Skocz do zawartości

Pomoc w zrobieniu wentylacji


Recommended Posts

Cytat

Tak strych jest nieocieplony. Kanały chciałem ocieplić wełną.


Zacznij od zweryfikowania doradców.
Później zdecyduj jak, i na jakich materiałach chcesz to wykonać.
Kanały układasz pod obiekt (mieszkanie) a nie pod centralę... chyba że spręż dyspozycyjny bardzo, ale to bardzo na granicy.
Masz tu (na forum) podane dwa warianty zrobienia WM zrównoważonej dla Twojego przypadku.
O skrzynkach rozprężnych było? - było;
o wyborze miejsca dla centrali było? - było;
o oporach przepływu powietrza było? - nie pamiętam.
Przeczytaj jeszcze raz cały wątek, a powinieneś załapać o co idzie.
Jeśli nie, to zleć wykonanie projektu z, lub bez montażu, albo powiedz sobie szczerze przed lustrem że na obecnym etapie nie ogarniasz sprawy, i poświęć odpowiednią ilość czasu na dokształcenie się w tej materii.
Nie święci garnki lepią... więc dasz radą którąś z metod to opanować.

PS.
Nie pozwól "temu" od wentylatorów TD się za to brać... dobra rada.
Link do komentarza
Cytat

Ech ............ icon_evil.gif



Czekaj, dobrze kombinuje icon_rolleyes.gif

Jak ma nieużytkowe poddasze, to łatwiej mu będzie umieścić wszystko na tym strychu, opatulić półmetrową poduszką wełnianą, niż rozwalać sufit, montować rury i odtwarzać sufit - właściwie : sufity... ponadto on chyba nawet nie wie, o ile obniżone są te sufity i czy zmieszczą się tam te rury z rozdzielnicami icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
Stachu.

On potrzebuje wymianę w pokojach 20 - 30 m3/h.
Robi na kanałach (w pokojach) 50mm które zmieści, przepchnie, itp. przez "wszystko"


Łazienka 50m3/h, a kuchnia 70m3/h - czyli kanały 70 - 80mm.

Rozdzielacze to max 100mm (wysokość).

To dla wersji zrównoważonej (w kazdym pomieszczeniu)

W układzie "kulawym" jeszcze prościej - nawiew na rozdzielaczu i kanał 50mm, wywiew "jedna nitką" 100 i zredukowane do 80mm (na przykład bo można bez redukowania).

Dla średnio technicznego to pestka, bardziej oporny musi trochę poczytać i też da radę.
Na etapie gimbusowatym - trzeba zatrudnić fachowca. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
W poście #2 napisałem, że nie jestem specjalistą w sprawach wentylacyjnych i w związku z tym, że nie mam zamiaru brać się za układanie istalacji, nie studiuję tego tematu i przyznam się, że oczekiwałem - tak intuicyjnie - sporo większych niż 50 - 60 mm średnic kanałów icon_redface.gif stąd troska o to, czy obniżenie sufitu pomieści elementy instalacji... icon_rolleyes.gif

Obniżałem sufity o 50 mm na metalowych stelażach (aby ukryć fatalnie ułożone płyty stropowe), więc tam byłoby miejsce raptem 20 mm luzu icon_rolleyes.gif i na pewno nic by się tam nie zmieściło icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
Cytat

Zacznij od zweryfikowania doradców...



Witam,
Podłączę się pod temat, bo mam podobny problem z tym, że interesuje mnie tylko mechaniczna instalacja nawiewu powietrza w sypialniach na poddaszu użytkowym (w sypialniach mam zamontowane klimatyzacje, ale są za głośne i nie da się przy nich spać), a w naszym klimacie temperatura w nocy z reguły jest dużo niższa niż 20 stopni i wystarczyłby mechaniczny nawiew takiego chłodniejszego powietrza do tych sypialni - tak mi się wydaję – uprzejmie proszę o opinie czy mam rację, biorąc pod uwagę:
- w domu istnieje wentylacja grawitacyjna (punktów wylotu powietrza mam aż 6 szt.)
- mechaniczny nawiew powietrza ma działać tylko w okresie letnim, tylko po godz. 21-szej i tylko gdy temperetura powietrza na zew. będzie niższa od temperatury wewnątrz pomieszczenia (zadnie sterowania wentylatorem bez problemu zrealizuje moja centrala alarmowa Integra 128-WRL) – po okresie letnim jestem gotów nawet wejść na strych i zdemontować czy zaślepić wlot powietrza.
- rekuperacja mnie (chyba) nie interesuje, bo odzysk ciepła jest w tym przypadku wręcz niepożądany.
- problemem wydaje mi się, że będzie wilgotność powietrza nadmuchiwanego, jak go rozwiązać? (jeśli ktoś ma propozycję, że sprawę załatwi rekuperator, to wydaje mi się rekuperatory przełączone na By-Pass to – bo nie chcemy odzyskiwać ciepła – nie będą skraplały wilgoci w rekuperatorze tylko „na granicy” dwóch stanów czyli na anemostacie? Mam rację?)
- rozumiem, że mechaniczny nawiew + grawitacyjna wentylacja to też nie problem?
Będę bardzo wdzięczny za opinie.
Link do komentarza
Cytat

Poprawiłem i mam pytanie czy w ten sposób może być?


Może... powodzenia w realizacji icon_wink.gif



Cytat

Witam,
Podłączę się pod temat, bo mam podobny problem z tym, że interesuje mnie tylko mechaniczna instalacja nawiewu powietrza w sypialniach na poddaszu użytkowym (w sypialniach mam zamontowane klimatyzacje, ale są za głośne i nie da się przy nich spać), a w naszym klimacie temperatura w nocy z reguły jest dużo niższa niż 20 stopni i wystarczyłby mechaniczny nawiew takiego chłodniejszego powietrza do tych sypialni - tak mi się wydaję – uprzejmie proszę o opinie czy mam rację, biorąc pod uwagę:
- w domu istnieje wentylacja grawitacyjna (punktów wylotu powietrza mam aż 6 szt.)
Ma... planujesz wentylację mechaniczną nawiewną (nadciśnieniową).
Takie rozwiązanie na pewno zintensyfikuje wymianę powietrza w domu, tyle że przy ekstremalnych temperaturach problem będzie dalej występował, choć w ograniczonym rozmiarze.
Przy takich temperaturach jak obecnie o godzinie 3-ej w nocy potrafi dalej być 24oC na zewnątrz, a powietrzem o takiej temperaturze trudno schłodzić mury.
WM to nie klima... ale Ty masz klimę za dnia więc... icon_wink.gif


- mechaniczny nawiew powietrza ma działać tylko w okresie letnim, tylko po godz. 21-szej i tylko gdy temperetura powietrza na zew. będzie niższa od temperatury wewnątrz pomieszczenia (zadnie sterowania wentylatorem bez problemu zrealizuje moja centrala alarmowa Integra 128-WRL) – po okresie letnim jestem gotów nawet wejść na strych i zdemontować czy zaślepić wlot powietrza.
Potrzebna będzie jeszcze przepustnica zwrotna, żeby w czasie kiedy nawiew nie działa kanał nie pracował jako wywiew, który mógłby zakłócić ustalony dla WG obieg powietrza i ucieczkę chłodu pochodzącego z klimy.

- rekuperacja mnie (chyba) nie interesuje, bo odzysk ciepła jest w tym przypadku wręcz niepożądany.
Odzysk ciepła jak w domu jest cieplej.
W przypadku schładzania przy pomocy klimy będzie odzysk nie ciepła, a chłodu (obniżenie w rekuperatorze temperatury nawiewanego świeżego powietrza).
Poza tym istnieje coś takiego jak by-pass w centrali.


- problemem wydaje mi się, że będzie wilgotność powietrza nadmuchiwanego, jak go rozwiązać? (jeśli ktoś ma propozycję, że sprawę załatwi rekuperator, to wydaje mi się rekuperatory przełączone na By-Pass to – bo nie chcemy odzyskiwać ciepła – nie będą skraplały wilgoci w rekuperatorze tylko „na granicy” dwóch stanów czyli na anemostacie? Mam rację?)
Nie masz.

- rozumiem, że mechaniczny nawiew + grawitacyjna wentylacja to też nie problem?
Jak napisałem wyżej - WM nadciśnieniowa, a ta jest dopuszczona przepisami nawet w przypadku używania urządzeń gazowych czy kotłów na paliwo stałe lub płynne.

Będę bardzo wdzięczny za opinie.


Link do komentarza
Cytat

... mechaniczna instalacja nawiewu powietrza w sypialniach na poddaszu użytkowym (w sypialniach mam zamontowane klimatyzacje, ale są za głośne i nie da się przy nich spać), a w naszym klimacie temperatura w nocy z reguły jest dużo niższa niż 20 stopni i wystarczyłby mechaniczny nawiew takiego chłodniejszego powietrza do tych sypialni - tak mi się wydaję – uprzejmie proszę o opinie czy mam rację, biorąc pod uwagę:
- w domu istnieje wentylacja grawitacyjna (punktów wylotu powietrza mam aż 6 szt.)
Ma... planujesz wentylację mechaniczną nawiewną (nadciśnieniową).
Takie rozwiązanie na pewno zintensyfikuje wymianę powietrza w domu, tyle że przy ekstremalnych temperaturach problem będzie dalej występował, choć w ograniczonym rozmiarze.
Przy takich temperaturach jak obecnie o godzinie 3-ej w nocy potrafi dalej być 24oC na zewnątrz, a powietrzem o takiej temperaturze trudno schłodzić mury.
WM to nie klima... ale Ty masz klimę za dnia więc...



To nie do końca tak jest z ta klimą. W upalne dni temperatura wieczorem w domu dochodzi do 27 stopni. Klimę włączam z reguły około 21:00 i w ciągu 2 godz. temperatura spada do nawet 19 stopni, kładziemy się spać, wyłączamy klimę i co, o 2:00 w nocy mam już znowu 27 stopni (a na zewnątrz jest max. 18).
Jeśli otworzę balkon i w progu drzwi balkonowych wstawię zwykły wentylator, który nawiewa powietrze z zewnątrz to już jest OK, ale niestety wówczas nie mogę uzbroić alarmu - czego chciałbym uniknąć.
Wiec jeśli piszesz, że moje sugerowane rozwiązanie "... na pewno zintensyfikuje wymianę powietrza w domu..." - czyli osiągnę efekt przynajmniej taki jak z tym wentylatorem na progu drzwi balkonowych - to będę zadowolony.

Cytat

Przy takich temperaturach jak obecnie o godzinie 3-ej w nocy potrafi dalej być 24oC na zewnątrz, a powietrzem o takiej temperaturze trudno schłodzić mury.



Niestety nie jest tak "dobrze", w całym ubiegłym roku było tylko 11 dni w których temperatura o północy przekraczała 25 stopni, o 3-4 nad ranem nie sprawdzałem statystyk, ale podejrzewam, że o tej godzinie w Polsce nie było aż tak wysokiej temperatury nigdy!

Cytat

- mechaniczny nawiew powietrza ma działać tylko w okresie letnim, tylko po godz. 21-szej i tylko gdy temperetura powietrza na zew. będzie niższa od temperatury wewnątrz pomieszczenia (zadnie sterowania wentylatorem bez problemu zrealizuje moja centrala alarmowa Integra 128-WRL) – po okresie letnim jestem gotów nawet wejść na strych i zdemontować czy zaślepić wlot powietrza.
Potrzebna będzie jeszcze przepustnica zwrotna, żeby w czasie kiedy nawiew nie działa kanał nie pracował jako wywiew, który mógłby zakłócić ustalony dla WG obieg powietrza i ucieczkę chłodu pochodzącego z klimy.



OK, cenna uwaga, ale raczej nie z uwagi na "ucieczkę chłodu pochodzącego z klimy" - bo ten chłód i w obecnych warunkach i tak ucieka w kilkadziesiąt minut (jak pisałem wyżej), ale z uwagi na okres zimowy, bo nawet jeśli "na zime" odłączę się (zaślepię) czerpnię to jeszcze zostaje ucieczka powietrza z sypialni na strych.


Cytat

- rekuperacja mnie (chyba) nie interesuje, bo odzysk ciepła jest w tym przypadku wręcz niepożądany.
Odzysk ciepła jak w domu jest cieplej.
W przypadku schładzania przy pomocy klimy będzie odzysk nie ciepła, a chłodu (obniżenie w rekuperatorze temperatury nawiewanego świeżego powietrza).
Poza tym istnieje coś takiego jak by-pass w centrali.



Nie zgodzę się, w moich warunkach odzysk ciepła (ujemnego) z klimy jest pomijalny. A nawet jeśli już, to i tak w pewnym momencie (gdy chłód z klimy "się skończy"), należałoby przełączyć się na by-pass a to już nie dzieje się automatycznie tylko ręcznie trzeba wajchę przerzucić.
Wiec po co mam kupować rekuperator skoro i tak cały czas pracowałby w by-pass'ie?

Cytat

- problemem wydaje mi się, że będzie wilgotność powietrza nadmuchiwanego, jak go rozwiązać? (jeśli ktoś ma propozycję, że sprawę załatwi rekuperator, to wydaje mi się rekuperatory przełączone na By-Pass to – bo nie chcemy odzyskiwać ciepła – nie będą skraplały wilgoci w rekuperatorze tylko „na granicy” dwóch stanów czyli na anemostacie? Mam rację?)
Nie masz.



Nie mam racji, że problemem będzie wilgotność, czy nie mam racji, że będzie się skraplało na anemostacie?

Cytat

- rozumiem, że mechaniczny nawiew + grawitacyjna wentylacja to też nie problem?
Jak napisałem wyżej - WM nadciśnieniowa, a ta jest dopuszczona przepisami nawet w przypadku używania urządzeń gazowych czy kotłów na paliwo stałe lub płynne.



I OK, bardzo dziękuję za konstruktywne i rzeczowe uwagi.


Idąc dalej, rozumiem, że instalacja powinna wydalać następująco:
- czerpnia
- filtr wstępny
- wentylator
- trójnik, ew. jakiś rozdzielacz
- przewody wentylacyjne
I dalej na każdej linii:
- tłumik akustyczny
- filtr zasadniczy
- przepustnica
- anemostaty wywiewne w pomieszczeniach
A jak rozwiązać sprawę równomiernego przepływu do wszystkich pomieszczeń?
Link do komentarza
Jani 63 mam jeszcze jedno pytanie. Chce zrobić tą wentylację na lunie200 tak jak na tym rysunku co mi zatwierdziłeś icon_smile.gif, ale czy jakbym chciał puścić kanały i centrale na nieocieplonym strychu, oczywiście ocieplając je wełną mineralną i streczem czy mógłbym w takiej konfiguracji zrobić jak na tym rysunku? Ps. czy taka puszka rozprężna może być ?http://www.systerm.pl/7396,s1_puszka-rozprezna-skrzynka-dluga-prosta-flx-pro-pl-75-2.html

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Nie ma przeciwwskazań.
Pamiętaj tylko, że dobrze by było gdyby struga dla pokoju "1" była większa (tak z 50%) od tej jaka popłynie do pokoju "2" lub "3".
Pozostałe braki zapewni przechodniość (także dla powietrza) pokoju "1"
Różnice w oporach/długości poszczególnych nitek (do 3 m) wyregulujesz anemostatami.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...