia donic?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
NIE murowałem - zasada podobna co do murków oporowych
Od środka oprzyj po prostu płyty styropianowe między słupkami.

Cytat

Ale donice nie będą miały betonowego dna.


Czyli dajesz fundament w koło a ścianki muru od wewnątrz smarujesz dysperbitem ( bezreakcyjnym w stosunku do styropianu!)
Cytat

Czy w ogóle może zaistnieć ryzyko rozsadzenia donic?



Co chcesz W NICH w ogóle posadzić ?
Jak drzewa to na bank ci rozejdą się.
Chyba efekt działania korzeni widziałeś ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość stach
Cytat

Ale donice nie będą miały betonowego dna.



Nie muszą mieć dna... Mokra ziemia głębokości ok 1 m, jak zamarza (no, zależnie od strefy zamarzania ) to nie zmienia objętości tylko w pionie, chyba, no nie? i rozpierając się na boki rozwala - beczki z korzeniami krzaczków, donice ceramiczne, inne niepoddające się pojemniki...
Nie murowałem takich donic, ale widziałem obudowane murkiem "ogródki" przy tarasach, które nie wytrzymywały naporu zamarzającej ziemi.
A ziemia - i znajdujące się w niej nieizolowane budowle, typu murek pod siatką ogrodzeniową, murki oporowe - zamarzając potrafi rozwalić też całkiem duże "rzeczy"
A co do wkładów wewnętrznych to myślę, że faktycznie może być płyta styropianu (ok 5 cm) jak doradza Draagon, ustawiona przy wymurowanej ściance przed zasypaniem ziemi.

Coś za długo pisałem icon_redface.gif i Draagon mnie wyprzedził...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ja murowałem takie donice, z wykorzystaniem kształtem klinkierowych typu 1Ł Wewnątrz jest wypełniona styropianem (chyba 4 cm), nie ma zalanego betonem dna. Po dwóch zimach mogę powiedzieć, że grunt raczej tam nie przemarza i absolutnie nie ma żadnych pęknięć. Bardziej zresztą bałbym się korzeni, które potrafią podnieść nawet kilkucentymetrową wylewkę z betonu...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja też murowałem donice. Szkoda czasu i pieniędzy. Zresztą estetyka po kilku latach użytkowania pozostawia wiele do życzenia...

Jeśli ktoś jest zainteresowany nowoczesnymi doniczkami, które umożliwiają uprawę warzyw i ziół we własnym domu przez cały rok to mogę polecić urządzenia Tregren.

To jest przyszłość a nie beton :-)

Domowe ogrody Genie oraz Herbie łączą w sobie najnowocześniejszą, energooszczędną technologię oświetlenia LED oraz kompaktowy kształt aby zapewnić doskonałe warunki uprawy domowej. Oba urządzenia działają na zasadzie hydroponiki czyli bezglebowej uprawy roślin.

tregren_X2A4750 low.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Warto rozważyć budowę w ogrodzie donic murowanych. Są one ostatnio modne z uwagi na nowoczesny, geometryczny kształt. Wykonuje się je z rozmaitych materiałów – kamień, cegła, beton – i różnie wykańcza – np. tynkiem strukturalnym, okładziną z płytek. Donice murowane są też praktyczne. Znajduje się w nich znaczna ilość podłoża, więc nie wysycha ono zbyt szybko i może dostarczyć roślinom sporą składników pokarmowych. Roślin nie trzeba chować na zimę do pomieszczenia – tak jak egzemplarzy rosnących w zwykłych doniczkach. Ponadto te ostatnie – narażone na działanie warunków atmosferycznych – szybciej ulegają niszczeniu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • BTW wczoraj złożyłem zgłoszenie  mojej elektrowni PV w RE Konstancin, teraz czekam na tzw warunki z nimi pedzę do BOK PGE i podpisuje aneks do umowy kompleksowej, następnie czekam na licznik 2 biegunowy i z protokołem licznika oraz wypełnionym już przez instalatora wnioskiem śmigam ponownie do RE Konstancin po pieczątkę (?!) i na koniec z tym wszystkim pędzę do Warszawy na ul Konstruktorów do NFOŚiGW składam wniosek na dotację i czekam oraz szczekam chyba jak to przeżyje. 
    • Ten blat ścienny to jakaś płyta stolarska, a nie typowy blat kuchenny. Faktycznie, tak cienki będzie bardziej podatny na odkształcenia. Czym te blaty mają być zabezpieczone przed wilgocią i wodą? W takim miejscu polecam lakier jachtowy z dopuszczeniem do użytku wewnątrz pomieszczeń. Jest najbardziej odporny na wodę. Rozumiem stolarza. Jeżeli blat będzie na sztywno umocowany do ściany to w którymś momencie może się okazać, że pod wpływem zmian wilgotności zamiast się minimalnie odkształcić rozejdzie się gdzieś na połączeniach lub pęknie. Jeżeli szafki wiszące mają dojść do jego krawędzi to można go w ogóle nie kleić. U dołu oprze się o blat na szafkach. Pomiędzy poziomy i pionowy blat wkładamy cienką uszczelkę okienną z EPDM, albo nakładamy tam pasek silikonu sanitarnego. Bez tego połączenie może skrzypieć, gdy będziemy obciążać blat leżący na szafkach. Na górnej krawędzi tej płyty drewnianej na ścianie przykręcamy małe kątowniki. Drugie ramię każdego z nich przykołkowujemy do ściany niedużymi kołkami rozporowymi (6 mm średnicy wystarczy). Styk poziomego i pionowego blatu można uszczelnić silikonem sanitarnym. Dodatkowo ustabilizuje to dolną krawędź drewnianej płyty na ścianie. PS. Jeżeli już kleić do ściany to właśnie na silikon sanitarny.
    • Co wy macie z tymi brodzikami w kabinie? W przypadku takich osób, lepiej postawić na rozwiązania kabiny prysznicowe typu walk-in - gdzie MAMY ODWODNIENIE, a nie bawimy się w koszta z brodzikiem. I jego poziomowaniem, aby nie utrudniał wejścia/wyjścia z kabiny. 
    • Słuchajcie, fugę dopieramy albo hormonizująca albo kontrastowo. I dobieramy ją do koloru płytki, rozmiaru oraz rodzaju pomieszczenia. Fuga inne właściwości powinna mieć w pomieszczeniu podatnym na zachlapania, a inne w salonie czy w pomieszczeniu z ogrzewaniem podłogowym. Takich niuansów nieco jest, więc zachęcam do poczytania artykułu "Jaką fugę wybrać do płytek" przed udzielaniem porad. 
    • Gość Iza
      A jeśli mój dom mieści się w odległości 4 m od sąsiada i teraz chciała bym go rozbudować do samej granicy czy jest to możliwe nasz dom jest piętrowy i chciała bym odbudować cała wysokość istniejącego budynku na sąsiedniej działce stoi mały drewniany domek metr od naszego plotu
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...