Skocz do zawartości

Uziom fundamentowy na fundamencie ocieplonym z dwóch stron


Maciej S.

Recommended Posts

Witam,

Mam w projekcie odgromówkę, a tam rysunek dachu, gdzie przewody na dachu łączą się z i tu opis: uziom poziomy fundamentowy (pod ławami budynku) St/Zn 25x4.

I tu się zastanawiam: normalnie uziom fundamentowy do bendarka zatopiona w ławach, mająca na całym obwodzie styczność z uzbrojeniem - by włączyć uzbrojenie do uziomu.

Ale wyczytałem, że w przypadku fundamentu całkowicie zaizolowanym, i od wewnątrz i od zewnątrz, to klasyczny uziom fundamentowy nie ma sensu, bo z gruntem beton ma styczność tylko od spodu ławy fundamentowej, a styro jest dobrym izolatorem, więc taki uziom nie ma sensu.

I zastanawiam się - albo projektant nie doczytał tego o ociepleniu fundamentu w całości, i każe zatopić bendarkę w zbrojeniu (jak tak to gdzie?), albo tą informację z projektu należy brać dosłownie, i po prostu nie łączyć bednarki ze zbrojeniem fundamentu tylko pod ławami otoczyć dom, wypuścić wąsy na czterech rogach, i wypuścić wąsy do kotłowni i tablicy rozdzielczej.

Co mogę o tym sądzić? Jak zatapiać bednarkę i łączyć ze zbrojeniem to podobno nie St/Zn bo się tworzy ogniwo, tylko miedz albo nierdzewka - tylko 5 razy droższa.
A może po najmniejszej linii oporu - obok lub pod fundamentem dać ocynkowaną taśmę, i nie łączyć ze zbrojeniem.

Tylko czy wtedy uzyskam mniej niż 10 Om?
Link do komentarza
Cytat

Ale wyczytałem, że w przypadku fundamentu całkowicie zaizolowanym, i od wewnątrz i od zewnątrz, to klasyczny uziom fundamentowy nie ma sensu, bo z gruntem beton ma styczność tylko od spodu ławy fundamentowej, a styro jest dobrym izolatorem, więc taki uziom nie ma sensu.


Gdzie to wyczytałeś? Daj cynk gdzie to można znaleźć.

O czy Ty piszesz ,o izolacji od wew i zew czy o ociepleniu od wew i zew ław fundamentowych?
Link do komentarza
Cytat

I zastanawiam się - albo projektant nie doczytał tego o ociepleniu fundamentu w całości, i każe zatopić bendarkę w zbrojeniu (jak tak to gdzie?), albo tą informację z projektu należy brać dosłownie, i po prostu nie łączyć bednarki ze zbrojeniem fundamentu tylko pod ławami otoczyć dom, wypuścić wąsy na czterech rogach, i wypuścić wąsy do kotłowni i tablicy rozdzielczej.
Co mogę o tym sądzić? Jak zatapiać bednarkę i łączyć ze zbrojeniem to podobno nie St/Zn bo się tworzy ogniwo, tylko miedz albo nierdzewka - tylko 5 razy droższa.


Doczytał, doczytał. Dowiedz się o uziomach parafundamentowych, to zrozumiesz, co miał na myśli.

A kolega mhtyl nie słyszał o budynkach z pełną termoizolacją i/lub hydroizolacją, obejmującą również fundamenty i wszyskie inne podziemne powierzchnie budynku. Edytowano przez elpapiotr (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Ale wyczytałem, że w przypadku fundamentu całkowicie zaizolowanym, i od wewnątrz i od zewnątrz, to klasyczny uziom fundamentowy nie ma sensu, bo z gruntem beton ma styczność tylko od spodu ławy fundamentowej, a styro jest dobrym izolatorem, więc taki uziom nie ma sensu.

I zastanawiam się - albo projektant nie doczytał tego o ociepleniu fundamentu w całości, i każe zatopić bendarkę w zbrojeniu (jak tak to gdzie?), albo tą informację z projektu należy brać dosłownie, i po prostu nie łączyć bednarki ze zbrojeniem fundamentu tylko pod ławami otoczyć dom, wypuścić wąsy na czterech rogach, i wypuścić wąsy do kotłowni i tablicy rozdzielczej.




Cytat

A kolega mhtyl nie słyszał o budynkach z pełną termoizolacją i/lub hydroizolacją, obejmującą również fundamenty i wszyskie inne podziemne powierzchnie budynku.


Słyszałem i widziałem icon_biggrin.gif
Ale jak byś dobrze doczytał Piotrze to w jednym poście pisze autor tematu o izolacji i o ociepleniu, a gdybyś nie wiedział to izolację można zrobić bez ocieplenia a ocieplenie nie można bez izolacji.
Link do komentarza
Zapraszam do zrozumienia wyrażenia i/lub
Będzie łatwiej, kolego mhtyl.

A skoro się nie da w fundamencie, to nic nie stoi na przeszkadzie, by uziom wykonać ... poza fundamentem, w warstwie chudego betonu lub w gruncie, poniżej wszelkich izolacyjnych warstw bądź powłok.
Tutaj dodatkowo wykonuje się kratownicę wyrównawczą.
Pisał o tym doktor Musiał ... zresztą.

Szybka konsultacja z projektantem powinna rozwiać wątpliwości. Edytowano przez elpapiotr (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Zapraszam do zrozumienia wyrazenia i/lub
Będzie łatwiej, kolego mhtyl.


Ale co tu rozumować i czu lub? to nie dotyczyło Twojej wypowiedzi, tylko Maciej-a S.
Jeżeli napisał Maciej jak napisał (nikt nie jest nieomylny) to go zapytałem czy izolacja czy ocieplenie i jak na razie nie mam od autora odpowiedzi.
A to ,że fundamenty choćby były ocieplone z zew i od wew to nic nie przeszkadza aby zrobić uziom w taki sposób jak autor tematu pisze.
Link do komentarza
Cytat

Słyszałem i widziałem icon_biggrin.gif
Ale jak byś dobrze doczytał Piotrze to w jednym poście pisze autor tematu o izolacji i o ociepleniu, a gdybyś nie wiedział to izolację można zrobić bez ocieplenia a ocieplenie nie można bez izolacji.




OK. Czyli chodzi o uziom parafundamentowy otokowy.
Wszystko jasne.
Tylko czy taki uziom rozumiem biegnie zatopiony w ławie fundamentowej po spodniej stronie, ale ma być połączony ze zbrojeniem?
Jak to technicznie wygląda - bednarka jest kładziona w chudziaku na jakiś ramkach dystansowych, czy po prostu położona na ziemi pod chudziakiem/ławą?

I co z materiałem - czy bednarka St/Zn położona w ziemi nie skoroduje z czasem? Nierdzewka/miedź jest droga.

Co do ocieplenia - oczywiście mi chodziło o izolację termiczną czyli ocieplenie icon_smile.gif

Zaplanowałem ocieplenie od wewnątrz i od wewnątrz - przy delikatnym niezrozumieniu architekta (bo po co?). Dom jest parterowy, z poddaszem nieużytkowym, cała więc część użytkowa leży na glinie. Moim zdaniem pełna izolacja ścian fundamentowych (ław raczej nie będę ocieplał bo to chyba rzeczywiście ekonomicznie bez sensu) tutaj ma sens.

To że w takim układzie klasyczny uziom fundamentowy (bednarka biegnąca w zbrojeniu i łącząca się z nim) jest mało skuteczny to pisze choćby tu:

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&am....55123115,d.d2k



Aha - i co jest skuteczniejsze - taki uziom parafundamentowy pod ławami zatopiony w betonie, czy po prostu klasyczny uziom otokowy wokół domu 1 metr od ściany?
Link do komentarza
Cytat

Źle kolega doczytał publikację doktora Musiała.
I co kolega rozumie przez skuteczność uziemienia fundamentowego ?
Jedno jest pewne - taki uziom jest ... żywotniejszy icon_biggrin.gif




1) Cytuję : "Na wykonalność ani na skuteczność uziomu fundamentowego nie ma wpływu termoizolacja
ścian zewnętrznych budynku, choćby sięgająca poziomu fundamentu. Natomiast wpływ mają warstwy
izolacji cieplnej izolujące częściowo (rys. 15) bądź całkowicie (rys. 16) podziemną część budynku,
łącznie z powierzchniami spodnimi. Możliwość wykonania zwykłego uziomu fundamentowego
jest wtedy wątpliwa albo wręcz wykluczona"
Na rysunku 15 jest mój fundament: nie zaizolowany tylko od spodu

2 Pod pojęciem skuteczności rozumiem rezystencję <10

3. Na właśnie, czyli wtapianie bednarki w fundament w tym wypadku (uziomu parafundamentowego) ma na celu podniesienie jego żywotności i ochrony korozyjnej a nie skuteczności?
I tak jak napisałem: Czy bednarka St/Zn położona w ziemi skoroduje z czasem?
Czy do tego uziomu parafundamentowego wystarczy stal ocynkowana czy musi być nierdzewka?
Link do komentarza
Cytat

1) Cytuję : "Na wykonalność ani na skuteczność uziomu fundamentowego nie ma wpływu termoizolacja
ścian zewnętrznych budynku, choćby sięgająca poziomu fundamentu. Natomiast wpływ mają warstwy
izolacji cieplnej izolujące częściowo (rys. 15) bądź całkowicie (rys. 16) podziemną część budynku,
łącznie z powierzchniami spodnimi. Możliwość wykonania zwykłego uziomu fundamentowego
jest wtedy wątpliwa albo wręcz wykluczona"
Na rysunku 15 jest mój fundament: nie zaizolowany tylko od spodu


Z tego co pisałeś wyżej cyt: "(ław raczej nie będę ocieplał bo to chyba rzeczywiście ekonomicznie bez sensu)"
zrozumiałem, że samych ław nie będziesz ocieplał, a więc spokojnie możesz wykonać uziom fundamentowy.
Link do komentarza
Cytat

OK. Czy lepiej uziom otokowy czy lepiej uziom fundamentowy lub parafundamentowyl.


Sądzę, że problem uziomów, to problem tego, że raczej nie są wykonywane w budownictwie jednorodzinnym.
Dodatkowe koszty, a brak zapisów prawnych zobowiązujących do ich wykonania. Stąd zapewne pomysł, że można zminimalizować koszty, wykonując uziom podczas wykonywania fundamentów. Dodatkowy plus to jego większa trwałość, choć jest ona czasem iluzoryczna, bo o ile bednarka w betonie przetrwa dziesiątki lat, to już jej wyprowadzenie biegnące w ziemi, jeśli nie jest właściwie wykonane, już nie koniecznie!

Z tego można wysnuć wniosek, że jednak fundamentowy/para fundamentowy lepiej, bo przede wszystkim taniej!
Z praktyki jednak wynika, co już sam zauważyłeś, że nie zawsze można to rozwiązanie zastosować.


Link do komentarza
Cytat

Z tego można wysnuć wniosek, że jednak fundamentowy/para fundamentowy lepiej, bo przede wszystkim taniej!
Z praktyki jednak wynika, co już sam zauważyłeś, że nie zawsze można to rozwiązanie zastosować.



OK. A w jaki sposób zabezpieczyć te części wychodzące z ziemi (wąsy do piorunochronu i do skrzynki rozdzielczej)? Rozumiem że można zastosować albo inny materiał bednarki (nie St/ZN, nie stal nierdzewna bo też robi ogniwo z Zn, zostaje stal pomiedziowana w połączeniu z normalną bednarką), albo włożenie w peszel? Jak to ostatnie to w jakim miejscu?
Link do komentarza
Są prostsze i pewniejsze metody - profesjonaliści powinni zabrać głos w tej kwestii...
Ja wykorzystuję dodatkowo (zapewne nietypowo dla elektryków) zwykłą taśmę denso aby dokładnie i skutecznie zaizolować przed wilgocią bednarkę w peszlu, albo wykorzystuję miedziany kabel połączony przeznaczonym do tego łącznikiem z bednarką. Jeśli owijam taśmą, to części uziomu przysypywane ziemią (nie puszczam bednarki pod styro/XPS!). Nawet jeśli podczas przejęcia wyładowania izolacja na bednarce się stopi, to dokładniej zamknie peszel od dołu icon_smile.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...