Skocz do zawartości

błoto w ogrodzie


Recommended Posts

Co roku na wiosnę (po zimie) lub po kilkudniowych opadach mam kłopot z dojazdem do wiaty.
Nie mam wysypanej żadnej drogi, zwykły trawnik.
Możecie sobie wyobrazić jakie błoto mam w tej chwili.
Każdy wjazd/wyjazd tylko pogarsza sprawę.
Nie chcę sypać tłucznia bo lubię zielony ogród, poza tym utonąłby w błocie bezpowrotnie.

Zastanawiam się nad ułożeniem kratki trawnikowej - takiej z tworzywa.
I tu mam kilka pytań.
Po pierwsze czy to zda egzamin?
Po drugie czy to wystarczy "zatopić w tym błocie" czy trzeba by jakoś przygotować podłoże?
Teraz jeszcze mógłbym to zatopić, jak teren wyschnie to tylko prace odkrywkowe?
Po trzecie ile m2 trzeba by połączyć w całość, żeby to miało sens?


Link do komentarza
Jedno jest pewne - bez zrobienia podłoża te kratki nic (no prawie nic) nie dadzą... utoną.
W błocku nawet płyty betonowe potrafią utonąć w zależności od tonażu jaki się po nich porusza.
Może nie od razu, ale przy zaistnieniu sprzyjających warunków... pieniądze w błoto, bo porobią się koleiny... a wtedy uzyskany efekt będzie co najwyżej połowiczny.
Link do komentarza
Taa, poczytałem trochę i bez podbudowy to chyba nie ma sensu.
Z drugiej strony u mnie prawie naturalna podbudowa bo kamień na kamieniu pod warstwą trawy.
Warstwa błota jaka się tworzy to jakieś 10cm. Może wystarczyłoby to wybrać, sypnąć trochę klińca i na to te kratki?
Link do komentarza
No nie wiem. Musiałbym kilka takich drenów na przestrzeni 25m2 zrobić.
Mam odwodnienie z rynien puszczone do koryta potoku i w związku z tym studnię zbiorczą, ale kopać 20m rowu na odpływ i znowu robić ruinę ogrodu... zalamka.jpg

Sporo roboty na którą zresztą i tak nie mam czasu...

Chciałem to jakoś "na skróty" załatwić. icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Albo rybka, albo ........ (teściowa?) icon_mrgreen.gif

Przy takim "przekroju geologicznym", samo utwardzenie nic nie da - woda dalej będzie "parła" do góry, bo tam pewnie najłatwiejszy "upływ" ma - a jak powszechnie wiadomo, woda wredną suką jest, to takie dyrdymały mogą jej nie powstrzymać.
Link do komentarza
Obawiam się że niestety masz rację!
Zaczyna to do mnie docierać.
Chyba przesunę to do planu rzeczy do wykonania na jesień...

PS.
Zrobię szkic gdzie co i jak mam umieszczone oraz gdzie zbiera się woda i błoto, to może podpowiecie jak rozplanować to odwodnienie.
Link do komentarza
Tak to mniej więcej wygląda.
Do tej studzienki (5) wchodzą odpływy z rynien i z drenów budynku.
Odpływ rurą fi 200, wloty fi 150.
Pytanie jak optymalnie zrobić osuszanie (odwodnienie) tej błotnej części oraz wejścia do domu.
Dodam, że przy dużych ulewach woda napiera na ścianę domu gdzie planuję zrobić taras, po niej spływa w dół.
Tu też muszę przewidzieć jakiś fragment odwadniający.

Wiaty nie mogłem niestety umieścić bliżej wjazdu (przepisy - teren zalewowy) chociaż chciałem.


[attachment=21354:plan_2.pdf]

plan_2.pdf

Link do komentarza
tu drenaż nie pomoże
ziemia pod spodem zmrożona (ew. już kamienie i co ta mała warstwa ziemi na przenieść za ciężar? w zasadzie człowieka jeszcze jako tako, z pewnością nie samochód), na wierzchu już odpuściła, przyjmuje wodę i w rezultacie ją obciążając masz efekt ciepłego masła w kanapce, gdy ją ściśniesz
z czegoś takiego woda wcale nie chce odpływać, jeżeli pozostanie warstwa humusu to tak będzie się działo niezależnie od podbudowy i zdrenowania
wymień to po prostu na żwir i tyle, najlepiej na dobrze dobranej agrowłókninie i z wyraźnym odcięciem od części zielonej bo i to (niezabezpieczone) się rozlezie na boki
Link do komentarza
Żwir jest kosztowny.
Ja korytowałem i sypałem głęboko - bo jakieś 80 do 100cm.
Ale sypałem kamieniem hutniczym (taka tańsza odmiana zrobienia porządnej podbudowy)
Na sam dół szły wielkie grube kawały, później coraz drobniejsza frakcja, aż do takiego drobiazgu na górze.
Kamień mam do kupienia obok bliziutko (koszty transportu w cenie kruszywa).
Porozglądaj się wokół - może znajdziesz coś w pobliżu
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...