Skocz do zawartości

Elewacja z kamienia


Recommended Posts

Witam wszystkich,
Przymierzam się do wykończenia elewacji.
Do wysokości 1,3 m chcę ułożyć kamień elewacyjny (łupek około 2 cm grubości).
Pod kamień chcę zastosować izolację z XPS
Mam kilka pytań:
- Zakładając, że kamień układam od poziomu "zero", muszę wykonać jakiś cokół (betonowy?), na którym kamień się oprze?
- Jak gęsto kołkować styrodur i czym najlepiej go przykleić? Czy ścianę trzeba wcześniej zagruntować?
- Czy na xps mocować jakąś siatkę?
- Czym kleić kamień do styroduru (zaprawa cementowa, cementowo-wapienna czy jakiś specjalny klej elastyczny?)
- Możecie polecić jakiś rodzaj kamienia?
Link do komentarza
Jeśli chodzi o cokół, to musiałby się on opierać na fundamencie, a wtedy tracisz warstwę ocieplenia w gruncie.
Ja robię to w ten sposób: z kątownika nierdzewnego wyspawuję podpory w kształcie litery L, pionową kreską w dół. Na dwa solidne kołki mocuję je do ściany, a na nich przykręcam kątownik nierdzewny wokół elewacji.

O ile ocieplenie z XPS doskonałe jest w ziemię (wystarczy przysypać) o tyle na elewacji może być problem. Unikaj gładkich płyt, bo wszystko się od tego odklei. Nawet w przypadku płyt z "rzucikiem" mającym zapewnić przyczepność warto frezem tynkarskim przejechać obie powierzchnie aby maksymalnie zwiększyć przyczepność. Gruntowania nigdy za mało - gruntuję zarówno ścianę jak i wyprawę zewnętrzną przed przyklejeniem kamienia.
Do ściany zwykłym klejem do styropianu. Ja kleiłem piaskowiec, więc na zewnątrz biały klej do siatki (w Polsce Solbet Gabit sprawdziłem) zatapiamy siatkę i dopiero po wyschnięciu 6 szt kołków na płytę. Kamień kleimy zaprawą właściwą do wybranego kamienia.

Na zdjęciu prawie gotowa okładzina z piaskowca:
Link do komentarza
Cytat

Witam wszystkich,
Przymierzam się do wykończenia elewacji.
Do wysokości 1,3 m chcę ułożyć kamień elewacyjny (łupek około 2 cm grubości).
Pod kamień chcę zastosować izolację z XPS
Mam kilka pytań:
- Zakładając, że kamień układam od poziomu "zero", muszę wykonać jakiś cokół (betonowy?), na którym kamień się oprze?
- Jak gęsto kołkować styrodur i czym najlepiej go przykleić? Czy ścianę trzeba wcześniej zagruntować?
- Czy na xps mocować jakąś siatkę?
- Czym kleić kamień do styroduru (zaprawa cementowa, cementowo-wapienna czy jakiś specjalny klej elastyczny?)
- Możecie polecić jakiś rodzaj kamienia?


Może spytać projektanta domu a co w projekcie jest ?
Można też zastosować syntetyki zastępcze często imitujące naturalny kamień klejone bez ryzyka bezpośrednio do warstw izolacji termicznej.

Trzeba uwzględnić czynnik przenoszenia obciążeń tej okładziny na konstrukcje stałą, nośną oraz to że okładziny są poddawane ciągłym znacznym obciążeniom termicznym.
Jeżeli mówimy tu o ścianie kamiennej, to najlepsza jest konstrukcja ściany trójwarstwowej,czyli ja poradził bym sobie w ten sposób ze do istniejącej zaizolowanej przeciwilgociowo ściany ,przymocował bym kotwy typowe do ścian trójwarstwowych na wysokości powyżej gruntu ,poniżej nie są potrzebne , następnie ocieplił bym - zaizolował XPS-em ryflowanym ściany przyziemia łącząc ocieplenie z ociepleniem parteru.
Powyżej gruntu trzeba nadziać ocieplenie XPS tak żeby przeszły kotwy na wylot ,następnie wylać mały fundament poniżej strefy przemarzania gruntu jeżeli ława fundamentowa budynku nie wystaje poza styropian i nie ma możliwości dostawienia na nim ścianki.
Na dolanym fundamencie kładziemy izolację poziomą i domurowujemy ściankę z bloczka betonowego 12 cm na wozówce ,w trakcie wznoszenia spinamy kotwami oba mury .
Następnie należy tak powstały mur zaciągnąć jakimś tynkiem poniżej gruntu i zaizolować ,fragment ścianki znajdującej się poniżej,dociśnie grunt i dlatego nie ma potrzeby kotwić ,przebijać izolacji muru głównego.
Na części wystającej z ziemi możemy zamontować każdy rodzaj kamienia lub innych ciężkich materiałów wykończeniowych ,czy to na specjalne uchwyty z nierdzewki ,czy, zaprawy klejowe specjalne do kamienia.
Grube okładziny naturalne kamienne powinny być montowane na uchwytach , odizolowane od murów paro-izolacją, a spodnia cześć wentylowana.
Można też już w trakcie wznoszenia dodatkowej ścianki powyżej gruntu zastąpić bloczki betonowe ,cegłą klinkierową ,kamieniem ciosanym ,polnymi otoczakami lub innym materiałem samonośnym nadającym się jednocześnie do murowania i wykańczania elewacji.
W ten sposób nasza ścianka będzie nieco węższa mniej odstająca od pozostałego muru.
Najważniejsze jest jednak to że nie będzie to ze szkodą dla kieszeni i naszego wykonczonego budynku ,zachowamy ciągłość izolacji cieplnej budynku (ocieplenie) Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Okładziny kamienne o masie powierzchniowej do 40 kg/m2 można mocować na ociepleniu metoda klejenia pod warunkiem wzmocnienia podłoża. Warstwy podkładowe układa się w kolejności:
- płyty XPS klejone obwodowo do podłoża,
- dwie warstwy siatki zbrojeniowej wtopionej w masę klejową,
- Kołki mocujące w liczbie 8 szt/m2 przechodzące przez zbrojenie,
- klejenie płyt na zaprawie elastycznej,
- fugowanie zaprawą elastyczną,
Ocieplenie powinno opierać się na listwie startowej, a zastosowane zaprawy wchodzą w system ocieplania (zaprawa do styropianu i do siatki).
Link do komentarza
Cytat

Ja robię to w ten sposób: z kątownika nierdzewnego wyspawuję podpory w kształcie litery L, pionową kreską w dół. Na dwa solidne kołki mocuję je do ściany, a na nich przykręcam kątownik nierdzewny wokół elewacji.



Irbis Strzecharstwo

Pomysł z kątownikiem mi się podoba i chyba tak zrobię, ale raczej ze zwykłej stali.
Jakiej grubości dajesz ten kątownik i co ile te podpory?

Ładny kawałek elewacji na zdjęciu.

PS
Czy ktoś spotkał się z XPS-em, o powierzchni, która nie byłaby gładka?
A może zamiast XPS użyć Austrotherm EPS 035 EXPERT? Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Pomysł z kątownikiem mi się podoba i chyba tak zrobię, ale raczej ze zwykłej stali.


Warto jednak pamiętać, że w zasadzie będzie narażony na opady atmosferyczne, często też stykał się będzie z ziemią, nawianymi liśćmi itp. - czas trwałości w takich warunkach będzie znacznie krótszy niż samej okładziny, a więc w pewnym momencie kątownik przestanie pełnić swoją funkcję, a okładzina zacznie wisieć w powietrzu...

Cytat

Jakiej grubości dajesz ten kątownik i co ile te podpory?
To zależy od rodzaju (wagi m2) kamienia którego użyjesz.


W opisywanym przypadku kątownik walcowany ze stali chromoniklowej 30x30x3
Podpory co 50 cm

Cytat

Ładny kawałek elewacji na zdjęciu.


Dzięki

Cytat

PS
Czy ktoś spotkał się z XPS-em, o powierzchni, która nie byłaby gładka?
A może zamiast XPS użyć Austrotherm EPS 035 EXPERT?


Mam taki nawet u siebie, ale nie pomnę jaka to firma - powierzchnia przypomina powierzchnię wafla do lodów, co nie zmienia kwestii przyczepności - po prostu XPS ma zamknięte pory i klej nie ma "czego się złapać".

Link do komentarza
Panowie,
mam jeszcze pytanie odnośnie siatki.
"dwie warstwy siatki zbrojeniowej wtopionej w masę klejową"
"Ja kleiłem piaskowiec, więc na zewnątrz biały klej do styropianu (w Polsce Solbet Gabit sprawdziłem) zatapiamy siatkę ..."

O jakiej siatce mowa? Stalowej - jak do podłogi - czy wystarczy z włókna szklanego?

Irbis:
Ile tego kleju "Solbet Gabit" - tak mniej więcej - wyjdzie - na 1m2?
Rozumiem, że trzeba tym obsmarować całą płytę.

Jeszcze jedno - jakich kołków mocujących używacie - tych z tworzywa sztucznego? Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Panowie,
mam jeszcze pytanie odnośnie siatki.
"dwie warstwy siatki zbrojeniowej wtopionej w masę klejową"
"Ja kleiłem piaskowiec, więc na zewnątrz biały klej do styropianu (w Polsce Solbet Gabit sprawdziłem) zatapiamy siatkę ..."

O jakiej siatce mowa? Stalowej - jak do podłogi - czy wystarczy z włókna szklanego?


Ja robiłem zwykłą z włókna szklanego do zatapiania w kleju, ale na rynku jest już dostępna specjalnie wzmocniona pod okładziny z kamienia, płytki itp.

Cytat

Irbis:
Ile tego kleju "Solbet Gabit" - tak mniej więcej - wyjdzie - na 1m2?
Rozumiem, że trzeba tym obsmarować całą płytę.


Jak masz równe ściany to grzebieniem 12 mm przejedziesz po całości.
Ile tego wyjdzie? - nie powiem, naprawdę nie zwróciłem uwagi, a robiłem nim jeszcze kilka innych detali

Cytat

Jeszcze jedno - jakich kołków mocujących używacie - tych z tworzywa sztucznego?


Kołki z tworzywa, ale z trzpieniem stalowym. Są w sprzedaży różne - nie podam Ci producenta, ale kup na próbę kilka takich w których trzpień nie wygląda jak druciany gwóźdź, spróbuj wbić w ścianę i będziesz wiedział czy się nadają, jeśli główka (nalana z plastiku) się nie rozsypie pod młotkiem.
Link do komentarza
Dzięki za podpowiedzi.
Reasumując:
- wyrównuję ścianę (grunt i zaprawa wyrównująco - murarska)
- kleję płyty EPS EXPERT "na piankę"
- zatapiam siatkę i kołkuję płyty. Potem zatapiam drugą siatkę
- gruntuję i mam podłoże pod kamień.

Czy dużym błędem będzie jeśli przykleję styropian tylko do poziomu gruntu i nie będę z z nim schodził poniżej)?
Dom mam w 1/3 podpiwniczony, izolacja tylko bitumiczna.
Z odkopywaniem i izolacją ścian byłoby sporo dodatkowej roboty - czy potrzebnej?
Link do komentarza
Napisano (edytowany)
Czyli proponujesz aby kopać 60cm wokoło domu icon_confused.gif
Początkowo brałem to pod uwagę, ale to sporo roboty i mam wątpliwości czy praca się opłaci.
Powiedzmy, że wykopię. Co dalej? Poprawiać bitum? Kleić styrodur obwodowo czy tylko go przyłożyć, osłonić folią kubełkową i przysypać?

Czy izolacja, do której będzie klejony kamień nie musiałaby być odcięta od tej poniżej gruntu?

Nierówności miejscami dochodzą do 3 cm! Klejem nie nadgonię ...

Wiem
animus, że pisałeś jak to powinno być zrobione - ale ja muszę znaleźć jakiś kompromis finansowy. Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Styrodur wystarczy ściśle ułożyć, zabezpieczyć folią kubełkową odrobinę niżej i przysypać ziemią z wykopu.
Co do izolacji to nie trzeba jej odcinać, ale warto skorzystać z tego, że styrodur ma lepsze właściwości ciepłochronne i przy takim samym efekcie wystarczy nieco cieńsza warstwa niż styropianu. To tworzy nam naturalny okap kilka centymetrów powyżej gruntu.
Ciężką podbudowę i dodatkowe systemy kotwowe jakie proponuje Animus stosuje się przy okładzinach np. z płyt granitowych, kiedy waga okładziny znacznie odbiega od wagi np. płytki elewacyjnej.
Link do komentarza
OK. Przemyślę to.
Na tą chwilę obraz przedstawia mi się tak:
Od poziomu -0.6 do poziomu +1,25 układam styropian EPS EXPERT http://www.austrotherm.pl/produkty/austrot...pert/index.html
Kleję go porządnie do ściany od poziomu "0" (w sumie odpadłyby listwy startowe?) a poniżej tylko "podkleję" punktowo, żeby był równo.
Myślę dać ten EPS grubości 3 cm.
Czy grubość ma znaczenie pod względem wytrzymałości mechanicznej po przyklejeniu do ściany i zrobieniu warstwy zbrojenia siatką?
Potem przez Styro przewiercę co 0,5 metra otwory w betonie, fi 10 (fi 11 i jakiś klej?) w które wbiję pręty zbrojeniowe fi 10.
Na nich oprę kątownik startowy dla kamienia.
Link do komentarza
Styropian o nasiąkliwości 2% straci znacznie na właściwościach ciepłochronnych, a biorąc pod uwagę, że ma być go 3cm, to chyba lepiej dać sobie spokój z ociepleniem fundamentów. Co do ściany, to 3 cm też będą ociepleniem symbolicznym... i chyba nie opłaca się skórka za wyprawkę - 5cm byłoby za mało. Szkoda włożonej pracy i pozostałych materiałów (bo będą takie same jak przy zastosowaniu 10 cm). Jeśli jednak się zdecydujesz, to jako start dla kamienia zastosuj pręt fi12, bo fi10 wydaje mi się zbyt wiotki.
Link do komentarza
Napisano (edytowany)
Cytat

Styropian o nasiąkliwości 2% straci znacznie na właściwościach ciepłochronnych, a biorąc pod uwagę, że ma być go 3cm, to chyba lepiej dać sobie spokój z ociepleniem fundamentów. Co do ściany, to 3 cm też będą ociepleniem symbolicznym... i chyba nie opłaca się skórka za wyprawkę - 5cm byłoby za mało. Szkoda włożonej pracy i pozostałych materiałów (bo będą takie same jak przy zastosowaniu 10 cm). Jeśli jednak się zdecydujesz, to jako strat dla kamienia zastosuj pręt fi12, bo fi10 wydaje mi się zbyt wiotki.



Generalnie chodzi o to, by z kamieniem na gotowo schować się pod istniejącym ociepleniem. Nie chcę wyjść na styk, żeby wizualnie było ładnie (no i oczywiście kwestia osłonięcia przed zamakaniem). Ocieplenie tego kawałka ściany ma dla mnie drugorzędne znaczenie.
Co do ocieplenia ścian fundamentowych niepodpiwniczonych - wszędzie czytam, że to i tak bezcelowe.

Maksymalnie co uda mi się zmieścić na ścianie to 5 cm ale będę się musiał nakombinować z super dokładnym i cienkim klejeniem. Przy 4cm jeszcze wyjdzie. Dlatego nie chcę dawać zwykłego styropianu tylko coś ciut lepszego. Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
Jest na rynku europejskim materiał który kładzie się zamiast piaskowca w miejscach w których sam piaskowiec jest do położenia niemożliwy. Kładzie się go na klej, grubość materiału 2-3 mm, doskonale montuje się bezpośrednio na ociepleniu.
Za godzinkę będę przy swoim kompie to wrzucę fotki - struktury i części spodniej, która wygląda mi na jakieś płótno pokryte mineralnym kruszywem, którego sposób położenia doskonale imituje piaskowiec, z zachowaniem różnych odcieni i żyłek! Materiał jest wyjątkowo lekki i elastyczny, specjalnie przystosowany do pokrywania izolacji cieplnych. Koszt... ok. 80 euro m2 np. w Niemczech, co z jednej strony jest dość wygórowaną ceną, ale sposób montażu nieco rekompensuje tę różnicę - odchodzi specjalny klej do piaskowca (drogi, oj drogi) i fuga nie mniej cenna, a także cały stelaż do utrzymania ciężkiej okładziny z piaskowca naturalnego. Jedyne duże ale - trwałość - tu tylko zgaduję, że materiał trwałością na pewno nie dorówna płytkom piaskowca






Link do komentarza
  • 2 lata temu...
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
    • Nie bardzo rozumiem o co pytasz. Przecież każdy styropian przepuści wodę. Nie widziałeś nigdy tonącego styropianu? Długo zanurzony w wodzie nasiąknie jak gąbka. Może chodziło o styrodur fundamentowy XPS?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...