Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
rustin

Czy robić cyrkulację CWU w moim domu ?

Recommended Posts

O zaletach i wadach cyrkulacji już się sporo naczytałem. Ogólnie chcę aby dom był prosty i tani w utrzymaniu. Hydraulika na pexach i kanalizacja już zrobiona. Policzyłem i od kuchni do kotłowni będzie ok 12m , +-1m , podobnie do łazienki na górze ok 13m , powiedzmy nie przekroczy 15m.
Rury są w otulinie , takiej czerwonej , nie jest za gruba tak na moje ok ok 0,5-1cm. Szczerze mówiąc wolałbym nie robić cyrkulacji , bo w sumie za pierwszym razem tylko będzie zimna woda a naczynia i tak idą do zmywarki. Z drugiej strony nie chcę stać pod umywalką i czekać 1min na wodę.

Zastanawiają mnie takie kwestie.
Ile wody wyleci z kranu za nim poleci ciepła woda?
Ile czasu trzeba czekać na ciepłą wodę w moim przypadku ?
Po jakim czasie woda wystygnie w rurach ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jakie fi wewnetrze rury? 16mm?
to wtedy w 13m bedzie 2,6l
przy cienkim strumieniu 30s, przy mocnym - 9l/min- 17 sekund
otulina 1cm , lambda ile 0,04?
powierzchnia boczna rury- 0,82 m2
4W/m2k czyli
tu 3,28W na odcinek 13m
2,6l o 1K to wydatek 3Wh
czyli po 10h temperatura spadnie o 11K (przez otuline wyleci 32,8 wH)
jesli wladowales wode o temp 50oC to spadnie do 39 - nadal bedzie ciepla, ponizej 36,6- letnia
pytanie czy masz 1cm, czy 0,5 i jak dokladnie przylega ta otulina

przy grubosci 0,5cm temperatura bedzie spadac dwukrotnie szybciej, czyli po 10h obnizy sie o 22K
przy zasilaniu 50oC bedzie chlodna - 28oC, przy przy 45 do 17oC - zimna juz

optymalnym rozwiazaniem jest otulina o grubosci 2cm - spadek temperatury wody o 5K/10h

-------------
zbyt piekne by bylo prawdziwe

3Wh wylatuje przy roznicy 1K miedzy woda w rurociagu a otoczeniem
jesli woda ma 50oC a otoczenie 20oC to roznica wyjdzie 30K

czyli po 1h wyleci 90Wh, zatem temp wody wyrowna sie z temp otoczenia- po 1h wystygnie o 30K do 20oC.

przy 2cm - w 2h temp wody zrowna sie z otoczeniem, po 1 godzinie spadnie do 35oC Edytowano przez simluc (zobacz historię edycji)
  • Lubię to 2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ale z drugiej strony podłączając cyrkulację też trzeba się liczyć na straty ciepła w CWU.
Wodę ciepłą masz z ...... ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jeszcze nie mam icon_smile.gif
Nie wiem skąd będzie ciepła. Albo pompa ciepła powietrza , ewentualnie z zasilania gazu jeżeli dom będzie nim ogrzewany

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cyrkulacja fajna rzecz ale tylko w komplecie a automatyką czyli np.
1. dajesz czujkę ruchu w łazience i jak wchodzisz to uruchamiasz cyrkulację
2. czasowo (okresowo) uruchamiasz cyrkulację w godzinach, kiedy przebywasz w domu
a w nocy korzystasz z czujki ruchu

itp.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Zastanawiają mnie takie kwestie.
Ile wody wyleci z kranu za nim poleci ciepła woda?
Ile czasu trzeba czekać na ciepłą wodę w moim przypadku ?
Po jakim czasie woda wystygnie w rurach ?


Rura pex 16 ma pojemność 0,113dm3/mb.
12 metrów wody do spuszczenia z takiej rury to 1,4 litra.
Standardowy przepływ wody w kranie to 10-15 dm3 na minutę.
Przyjmijmy 10dm3/minutę.

Wychodzi na to, że w kuchni postoisz 8 sekund nim zleci zimna.
A w łazience na górze postoisz prawie 9 sekund.

Dla niektórych to wieczność. Bo też w istocie pozory mogą mylić, to sporo czasu.

Dolicz do tych metrów jeszcze kilka, bo po kotłowni rura wić się będzie i po pomieszczeniach docelowych.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zdecydowanie lepiej zrobić cyrkulację. Osobiście uważam, że powinna być standardem już przy 4-5 m rur.
Ze sterowaniem można sobie łatwo poradzić, przyłączając pompę za pośrednictwem taniego i prostego programatora czasowego. takiego wkładanego do gniazdka. Cyrkulacji nie będzie on uruchamiał w nocy oraz w godzinach kiedy zwykle nie ma nas w domu. Jako rurkę pętli cyrkulacyjnej (powrót do zasobnika) warto ułożyć rurę jak najmniejszej średnicy, bo zmniejsza nam to pojemność pętli cyrkulacyjnej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Zastanawiają mnie takie kwestie.
Ile wody wyleci z kranu za nim poleci ciepła woda?
Ile czasu trzeba czekać na ciepłą wodę w moim przypadku ?
Po jakim czasie woda wystygnie w rurach ?


Bardzo szybko stygnie woda - naprawdę bardzo...
Ja czekam na wodę w kuchni właśnie 17 sekund - tyle potrzebuję aby zaczęła lecieć ciepła.

Ja zrobiłem tak łącznik kołyskowy w kuchni który uruchamia pompę cyrkulacyjną w kotłowni - dorabiałem po budowie kawałek instalacji elektrycznej i kabel poprowadziłem na zewnątrz pod ociepleniem.

P.S. W zeszłym sezonie miałem pompę podłączoną "czasowo" cyrkulacja działała od 5:20 do 5:50 i od 10 do 21 - żona nigdy nie miała zaplanowane kiedy akurat zechce korzystać z wody. Za duże straty ciepłej wody - cyrkulacja bardzo wychładza bojler. Stąd pomysł na włącznik. Myślałem o rozwiązaniu z czujkami/podłączeniem do włączników światła - ale łazienka na górze ma okno i kuchnia też więc światło odpadło, czujnik ruchu w kuchni to też uznałem bez sensu.... Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

czyli masz włącznik przy zlewie i na górze w łazience też przy umywalce ?


Tak. Mam w kuchni w okolicach zlewu oraz pociągnięty kabel do górnej łazienki (górna łazienka na razie jeszcze nie funkcjonuje). Łazienka dolna jest na tyle blisko kotłowni, że nie ma potrzeby cyrkulacji. A cha, poza tym pompa jest jeszcze podłączona pod taki programator czasowy (z casto za 10zł) co by, gdy by się zapomniało wyłączyć cyrkulacji to żeby odcinało po 22 do 5 rano.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
A dlaczego uznałeś czujnik ruchu za bezsensowne rozwiązanie? Trzeba go tylko ustawić na maksymalny czas załączenia (zwykle 5-7 minut), żeby nie katować pompy krótkimi załączeniami. Czujnik ruchu powinien być wygodniejszy niż zwykły włącznik.
A co do programatora czasowego, to właśnie o takim prościutkim pisałem.
PS. Czasem dodaje się jeszcze termostat z czujnikiem przylgowym na rurze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
ja mam cyrkulację z takim prostym programatorem właśnie - mam ustawione okienka kiedy ma działać i dodatkowo w każdym okienku czas pracy/czas przerwy(do ustawienia)

przez pewien czas testowałem bez cyrkulacji - tak jak jest teraz jest dużo lepiej i wygodniej.
Wcześniej były też straty na odpuszczaniu zimnej wody przed myciem

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Z tym włącznikiem to chyba mało wygodne , trzeba za każdym razem włączać aby była ciepła woda.
Jeżeli jest programator czasowy to podłącza się go w kotłowni i nie trzeba już żadnej instalacji elektrycznej w domu ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
znam takich co sobie chwalą taki włącznik - pewnie wszystko jest kwestią przyzwyczajenia....

tak - u mnie nie ma żadnych dodatkowych kabli, wszystko jest w kotłowni

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Jeżeli jest programator czasowy to podłącza się go w kotłowni i nie trzeba już żadnej instalacji elektrycznej w domu ?


Tak. Do tego wiele sterowników do piecy zarówno węglowych jak i gazowych ma już "wbudowaną" opcje cyrkulacji.

- Ja zrobiłem tak a nie inaczej bo nie mam w sterowniku pieca takowej funkcji, bo programator mi się nie sprawdza. Bardzo duże straty ciepła są przy włączonej cyrkulacji. Dlatego włącznik.

Cytat

A dlaczego uznałeś czujnik ruchu za bezsensowne rozwiązanie?


Dlatego, że chwilowo mam kuchnie otwartą na salon - czyli pompa i tak chodziłaby niemal non stop.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Bo się ten szerszeń, ...uj już nalatał i chciał dalej iść na piechotę.    Wyjąłeś żądło?   Powinieneś być poddany 48-godzinnej obserwacji. Jesteś tam? Obkładaj sobie lodem. Bo kalosza nie założysz. 
    • No właśnie chyba poproszę kierownika budowy (który był współautorem projektu) żeby mi wysłał bądź przedstawił rozwiązanie na papierze, z jego sygnaturą bo póki co przedstawił rozwiązanie słownie. W projekcie nie ma narysowanego rozwiązania, ani nawet opisu jak łączyć oba budynki. Dlatego chcę tutaj się dowiedzieć jak poprawnie to zrobić żebym mógł mu ewentualnie przedstawić i bym wiedział czy kierownik nie wrzuca mnie na minę, a w razie jakichś problemów będzie chroniony i powie: "panie, a gdzie ja coś takiego narysowałem w projekcie?" i wtedy dupa blada. Brak przedstawionego rysunku i opisu daje zarówno mu jak i mi pole do popisu, tak mniemam.  Odnośnie dylatacji czy to może być na grubość styropianu hydro (10cm) czy jakaś cieńsza warstwa styropianu w miejscu łączenia ścian np. 2cm, czy po prostu warstwa papy którą położę na ścianach piwnicy? Dylatacja rozumiem powinna iść przez całą wysokość łączenia ścian garażu czyli kończąc na parterze w okolicach stropu? Myślałem może nad oparciem na stropie parteru wieńca garażu no ale wtedy dylatacji nie będzie. Z kolei nie wydaje mi się żeby budynki osiadało nierównomiernie skoro ławy garażu w większości będą oparte wgłąb jakieś 80-100cm na gruncie rodzimym (czyli glinie z podsypką zagęszczoną bądź warstwie chudziaka, bo jak wiadomo glina jest gruntem wysadzinowym) a tylko jakieś 100-150 cm ławy po obu stronach będzie zawieszona czy też osiadła na sztucznie zagęszczonym gruncie/podsypce/chudziaku/suchym betonie.
    • Użądlił mnie szerszeń w duży paluch u nogi; skurwesyn-szerszeń siedział w kaloszu! Jakby tego było mało, kwadrans wcześniej widziałem go jak lata - tu wlata, tu wylata, a po kwadransie taka sytuacja. p-i-e-r-d-o-l-o-n-y-s-z-e-r-s-z-e-ń! Ale jestem żywy, nie mam uczulenia, jak widać.
    • Witaj. Jestem laikiem w tych sprawach i postaram się dopytać ale z tego co pamiętam to instalator mówił że: Są to 2 sterowniki pracujące niezależnie. Co do modulacji to widzę na stronie http://pl.documents.junkers.com/download/pdf/file/6720863377.pdf że jest coś na temat modulacji więc chyba ok. Dowiem się i dam znać....
    • Gość Rysiek
      Ostatnio montowałem folie cheapheat.pl i jestem zadowolony. Zamontowałem w garażu i łazience. Ekipa konkretna sprawna. Z terminami są w miarę elastyczni. Co ważne kładą również panele i linoleum. Także kompleksowo. Polecam
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...