Skocz do zawartości

Czy robić cyrkulację CWU w moim domu ?


Recommended Posts

O zaletach i wadach cyrkulacji już się sporo naczytałem. Ogólnie chcę aby dom był prosty i tani w utrzymaniu. Hydraulika na pexach i kanalizacja już zrobiona. Policzyłem i od kuchni do kotłowni będzie ok 12m , +-1m , podobnie do łazienki na górze ok 13m , powiedzmy nie przekroczy 15m.
Rury są w otulinie , takiej czerwonej , nie jest za gruba tak na moje ok ok 0,5-1cm. Szczerze mówiąc wolałbym nie robić cyrkulacji , bo w sumie za pierwszym razem tylko będzie zimna woda a naczynia i tak idą do zmywarki. Z drugiej strony nie chcę stać pod umywalką i czekać 1min na wodę.

Zastanawiają mnie takie kwestie.
Ile wody wyleci z kranu za nim poleci ciepła woda?
Ile czasu trzeba czekać na ciepłą wodę w moim przypadku ?
Po jakim czasie woda wystygnie w rurach ?
Link do komentarza
jakie fi wewnetrze rury? 16mm?
to wtedy w 13m bedzie 2,6l
przy cienkim strumieniu 30s, przy mocnym - 9l/min- 17 sekund
otulina 1cm , lambda ile 0,04?
powierzchnia boczna rury- 0,82 m2
4W/m2k czyli
tu 3,28W na odcinek 13m
2,6l o 1K to wydatek 3Wh
czyli po 10h temperatura spadnie o 11K (przez otuline wyleci 32,8 wH)
jesli wladowales wode o temp 50oC to spadnie do 39 - nadal bedzie ciepla, ponizej 36,6- letnia
pytanie czy masz 1cm, czy 0,5 i jak dokladnie przylega ta otulina

przy grubosci 0,5cm temperatura bedzie spadac dwukrotnie szybciej, czyli po 10h obnizy sie o 22K
przy zasilaniu 50oC bedzie chlodna - 28oC, przy przy 45 do 17oC - zimna juz

optymalnym rozwiazaniem jest otulina o grubosci 2cm - spadek temperatury wody o 5K/10h

-------------
zbyt piekne by bylo prawdziwe

3Wh wylatuje przy roznicy 1K miedzy woda w rurociagu a otoczeniem
jesli woda ma 50oC a otoczenie 20oC to roznica wyjdzie 30K

czyli po 1h wyleci 90Wh, zatem temp wody wyrowna sie z temp otoczenia- po 1h wystygnie o 30K do 20oC.

przy 2cm - w 2h temp wody zrowna sie z otoczeniem, po 1 godzinie spadnie do 35oC Edytowano przez simluc (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
Cytat

Zastanawiają mnie takie kwestie.
Ile wody wyleci z kranu za nim poleci ciepła woda?
Ile czasu trzeba czekać na ciepłą wodę w moim przypadku ?
Po jakim czasie woda wystygnie w rurach ?


Rura pex 16 ma pojemność 0,113dm3/mb.
12 metrów wody do spuszczenia z takiej rury to 1,4 litra.
Standardowy przepływ wody w kranie to 10-15 dm3 na minutę.
Przyjmijmy 10dm3/minutę.

Wychodzi na to, że w kuchni postoisz 8 sekund nim zleci zimna.
A w łazience na górze postoisz prawie 9 sekund.

Dla niektórych to wieczność. Bo też w istocie pozory mogą mylić, to sporo czasu.

Dolicz do tych metrów jeszcze kilka, bo po kotłowni rura wić się będzie i po pomieszczeniach docelowych.
Link do komentarza
  • 8 miesiące temu...
Zdecydowanie lepiej zrobić cyrkulację. Osobiście uważam, że powinna być standardem już przy 4-5 m rur.
Ze sterowaniem można sobie łatwo poradzić, przyłączając pompę za pośrednictwem taniego i prostego programatora czasowego. takiego wkładanego do gniazdka. Cyrkulacji nie będzie on uruchamiał w nocy oraz w godzinach kiedy zwykle nie ma nas w domu. Jako rurkę pętli cyrkulacyjnej (powrót do zasobnika) warto ułożyć rurę jak najmniejszej średnicy, bo zmniejsza nam to pojemność pętli cyrkulacyjnej.
Link do komentarza
Cytat

Zastanawiają mnie takie kwestie.
Ile wody wyleci z kranu za nim poleci ciepła woda?
Ile czasu trzeba czekać na ciepłą wodę w moim przypadku ?
Po jakim czasie woda wystygnie w rurach ?


Bardzo szybko stygnie woda - naprawdę bardzo...
Ja czekam na wodę w kuchni właśnie 17 sekund - tyle potrzebuję aby zaczęła lecieć ciepła.

Ja zrobiłem tak łącznik kołyskowy w kuchni który uruchamia pompę cyrkulacyjną w kotłowni - dorabiałem po budowie kawałek instalacji elektrycznej i kabel poprowadziłem na zewnątrz pod ociepleniem.

P.S. W zeszłym sezonie miałem pompę podłączoną "czasowo" cyrkulacja działała od 5:20 do 5:50 i od 10 do 21 - żona nigdy nie miała zaplanowane kiedy akurat zechce korzystać z wody. Za duże straty ciepłej wody - cyrkulacja bardzo wychładza bojler. Stąd pomysł na włącznik. Myślałem o rozwiązaniu z czujkami/podłączeniem do włączników światła - ale łazienka na górze ma okno i kuchnia też więc światło odpadło, czujnik ruchu w kuchni to też uznałem bez sensu.... Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

czyli masz włącznik przy zlewie i na górze w łazience też przy umywalce ?


Tak. Mam w kuchni w okolicach zlewu oraz pociągnięty kabel do górnej łazienki (górna łazienka na razie jeszcze nie funkcjonuje). Łazienka dolna jest na tyle blisko kotłowni, że nie ma potrzeby cyrkulacji. A cha, poza tym pompa jest jeszcze podłączona pod taki programator czasowy (z casto za 10zł) co by, gdy by się zapomniało wyłączyć cyrkulacji to żeby odcinało po 22 do 5 rano.
Link do komentarza
A dlaczego uznałeś czujnik ruchu za bezsensowne rozwiązanie? Trzeba go tylko ustawić na maksymalny czas załączenia (zwykle 5-7 minut), żeby nie katować pompy krótkimi załączeniami. Czujnik ruchu powinien być wygodniejszy niż zwykły włącznik.
A co do programatora czasowego, to właśnie o takim prościutkim pisałem.
PS. Czasem dodaje się jeszcze termostat z czujnikiem przylgowym na rurze.
Link do komentarza
ja mam cyrkulację z takim prostym programatorem właśnie - mam ustawione okienka kiedy ma działać i dodatkowo w każdym okienku czas pracy/czas przerwy(do ustawienia)

przez pewien czas testowałem bez cyrkulacji - tak jak jest teraz jest dużo lepiej i wygodniej.
Wcześniej były też straty na odpuszczaniu zimnej wody przed myciem
Link do komentarza
Cytat

Jeżeli jest programator czasowy to podłącza się go w kotłowni i nie trzeba już żadnej instalacji elektrycznej w domu ?


Tak. Do tego wiele sterowników do piecy zarówno węglowych jak i gazowych ma już "wbudowaną" opcje cyrkulacji.

- Ja zrobiłem tak a nie inaczej bo nie mam w sterowniku pieca takowej funkcji, bo programator mi się nie sprawdza. Bardzo duże straty ciepła są przy włączonej cyrkulacji. Dlatego włącznik.

Cytat

A dlaczego uznałeś czujnik ruchu za bezsensowne rozwiązanie?


Dlatego, że chwilowo mam kuchnie otwartą na salon - czyli pompa i tak chodziłaby niemal non stop.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
    • Nie bardzo rozumiem o co pytasz. Przecież każdy styropian przepuści wodę. Nie widziałeś nigdy tonącego styropianu? Długo zanurzony w wodzie nasiąknie jak gąbka. Może chodziło o styrodur fundamentowy XPS?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...