Skocz do zawartości

Adaptacja poddasza - strop drewniany


Recommended Posts

Witam,
Jestem w trakcie adaptacji poddasza. W związku z tym mam kilka pytań dot. stropu drewnianego (belki stropowe mają wymiary 14x24 i są rozstawione co 58cm).
1. Jaka powinna być grubość ocieplenia z wełny? Planowałem dać 10-15cm
2. Na belki dać płytę OSB, czy MFP? Chciałem dać OSB, ale przypadkiem trafiłem na MFP o którym wcześniej nie słyszałem. Parametry ma od tej pierwszej trochę lepsze przy tej samej (czasami niższej) cenie.
Dodam, że chcę dać dwie warstwy płyty (każda 18mm) i położyć je 'na krzyż'
3. Płytę OSB/MFP chcę do belek przykleić (jakiego użyć kleju)? Widziałem ostatnio klej uniwersalny w Castoramie w puszce jak pianka poliuretanowa. Nadałoby się to?

Pzdr.

Link do komentarza
Ad 1 Ocieplenie na stropie międzypiętrowym jest zbędne - wełnę układa się jedynie w celu wyciszenia
AD 2 Płyty OSB i MFP można stosować zamiennie, przy czym MFP charakteryzuje się jednakową wytrzymałością wzdłuż obu osi, zatem nie ma znaczenia kierunek ich układania.
Ad 3 Klejenie płyt do belek klejem piankowym jest dość problematyczne ze względów wykonawczych - nie ma możliwości korekty poziomowania płyt i wymaga idealnego wyrównania wierchu belek stropowych.
Link do komentarza
Cytat

Ad 1 Ocieplenie na stropie międzypiętrowym jest zbędne - wełnę układa się jedynie w celu wyciszenia
AD 2 Płyty OSB i MFP można stosować zamiennie, przy czym MFP charakteryzuje się jednakową wytrzymałością wzdłuż obu osi, zatem nie ma znaczenia kierunek ich układania.
Ad 3 Klejenie płyt do belek klejem piankowym jest dość problematyczne ze względów wykonawczych - nie ma możliwości korekty poziomowania płyt i wymaga idealnego wyrównania wierchu belek stropowych.


1. Czy jeżeli nie dam ocieplenia, to ciepło z parteru nie będzie uciekało do mnie na poddasze? Chodzi o to, żeby osoby mieszkające na dole nie zmarzły.
3. W takim razie jakiego kleju lepiej użyć? Jeżeli chodzi o co jak są położone belki, to jest niemal idealnie równo. Na 16 belek delikatnie 4 odbiegają od poziomu o jakieś 5mm.

Czy drugą warstwę OSB/MFP do pierwszej także kleić? Chodzi o to, żeby jak najbardziej zminimalizować dźwięk skrzypiącego drewna podczas chodzenia.
Dodatkowo między płytami będę robił dylatację jakieś 3-5mm. Czy tę dylatację wypełnić sylikonem?
Link do komentarza
Ad 1. Ciepło przenika z pomieszczenia wyższej temperaturze do zimniejszego, ale zakładając, że i góra i dół będą ogrzewane takie zjawisko oczywiście nie wystąpi. Wełnę warto ułożyć ze względu na tłumienie hałasu.

Ad 2. Typowy sposób mocowania poszycia na stropie drewnianym to ułożenie na belkach pasów z wojłoku, wykładziny i przykręcenie płyt. Przy podanym rozstawie z powodzeniem można płyty kłaść jednowarstwowo o grubości 22-25 mm (płyty frezowane). Szczelin dylatacyjnych nie wypełnia się.
Link do komentarza
Cytat

Witam,
Jestem w trakcie adaptacji poddasza. W związku z tym mam kilka pytań dot. stropu drewnianego (belki stropowe mają wymiary 14x24 i są rozstawione co 58cm).
1. Jaka powinna być grubość ocieplenia z wełny? Planowałem dać 10-15cm
2. Na belki dać płytę OSB, czy MFP? Chciałem dać OSB, ale przypadkiem trafiłem na MFP o którym wcześniej nie słyszałem. Parametry ma od tej pierwszej trochę lepsze przy tej samej (czasami niższej) cenie.
Dodam, że chcę dać dwie warstwy płyty (każda 18mm) i położyć je 'na krzyż'
3. Płytę OSB/MFP chcę do belek przykleić (jakiego użyć kleju)? Widziałem ostatnio klej uniwersalny w Castoramie w puszce jak pianka poliuretanowa. Nadałoby się to?

Pzdr.



Grubość ocieplenia z wełny zależy od rodzaju wełny i warunków technicznych, najlepiej zwrócić się do instrukcji producentów wełny.

https://forum.budujemydom.pl/Adaptacja-podd...tml#entry370693
Grubość wełny winna być taka, aby w górnej przestrzeni (nad wełną) pozostała pusta przestrzeń wentylacyjna (ok. 1 cm). MFP ma o 1/3 większą odporność na wilgoć i dwa razy wyższą wytrzymałość w osi poprzecznej, ponadto ma szlifowaną powierzchnię.

Producent zaleca przykręcenie płyt, podobnie tak jak g-k. W przypadku klejenia należy postępować jak z materiałem drewnianym i sprawdzić czy klej wytrzyma ciężar płyty plus to co będzie ew. wisieć.
Link do komentarza
Cytat

Witam,
Jestem w trakcie adaptacji poddasza. W związku z tym mam kilka pytań dot. stropu drewnianego (belki stropowe mają wymiary 14x24 i są rozstawione co 58cm).
1. Jaka powinna być grubość ocieplenia z wełny? Planowałem dać 10-15cm
2. Na belki dać płytę OSB, czy MFP? Chciałem dać OSB, ale przypadkiem trafiłem na MFP o którym wcześniej nie słyszałem. Parametry ma od tej pierwszej trochę lepsze przy tej samej (czasami niższej) cenie.
Dodam, że chcę dać dwie warstwy płyty (każda 18mm) i położyć je 'na krzyż'
3. Płytę OSB/MFP chcę do belek przykleić (jakiego użyć kleju)? Widziałem ostatnio klej uniwersalny w Castoramie w puszce jak pianka poliuretanowa. Nadałoby się to?

Pzdr.


Tak na szybko ;)
Pomiędzy belki np. wełnę mineralną 0,039 o grubości 180mm. I nie ma zmartwienia ile pod płytą zostawić pustki gdy poddasze będzie przez cały czas użytkowania tylko jednym pomieszczeniem.
Dla poddasza mieszkalnego zalecam wykonanie posadzki pływającej z płyt 2x12mm osb/mfp łatwo je łączyć z suchym jastrychem w łazience icon_smile.gif. A dodatkowo poprawia izolacyjność akustyczną pomiędzy pomieszczeniami poddasza. I nie będzie problemu z tym gdzie i jak ułożyć wełnę pomiędzy belkami.
Link do komentarza
Wychodzi na to, że wszystko jasne. Mogę brać się za tzw. ślepą podłogę i kolejne warstwy.
Muszę jeszcze pokombinować gdzie ulokować rurę PP od CO. Myślę, żeby położyć ją na belkach stropowych na wysokości płyt MFP (w tym miejscu zamiast płyty byłaby rura. Może też puścić je na MFP, tylko jak to potem zaizolować.

Jest jeszcze trzecia opcja. Obecnie sufity na parterze mam zdjęte (są gołe belki stropowe). Można by dać rurę PP pod belkami stropowymi (była by zakryta płytą G-K Tworząca strop podwieszany na parterze). Jednak przy tym rozwiązaniu awaria rury wiąże się ze sporym bałaganem w domu. Tu muszę dobrze pokombinować jak się z tym uporać sensownie.
Link do komentarza
Dziurawienie belek odpada - szkoda mi ich ;)
Pion będzie jeden główny. Z niego będzie rozprowadzenie na kolejne kaloryfery. Dokładnie najsensowniej jest puścić w warstwie izolacji, ale nie wszędzie się tak da. Muszę podumać nad tym.

Dzięki raz jeszcze za pomoc.
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
Witam,

ja również borykam się z problemem zaadoptowania poddasza. dom został wybudowany w latach '40 i podłoga na strychu wygląda tak (patrząc od dołu): deski, krokwie, między krokwiami w ramach ocieplenia jest ziarno ze słomą albo jakimś innym zbożem, na to deski i druga taka sama warstwa. Krokwie są co 90-95 cm, szerokie na 10 cm. Ciepło z parteru zmyka do góry, w nocy temperatura spada ok. 1,5'C na godzinę przy +2'C - dla mnie to horror. Chcę zrobić nową podłogę na strychu, bo tam urządzę sobie kiedyś sypialnię i pokój dla córki, może małą łazienkę. Zatem strych będzie intensywnie użytkowany. Chciałabym przy okazji trochę ocieplić tą podłogę, żeby póki co na dole było cieplej. Cały strych (wewnątrz) ma ok. 65m2. Nie będę ukrywać, że budżet jest mocno okrojony. Mój pomysł z początku mówił, żeby od góry stare deski zerwać (są już bardzo słabe i zeżarte przez korniki), wybrać jedną warstwę tych ziaren i wówczas poniższe belki wraz z deskami porządnie zaimpregnować, dać folię dachową (paroizolacyjną) na to 10 cm wełnę, folię paro-przepuszczalną i teraz zaczyna się problem.. albo dać dwie warstwy płyty OSB o grubości 12 mm na krzyż albo deski 32 mm grube. Żeby nic nie skrzypiało, to myślałam o przyklejeniu filcu abo gumy do belek. Nie wiem co będzie lepsze w takim przypadku - deski czy płyta OSB? Zależy mi na kosztach ale chyba bardziej na jakości. Bardzo proszę o porady.

Pozdrawiam.
Link do komentarza
Usystematyzujmy odrobinę to co napisałaś:
Cytat

podłoga na strychu wygląda tak (patrząc od dołu): deski, krokwie,


Rozumiem, że pisząc "krokwie" masz na myśli belki stropowe?

Cytat

między krokwiami w ramach ocieplenia jest ziarno ze słomą albo jakimś innym zbożem, na to deski i druga taka sama warstwa.


To znaczy, że do belek stropowych w połowie ich wysokości nabite są listwy, a do nich warstwa desek dzieląca przestrzeń pomiędzy nimi na dwie części? Obie te części są wypełnione sieczką z otrębami...?

Cytat

Krokwie są co 90-95 cm, szerokie na 10 cm. Ciepło z parteru zmyka do góry, w nocy temperatura spada ok. 1,5'C na godzinę przy +2'C - dla mnie to horror. Chcę zrobić nową podłogę na strychu, bo tam urządzę sobie kiedyś sypialnię i pokój dla córki, może małą łazienkę. Zatem strych będzie intensywnie użytkowany. Chciałabym przy okazji trochę ocieplić tą podłogę, żeby póki co na dole było cieplej. Cały strych (wewnątrz) ma ok. 65m2. Nie będę ukrywać, że budżet jest mocno okrojony. Mój pomysł z początku mówił, żeby od góry stare deski zerwać (są już bardzo słabe i zeżarte przez korniki), wybrać jedną warstwę tych ziaren i wówczas poniższe belki wraz z deskami porządnie zaimpregnować, dać folię dachową (paroizolacyjną) na to 10 cm wełnę, folię paro-przepuszczalną i teraz zaczyna się problem..


Jak robić porządnie, to usunąć wszystko spomiędzy belek, zakonserwować je preparatem dopuszczonym do stosowania w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, a później folia paroizolacyjna, wełna mineralna. Jeśli poddasze masz zamiar użytkować, to jednak poszedłbym w kierunku ślepej podłogi, ale skoro chcesz tanim kosztem, to musisz zaakceptować przenoszenie odgłosów z poddasza na niższą kondygnację.

Cytat

albo dać dwie warstwy płyty OSB o grubości 12 mm na krzyż albo deski 32 mm grube. Żeby nic nie skrzypiało, to myślałam o przyklejeniu filcu abo gumy do belek.


Wystarczą paski wełny mineralnej ułożone na belkach stropowych.

Cytat

Nie wiem co będzie lepsze w takim przypadku - deski czy płyta OSB? Zależy mi na kosztach ale chyba bardziej na jakości. Bardzo proszę o porady.


Co ma stanowić podłogę poddasza? Jeśli sama płyta OSB, to chyba musisz jeszcze to przemyśleć...
Jeśli podłoga z desek, to 32mm stanowi standard - musisz tylko pamiętać, aby użyć deski podłogowej - frezowanej na pióro-wpust, a nie zwykłej deski...

Temat ostatnio popularny - poszukaj na forum, a znajdziesz podobne wątki.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...