Skocz do zawartości

instalacja grzewcza-solary+kominek+kocioł elektryczny


esta

Recommended Posts

Witam,

Rozważamy z mężem różne wersje ogrzewania domu + c.w.u. (dom ok. 150 m, ocieplony, z użytkowym poddaszem). Zastanawiamy się czy sprawdziłby się zestaw składający się z kolektorów słonecznych, kominka z płaszczem wodym plus w razie potrzeby kocioł elektryczny, a wszystko to podłączone do podłogówki w całym domu (oprócz korytarzy). Gaz i olej nie wchodzą w rachubę.
Czy takie ogrzewanie zdałoby egzamin w ogrzewaniu domu i wody użytkowej ?
Link do komentarza
Cytat

Witam,

Rozważamy z mężem różne wersje ogrzewania domu + c.w.u. (dom ok. 150 m, ocieplony, z użytkowym poddaszem). Zastanawiamy się czy sprawdziłby się zestaw składający się z kolektorów słonecznych, kominka z płaszczem wodym plus w razie potrzeby kocioł elektryczny, a wszystko to podłączone do podłogówki w całym domu (oprócz korytarzy). Gaz i olej nie wchodzą w rachubę.
Czy takie ogrzewanie zdałoby egzamin w ogrzewaniu domu i wody użytkowej ?




zdało ale sądzę, że do tak małej powierzchni chyba nie potrzeba tyle kombinacji. Ja mam piec + kominek z płaszczem i kolektory i sprawdza się dobrze ale powierzchni mam 280m.
Link do komentarza
Kocioł elektryczny byłby tylko w razie lenistwa przy paleniu w kominku icon_smile.gif
Cooliber, a ile kosztowała taka inwestycja w Twoim domu i jaki jest roczny koszt za ogrzewanie jeśli mogę wiedzieć ?

Co do powietrznej pompy ciepła to mam obawy, że nie da rady, bo ja nie znoszę chłodu i lubię jak jest ciepło, no i że instalatorzy są jeszcze niedoświadczeni, więc łatwo z tym wejść na tzw. minę.
Link do komentarza
Cytat

Co do powietrznej pompy ciepła to mam obawy, że nie da rady, bo ja nie znoszę chłodu i lubię jak jest ciepło, no i że instalatorzy są jeszcze niedoświadczeni, więc łatwo z tym wejść na tzw. minę.



icon_eek.gif A kolektory dadzą radę?

"Najpodlejsza" powietrzna pompa ciepła da radę ogrzać domek, w ciągu co najmniej 70% sezonu grzewczego (bez rozpalania kominka) i w ponad 90% pokryje CWU.
Link do komentarza
Cytat

icon_eek.gif A kolektory dadzą radę?



Tylko wspomogą kocioł


Cytat

kiedyś czytałam, że taka powietrzna pompa przy temperaturze powietrza -5 stopni nie daje sobie rady i ciepło wtedy daje tylko zamontowana w niej grzałka, która ciągnie prąd.



Jak by nie działała przy -5 i nie dawała sobie rady to ludzie by pomarzli w swoich domach icon_smile.gif

Link do komentarza
Nie chcę palić w komniku non stop, chociaż chęci mam duże to wiem, że po jakimś czasie człowiekowi się nudzi palenie w kominku. Dlatego kominek ma tylko wspomagać cały system przy większych mrozach.
Myślałam, że w zimę kolektory podgrzeją trochę wodę w zasobnikach, a resztę dogrzeję kominkiem, a jak mi się nie będzie chciało, to piec elektryczny się włączy.
Mam małe pojęcie o technicznych sprawach dlatego to co sobie wyobrażam może znacznie odbiegać od rzeczywistości ... dlatego pytam tutaj icon_smile.gif

Czyli jeśli zamiast kolektorów zamontuję powietrzną pompę ciepła to lepiej na tym wyjdę ? Jakie rozwiązanie dla mnie byłoby najlepsze ?
Link do komentarza
Cytat

. Zastanawiamy się czy sprawdziłby się zestaw składający się z kolektorów słonecznych, kominka z płaszczem wodym plus w razie potrzeby kocioł elektryczny, a wszystko to podłączone do podłogówki w całym domu (oprócz korytarzy).



To rozwiązanie raczej gwarantuje palenie non stop w sezonie grzewczym, oraz odpalanie kominka (albo grzałki) poza sezonem dla potrzeb CWU (u nas nie zawsze jest słoneczko).

Dlatego zamiast kolektorów proponuję najtańszą powietrzna pompę ciepła.

Jest też alternatywa - całkowicie bezobsługowe grzanie CO i CWU przy pomocy pompy ciepła gruntowej lub powietrznej - przy ogrzewaniu podłogowym aż się prosi .............
Link do komentarza
Jestem z dolnośląskiego. Możliwości finansowe - ok. 50.000 zł za całość systemu ogrzewania.
Od systemu grzewczego oczekuję oczywiście niskich kosztów eksploatacji i jednocześnie bezobsługowości w miarę możliwości.
Chcę mieć kominek z płaszczem wodnym, w którym niekoniecznie muszę palić codziennie (no chyba że sytuacja finansowa mnie zmusi).
Ogrzewanie podłogowe w całym domu ok. 150m kwadratowych (parter+poddasze).
Czy to wystarczy ?
Jestem na etapie projektu domu.
Link do komentarza
Czyli z grubsza licząc masz na kotłownię CO i CWU około 35.000 zł - czyli można się pokusić o instalację opartą na PCi (nawet gruntową) w 100% pokrywającą zapotrzebowanie na ciepło, w każdych warunkach zewnętrznych.
Moja sugestia - prosty kominek jako źródło awaryjne i (lub) "relaksacyjne".
Link do komentarza
Cytat

tylko, że nie mam miejsca na działce na pompę gruntową poziomą a na pionową mnie nie stać, więc zostaje powietrzna... tylko jaka ?



trzeba policzyć precyzyjnie projektowe obciążenie cieplne, żeby prawidłowo dobrać moc urządzenia grzewczego
Na potrzeby uproszczonej symulacji wystarczy jak podasz parametry domu, typu:
ocieplnie pod podłogą, ocieplenie ścian,ocieplenie dachu/poddasza, rodzaj wentylacji(grawitacyjna,mechaniczna z odzyskiem ciepła), ilość osób - żeby uwzględnić zapotrzebowanie na CWU (metraż podałaś 150m2)
to że "ocieplony dom", to tak samo precyzyjna informacja dla mnie jak to że w Pułtusku dzisiaj świeciło słonce icon_rolleyes.gif
- podaj planowane grubości ocieplenia

jeśli to etap wyboru projektu, to wiele można zmodyfikować, poprawić - wybrać takie rozwiązania, że rozwiązanie typu PC wyjdzie taniej
Idealnie jest jak wszędzie jest ogrzewanie podłogowe (lub częściowo ścienne) - aż się prosi wtedy o pompę ciepła Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
No dobra, to teraz konkrety planu:
- parter ok. 90 m kwadratowych powierzchni, podłogówka na ponad połowie powierzchni (reszta to hol, kotłownia, schody i spiżarka)
- piętro ze skosami też ok. 90 metrów powierzchni i też podłogówka (ściana kolankowa ok. 1m)
wiem, że w sumie to 180m, ale jak odliczyć pomieszczenia techniczne i skosy to wyjdzie ok.150m powierzchni użytkowej.
- ściany ocieplone styropianem 20 cm
- podłoga ocieplona styropianem pod podłogówkę też ok. 20 cm
- dach ocieplony wełną dwie warstwy po 20 cm.
- wentylacja grawitacyjna
- na parterze kominek
- dwie osoby zużywające trochę więcej wody niż standardowo.
Podstawowe pytanie: jakie ogrzewanie wybrać, żeby było tanie w eksploatacji, w miarę bezobsługowe i dawało dużo ciepła, bo nie cierpię chłodu, czyli w domu temperatura ok.23 stopni.
Link do komentarza
Cytat

No dobra, to teraz konkrety planu:


Trochę się kłoci koncepcyjnie brak WM z rekuperacją przy jakby nie było ponadstandardowym ociepleniu.
I to z powodu jej braku (jeśli zainstalowane okna będą miały odpowiednie parametry) będzie następowała największa ucieczka ciepła z domu.
Kolejna sprawa to izolacja podłogi na gruncie.
Skoro jesteś tak ciepłolubna to utrzymanie podwyższonej temperatury będzie wymagało zwiększenia strumienia cieplnego podłogówki. To z kolei będzie się wiązało z większymi stratami ciepła do gruntu.
Reasumując: rozważyłbym zwiększenie grubości izolacji podłogi na gruncie.
Link do komentarza
Cytat

Trochę się kłoci koncepcyjnie brak WM z rekuperacją przy jakby nie było ponadstandardowym ociepleniu.
I to z powodu jej braku (jeśli zainstalowane okna będą miały odpowiednie parametry) będzie następowała największa ucieczka ciepła z domu.
Kolejna sprawa to izolacja podłogi na gruncie.
Skoro jesteś tak ciepłolubna to utrzymanie podwyższonej temperatury będzie wymagało zwiększenia strumienia cieplnego podłogówki. To z kolei będzie się wiązało z większymi stratami ciepła do gruntu.
Reasumując: rozważyłbym zwiększenie grubości izolacji podłogi na gruncie.



bardzo dobre podsumowanie - podpisuje sie pod tym. Wprowadzenie WM z rekuperatorem i dodatkowo zwiększenie ocieplenia od gruntu sprawi że projektowe obciążenie cieplne powinno być w okolicy 6-7kw(precyzyjnie będziemy wiedzieć po wykonaniu OZC!)dodatkowo będzie potrzeba około 0,5kw na potrzeby CWU. Jesli to dodatkowo II strefa klimatyczna, to bardzo poważnie pomyslałbym o PC P-W (np Panasonic T-CAP 9kw lub z podobnej półki - koszt z montażem to około 23-25 tys) Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...