Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
wojkar

zbutwiała belka nośna na fundamencie

Recommended Posts

Witam,
Pozdrawiam serdecznie wszystkich, którzy naprawiają i remontują swoje miejsca.
Proszę o pomoc i rady - jak naprawić belkę nośną pod ścianą domku drewnianego (z 1946 roku), która leży na fundamencie z kamieni wapiennych złączonych zaprawą. Belka zbutwiała fragmentami na długości ok. 1-1,5m, rdzeń jeszcze chyba pozostał. Oryginalnie miała 10 lub 15 cm kwadrat. Moim celem jest zabezpieczenie przed pochyleniem się ściany, przed zniszczeniem domku - czy to możliwe? W razie potrzeby mogę przesłać zdjęcia uszkodzonej belki. A może ktoś zna ekipę, która umie takie rzeczy ratować? Jestem z woj. Śląskiego.
Pozdrawiam jeszcze raz,
Wojtek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Podwalina (przycieś) - najniższa (pierwsza kładziona przy budowie) belka w drewnianych konstrukcjach ścian. Opierana na fundamentach murowanych z kamienia (często z kamienia polnego) lub cegły na całej swojej długości i dodatkowo kotwiona w nim w celu uchronienia przed przesunięciem związanym z parciem i ssaniem wiatru. Izolowana od fundamentów (przede wszystkim ceglanych) warstwami papy w celu zabezpieczenia drewna przed wilgocią z gruntu (cegła jako materiał porowaty ma zdolność do kapilarnego podciągania wilgoci).

No cóż, zmierzyć ją tam gdzie można, wykonać nową, zabezpieczyć, następnie podnośniki 15 T, podnieść narożnik domu, usunąć resztki starej, wsunąć i obsadzić nową, puścić ścianę i... gotowe!

Cytat

Oryginalnie miała 10 lub 15 cm kwadrat.


Coś małowato. Chyba bok 15 cm, ale to i tak niewiele. przyciesie robiono zwykle z solidnych belek.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Podwalina (przycieś) - najniższa (pierwsza kładziona przy budowie) belka w drewnianych konstrukcjach ścian. Opierana na fundamentach murowanych z kamienia (często z kamienia polnego) lub cegły na całej swojej długości i dodatkowo kotwiona w nim w celu uchronienia przed przesunięciem związanym z parciem i ssaniem wiatru. Izolowana od fundamentów (przede wszystkim ceglanych) warstwami papy w celu zabezpieczenia drewna przed wilgocią z gruntu (cegła jako materiał porowaty ma zdolność do kapilarnego podciągania wilgoci).

No cóż, zmierzyć ją tam gdzie można, wykonać nową, zabezpieczyć, następnie podnośniki 15 T, podnieść narożnik domu, usunąć resztki starej, wsunąć i obsadzić nową, puścić ścianę i... gotowe!


Coś małowato. Chyba bok 15 cm, ale to i tak niewiele. przyciesie robiono zwykle z solidnych belek.



Dziękuję za reakcję, za odpowiedź. Boję się że podczas dźwigania pękną inne fragmenty przyciesia, też nie są nowe.
A może usunąć na odpowiedniej długości fundament, wyciać starą belke i ułożyć ją na wzniesionym fragmencie fundamentu?
Myślałem też o czymś takim jak "plomba" pod oczyszczoną z luźnych kawałków zbutwiałych starą belką; "plombę" zrobić z betonu mrozoodpornego, (kleju do płytek?) a "plomba" opierałaby się na zregenerowanym w miarę potrzeb fundamencie?
Kolejne belki - te położone na przyciesiu, wyżej - są zdrowe i mocne.
Czy to ma sens?
Muszę wybrać jakąś technologię naprawy.
Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Dziękuję za reakcję, za odpowiedź. Boję się że podczas dźwigania pękną inne fragmenty przyciesia, też nie są nowe.
Przecież nie będziesz dźwigał za przycieś, tylko za belkę nad nią!
A może usunąć na odpowiedniej długości fundament, wyciać starą belke i ułożyć ją na wzniesionym fragmencie fundamentu?
Można i tak, ale wtedy i tak trzeba podtrzymywać ścianę od następnej belko nad przyciesią.
Myślałem też o czymś takim jak "plomba" pod oczyszczoną z luźnych kawałków zbutwiałych starą belką; "plombę" zrobić z betonu mrozoodpornego, (kleju do płytek?) a "plomba" opierałaby się na zregenerowanym w miarę potrzeb fundamencie?
też można, tylko co wtedy z przewodnictwem cieplnym? Jak to zaizolujesz?
Kolejne belki - te położone na przyciesiu, wyżej - są zdrowe i mocne.
Czy to ma sens?
Muszę wybrać jakąś technologię naprawy.
Pozdrawiam.


Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam   Przymierzam sie do budowy domu parterowego FABIA V i zastanawiam się nad wybraniem stropu (a raczej nad rezygnacją) Chodzi o zmiane stropu monolltycznego na wiązary (ewentualnie strop gęstożebrowy) . Głównym atutem zmiany jest cena (różnica między wiązarami a monolitem jest duża) oraz poprowadzenie wentylacji nechanicznej i klimy (żona chce mieć nawiewy klimatyzacji w suficie).   Jednak jest maly problem dom będzie stał w odległości ok 75m od torów kolejowych i boje sie o drgania.     Czy strop monolityczny zmniejszy drgania budynku ??  Czy wybór wiązarów jest zasadny w tym przypadku ?? Co będzie lepszym rozwiązaniem??   P.S. nie wiem czy to ma znaczenie ale będzie montowana fotowoltanika na dachu (okolo 30 paneli)     Proszę o pomoc z góry dziękuję.
    • Jeśli chodzi o sam budynek to w jego kształcie nic nie będziemy zmieniali, tylko oczywiście cały dach musi zostać wykonany na nowo ponieważ więźba się całkowicie spaliła i tutaj rozumiem, że trzeba będzie zgłosić już cały projekt.    Budynek był normalnie ubezpieczony (ubezpieczenie rolnicze) i umiejscowiony w planie działki, natomiast będziemy przeszukiwali papiery (było to budowane za czasów dziadka ponad 35 lat temu i przed najnowszymi przepisami, także nie jestem pewny czy szczegółowy plan budynku własnie istnieje).   W takim wypadku rozumiem, że po prostu trzeba będzie najpierw zgłosić chęć przebudowy na budynek mieszkalny i następnie złożyć projekt całego budynku z dachem, a dopiero później zabierać się już za pozostałe aspekty przyłączenie wody, kanalizacji itd. (elektryka jest)
    • Gość Alex
      Czy układając kostkę przy ścianie budynku należy najpierw scianę otynkować lub obłożyć steropianem
    • To określenie nie więcej niż 50m od drogi publicznej dotyczy właśnie III,II i I klasy ziemi i jest to jeden z 4 warunków które jednocześnie musi spełnić grunt żeby był uzgodniony bez odralniania.  WZ to decyzja o warunkach zabudowy tak ? Więc jak się ją dostanie to logiczne że można się wybudować. I podczas jej wydawania właściciel dowiaduje się czy dostaje uzgodnienie i może się wybudować czy musi odrolnić ziemie. U Was jak wydaje się decyzje to nie trafia ona do starostwa do uzgodnienia?  To jak rozumiesz ten art. 7 stawy o ochronie gruntow rolnych i leśnych? Mam nieodparte wrażenie że właśnie zamieniłeś te dwa terminy ze sobą. Odrolnienie nie jest zawsze konieczne i w tej ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych masz wpisane że grunty na terenie miasta nie potrzebują odrolnienia i nawet te chronionych klas kiedy spełnione są  te 4 warunki jednocześnie nie muszą być odralniane. A wyłączenie gruntów jest zawsze tylko raz się kończy  opinią a raz decyzją, i raz decyzją zwalniającą z opłat a raz naliczajacą oplatę. I to właśnie robi się podczas składania o pozwolenie na budowę.   A co do sytuacji którą opisałeś, u mnie za każdym razem starając się o WZ na daną działkę gdyby ją dostał wiedziałby że nie musi nic odralniać bo akurat te tereny nie podlegają pod działanie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (no bo dostał WZ) i później tylko nowy właściciel składa wniosek o wyłączenie gruntów spod produkcji rolnej. I w zależności jaka jest klasa i jaka gleba postępowanie kończy się inaczej.
    • Witaj, Jakiś czas temu stanąłem przed podobnym problemem. Tak jak kolega wyżej pisał, na początek starczy mapka geodezyjna , a następnie wniosek o wydanie WZiZT. W zależności od specyfiki terenu możesz potrzebować dodatkowych dokumentów np. ocena oddziaływania na środowisko OOŚ lub tak jak w moim przypadku ( na skraju mojej działki rósł las ) potrzebowałem dodatkowo ekspertyzy ornitologicznej potrzebnej do wycinki drzew. Nie wiem gdzie planujesz się budować, ale śmiało mogę polecić tą firme ja mieszkam w okolicach Wrocławia, ale z tego co widzę maja kilka oddziałów na terenie całej polski.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...