Skocz do zawartości

Ile zaoszczędzimy dzięki instalacji kolektorów słonecznych?


Recommended Posts

Zestaw kolektorów słonecznych dla czteroosobowej rodziny to wydatek nie mniejszy niż 10-15 tys. złotych. Ile energii zaoszczędzimy dzięki takiej inwestycji i po jakim czasie zwróci się zakup kolektorów słonecznych?


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/budowlane-abc/domy-energooszczedne-i-pasywne/a/18171-ile-zaoszczedzimy-dzieki-instalacji-kolektorow-slonecznych

Link do komentarza
Gość Tadeusz
Tak piszę bo nawet nie wiem czy warto na takie bzdury odpowiadać,ale mam nadzieję,że zostali w tym kraju jeszcze jacyś "myślący".1.Jakie kolelektory brałeś kolego pod uwagę.2 Ile wraz z montażem i dotacją kosztowały 3.A co koszt pompy i prądu oraz jej amortyzacji kolega policzył ?.4 A ile węgla trzeba spalić w elektrowni ,aby wyprodukować ten "czysty"prąd ? 5.A inne koszty .... .
Pa !
Link do komentarza
Ja liczę to nieco inaczej.

Dzienne zużycie gazu ziemnego do podgrzania wody u mnie w domu (3 osoby, zasobnik 100l, temp. wejściowa 10 stopni, wyjściowa 60 stopni + rozsądne użytkowanie wody tzn. ciepła załącza się tylko wieczorem) wynosi 0,7 m3.

365 dni * 0,7 m3 = 255,50 m3 gazu

koszt 1 m3 gazu - 1,82 zł

roczny koszt gazu na potrzeby cwu 255,5 m3 * 1,82 zł = 465 zł

zakładając 55% pokrycie zapotrzebowania na cwu przez solary roczna oszczędność to 255,75 zł

okres bezproblemowego działania solarów to max 20 lat w tym czasie oszczędność to ok 5115 zł (zakładam że koszty działania pompki obiegowej, serwisu instalacji równoważą koszty serwisu kotła gazowego, który jest też wykorzystywany do ogrzewania domu więc w zasadzie i tak musi zostać)

Dla mnie wniosek jest jeden - dla małej ilości wody nie opłaca się inwestować w solary. Dla większych obiektów o dużym zużyciu cwu i owszem. Rozmawiałem z 3 osobami które posiadają instalacje (w tym próżniowe) i wszyscy zgodnie twierdzą, że solary dają im jedynie poczucie pozyskiwania energii do podgrzania cwu w sposób bardziej ekologiczny bo różnicy w rachunkach, biorąc pod uwagę koszt inwestycji i serwisowania, nie widzą.

Oczywiście można wziąć pod uwagę wzrost kosztów gazu i dotacje do solarów. Co do dotacji to należy dokładnie policzyć i sprawdzić ile naprawdę dostaniemy w postaci dotacji po potrąceniu kosztów udzielenia i kosztów jakie należy ponieść w okresie 10 lat od otrzymania dotacji (obowiązkowy serwis, brak możliwości likwidacji instalacji).

Ceny gazu mogę pokazać na podstawie własnych doświadczeń od 2006r (brałem ceny z połowy roku - mazowsze)
2006 - 1,30 zł/m3
2007 - 1,39 zł/m3
2008 - 1,48 zł/m3
2009 - 1,61 zł/m3
2009 - 1,52 zł/m3
2010 - 1,60 zł/m3
2011 - 1,73 zł/m3
2012 - 1,83 zł/m3
2013 - 1,82 zł/m3

Ceny wzrosły o ok. 40% co oznacza wzrost rocznego rachunku za gaz do podgrzania cwu z 332 zł do 465 zł, czyli pole do oszczędności wzrosło ze 183 zł do 255 zł.

W tym czasie ceny prądu wzrosły z 0,42 zł za kWh do 0,62 zł za kWh czyli ok 48%, a pompka obiegowa pobiera średnio miesięcznie ok 12 - 15 kWh energii czyli ok 7,5 - 9,50 zł.

Ja liczyłem i nawet z dotacją z mojej gminy na poziomie 45% (bez kosztów jej pozyskania) m się nie opłaca.
Link do komentarza
Dokładnie to co napisał kdd – przy małym zużyciu wody ekonomiczna opłacalność kolektorów jest wątpliwa. Szczególnie przy dośc tanim nośniku, energii, takim jak gaz ziemny u kdd.
Inne czynniki mogą jednak miec duże znaczenie – powiedzmy subiektywne – jak to rozpalanie latem w kotle węglowym. Poczucie, że nie obciąża sie środowiska też może być ważne. Ale z tą "ekologią" trzeba być bardzo ostrożnym. Mam wrażenie, że kożystając z etykiety "eko" często chce się na nas po prostu zarobić.
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Gość Tadeusz
Po zastosowaniu kolektorów próżniowych przy podobnej cenie zakupu oszczędności będą jeszcze większe- ponad 70%. Te kolektory działają dobrze również jesienią i zimą. Dodatkowo kolektory próżniowe mają dłuższą gwarancję- nawet 16 lat, także są i lepsze i trwalsze od kolektorów płaskich.
Link do komentarza
Gość Alfred47
opłacalność kolektorów słonecznych jest bardzo wątpliwa. przeczytałem wyliczenie i nigdzie nie znalazłem ze do kosztów eksploatacji kolektorów nikt do tej pory nie napisał że potrzebna jest energia elektryczna a jej koszt to średnio 30 zł miesięcznie no i jeszcze ile jest dni słonecznych w np. w Bieszczadach bo tutaj mieszkam i mam kolektory I wiem jak to jest nie powiem że nie grzeje ale ile tego ciepła jest wciągu godziny ze słońca czy ktoś to policzyły ile jest tych dni słonecznych. mogę udostępnić zapis pogody przez cały rok 2013 i robię to za rok 2014 no i jeszcze jedno wymiana płynu solarnego czyli (glikolu propylowego) bo inne nie spełniają normy pod względem transmisji ciepła i innych czynników jego przewodzenia Ja już jestem na etapie wymiany właśnie tego płynu bo minęło już 5 lat i przyznam nie jestem zadowolony są już zamontowane to są ale gdybym miał jeszcze raz je montować to nie zrobiłbym tego ponownie
Link do komentarza
  • 6 miesiące temu...
Kolego Alfred, lepiej kupić sobie kolektory próżniowe które są zintegrowane ze zbiornikiem ciśnieniowym. Nie potrzeba wtedy żadnych serwisów, bo nie mają one w instalacji glikolu. Również odchodzi koszt energii elektrycznej, bo zestawy takie nie wymagają pompy i sterownika. A i ceny zakupu takich systemów są dużo niższe niż systemów tradycyjnych
Link do komentarza
Zapomniałeś kolego tylko napisać że to sezonowy kolektor/podgrzewacz słoneczny.
Fakt, nie ma w nim glikolu bo woda jest podgrzewana bezpośrednio. Instalację trzeba zdemontować przed sezonem grzewczym/zimowym, a to może być znacznie bardziej upierdliwe niż serwisowanie prawidłowo eksploatowanej "tradycyjnej" instalacji solarnej. No i estetyka tego ustrojstwa pozostawia wiele do życzenia, ale o gustach się nie dyskutuje, więc...
Link do komentarza
  • 5 miesiące temu...
U mnie różnica w rachunku za gaz wyniosła 1800 zl w roku.Kolektor kosztował mnie po odliczeniu podatku i dotacji 8000 zł. Czyli zwrot wyniesie 4 - 5 lat. A tak poza tym nieraz kupując auto w saloniebpo dwóch latach jesteśmy stratni 8000 złotych. I nikt nie płacze, ze auto kosztuje 50000 czy 70000 złotych. A tu taki krzyk. An jeszcze jedno. Mam własne ujęcie wody place ryczałt za kanał. Może dlatego jestem szczesliwym posiadaczem. Po mtrzecie solary zakładamy jak pracujemy i mamy pieniadze. Emerytura jest śmiesznie niska a kręgosłup boli. A tu przynajmniej mam ciepła wodę. Dzieciom do baseniku maleje i zmywarke podpiolem do ncieplej wody.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...