Skocz do zawartości

Czy robić cyrkulację CWU w moim domu ?


Recommended Posts

O zaletach i wadach cyrkulacji już się sporo naczytałem. Ogólnie chcę aby dom był prosty i tani w utrzymaniu. Hydraulika na pexach i kanalizacja już zrobiona. Policzyłem i od kuchni do kotłowni będzie ok 12m , +-1m , podobnie do łazienki na górze ok 13m , powiedzmy nie przekroczy 15m.
Rury są w otulinie , takiej czerwonej , nie jest za gruba tak na moje ok ok 0,5-1cm. Szczerze mówiąc wolałbym nie robić cyrkulacji , bo w sumie za pierwszym razem tylko będzie zimna woda a naczynia i tak idą do zmywarki. Z drugiej strony nie chcę stać pod umywalką i czekać 1min na wodę.

Zastanawiają mnie takie kwestie.
Ile wody wyleci z kranu za nim poleci ciepła woda?
Ile czasu trzeba czekać na ciepłą wodę w moim przypadku ?
Po jakim czasie woda wystygnie w rurach ?
Link do komentarza
jakie fi wewnetrze rury? 16mm?
to wtedy w 13m bedzie 2,6l
przy cienkim strumieniu 30s, przy mocnym - 9l/min- 17 sekund
otulina 1cm , lambda ile 0,04?
powierzchnia boczna rury- 0,82 m2
4W/m2k czyli
tu 3,28W na odcinek 13m
2,6l o 1K to wydatek 3Wh
czyli po 10h temperatura spadnie o 11K (przez otuline wyleci 32,8 wH)
jesli wladowales wode o temp 50oC to spadnie do 39 - nadal bedzie ciepla, ponizej 36,6- letnia
pytanie czy masz 1cm, czy 0,5 i jak dokladnie przylega ta otulina

przy grubosci 0,5cm temperatura bedzie spadac dwukrotnie szybciej, czyli po 10h obnizy sie o 22K
przy zasilaniu 50oC bedzie chlodna - 28oC, przy przy 45 do 17oC - zimna juz

optymalnym rozwiazaniem jest otulina o grubosci 2cm - spadek temperatury wody o 5K/10h

-------------
zbyt piekne by bylo prawdziwe

3Wh wylatuje przy roznicy 1K miedzy woda w rurociagu a otoczeniem
jesli woda ma 50oC a otoczenie 20oC to roznica wyjdzie 30K

czyli po 1h wyleci 90Wh, zatem temp wody wyrowna sie z temp otoczenia- po 1h wystygnie o 30K do 20oC.

przy 2cm - w 2h temp wody zrowna sie z otoczeniem, po 1 godzinie spadnie do 35oC Edytowano przez simluc (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
Cytat

Zastanawiają mnie takie kwestie.
Ile wody wyleci z kranu za nim poleci ciepła woda?
Ile czasu trzeba czekać na ciepłą wodę w moim przypadku ?
Po jakim czasie woda wystygnie w rurach ?


Rura pex 16 ma pojemność 0,113dm3/mb.
12 metrów wody do spuszczenia z takiej rury to 1,4 litra.
Standardowy przepływ wody w kranie to 10-15 dm3 na minutę.
Przyjmijmy 10dm3/minutę.

Wychodzi na to, że w kuchni postoisz 8 sekund nim zleci zimna.
A w łazience na górze postoisz prawie 9 sekund.

Dla niektórych to wieczność. Bo też w istocie pozory mogą mylić, to sporo czasu.

Dolicz do tych metrów jeszcze kilka, bo po kotłowni rura wić się będzie i po pomieszczeniach docelowych.
Link do komentarza
  • 8 miesiące temu...
Zdecydowanie lepiej zrobić cyrkulację. Osobiście uważam, że powinna być standardem już przy 4-5 m rur.
Ze sterowaniem można sobie łatwo poradzić, przyłączając pompę za pośrednictwem taniego i prostego programatora czasowego. takiego wkładanego do gniazdka. Cyrkulacji nie będzie on uruchamiał w nocy oraz w godzinach kiedy zwykle nie ma nas w domu. Jako rurkę pętli cyrkulacyjnej (powrót do zasobnika) warto ułożyć rurę jak najmniejszej średnicy, bo zmniejsza nam to pojemność pętli cyrkulacyjnej.
Link do komentarza
Cytat

Zastanawiają mnie takie kwestie.
Ile wody wyleci z kranu za nim poleci ciepła woda?
Ile czasu trzeba czekać na ciepłą wodę w moim przypadku ?
Po jakim czasie woda wystygnie w rurach ?


Bardzo szybko stygnie woda - naprawdę bardzo...
Ja czekam na wodę w kuchni właśnie 17 sekund - tyle potrzebuję aby zaczęła lecieć ciepła.

Ja zrobiłem tak łącznik kołyskowy w kuchni który uruchamia pompę cyrkulacyjną w kotłowni - dorabiałem po budowie kawałek instalacji elektrycznej i kabel poprowadziłem na zewnątrz pod ociepleniem.

P.S. W zeszłym sezonie miałem pompę podłączoną "czasowo" cyrkulacja działała od 5:20 do 5:50 i od 10 do 21 - żona nigdy nie miała zaplanowane kiedy akurat zechce korzystać z wody. Za duże straty ciepłej wody - cyrkulacja bardzo wychładza bojler. Stąd pomysł na włącznik. Myślałem o rozwiązaniu z czujkami/podłączeniem do włączników światła - ale łazienka na górze ma okno i kuchnia też więc światło odpadło, czujnik ruchu w kuchni to też uznałem bez sensu.... Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

czyli masz włącznik przy zlewie i na górze w łazience też przy umywalce ?


Tak. Mam w kuchni w okolicach zlewu oraz pociągnięty kabel do górnej łazienki (górna łazienka na razie jeszcze nie funkcjonuje). Łazienka dolna jest na tyle blisko kotłowni, że nie ma potrzeby cyrkulacji. A cha, poza tym pompa jest jeszcze podłączona pod taki programator czasowy (z casto za 10zł) co by, gdy by się zapomniało wyłączyć cyrkulacji to żeby odcinało po 22 do 5 rano.
Link do komentarza
A dlaczego uznałeś czujnik ruchu za bezsensowne rozwiązanie? Trzeba go tylko ustawić na maksymalny czas załączenia (zwykle 5-7 minut), żeby nie katować pompy krótkimi załączeniami. Czujnik ruchu powinien być wygodniejszy niż zwykły włącznik.
A co do programatora czasowego, to właśnie o takim prościutkim pisałem.
PS. Czasem dodaje się jeszcze termostat z czujnikiem przylgowym na rurze.
Link do komentarza
ja mam cyrkulację z takim prostym programatorem właśnie - mam ustawione okienka kiedy ma działać i dodatkowo w każdym okienku czas pracy/czas przerwy(do ustawienia)

przez pewien czas testowałem bez cyrkulacji - tak jak jest teraz jest dużo lepiej i wygodniej.
Wcześniej były też straty na odpuszczaniu zimnej wody przed myciem
Link do komentarza
Cytat

Jeżeli jest programator czasowy to podłącza się go w kotłowni i nie trzeba już żadnej instalacji elektrycznej w domu ?


Tak. Do tego wiele sterowników do piecy zarówno węglowych jak i gazowych ma już "wbudowaną" opcje cyrkulacji.

- Ja zrobiłem tak a nie inaczej bo nie mam w sterowniku pieca takowej funkcji, bo programator mi się nie sprawdza. Bardzo duże straty ciepła są przy włączonej cyrkulacji. Dlatego włącznik.

Cytat

A dlaczego uznałeś czujnik ruchu za bezsensowne rozwiązanie?


Dlatego, że chwilowo mam kuchnie otwartą na salon - czyli pompa i tak chodziłaby niemal non stop.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...