Skocz do zawartości

Uziom fundamentowy na fundamencie ocieplonym z dwóch stron


Maciej S.

Recommended Posts

Witam,

Mam w projekcie odgromówkę, a tam rysunek dachu, gdzie przewody na dachu łączą się z i tu opis: uziom poziomy fundamentowy (pod ławami budynku) St/Zn 25x4.

I tu się zastanawiam: normalnie uziom fundamentowy do bendarka zatopiona w ławach, mająca na całym obwodzie styczność z uzbrojeniem - by włączyć uzbrojenie do uziomu.

Ale wyczytałem, że w przypadku fundamentu całkowicie zaizolowanym, i od wewnątrz i od zewnątrz, to klasyczny uziom fundamentowy nie ma sensu, bo z gruntem beton ma styczność tylko od spodu ławy fundamentowej, a styro jest dobrym izolatorem, więc taki uziom nie ma sensu.

I zastanawiam się - albo projektant nie doczytał tego o ociepleniu fundamentu w całości, i każe zatopić bendarkę w zbrojeniu (jak tak to gdzie?), albo tą informację z projektu należy brać dosłownie, i po prostu nie łączyć bednarki ze zbrojeniem fundamentu tylko pod ławami otoczyć dom, wypuścić wąsy na czterech rogach, i wypuścić wąsy do kotłowni i tablicy rozdzielczej.

Co mogę o tym sądzić? Jak zatapiać bednarkę i łączyć ze zbrojeniem to podobno nie St/Zn bo się tworzy ogniwo, tylko miedz albo nierdzewka - tylko 5 razy droższa.
A może po najmniejszej linii oporu - obok lub pod fundamentem dać ocynkowaną taśmę, i nie łączyć ze zbrojeniem.

Tylko czy wtedy uzyskam mniej niż 10 Om?
Link do komentarza
Cytat

Ale wyczytałem, że w przypadku fundamentu całkowicie zaizolowanym, i od wewnątrz i od zewnątrz, to klasyczny uziom fundamentowy nie ma sensu, bo z gruntem beton ma styczność tylko od spodu ławy fundamentowej, a styro jest dobrym izolatorem, więc taki uziom nie ma sensu.


Gdzie to wyczytałeś? Daj cynk gdzie to można znaleźć.

O czy Ty piszesz ,o izolacji od wew i zew czy o ociepleniu od wew i zew ław fundamentowych?
Link do komentarza
Cytat

I zastanawiam się - albo projektant nie doczytał tego o ociepleniu fundamentu w całości, i każe zatopić bendarkę w zbrojeniu (jak tak to gdzie?), albo tą informację z projektu należy brać dosłownie, i po prostu nie łączyć bednarki ze zbrojeniem fundamentu tylko pod ławami otoczyć dom, wypuścić wąsy na czterech rogach, i wypuścić wąsy do kotłowni i tablicy rozdzielczej.
Co mogę o tym sądzić? Jak zatapiać bednarkę i łączyć ze zbrojeniem to podobno nie St/Zn bo się tworzy ogniwo, tylko miedz albo nierdzewka - tylko 5 razy droższa.


Doczytał, doczytał. Dowiedz się o uziomach parafundamentowych, to zrozumiesz, co miał na myśli.

A kolega mhtyl nie słyszał o budynkach z pełną termoizolacją i/lub hydroizolacją, obejmującą również fundamenty i wszyskie inne podziemne powierzchnie budynku. Edytowano przez elpapiotr (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Ale wyczytałem, że w przypadku fundamentu całkowicie zaizolowanym, i od wewnątrz i od zewnątrz, to klasyczny uziom fundamentowy nie ma sensu, bo z gruntem beton ma styczność tylko od spodu ławy fundamentowej, a styro jest dobrym izolatorem, więc taki uziom nie ma sensu.

I zastanawiam się - albo projektant nie doczytał tego o ociepleniu fundamentu w całości, i każe zatopić bendarkę w zbrojeniu (jak tak to gdzie?), albo tą informację z projektu należy brać dosłownie, i po prostu nie łączyć bednarki ze zbrojeniem fundamentu tylko pod ławami otoczyć dom, wypuścić wąsy na czterech rogach, i wypuścić wąsy do kotłowni i tablicy rozdzielczej.




Cytat

A kolega mhtyl nie słyszał o budynkach z pełną termoizolacją i/lub hydroizolacją, obejmującą również fundamenty i wszyskie inne podziemne powierzchnie budynku.


Słyszałem i widziałem icon_biggrin.gif
Ale jak byś dobrze doczytał Piotrze to w jednym poście pisze autor tematu o izolacji i o ociepleniu, a gdybyś nie wiedział to izolację można zrobić bez ocieplenia a ocieplenie nie można bez izolacji.
Link do komentarza
Zapraszam do zrozumienia wyrażenia i/lub
Będzie łatwiej, kolego mhtyl.

A skoro się nie da w fundamencie, to nic nie stoi na przeszkadzie, by uziom wykonać ... poza fundamentem, w warstwie chudego betonu lub w gruncie, poniżej wszelkich izolacyjnych warstw bądź powłok.
Tutaj dodatkowo wykonuje się kratownicę wyrównawczą.
Pisał o tym doktor Musiał ... zresztą.

Szybka konsultacja z projektantem powinna rozwiać wątpliwości. Edytowano przez elpapiotr (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Zapraszam do zrozumienia wyrazenia i/lub
Będzie łatwiej, kolego mhtyl.


Ale co tu rozumować i czu lub? to nie dotyczyło Twojej wypowiedzi, tylko Maciej-a S.
Jeżeli napisał Maciej jak napisał (nikt nie jest nieomylny) to go zapytałem czy izolacja czy ocieplenie i jak na razie nie mam od autora odpowiedzi.
A to ,że fundamenty choćby były ocieplone z zew i od wew to nic nie przeszkadza aby zrobić uziom w taki sposób jak autor tematu pisze.
Link do komentarza
Cytat

Słyszałem i widziałem icon_biggrin.gif
Ale jak byś dobrze doczytał Piotrze to w jednym poście pisze autor tematu o izolacji i o ociepleniu, a gdybyś nie wiedział to izolację można zrobić bez ocieplenia a ocieplenie nie można bez izolacji.




OK. Czyli chodzi o uziom parafundamentowy otokowy.
Wszystko jasne.
Tylko czy taki uziom rozumiem biegnie zatopiony w ławie fundamentowej po spodniej stronie, ale ma być połączony ze zbrojeniem?
Jak to technicznie wygląda - bednarka jest kładziona w chudziaku na jakiś ramkach dystansowych, czy po prostu położona na ziemi pod chudziakiem/ławą?

I co z materiałem - czy bednarka St/Zn położona w ziemi nie skoroduje z czasem? Nierdzewka/miedź jest droga.

Co do ocieplenia - oczywiście mi chodziło o izolację termiczną czyli ocieplenie icon_smile.gif

Zaplanowałem ocieplenie od wewnątrz i od wewnątrz - przy delikatnym niezrozumieniu architekta (bo po co?). Dom jest parterowy, z poddaszem nieużytkowym, cała więc część użytkowa leży na glinie. Moim zdaniem pełna izolacja ścian fundamentowych (ław raczej nie będę ocieplał bo to chyba rzeczywiście ekonomicznie bez sensu) tutaj ma sens.

To że w takim układzie klasyczny uziom fundamentowy (bednarka biegnąca w zbrojeniu i łącząca się z nim) jest mało skuteczny to pisze choćby tu:

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&am....55123115,d.d2k



Aha - i co jest skuteczniejsze - taki uziom parafundamentowy pod ławami zatopiony w betonie, czy po prostu klasyczny uziom otokowy wokół domu 1 metr od ściany?
Link do komentarza
Cytat

Źle kolega doczytał publikację doktora Musiała.
I co kolega rozumie przez skuteczność uziemienia fundamentowego ?
Jedno jest pewne - taki uziom jest ... żywotniejszy icon_biggrin.gif




1) Cytuję : "Na wykonalność ani na skuteczność uziomu fundamentowego nie ma wpływu termoizolacja
ścian zewnętrznych budynku, choćby sięgająca poziomu fundamentu. Natomiast wpływ mają warstwy
izolacji cieplnej izolujące częściowo (rys. 15) bądź całkowicie (rys. 16) podziemną część budynku,
łącznie z powierzchniami spodnimi. Możliwość wykonania zwykłego uziomu fundamentowego
jest wtedy wątpliwa albo wręcz wykluczona"
Na rysunku 15 jest mój fundament: nie zaizolowany tylko od spodu

2 Pod pojęciem skuteczności rozumiem rezystencję <10

3. Na właśnie, czyli wtapianie bednarki w fundament w tym wypadku (uziomu parafundamentowego) ma na celu podniesienie jego żywotności i ochrony korozyjnej a nie skuteczności?
I tak jak napisałem: Czy bednarka St/Zn położona w ziemi skoroduje z czasem?
Czy do tego uziomu parafundamentowego wystarczy stal ocynkowana czy musi być nierdzewka?
Link do komentarza
Cytat

1) Cytuję : "Na wykonalność ani na skuteczność uziomu fundamentowego nie ma wpływu termoizolacja
ścian zewnętrznych budynku, choćby sięgająca poziomu fundamentu. Natomiast wpływ mają warstwy
izolacji cieplnej izolujące częściowo (rys. 15) bądź całkowicie (rys. 16) podziemną część budynku,
łącznie z powierzchniami spodnimi. Możliwość wykonania zwykłego uziomu fundamentowego
jest wtedy wątpliwa albo wręcz wykluczona"
Na rysunku 15 jest mój fundament: nie zaizolowany tylko od spodu


Z tego co pisałeś wyżej cyt: "(ław raczej nie będę ocieplał bo to chyba rzeczywiście ekonomicznie bez sensu)"
zrozumiałem, że samych ław nie będziesz ocieplał, a więc spokojnie możesz wykonać uziom fundamentowy.
Link do komentarza
Cytat

OK. Czy lepiej uziom otokowy czy lepiej uziom fundamentowy lub parafundamentowyl.


Sądzę, że problem uziomów, to problem tego, że raczej nie są wykonywane w budownictwie jednorodzinnym.
Dodatkowe koszty, a brak zapisów prawnych zobowiązujących do ich wykonania. Stąd zapewne pomysł, że można zminimalizować koszty, wykonując uziom podczas wykonywania fundamentów. Dodatkowy plus to jego większa trwałość, choć jest ona czasem iluzoryczna, bo o ile bednarka w betonie przetrwa dziesiątki lat, to już jej wyprowadzenie biegnące w ziemi, jeśli nie jest właściwie wykonane, już nie koniecznie!

Z tego można wysnuć wniosek, że jednak fundamentowy/para fundamentowy lepiej, bo przede wszystkim taniej!
Z praktyki jednak wynika, co już sam zauważyłeś, że nie zawsze można to rozwiązanie zastosować.


Link do komentarza
Cytat

Z tego można wysnuć wniosek, że jednak fundamentowy/para fundamentowy lepiej, bo przede wszystkim taniej!
Z praktyki jednak wynika, co już sam zauważyłeś, że nie zawsze można to rozwiązanie zastosować.



OK. A w jaki sposób zabezpieczyć te części wychodzące z ziemi (wąsy do piorunochronu i do skrzynki rozdzielczej)? Rozumiem że można zastosować albo inny materiał bednarki (nie St/ZN, nie stal nierdzewna bo też robi ogniwo z Zn, zostaje stal pomiedziowana w połączeniu z normalną bednarką), albo włożenie w peszel? Jak to ostatnie to w jakim miejscu?
Link do komentarza
Są prostsze i pewniejsze metody - profesjonaliści powinni zabrać głos w tej kwestii...
Ja wykorzystuję dodatkowo (zapewne nietypowo dla elektryków) zwykłą taśmę denso aby dokładnie i skutecznie zaizolować przed wilgocią bednarkę w peszlu, albo wykorzystuję miedziany kabel połączony przeznaczonym do tego łącznikiem z bednarką. Jeśli owijam taśmą, to części uziomu przysypywane ziemią (nie puszczam bednarki pod styro/XPS!). Nawet jeśli podczas przejęcia wyładowania izolacja na bednarce się stopi, to dokładniej zamknie peszel od dołu icon_smile.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...