Skocz do zawartości

Technologia budowy domu z bali


Recommended Posts

Dom z bali, podobnie jak "kanadyjczyk", szybko "stygnie".
Ciekawe, w sieci można znaleźć badania dokładnie przeciwne.
Drewno ma dużą pojemność cieplną, co powoduje efekt "opóźnienia" przenikania zimna do wnętrza.
Dla litego bala o grubości ok. 18 cm wynosi on około 10-12 h.
Tzn. że nagrzany w południe dom odda to ciepło w nocy. Dla okresów przejściowych, czyli wiosna, jesień daje to ok. 30% oszczędność ciepa do innych technologii.
Pozdrawiam
Darek
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Gość dambooo13
Domy z bali robią wrazenie :) Dobra i solindą technologie budowania ma tez Polska Drewniana, warto sobie poczytac na ich stronce. Widac,ze wkaldają cale serce w te projekty i ich realizacje.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
@Darek, domy z bali oczywiście mają jakąś tam pojemność cieplną, ale wszystko zależy do czego chcesz to porównywać icon_smile.gif Jak do szkieletów, to zgadzam się w pełni z Twoją wypowiedzią. Jak do silki albo Porothermu, to sens porównywania się kończy. Ceramika budowlana, nawet taka do budowy dwuwarstwowej wygrywa z drewnem nie tylko masą, ale i strukturą (porowatą), która świetnie akumuluje ciepło i utrudnia przegrzewanie wnętrz w lecie i wychładzanie zimą. Dodatkowo (poniekąd z tych samych przesłanek) wynika fakt znacznie lepszej izolacyjności akustycznej domu z Porothermu, aniżeli z bali. Ciągle uważam, że domy z bali wybiera się po prostu sercem, dla idei. Jak ktoś analizuje twarde dane, to zawsze mu wyjdzie, że domy z ceramiki budowlanej są bardziej optymalne. Mam tu na myśli również koszty... ;)
Link do komentarza
icon_biggrin.gif
Do tego wektor strumienia ciepła jest "odwrotny"

Cytat

Drewno ma dużą pojemność cieplną, co powoduje efekt "opóźnienia" przenikania zimna do wnętrza.






Cytat

Ceramika budowlana, nawet taka do budowy dwuwarstwowej wygrywa z drewnem nie tylko masą, ale i strukturą (porowatą), która świetnie akumuluje ciepło i utrudnia przegrzewanie wnętrz w lecie i wychładzanie zimą.


To ta struktura porowata odpowiada za akumulacje ciepła? icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Gość Budowlaniec
Jani_63 udajesz mądrego, a nie rozumiesz podstawowych zależności, gdzie najlepszy komfort cieplny daje materiał porowaty o dużej pojemności cieplnej, a takim materiałem jest drewno.
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Jak bal ma odpowiednio dużą średnicę, to w zasadzie nie potrzebuje dodatkowego docieplenia. U mnie w głównym surowcem był bal syberyjski, okrągły o średnicy 30 cm. Taki dom jak jest tylko odpowiednio uszczelniony, każde mrozy przetrzyma, przy oszczędnym ogrzewaniu.
Link do komentarza
  • 4 lata temu...
Gość papiss
Jak dla mnie ogólnie drewniany dom wygląda sto razy lepiej niż murowany. Taki rodzaj budowy tworzy fajny klimat, np.: https://completehome.pl/media/photos/334314501752174150.JPG. No ale przyjęło się, że co drewniane to słabe i nie przetrwa i trudno będzie coś takiego zmienić w myśleniu ludzi.
Link do komentarza
Dnia 10.08.2015 o 11:33, Gość Paweł napisał:

Jak bal ma odpowiednio dużą średnicę, to w zasadzie nie potrzebuje dodatkowego docieplenia. U mnie w głównym surowcem był bal syberyjski, okrągły o średnicy 30 cm. Taki dom jak jest tylko odpowiednio uszczelniony, każde mrozy przetrzyma, przy oszczędnym ogrzewaniu.

Mrozy domek przetrzyma - a mieszkańcy? Przy oszczędnym ogrzewaniu?

54 minuty temu, Gość papiss napisał:

przyjęło się, że co drewniane to słabe i nie przetrwa i trudno będzie coś takiego zmienić w myśleniu ludzi.

Dom drewniany ma wiele zalet. Ale na pewno jest palny i mniej trwały od murowanego. I nie zmieni się to w myśleniu ludzi dotąd, dokąd te minusy nie zredukują się.

Link do komentarza

Drewno świerka czy sosny ma przy swojej gęstości i strukturze w tym usłojeniu ma stosunkowo duży opór cieplny, przy jednocześnie dużej pojemności cieplnej, co tworzy specyficzny dla większości przyjazny mikroklimat. Oczywiście izolacyjność całego budynku powinna być w pewnej wyższej klasie. Ponadto pojemność wilgoci, pozwalająca regulować mikroklimat wnętrza

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...