Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
BogdanMKowal

Energooszczędne ogrzewanie domu i cwu

Recommended Posts

Witam, jestem na etapie tworzenia szczegółowego projektu domu i zastanawiam się nad wprowadzeniem energooszczędnych rozwiązań, takich jak kominek z płaszczem wodnym lub pompa ciepła. Są to jednak nadal rozwiązania bardzo drogie i nie wiem czy wybrać tradycyjny kocioł grzewczy, jednak jakiś dobry, bardziej ekonomiczny model.

Co się więc bardziej opłaca? icon_confused.gif icon_confused.gif icon_confused.gif

Mam na razie na oku kocioł grzewczy Zgody http://www.zgoda-wieprz.pl/126-kotly-grzew...-grzewczy-iskra (bo polecał mi szwagier)

Lub pompę ciepła jaką polecili mi tutaj http://www.marseb.com.pl/oferta/marseb-oferta/pompy-ciepla

Zaciekawił mnie też pomysł kominka z płaszczem wodnym.
Co polecacie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tylko że to czy dom będzie energooszczędny nie zależy od źródła grzewczego, a od jego izolacji termicznej...
Zaczynasz od końca.
Najpierw dowiedz się ile ta Twoja chałupa będzie potrzebowała energii cieplnej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam, jestem na etapie tworzenia szczegółowego projektu domu i zastanawiam się nad wprowadzeniem energooszczędnych rozwiązań, takich jak kominek z płaszczem wodnym lub pompa ciepła.


Ale szczegółowego projektu nie tworzy się od doopy strony.
To tak jakbyś zaczynał planowanie inwestycji (no prawie icon_biggrin.gif) od koloru dachówki.


Choć czuję między wierszami że to... spam?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Choć czuję między wierszami że to... spam?


To niemal pewne. W kilku zdaniach dwa linki... :spam:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Chodzi o to, że firma budowlana, które będzie budować mi dom, nie może mi wycenić kosztów puki nie będą wiedzieć wszystkich szczegółow, jakie rozwiązania będą zastosowane. Zalecają mi nawet właśnie już teraz wybór konkretnych produktów, do różne rzeczy wymagają innej przestrzeni, np kocioł grzewczy z podajnikiem wymaga odpowiednio dużej kotłowni, a pompa ciepła, czy kominek, o których tez myślę, też zupełnie inaczej się w domu instaluje. Więc muszę ot przemyśłeć już teraz, nawet co do produktów, żeby potem wszystko grało, prawda?
Różne firmy też robią rzeczy różnej wielkości, więc jak mam taką możliwość, to wolę sobie już teraz to wszystko zaplanować, a nie liczyć, że a nuż się sprzet pomieści, albo czy będe miał bezpieczna odległośc kominka d biblioteczki...
To na prawde jest od d... strony? mi się tak nie wydaje.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

To na prawde jest od d... strony?


Tak.
Zadaj sobie pytanie, jakiej mocy grzewczej potrzebujesz kocioł do tej Twojej chałupy?
Wiesz? No to podziel się tą wiedzą. icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

To na prawde jest od d... strony? mi się tak nie wydaje.



Prawda, prawda. icon_biggrin.gif
Zacznijmy od tego że to nie firma budowlana określa wielkość kotłowni, tylko projekt, który zakłada takie a nie inne źródło ogrzewania.
2- Patrząc na moce nominalne kotłów C.O. można domniemywać że budujesz kilkusetmetrową hawirę.
3- Idąc tym samym tokiem rozumowania, może się okazać że PCi standardowego typoszeregu nie będą miały odpowiedniej mocy grzewczej, a co za tym idzie będzie to pompa ciepła dużej mocy (na zamówienie?). Śmiem twierdzić że zestawienie ze sobą w takim układzie kosztów inwestycyjnych może ją z automatu wykluczyć z rozważań... choć ja Ci do portfela nie zaglądam.
3- Domniemywać można na zasadzie, to co napisał Leszek, że najpierw trzeba określić zapotrzebowanie domu na ciepło, a dopiero później się zastanawiać nad wyborem konkretnego źródła ciepła.
4- Link do strony firmy która Ci zaproponowała PCi mówi tyle o produktach które oferują, że równie dobrze można by u nich próbować kopić konia (bez rzędu) pociągowego żeby chodził w kieracie.
5- I na koniec. Skora masz obawy czy zmieści Ci się kominek koło biblioteczki, to raczej ogromnych przestrzeni w tym domku mieć nie będziesz... a w takim razie po kiego Ci kocioł o mocy mieszczącej się w przedziale 26-120kW? icon_lol.gif
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
no i 6. Czy ogrzewanie podłogowe, czy kalafiory, czy mieszane - bo to też może rzutować na wielkość kotłowni icon_cool.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jak będe mieć dom 150m, to chyba pasuje do przedziału 26-120kW, prawda?
I pompa i kocioł taką powierzchnię ogrzeją, nie sądzę, żebym musiał myśleć o pompie na zamówienie.
Zapotrzebowanie na ciepło - przecież widzę, np. na podanej stronie producenta kotłów tabelkę z powierzchnią, parametr o ociepleniu domu i wybór odpowiedniego kotła mam prosty.

Co do strony o PCi to nie ważne jaka to pompa ciepła, ważne, że mi ją poleciło 2 znajomych, którzy je mają zainstalowane i są zadowoleni. Ich opinia jest dla mnie ważniejsza niż nawet najlepszy opis producenta.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość gawel
Cytat

Jak będe mieć dom 150m, to chyba pasuje do przedziału 26-120kW, prawda?
I pompa i kocioł taką powierzchnię ogrzeją, nie sądzę, żebym musiał myśleć o pompie na zamówienie.
Zapotrzebowanie na ciepło - przecież widzę, np. na podanej stronie producenta kotłów tabelkę z powierzchnią, parametr o ociepleniu domu i wybór odpowiedniego kotła mam prosty.

Co do strony o PCi to nie ważne jaka to pompa ciepła, ważne, że mi ją poleciło 2 znajomych, którzy je mają zainstalowane i są zadowoleni. Ich opinia jest dla mnie ważniejsza niż nawet najlepszy opis producenta.


Tak jasne Chyba ocipiałeś icon_eek.gif Do takiego domu zakładając że cała powierzchnia będzie ogrzewana to ok 5-6kW wystarczy co ty chcesz robić dom bez okien?

Albo wiesz co kup sobie mieszkanie w dużym bloku tam może faktycznie kocioł około 100 KW będzie jeżeli Ci tak na tym zależy. Dom sobie zdecydowanie odpuść dopóki nie uzupełnisz braków wiedzy budowlanej

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Jak będe mieć dom 150m, to chyba pasuje do przedziału 26-120kW, prawda?



icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif

Przepisy nie pozwalają na budowę takiego domu.

Raczej moce w zakresie 6 - 10kW, przy czym jeśli ma być z założenia energooszczędny (a takie założenie wynika z #1), to moc 6kW wydaje się być bardzo optymalną.

Cytat

Tak jasne Chyba ocipiałeś icon_eek.gif



Z różnych powodów (w tym likwidacja wulgaryzmów), raczej bardziej adekwatne będzie użycie zwrotu opochwiałeś
  • Lubię to 2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
icon_mrgreen.gif

Zmień szwagra, bo na minę Cię wprowadza - choć może prostsza będzie zmiana firmy, na taką która wie co pisze w swoich DT.
Oni zatrzymali się na roku 1980, czyli kultywują stare wymagania.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Spróbuje pomóc w sposób uporządkowany. Pierwszym etapem , który trzeba wykonać jest obliczenie zapotrzebowania na energię do ogrzania domu i do przygotowania ciepłej wody. Takie obliczenia powinny znajdować sie w Projektowanej Charakterystyce energetycznej Budynku i są częścią składową projektu budowlanego. Zapotrzebowanie na energię zależy przede wszystkim od jakości materiałów użytych do budowy przegród (ścian, podłóg, stropu, dachu) i sposobu ich izolacji. Im izolacja jest lepsza, tym zapotrzebowanie na energię mniejsze (pomijam tutaj straty na wentylację). Dlatego ważne jest stosowanie materiałów izolacyjnych , które są weryfikowane pod kątem jakości i rzetelności produkcji. Takim produktem są styropiany izolacyjne Knauf Therm, które posiadają oznaczenie Gwarantowany Styropian.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Styropianów na rynku znajdziesz wiele.
Należy jednak rozpocząć myślenie o domku od założeń i projektów. Właściwie, to powinieneś zacząć od działki. Wiele zależy od tego, czy budujesz na skarpie, czy na płaskim. Jak już masz działkę płaską, to istotnym jest, czy jest osłonięta od silnego wiatru i nasłoneczniona. Jeśli będzie już na płaskim, osłonięta laskiem i z niczym nie zmąconym dostępem słońca, to musisz zastanowić się, ile osób będzie w nim mieszkać. Jak już się policzycie i zdecydujecie, gdzie zamieszka mamusia :-), to trzeba postawić sobie następne pytanie, dom duży, średni czy mały. Jak wcześniej mieszkałeś w bloku i miałeś 55 m2, to nie przesadzaj ze 150 m2, pomyśl raczej o 120 m2. To twoja decyzja i ten problem pozostaje już w twoich rękach i portfelu. W tej fazie rozważań zastanów się, czy warto samochód trzymać w domu, czy może postawisz wiatę zarówno na auto, jak i rowery, Qada, motocykl, drewno, taczkę :-)
Jak ci wyjdzie, że klamoty będą stały poza domkiem, to zastanów się, czy domek ma być parterowy, czy też ma mieć poddasze.
Jak już to ustalisz, to przemyśl, czy dom postawisz na fundamentach, czy na płycie fundamentowej. Jak ustawisz np. 120 m2 na płycie fundamentowej, zamontujesz duże okna od strony południowej i prawie nic od północnej, położysz pod płytą fundamentową 20-25 cm styropianu XPS, ściany z bloczków styropianowych isohome 2000 o grubości 450, zamiast okien wstawisz witryny okienne 3 szybowe, wymienisz powietrze mechanicznie z doprowadzeniem powietrza poprzez filtr biologiczny (warstwa żwiru) i położysz na stropie 40 cm wełny, to i 3 kW ci wystarczy. Jak tak mało kW wystarczy, to kominek, kotłownie, piece są niepotrzebne. Wystarczy pompa ciepła powietrze-woda za 4.000 zł. Budujesz wtedy dom bez komina. Nie zapomnij o roletach zewnętrznych :-) Edytowano przez bodzio1962 (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Styropianów na rynku znajdziesz wiele.
Należy jednak rozpocząć myślenie o domku od założeń i projektów. Właściwie, to powinieneś zacząć od działki. Wiele zależy od tego, czy budujesz na skarpie, czy na płaskim. Jak już masz działkę płaską, to istotnym jest, czy jest osłonięta od silnego wiatru i nasłoneczniona. Jeśli będzie już na płaskim, osłonięta laskiem i z niczym nie zmąconym dostępem słońca, to musisz zastanowić się, ile osób będzie w nim mieszkać. Jak już się policzycie i zdecydujecie, gdzie zamieszka mamusia :-), to trzeba postawić sobie następne pytanie, dom duży, średni czy mały. Jak wcześniej mieszkałeś w bloku i miałeś 55 m2, to nie przesadzaj ze 150 m2, pomyśl raczej o 120 m2. To twoja decyzja i ten problem pozostaje już w twoich rękach i portfelu. W tej fazie rozważań zastanów się, czy warto samochód trzymać w domu, czy może postawisz wiatę zarówno na auto, jak i rowery, Qada, motocykl, drewno, taczkę :-)
Jak ci wyjdzie, że klamoty będą stały poza domkiem, to zastanów się, czy domek ma być parterowy, czy też ma mieć poddasze.
Jak już to ustalisz, to przemyśl, czy dom postawisz na fundamentach, czy na płycie fundamentowej. Jak ustawisz np. 120 m2 na płycie fundamentowej, zamontujesz duże okna od strony południowej i prawie nic od północnej, położysz pod płytą fundamentową 20-25 cm styropianu XPS, ściany z bloczków styropianowych isohome 2000 o grubości 450, zamiast okien wstawisz witryny okienne 3 szybowe, wymienisz powietrze mechanicznie z doprowadzeniem powietrza poprzez filtr biologiczny (warstwa żwiru) i położysz na stropie 40 cm wełny, to i 3 kW ci wystarczy. Jak tak mało kW wystarczy, to kominek, kotłownie, piece są niepotrzebne. Wystarczy pompa ciepła powietrze-woda za 4.000 zł. Budujesz wtedy dom bez komina. Nie zapomnij o roletach zewnętrznych :-)



Można zapytać gdzie taką pompę do ogrzewania dostanę oraz ile kosztuje kompletna instalacja grzewcza, a nie tylko pompa?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Gdyby zadać sobie pytanie, czym się różni pompa ciepła powietrze woda od urządzenia, którego używamy jako klimatyzator/urządzenie grzewcze, to zapewne chodzi tu o szczegóły. Wtajemniczeni w temacie zaraz podniosą larum, że różnice są fundamentalne :-))) Zamontowałem sobie jako urządzenie grzewcze coś, co ma moc około 4 kW, sprawność max.4.2 i w sezonie zimowym jest ustawione na grzanie. Jeśli chodzi o koszt urządzenia wraz z osprzętem i montażem, to trochę jest inaczej, niż pisałem wcześniej. Całość, czyli urządzenie kompletne + montaż kosztowała mnie 3.600 brutto.
Nie pamiętam w tej chwili marki i nazwy urządzenia, ale montująca to firma działa na rynku bydgoskim od bardzo dawna, obsługuje naszą firmę już też ponad 10 lat. Mają firmę w Bydgoszczy przy Placu Kościeleckich 3, ale numeru nie jestem pewien. Mają mi zamontować teraz na wiosnę jeszcze jedno urządzenie, które będzie bardziej przypominało typową pompę ciepła, czyli będzie odzyskiwało ciepło z powietrza i oddawało je do bojlera i ogrzewania podłogowego. Wybieram się do nich już kilka miesięcy, ale przed kolejną zimą postaram się już to mieć 🙂 Ta druga pompa z bojlerem i rozdzielaczami do podłogowego ma kosztować poniżej 6.000 zł, ale nie pamiętam, netto czy brutto 🙂 Wcześniej otrzymywałem oferty na pompy ciepła i wymianę powietrza i oscylowało to w granicach 38.000-43.000 zł
Jako ciekawostkę finansową dodam, że rekuperator, dodatkowy bardzo cichy wentylator kanałowy, system rur izolowanych wełną mineralną i wszystkie trójniki, anemostaty kupiłem za około 3200 zł (dom blisko 250 m2) i zamontowałem sam. Za rekuperator 200 zapłaciłem 1660 brutto. Posiada 5 lub 6 stopni prędkości wentylatora, pilota i pracuje u mnie w systemie ciągłym na 1 stopniu. Teraz wiosną ustawiliśmy 2 stopień, chociaż nie było objawów i potrzeby, czyli jakieś pozostałe zapachy. Powietrze mieliśmy idealne przy wymianie może 1000m3/dzień. Zamontowaliśmy drugi wentylator, który miesza nam całe powietrze w domu i mocno wyrównuje skład powietrza we wszystkich pomieszczeniach. Dzięki temu rozwiązaniu nie ma pomieszczeń, gdzie mamy powietrze zastoinowe a rekuperator podmienia tyle, ile potrzebujemy bez obawy, że np. w górnej łazience będzie coś nie tak. Ci, którzy proponują nam rekuperatory zawyżają nam potrzeby niemal 10-krotnie tłumacząc to normami. Nie ma takiej potrzeby, aby powietrze w domku o kubaturze około 600 m3 wymieniać częściej, niż 2 krotnie w ciągu doby. Każdy z oferentów proponował na mój domek rekuperator 300m3, czyli 7.200 m3/dzień 🙂
Rozwinąłem ten wątek poza urządzenie grzewcze żeby kolega, który go zakładał mógł zorientować się, jak bardzo zaczyna od złej strony analizować koszt pieca grzewczego i jak bardzo przesadzamy z przelitrażowywaniem urządzeń a nie dbamy o energooszczędność. Jak ktoś ma bardzo dużo pieniędzy i ich za bardzo nie szanuje - proszę bardzo. Jak ktoś lubi szukać oszczędności i trochę sam pokombinuje, to może oszczędzić bardzo wiele.

Znalazłem ich przed chwilą na Zumi, ale nazwy nie mogę sobie przypomnieć.

https://www.google.pl/maps/@53.12069,18.003...kxpUHbw!2e0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Totototo - to klimakonwektor icon_cool.gif

I można totototo zakwalifikować jako pompa ciepła powietrze/powietrze - może być ze splitem lub jako "monolit"
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Totototo - to klimakonwektor icon_cool.gif

I można totototo zakwalifikować jako pompa ciepła powietrze/powietrze - może być ze splitem lub jako "monolit"



O właśnie. Toto moje jest ze splitem. Nie bardzo pamiętam, co to jest ten split, ale długo przestawiało się toto z opcji chłodzenie na grzanie. Niby jakiś zawór ma silnik z bardzo wolnym przełożeniem i musi przełączanie trwać prawie 5 minut. Może to ten split icon_lol.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Strawman
Cytat

Split, to jednostka zewnętrzna. icon_mrgreen.gif


icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif
Split to urządzenie składające się z dwóch, oddzielnych części pracujące jednak dokładnie tak samo jak urządzenie monoblokowe!

W module zewnętrznym montowanym zwykle na zewnątrz, przebiega większość procesów termodynamicznych związanych z pozyskaniem ciepła. Składa się nań wentylator, parownik (gdzie następuje przekazanie ciepła od powietrza atmosferycznego omywającego parownik do czynnika roboczego), sprężarka (centralny element pompy), zawór rozprężny i zawór czterodrogowy – umożliwiający odwrócenie obiegu i pracę pompy ciepła w trybie chłodzenia.

W skład modułu wewnętrznego wchodzi: skraplacz (w którym czynnik roboczy oddaje transportowane ciepło), zawór 3-drogowy.

Moduły te połączone są dwoma rurociągami, w których w zamkniętym obiegu krąży płyn niezamarzający.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Moduły te połączone są dwoma rurociągami, w których w zamkniętym obiegu krąży płyn niezamarzający.



Nie jest to prawdą. Trudno nazwać czynnik np.R-410 płynem dla wszystkich to jest gaz (no może nie dla wszystkich).

Po drugie w opisywanym typie urządzenia, czyli pompa ciepła powietrze/powietrze, nie występuje obieg płynu (niezamarzającego).

Po trzecie faktycznie uprościłem "opis" takiego urządzenia, sprowadzając problem do "wizualizacji" - za co bardzo przepraszam icon_redface.gif Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Nie jest to prawdą. Trudno nazwać czynnik np.R-410 płynem dla wszystkich to jest gaz (no może nie dla wszystkich).

Po drugie w opisywanym typie urządzenia, czyli pompa ciepła powietrze/powietrze, nie występuje obieg płynu (niezamarzającego).

Po trzecie faktycznie uprościłem "opis" takiego urządzenia, sprowadzając problem do "wizualizacji" - za co bardzo przepraszam icon_redface.gif



Cytat

Całość, czyli urządzenie kompletne + montaż kosztowała mnie 3.600 brutto.



Nie pytałem o koszt pompy z montażem, tylko o koszt całej instalacji grzewczej domu. Wraz z montażem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Nie pytałem o koszt pompy z montażem, tylko o koszt całej instalacji grzewczej domu. Wraz z montażem.



To może być koszt całej instalacji grzewczej. Można zamontować 2 takie jednostki tak na wszelki wypadek. Ja zamontuję drugą, jako pompę do podgrzewania podłogi, bo sporo rury w betonie zatopiłem. Z bojlera zrezygnuję, bo mam elektryczny, chyba, że nie będzie zajmował dużo miejsca i będzie niedrogi ? icon_confused.gif W domu nie mam żadnego kaloryfera, tylko nadmuchowe. Jest troszkę problem z wilgotnością, ale małżonka porozstawiała naczynia z wodą :-) Nawilżacz ultradźwiękowy pozostawia jej na podłodze i ciemnych meblach biały nalot. Bez naczyń z wodą wilgotność spada nam do 40%, z nawilżaczem (3 l/dzień) dochodzi do 50%. Muszę zastosować coś innego i podpytać na Forum, co kupić.
Wracając do początku wątku, to kolega zakładający ten wątek planując budowę domku energooszczędnego myślał o czyś takim:

http://www.zgoda-wieprz.pl/126-kotly-grzew...-grzewczy-iskra

a my rozmawiamy o klimakonwektorze, który firma za 3.600 zł zamontowała mi go bez osobnych pomieszczeń na kotłownię, bez rur i kaloryferów w 3 godziny... Edytowano przez bodzio1962 (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Znalazłem ich w internecie:
http://www.bezet.com.pl/index.php?id=klimatyzatory
http://www.bezet.com.pl/index.php?id=pompy

i zamontowałem urządzenie z firmy GREE.
http://www.free-klimatyzatory.pl/resources...g_GREE_2013.pdf

Teraz, to wygląda jak spam :-) Nie pamiętam mojego urządzenia, bo stoi w domu a piszę z pracy, ale miało moc grzewczą ponad 4 kW, sprawność grzewczą coś 4.2 lub 4.3, zakres temperatury pracy do -20 lub -25*C, to, co wisi w środku ładne :-) Edytowano przez bodzio1962 (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Strawman
Cytat

Nie jest to prawdą.

Ty tak twierdzisz.

Cytat

Trudno nazwać czynnik np.R-410 płynem dla wszystkich to jest gaz (no może nie dla wszystkich).


Dla wszystkich mówisz??? Dla mnie jest to czynnik, którego specyfika polega na zmiennym stanie skupienia, zależnym od ciśnienia i temperatury. W klimatyzatorach (o tym pisałem) ten czynnik raz jest cieczą a raz parą (gazem), a połączenie pomiędzy modułem zewnętrznym a wewnętrznym transportuje ciecz (nazwaną w uproszczeniu płynem) w jedną stronę a parę (gaz) w drugą.

Kiedy Cię pouczyłem poczytałeś trochę o splitach i się mądrzysz wytykając mi, że użyłem określenia płyn zamiast ciecz... ja sądzę, że uproszczenie dopuszczalne. Ty zaś określiłeś nazwą "Split" część urządzenia, a nazwa ta określa ideę rozdzielenia urządzenia na dwa podzespoły. Tyle.

Cytat

Po drugie w opisywanym typie urządzenia, czyli pompa ciepła powietrze/powietrze, nie występuje obieg płynu (niezamarzającego).


Cieczy też nie? To sobie zobaczmy na animacji: Obieg czynnika chłodniczego


Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

To może być koszt całej instalacji grzewczej. Można zamontować 2 takie jednostki tak na wszelki wypadek. Ja zamontuję drugą, jako pompę do podgrzewania podłogi, bo sporo rury w betonie zatopiłem. Z bojlera zrezygnuję, bo mam elektryczny, chyba, że nie będzie zajmował dużo miejsca i będzie niedrogi ? icon_confused.gif W domu nie mam żadnego kaloryfera, tylko nadmuchowe. Jest troszkę problem z wilgotnością, ale małżonka porozstawiała naczynia z wodą :-) Nawilżacz ultradźwiękowy pozostawia jej na podłodze i ciemnych meblach biały nalot. Bez naczyń z wodą wilgotność spada nam do 40%, z nawilżaczem (3 l/dzień) dochodzi do 50%. Muszę zastosować coś innego i podpytać na Forum, co kupić.
Wracając do początku wątku, to kolega zakładający ten wątek planując budowę domku energooszczędnego myślał o czyś takim:

http://www.zgoda-wieprz.pl/126-kotly-grzew...-grzewczy-iskra

a my rozmawiamy o klimakonwektorze, który firma za 3.600 zł zamontowała mi go bez osobnych pomieszczeń na kotłownię, bez rur i kaloryferów w 3 godziny...



W dalszym ciągu nie rozumiem, jak urządzenie zamontowane w jednym pomieszczeniu jest w stanie ogrzać cały dom?
A co z temeraturą powietrza w łazience i w sypialni?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Strawman
Cytat

W dalszym ciągu nie rozumiem, jak urządzenie zamontowane w jednym pomieszczeniu jest w stanie ogrzać cały dom?
A co z temeraturą powietrza w łazience i w sypialni?


Napiszę jak ja to widzę.
Strefa dzienna jest otwarta i tam zlokalizowany może być klimatyzator z funkcją grzania.
Część sypialna zwykle mieści się na górnej kondygnacji i zwykle (tu już w grę wchodzą indywidualne upodobania) nie powinna być ogrzewana tak intensywnie jak część dzienna. Ciepło z części dziennej ogrzewa akumulujące ciepło ściany i strop - część tego ciepła migruje do części sypialnej tą drogą. Nie można zapomnieć o awaryjnym ogrzewaniu, którą to funkcję spokojnie wypełni niewielki kominek w części dziennej (można dodatkowo rozprowadzić kanałami ciepłe powietrze na wyższą kondygnację!). W taki sposób ogrzewania domu o zapotrzebowaniu na ciepło w wysokości kilku KW może spokojnie funkcjonować. Pozostała łazienka - tak tu można założyć niewielki grzejnik konwekcyjny elektryczny w celu zapewnienia komfortu. Trzeba przyznać obiektywnie, że jest jedna niedogodność: nie lubię jak mi wieje - nawet ciepłym powietrzem. Dlatego wykorzystanie pompy powietrze-woda i ogrzewania podłogowego jest lepszym rozwiązaniem, choć nie tak prostym ja klimatyzator typu Split.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ja to ciepłe powietrze rozprowadzam instalacją nadmuchową po całym domu. To prawie tak, jak z kominkiem, palisz w pokoju dziennym a ciepło rozprowadzasz po całym domu. U mnie powietrze krąży po pomieszczeniach z wydajnością wentylatora około 12.000 m3/dobę

http://www.wentylacja24.pl/pl/c/TD-SILENT-SP/53
http://www.wentylacja24.pl/pl/p/Wentylator...-160-SILENT/153

Zdecydowałem się na to urządzenie, bo mi sprzedawca doradził, że jest bardzo ciche. To prawda :-) Generalnie, to tam kupiłem wszystkie urządzenia, jakie zamontowałem w domu. Jak mam problem, to napiszę e-maila i otrzymam kompletną i właściwą ofertę.
Muszę jeszcze dokupić u niego dwa wentylatory do przepompowywania bardzo ciepłego powietrza ze szklarenki. Jak słońce zaświeci, to robi mi się tam blisko 40 stopni a to za gorąco dla roślinek. Zamiast otwierać wywietrzniki i drzwi może mi się załączać system nawiewno-wywiewny. Roślin nie przegrzeję a dom otrzyma sporo Wat energii. 2 kanały fi 160 bardzo dobrze zaizolowane styropianem i pianką łączą moją szklarenkę z domem :-) Edytowano przez bodzio1962 (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Z kominkami to jest zawsze wszystko pięknie, ładnie, dopóki się nie okaże, że trzeba sprzątać, opał gdzieś składować itd. itp. Pompa najlepiej sprawdza się z ogrzewaniem podłogowym, a to z kolei nie wszędzie jest do zastosowania - to już Ty wiesz najlepiej czy w danym budynku się da. W pozostałych przypadkach jako opcja oszczędna (tak w założeniu jak i korzystaniu) pozostaje kocioł gazowy z kondensacją. Za parę lat dorzucisz do niego panele solarne i będziesz miał "energooszczędność" z prawdziwego zdarzenia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Z kominkami to jest zawsze wszystko pięknie, ładnie, dopóki się nie okaże, że trzeba sprzątać, opał gdzieś składować itd. itp. Pompa najlepiej sprawdza się z ogrzewaniem podłogowym, a to z kolei nie wszędzie jest do zastosowania - to już Ty wiesz najlepiej czy w danym budynku się da. W pozostałych przypadkach jako opcja oszczędna (tak w założeniu jak i korzystaniu) pozostaje kocioł gazowy z kondensacją. Za parę lat dorzucisz do niego panele solarne i będziesz miał "energooszczędność" z prawdziwego zdarzenia.



Fajne jest to wszystko, tylko bardziej nadaje się do ogrzewania domku letniskowego, a nie domu mieszkalnego!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Czym różni się domek letniskowy od domku mieszkalnego ? Masz pewnie na myśli lato i niewielkie podgrzewanie ? Na takich systemach ogrzewania bazują Szwedzi czy Kanadyjczycy. Powiesz im, że to to jest tylko do podgrzewania ? Na dworze - 20*C i sobie radzą. Nawet, gdyby przez kilka dni sprawność pompy była niska, to w ogólnym bilansie jest dużo do przodu. Taka pompa latem jest jednocześnie klimatyzacją, czyli masz dwa w jednym.
Jedni boją się kominka, bo kurz, dym a ja bardzo lubię naturalne ciepło i widok ognia.
Ogrzewanie to przede wszystkim ekonomia. Ogrzewanie gazem ma swoje zalety, czyli małą bezobsługowość, ale też sporo wad. Gaz jest droższy od drewna i prądu dla napędu pompy ciepła, wymaga przenoszenia ciepła poprzez czynnik grzewczy i rury w posadzce czy kaloryfery. Gaz też bywa groźny (nieszczelność, możliwość zatrucia czy wybuchu). Ktoś powie że to błahostka ale w mojej rodzinie mąż siostrzenicy, 27 - latek zatruł się tlenkiem węgla od pieca grzewczego i go nie odratowali...Pół roku po ślubie i u aniołków...
Ja mam kominek i pompę ciepła powietrze-powietrze i inaczej nie chcę. Na nowym "w górach" będzie tylko pompa ciepła powietrze-powietrze 6 kW za 5.000 zł i nic więcej. Żadnych kominów, kaloryferów czy zbiorników na gaz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witam,

Chciałbym rozwinąć poruszony na forum temat dyrektywy ERP. Dyrektywa w sprawie projektu (ErP) od dnia 26 września 2015 roku, określa wymogi dla wszystkich źródeł ciepła i zasobników w zakresie efektywności energetycznej produktów i systemów. Wprowadzone zostały oznaczenie na urządzeniu grzewczym określające efektywność energetyczną. Producent zobligowany jest do zamieszczenia kolorowej etykiety wskazującej klasę energetyczną oraz karty produktu w opakowaniu urządzenia.
Chętnie odpowiem na ewentualne dalsze pytania.

Pozdrawiam,

________________________________
Konsultant marki Junkers

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam,

Chciałbym rozwinąć poruszony na forum temat dyrektywy ERP. Dyrektywa w sprawie projektu (ErP) od dnia 26 września 2015 roku, określa wymogi dla wszystkich źródeł ciepła i zasobników w zakresie efektywności energetycznej produktów i systemów. Wprowadzone zostały oznaczenie na urządzeniu grzewczym określające efektywność energetyczną. Producent zobligowany jest do zamieszczenia kolorowej etykiety wskazującej klasę energetyczną oraz karty produktu w opakowaniu urządzenia.
Chętnie odpowiem na ewentualne dalsze pytania.

Pozdrawiam,

________________________________
Konsultant marki Junkers



Ale uwaga! jesteśmy w wątku o energooszczędności, to ja chciałem zwrócić uwagę na jedną rzecz w patrzeniu na etykietę okiem inwestora:
Klasy efektywności posiadają duże widełki obowiązywania, np. klasa A+ posiada zakres sezonowej efektywności ogrzewania pomieszczeń o 98% do 124%. Oznacza to, że użytkownik porównując dwa produkty tej samej o klasie efektywności energetycznej A+, nie zauważa, że mogą się one różnić między sobą nawet o 25%. W praktyce oznacza to ogromną różnicę w zakresie wykorzystania energii, która ma znaczenie zarówno na ekonomię jak i ekologię pracy.
Określenie klas od G do A++ może również wprowadzać kupującego w błąd, wskazując że kocioł kondensacyjny o klasie efektywności energetycznej A jest urządzeniem o wysokiej efektywności. Nie skłania do szukania rozwiązań klasy A+ oraz A++.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...