Skocz do zawartości

Czy jest sens dawać lepszy stryropian? Popełniam błąd w obliczeniach?


Recommended Posts

Witam,

Buduję dom parterowy. Ocieplenie ścian zewnętrznych 20 cm styropianem, ściana z silikatu drążonego 25 cm.
Myślałem na początku o styropianie grafitowym o niskiej lamddzie, ale dostałem wyliczenia z hurtowni - przy moich ścianach (ok 200 metrów kw ścian zewnętrznych) różnica między styro z lamddą 0,032 a 0,04 będzie kosztowała około 5000 złotych - dużo.

I tak sobie głupio liczę - straty policzone w OZC przez ściany zewnętrzne przy ścianie ze styro 0,032 (U - 0,148) mam na poziomie 3517 kwH na rok.
Z proporcji wyliczyłem (wiem że pewnie tu jest jakiś błąd) że przy ścianie z gorszym styropianem (U - 0,1817) zużyję o jakieś 1000 kWh rocznie więcej ciepła (z dużym zawyżeniem).
Przyjmując 1 m3 gazu - 9 kWh ciepła (piec kondensacyjny) to będzie jakieś 111 m3 gazu. Nawet jak przyjmę cenę z opłatami przesyłowymi 3,5 zł (a jest niższa bo opłaty i tak się ponosi) - to jest raptem 400 zł na rok.

Wychodzi mi że w życiu nie jest to opłacalne - stopa zwrotu powyżej 10 lat, a jak pieniądze dałbym na konto to grubo ponad 15 lat.

Czy jest tak jak mówię czy gdzieś popełniam błąd?
Link do komentarza
Cytat

200 m2 ściany zewnętrznej = powierzchnia domu około 300 m2 (?)



Powierzchnia całkowita 270 metrów z garażem i pomieszczeniem gospodarczym, pełny parter bez poddasza użytkowego (co powoduje że komunikacja zajmuje miejsce), wysokość pomieszczeń 2.9.

W sumie na OZC ta powierzchnia jest nawet liczona 250 metrów, ale nie wiem skąd to się wzieło
Link do komentarza
Różnica (bez proporcji) jest około 600 kWh - ale nie w tym rzecz.

Rzecz jest w podejściu do sprawy, zawsze można wyliczyć, że U=0,187 jest nieopłacalne wobec U=0,2, a U=0,2 nie zwróci się nigdy wobec U=0,25.

Dom to nie organizm ludzki, a nawet jeśli zrobić takie przyrównanie gastryczne, to w obu przypadkach zwracanie nie jest tym, co tygrysy lubią najbardziej (o żyrafie nie wspominając).
Link do komentarza
Cytat

Maciej S. - dlaczego liczysz to z proporcji? a nie zmienisz styro w OZC ?? (jak nie możesz, to zwieksz grubość na taką, jaka odpowiada dla paramtrów lambdy)




Bo OZC robił mi ktoś inny i mam tylko końcowe wnioski

Cytat

Różnica (bez proporcji) jest około 600 kWh - ale nie w tym rzecz.
Rzecz jest w podejściu do sprawy, zawsze można wyliczyć, że U=0,187 jest nieopłacalne wobec U=0,2, a U=0,2 nie zwróci się nigdy wobec U=0,25.



Ty znowu zaczynasz jałową dyskusję o wyższości swoich poglądów nad innymi.
Zaraz się dowiem że nie ma czegoś takiego jak progu opłacalności czy zdrowego rozsądku, i najlepiej należy ocieplić dom
50 cm aerożelu, bo przecież w budowlance nie ma czegoś takiego jak zwrot kosztów inwestycji.

Za 5000 zł mogę kupować te 600 kWH przez 20 lat.

Ciekaw jestem co teraz wymyślisz by uzasadnić stosowanie tego lepszego styropianu

Link do komentarza
Cytat

icon_eek.gif - nic nie wymyślę, bo mi to dynda, to po pierwsze.
Po drugie, też mi dynda, bo to nie moja kasa.
Po trzecie, dynda mi też z prostej przyczyny - akurat ja, nie jestem zwolennikiem styropianu.



No, i przynajmniej szczerze.

Dlatego nie ciągnełem z wami idiotycznej dyskusji na temat rekuperacji, w której dowiedziałem się że jestem frajer bo to domu 270 mkw nie daję rekuperatora za 1200 zł, że wymiennik entalpiczny przenosi zapachy, i że wymyślam sobie sam egzotyczne centrale mimo tego że w pierwszym projekcie naprawdę miałem zaprojektowanego Samsunga
Szkoda mojego cennego czasu.

Więc skoro nie masz nic mądrego do dodania oprócz klasycznego trollingu niczym T.B. to się już nie odzywaj.

Wiem, styropian nie bo nie.




Link do komentarza
Cytat

Dlatego nie ciągnełem z wami idiotycznej dyskusji na temat rekuperacji, w której dowiedziałem się że jestem frajer bo to domu 270 mkw nie daję rekuperatora za 1200 zł,..................



Jako, Naczelny Troll Tego Foruma, muszę zaprotestować - nie o kwotę (głównie chodziło) tylko o to, że instalator wciska Ci centralę zbyt dużą (czyli kosztowną) dla Twoich potrzeb, bo im więcej Ty zapłacisz, tym wyższą prowizję od centrali on zgarnie.
Dodatkowo im więcej bajerów (w większości zbytecznych), to też tym droższa, czyli jego procent też wyższy.

Ilekroć Twoja centrala będzie pracowała na 1/4 mocy nominalnej (a tak będzie przez większość sezonu grzewczego), to pamiętaj o oszołomach z Foruma, którzy to "przepowiedzieli".

Link do komentarza
Cytat

Jako, Naczelny Troll Tego Foruma, muszę zaprotestować - nie o kwotę (głównie chodziło) tylko o to, że instalator wciska Ci centralę zbyt dużą (czyli kosztowną) dla Twoich potrzeb, bo im więcej Ty zapłacisz, tym wyższą prowizję od centrali on zgarnie.
Dodatkowo im więcej bajerów (w większości zbytecznych), to też tym droższa, czyli jego procent też wyższy.

Ilekroć Twoja centrala będzie pracowała na 1/4 mocy nominalnej (a tak będzie przez większość sezonu grzewczego), to pamiętaj o oszołomach z Foruma, którzy to "przepowiedzieli".




I taki argument to rozumiem.
Ale z pełną świadomością chcę mieć możliwość przynajmniej tej 1 wymiany na godzinę, na te pozostałe 10% czasu pracy jak przypalę rybę w kuchni.

Jeżeli już mówimy o Aerisie - to 350 jest za mały, wiec pewnie będzie 450.
Bajery? Rezygnuje z entalpii, a poza tym nie widzę w tej centrali bajerów - ma wszystko to co inne.

I tyle.

PZDR
Link do komentarza
Cytat

Ale z pełną świadomością chcę mieć możliwość przynajmniej tej 1 wymiany na godzinę, na te pozostałe 10% czasu pracy jak przypalę rybę w kuchni.



Jak przypalisz rybę w kuchni, to ma wyciągnąć okap nad nią o wydajności co najmniej 120m2/h - i przewidzenie takiej sytuacji dobry instalator powinien rozważyć, pod kątem funkcjonalności centrali - a za taki "bajer" warto zapłacić (ale to nie centrala "ciągnie").

No ale to tylko trollowska teoria.

dopisałem:

Ja nie wiem jak liczysz, ale co najmniej jedna wymiana dla tego domu to około 800m3/h powietrza, a chcesz centralę o wydajności duuuużo mniejszej, około 450m3/h - to co jest grane ? icon_eek.gif

I uprzedzając - jeśli w kuchni wentylacja będzie tylko "wymagana ustawowa", to jest to dobrze ponad 1 wymiana/h, no chyba, że kuchnia ma ponad 25m2. icon_cool.gif


Paapaaaaaaaa. icon_lol.gif Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Jak przypalisz rybę w kuchni, to ma wyciągnąć okap nad nią o wydajności co najmniej 120m2/h - i przewidzenie takiej sytuacji dobry instalator rozważyć pod kątem funkcjonalności centrali - a za taki "bajer" warto zapłacić (ale to nie centrala "ciągnie").

No ale to tylko trollowska teoria.




Okap był projektowany, ale zrezygnowałem - jaki jest sens WM, szczelnego domu, skoro wywalam tym okapem ciepłe powietrze na zewnątrz? Przecież to bezsens.
Będzie pochłaniacz.
Poza tym - z tego co mi mówiono akurat Zehnder nie ma możliwosci podłączenia sterowania przez okap, tzn centrala pracuje tak czy tak, i miałem wątpliwości czy nie będzie się robiło podciśnienie.

PS. Nie wiem czy jesteś trollem czy nie, ale w wątku o wentylacji nieźle na mnie wsiedliście pozamerytorycznie.
Link do komentarza
Cytat

Ja nie wiem jak liczysz, ale co najmniej jedna wymiana dla tego domu to około 800m3/h powietrza, a chcesz centralę o wydajności duuuużo mniejszej, około 450m3/h - to co jest grane ? icon_eek.gif

I uprzedzając - jeśli w kuchni wentylacja będzie tylko "wymagana ustawowa", to jest to dobrze ponad 1 wymiana/h, no chyba, że kuchnia ma ponad 25m2. icon_cool.gif





Po kolei - garaż i pomieszczenie gospodarcze nie jest wentylowane przez centralę, tylko osobno, więc wentylowana jest powierzchnia 220 m2, czyli 630 m3.
Instalator mi proponuje zehndera 550, czyli "prawie" 1 wymiana na godzinę w celu przewietrzania w razie potrzeby, a okap pozostawia do mojej decyzji.
Ja zastanawiam się (na kanwie twoich rad) nad zamianą na 450 - aczkolwiek różnica w cenie między 550 to nie jest dużo - jakieś ponad 1000 zł.

Oczywiście nadal jest możliwe zastosowanie okapu (z wyrzutnią ścienną) - i z tym to ja sam nie wiem.

Kuchnia razem z jadalnią ma 20 m kw, ale jest w całości otwarta na salon 27 m kw.
Link do komentarza
U mnie jest okap wyrzucający nad meble - a tam zaraz obok jest anemostat kuchenny
Nie wyobrażam sobie bez okapu...chodzi o filtry, które zatrzymuja tłuszcz

słyszałem też o rozwiązaniach, że był okap, z niego wyciągnięty silnik i WM podłączona bezpośrednio do okapu - ale jak to się sprawdza to już nie drążyłem tematu

Maciej - trochę dystansu proponuję, nie bierz tego co tu się pisze tak bardzo do siebie...
Link do komentarza
Cytat

Zdam się na profesjonalistów



Zwłaszcza takich, co doradzają wydajność centrali dobranej do powierzchni (kubatury) domu. zalamka.jpg

A tak nawiasem podpowiedz temu fachowcowi.
Dobrze dobrana centrala, to także możliwość jej sterowania, a w mercedesach programowania i automatycznego przełączania :
- tryb wakacyjny (albo minimalne obroty wentylatorów, albo cykliczne ich włączanie),
- tryb nocny (60% ustawowej wymiany)
- ustawowa wymiana,
ewnentualnie + w super wypasionych (tak około za 15.000zł)
- tryb party,
- tryb "okapowy",
- tryb awaryjny,
- programowanie dobowe i tygodniowe.
Link do komentarza
Cytat

Zwłaszcza takich, co doradzają wydajność centrali dobranej do powierzchni (kubatury) domu. zalamka.jpg




To w takim razie nie ma w Polsce chyba lepszego instalatora od ciebie a wszyscy się nie znają :P
Poszczególne propozycje central przy wycenach:

1) lokalna firma z mojego miasta - Samsung RHF080EE
2) firma R. pl - Aeris 450
3) TORA z Częstochowy- Aeris 450

Mój obecny instalator - Zehnder 550 lub 450.

K..., wszyscy się nie znają tylko ty chcesz mi dać najlepiej Lunę Dospela, bo zaszczędzę na kosztach (to fakt) a skoro i tak centrale są w większości na 30% to mi styknie. A jak nie to zawsze będę mógł sobie włączyć okap i otworzyć okno. O co chodzi?

Chyba że tak w wycenach sali dla jaj, a potem daliby mniejsze...

Cytat

A tak nawiasem podpowiedz temu fachowcowi.
Dobrze dobrana centrala, to także możliwość jej sterowania, a w mercedesach programowania i automatycznego przełączania :
- tryb wakacyjny (albo minimalne obroty wentylatorów, albo cykliczne ich włączanie),
- tryb nocny (60% ustawowej wymiany)
- ustawowa wymiana,
ewnentualnie + w super wypasionych (tak około za 15.000zł)
- tryb party,
- tryb "okapowy",
- tryb awaryjny,
- programowanie dobowe i tygodniowe.



Wszystkie ma Zehnder z wyjątkiem okapowego.
Może Brink Renovent ma ale cena prawie ta sama.



Cytat

U mnie jest okap wyrzucający nad meble - a tam zaraz obok jest anemostat kuchenny
Nie wyobrażam sobie bez okapu...chodzi o filtry, które zatrzymuja tłuszcz

słyszałem też o rozwiązaniach, że był okap, z niego wyciągnięty silnik i WM podłączona bezpośrednio do okapu - ale jak to się sprawdza to już nie drążyłem tematu

Maciej - trochę dystansu proponuję, nie bierz tego co tu się pisze tak bardzo do siebie...



OK, mam już dystans icon_smile.gif
WM podłączona do okapu to samobójstwo - tłuszcz (nawet jak są filtry) osadza się na kanałach.

Ale u mnie dylemat jest taki czy okap wyciągowy (powietrze jest usuwane na zewnątrz i razem z nim ciepło - tak miałem w projekcie i), czy pochłaniacz (powietrze idzie przez filtry i wraca do kuchni)
Link do komentarza
Bo wbrew pozorom WM jest jeszcze w powijakach.
Instalatorzy tak jak ich koledzy od kotłów, zawsze twierdzą, że większe jest lepsze.

Ale coraz więcej jest instalatorów kumatych, którzy nie naciągają na kocioł o mocach 20kW dla współczesnego (nowobudowanego) domu, o powierzchni do 150m2. Nawet w kotłach na paliwo stałe, dokonano rewolucji i oferuje się już moce od 6kW - a jeszcze jakieś 2 lata temu................ każdy kto twierdził, że 10kW jest aż nadto, był oszołomem, trollem i wszelkiej maści głupkiem. Z litosci nie wspominam o doborze PCi.

Niestety WM dalej "leci" na kubaturze.

I jeszcze raz wisi mi to - pokazuję tylko obowiązujące zasady dobory wydajności WM i nie jestem ani instalatorem ani sprzedawcą żadnego wyrobu (urządzenia) "budowlanego".

Co do kuchni - zamiast strzępić sobie język:
Cytat

2.1.3. Okresowe zwiększenie wentylacji kuchni. Zaleca się projektowanie urządzeń wentylacyjnych umożliwiających okresowe zwiększenie strumienia objętości powietrza usuwanego z kuchni w czasie jej użytkowania, do co najmniej 120 m3/h.




I można to zrobić bardzo prosto, podpinając okap z filtrem pod wywiew z kuchni ( o czym pisał wyżej adiqq ) - jeśli centrala nie ma trybu "okapowego", to okap łącznie z silnikiem (odpowiednio dobranym). Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Bo wbrew pozorom WM jest jeszcze w powijakach.
Instalatorzy tak jak ich koledzy od kotłów, zawsze twierdzą, że większe jest lepsze.

Ale coraz więcej jest instalatorów kumatych, którzy nie naciągają na kocioł o mocach 20kW dla współczesnego (nowobudowanego) domu, o powierzchni do 150m2. Nawet w kotłach na paliwo stałe, dokonano rewolucji i oferuje się już moce od 6kW - a jeszcze jakieś 2 lata temu................

Niestety WM dalej "leci" na kubaturze.

I jeszcze raz wisi mi to - pokazuję tylko obowiązujące zasady dobory wydajności WM i nie jestem ani instalatorem ani sprzedawcą żadnego wyrobu (urządzenia) "budowlanego".




A nie sądzisz że te normy wentylacyjne w ustawie są trochę zaniżone tak na chłopski rozum?

I jak sobie wyobrażasz "tryb party" jeżeli zaniżona centrala będzie miała powiedzmy max. 0,5 wymiany na godzinę?

Co do kotłów - masz rację. Dla mnie jedynym kryteriów doboru mocy kotła to wydajność cwu. W OZC zapotrzebowanie na ciepło max. mam 8 kW. Nawet jak wezmę piec 14-16 kW (najmniejsza moc kondensata Junkersa) by mieć komfort cwu to i tak mam naddatek mocy...
Link do komentarza
Cytat

A nie sądzisz że te normy wentylacyjne w ustawie są trochę zaniżone tak na chłopski rozum?



Wręcz przeciwnie - są zawyżone i to znacznie. Również na chłopski rozum.

Cytat

I jak sobie wyobrażasz "tryb party" jeżeli zaniżona centrala będzie miała powiedzmy max. 0,5 wymiany na godzinę?



Dodatkowy wentylatorek w kanale to załatwia. icon_cool.gif

Cytat

Nawet jak wezmę piec 14-16 kW (najmniejsza moc kondensata Junkersa) by mieć komfort cwu to i tak mam naddatek mocy...



A kocioł 2 funkcyjny ? (CWU przepływowo?)
Link do komentarza

Cytat

I można to zrobić bardzo prosto, podpinając okap z filtrem pod wywiew z kuchni ( o czym pisał wyżej adiqq ) - jeśli centrala nie ma trybu "okapowego", to okap łącznie z silnikiem (odpowiednio dobranym).



No i tu jest problem - większość producentów odradza włączenie okapu do WM, bo nawet jak są filtry to i tak tłuszcz przecieka i osadza się na kanałach oraz łopatkach wentów.
Zehnder tego zabrania.

A skoro już mówimy o tych 120 m3 w kuchni - to razem z częścią dzienną wentylując 1 wymianę na godzinę będę miał ten parametr


Cytat

A kocioł 2 funkcyjny ? (CWU przepływowo?)




Nigdy w życiu - kiedyś w mieszkaniu miałem, i nie było to dla mnie wygodne. Jednofunkcyjny z zasobnikiem 200 litrów..
Link do komentarza
Cytat

Co do kotłów - masz rację. Dla mnie jedynym kryteriów doboru mocy kotła to wydajność cwu. W OZC zapotrzebowanie na ciepło max. mam 8 kW. Nawet jak wezmę piec 14-16 kW (najmniejsza moc kondensata Junkersa) by mieć komfort cwu to i tak mam naddatek mocy...



dygresja odnośnie kotłów
nowoczesne kotły mają modulację, co rozwiązuje problem (a przynajmniej większość) - ale po co płacić więcej za mocniejszy kocioł? Tutaj trzeba tylko pamiętać, żeby minimalna moc była jak najmniejsza
bo co z tego że kocioł ma minimalną moc 5kw (np kocioł 5-15 - jak te 5kw będzie potrzebne od -5C na zewnątrz?)
Ale są już kotły z bardzo niską mocą minimalną i takich trzeba szukać. A CWU to żaden problem, nawet przy niższej mocy, bo od tego są zasobniki i odpowiednie sterowanie żeby był komfort CWU
Zbyt duża moc minimalna kotła może się objawiać taktowaniem, a przez to dużo większym zużyciem gazu
Link do komentarza
To teraz pomyśl (albo spytaj) czy adiqq ma pochlapane tłuszczem meble od pochłaniacza i ile razy czyścił wentylator od niego.
Fakt o filtry trzeba dbać, albo wypuszczać w przestrzeń ciepełko wydmuchiwane przez okap. Nic nie jest za darmo.

Ups. adiqq - nie ma gazu icon_redface.gif

Ale przy gazie, to "tłuszcz" tak czy siak będzie wlatał w kratkę i dalej do wentylatora, a przy okapie z pochłaniaczem - nie.

Natomiast producenci - zwłaszcza w centralach przeznaczonych na "wschód" - dobrze wiedzą co piszą. Polak wie lepiej i potrafi. Po co dodatkowe filtry, przeca bez nich wciąga lepiej, a i trochę kasy zostanie w kieszeni. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

To teraz pomyśl (albo spytaj) czy adiqq ma pochlapane tłuszczem meble od pochłaniacza i ile razy czyścił wentylator od niego.
Fakt o filtry trzeba dbać, albo wypuszczać w przestrzeń ciepełko wydmuchiwane przez okap. Nic nie jest za darmo.




Dlatego wybieram III rozwiązanie - pochłaniacz z filtrami, nie podłączone do WM, centrala o odpowiedniej wydajności z możliwością przewietrzania kuchni (sprawdziłem - w pierwotnym projekcie z Samsungiem kuchnia miała max. -180 m3/h) na III biegu, włącznik takiego przewietrzania (z czasówką) umiejscowiony w kuchni.

Dlaczego tak się temu sprzeciwiasz?

Jeśli chodzi o zehndera - różnica cenowa między centralą 350 a 550 to 3300 netto. Nie jest to tragedia przy całości inwestycji. Oczywiście zawsze mogę wziąść Brinka 400 godząc się na mniejszą wydajność.
Link do komentarza
No a na ociepleniu ......... (nie zwróci się nigdy) - rozumiem, że w przypadku WM zwróci się szybciej icon_lol.gif

Cytat

włącznik takiego przewietrzania (z czasówką) umiejscowiony w kuchni.



A w całym domu hula cyklon.
Nie będziesz używał tej opcji bo Ci dziecko z kibla zwieje. icon_mrgreen.gif

Nie pisz może więcej o wentylacji.
Link do komentarza
Cytat

No a na ociepleniu ......... (nie zwróci się nigdy) - rozumiem, że w przypadku WM zwróci się szybciej icon_lol.gif



A w całym domu hula cyklon.
Nie będziesz używał tej opcji bo Ci dziecko z kibla zwieje. icon_mrgreen.gif

Nie pisz może więcej o wentylacji.




Ależ ja tylko się ustosunkowałem do twoich 120 m3/h :P - niech ci będzie - włącznik włączający czasowo III bieg w centrali. Zadowolony?
A ty na argumenty masz tylko ironię. Postaraj się bardziej icon_smile.gif

Wiesz co -dla mnie EOT. Pozostańmy przy swoich wersjach


Link do komentarza
Drogi Macieju - jeszcze raz.

Dynda mi to niezwykłym zwisem pionowym, to czy i gdzie będzie wyłącznik i co, jak i kiedy będzie uruchamiał.
Próbowałem jedynie pokazać Ci pewne zasady działania i doboru WM.

Wiesz swoje i tylko potrzebujesz aprobaty dla swoich przemyśleń (?) - nie szukasz porady, czy informacji.
Przeto bujaj się wesoło w swojej ufności co do własnych "umiejętności" w tym zakresie.


Ważniejsze jest to:

W dwóch tematach piszesz o "zwrocie", opłacalności itp.
Pouczasz innych, że to jest bardzo istotny element budowy domu.
Z drugiej strony, odrzucasz racjonalne możliwości, realnych oszczędności, zarówno inwestycyjnych jak i eksploatacyjnych.
Normalne to to nie jest.

dopisałem:

Ps. Doczytałem w innym temacie, że garaż ma być ogrzewany - przepisy wymagają aby taki garaż posiadał wentylację co najmniej grawitacyjną. zapewniającą co najmniej 1,5 krotną wymianę powietrza na godzinę.
I też mi zwisa co zrobisz z tą informacją. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Z drugiej strony, odrzucasz racjonalne możliwości, realnych oszczędności, zarówno inwestycyjnych jak i eksploatacyjnych.
Normalne to to nie jest.



Ps. Doczytałem w innym temacie, że garaż ma być ogrzewany - przepisy wymagają aby taki garaż posiadał wentylację co najmniej grawitacyjną. zapewniającą co najmniej 1,5 krotną wymianę powietrza na godzinę.
I też mi zwisa co zrobisz z tą informacją.



Garaż jest OCZYWIŚCIE nieogrzewany.
To że w garażu jest podłączenie do jednego awaryjnego grzejnika nie oznacza że jest on ogrzewany.
To po pierwsze.
Po drugie- mam w rzyci twoje "przepisy". Sam zresztą stwierdziłeś że są zawyżone.

A ty mi zarzucasz dokładnie to samo co sam robisz - forsujesz swoje rozwiązania zupełnie inne niż wszystkie moje wyceny od czterech różnych firm, nie mówiąc argumentami tylko niepotrzebną ironią, tworzysz tak naprawdę pozorne oszczędności - tak naprawdę koszty central o podobnych wydajnościach są prawie takie same, czy to będzie Rego, czy Samsung, czy Brink czy Zehnder.

Pozorne, bo gdzieś piszesz o rozwiązaniu okapowym, o dodatkowym wentylatorze do okapu, o częstej wymianie filtrów, o dodatkowym wentylatorze do trybu "party".

Że niby te modyfikacje nic nie kosztują? Są za darmo? Naprawdę? Te rozwiązania też kosztują, może nawet tyle samo co różnica między większą a mniejszą centralą, a do tego komplikują system.

W którym miejscu napisałeś COKOLWIEK co pozwoliło by uczynić realne oszczędności? Realne, i nie kosztem komfortu.

Nie przypominam sobie. No, może wcześniej o instalacji z dwoma centralami, ale takiej nie chcę.

Generalnie dyskusja z tobą to jak dyskusja z TB.
I tak wiesz lepiej, i tak się inni nie znają, i nie mają racji, a tak w ogóle to tylko ocieplenie z wewnątrz icon_smile.gif

EOT
Link do komentarza
Cytat

icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif



zalamka.jpg




Mam 5 znajomych co zbudowali domy. Garaży mają nieogrzewane i bez kaloryferów, dobrze ocieplone.
Wszyscy twierdzą że temperatura w zimie nie chodzi poniżej zera i mają DODATNIĄ temperaturę w garażu

Ja grzejnik mam po to by mieć możliwość podgrzania okresowo garażu jak mi się zachce

Dla ciebie dodatnia temperatura to od razu ogrzewanie, dla mnie nie - użyłem skrótu myślowego.

icon_eek.gif

też umiem robić takie ikonki
Link do komentarza
Cytat

Normalny człowiek, napisałby - kurde muszę to przemyśleć, bo nikt mi wcześniej o tym nie powiedział.

Ps. Jeszcze raz - mnie to zwisa, ale np. kominiarzowi już niekoniecznie.




Jak już się łapiemy za słówka: gdzie napisałem że garaż nie ma wentylacji?

Napisałem: "Po kolei - garaż i pomieszczenie gospodarcze nie jest wentylowane przez centralę, tylko osobno" OSOBNO bo w garażu jest projektowana WM sterowana czasowo (wentylatory osiowe Silent 100/200/300)

Przepisy mówią że taki garaż musi mieć CO NAJMNIEJ WG, więc WM też. Wszystko jest zgodnie z przepisami.

Po drugie napisałeś: "Z drugiej strony, odrzucasz racjonalne możliwości, realnych oszczędności, zarówno inwestycyjnych jak i eksploatacyjnych."

No dalej, czekam na te racjonalne możliwości, napisz coś o nich, a nie troluj i tylko ironizuj. KONKRETY proszę.

Chyba że miałeś na myśli podłączanie okapu do układu WM, dodatkowe wentylatory w salonie, instalację dwucentralową - dziękuję za takie rady, tylko po to by zaoszczędzić 3000 zł na mniejszej centrali.

A na różnicę w eksploatacji centrali 350 a 550 mnie stać.

Natomiast dzięki (poważnie) za odpowiedz w wątku o sterowaniu podłogówką - z tego wynika że każde z tych rozwiązań skoro każde ma swoich zwolenników działa tak samo, więc trzeba brać tańsze.

Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Myślałem na początku o styropianie grafitowym o niskiej lamddzie, ale dostałem wyliczenia z hurtowni - przy moich ścianach (ok 200 metrów kw ścian zewnętrznych) różnica między styro z lamddą 0,032 a 0,04 będzie kosztowała około 5000 złotych - dużo.
Czy jest tak jak mówię czy gdzieś popełniam błąd?


Błąd popełniłeś chyba w czytaniu oferty.
200m2 i styropian gr.20cm daje nam 40m3 materiału izolacyjnego czyli różnica na m3 między lambdami wychodziła by 125zł a to jest praktycznie nie możliwe bo nawet najdroższy styropian z lambdą 0,032 to koszt 200zł za 1m3 co oznaczałoby ,że styropian z lambdą 0,04 kosztuje 75zł co jest bzdurą.
No chyba,że ktoś potraktował cię jak jelenia i owcę do strzyżenia a Ty to łyknąłeś.
Sądzę,że różnica między 0,04 a 0,032 będzie max.50zł/m3 co na 40m3 daje różnicę 2000zł a nie 5000zł.

Ja bym się nie zastanawiał i łykał nawet 0,031 a gdybym budował jeszcze raz to sam dałbym zamiast 20cm z 0,031 to 25cm z 0,030 icon_smile.gif

Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Jeśli chodzi o zehndera - różnica cenowa między centralą 350 a 550 to 3300 netto. Nie jest to tragedia przy całości inwestycji.


Po stokroć wolałbym wydać kasę na coś co przyniesie realny skutek czyli na izolację a nie na wodotryski i jedynie drogą naklejkę na obudowie rekuperatora bo taki jest zehnder.
Reku służy do wentylacji i odzysku ciepła,tylko i wyłącznie.
Każda jednostka wykonuje tą samą pracę niezależnie czy się będzie nazywała zehnder czy dospel.
Link do komentarza
Cytat

Po stokroć wolałbym wydać kasę na coś co przyniesie realny skutek ..............



Cytat

Ważniejsze jest to:

W dwóch tematach piszesz o "zwrocie", opłacalności itp.
Pouczasz innych, że to jest bardzo istotny element budowy domu.
Z drugiej strony, odrzucasz racjonalne możliwości, realnych oszczędności, zarówno inwestycyjnych jak i eksploatacyjnych.
Normalne to to nie jest.





Cytat

No chyba,że ktoś potraktował cię jak jelenia i owcę do strzyżenia a Ty to łyknąłeś.



O to to to to. icon_mrgreen.gif - w obu tematach.
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Arturo - już się tłumaczę z mojego błędu, bo oczywiście masz rację. Jestem już po ociepleniu. Na cały dom i domek gospodarczy poszło jakieś 63 m3 styro 20 cm - osobiście z ekipą sprawdzone (piszę bo zaraz bałabaga napisze że mnie strzygli), tyle poszło uwzględniając ukształtowanie budynku oraz cokoły i wieńce.
Te 200 m kw ściany to była moja literówka.
Na styro 0,40 dostałem cenę z transportem 115 zł m3. Na styro 0,032-31 miałem ofertę 185 za m3.
Różnica w cenie na całą budowę wyniosłaby 4400 zł.
Według OZC które robił asolt - proporcja strat ciepła budynku dla ścian zewnętrznych to tylko 16%. Dla podłogi na gruncie to 23%, a dla ciepła przez wentylację - 27%.
Wniosek - zaoszczędzone pieniądze wolę dać na lepsze i grubsze styro na podłogę i lepszą rekuperację.
EOT.


Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
×
×
  • Utwórz nowe...