Skocz do zawartości

naprawa kaflowej kuchnii węglowej


Recommended Posts

Napisano
witam.
kolejny temat odnośnie kuchnii węglowej.
mianowicie problem teraz polega na jej naprawie. po oderwaniu cokołu z glazury w miejscach zaznaczonych w foto wykruszyła się (prawdopodobnie) glina, jest w tych miejscach popękana, pokruszona, powstały szczeliny. myślałem że kafle te są wmurowane w ścianę na kilka cm. okazało się że faktycznie ale tylko na 2-3 cm i w związku z popękaniem "zaprawy" oddzieliły się od ściany oraz kafle zaznaczone na foto wykazują ruchomość.

czym naprawić:?
1. zaprawa szamotowa gotowa/sucha
2. zaprawa murarska ognioodporna
3. cement glinowo-wapniowy

jak?
1. rozebrać fragment i poprawić
2. "wygrzebać" resztki gliny i uzupełnić

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

czym naprawić:?
1. zaprawa szamotowa gotowa/sucha
2. zaprawa murarska ognioodporna
3. cement glinowo-wapniowy

jak?
1. rozebrać fragment i poprawić
2. "wygrzebać" resztki gliny i uzupełnić
[attachment=15820:WP_000415.jpg]



Ano naprawić. Nie będzie tutaj wielkiego problemu. Masz szczęście, że to ostatnia warstwa.
Musisz sprawdzić który kafel był kładziony jako ostatni. To nie bedzie narożny, tylko któryś kładziony poziomo. Jego należy zdjąć w pierwszej kolejności. A następnie sprawdzać i dedukować który był przedostatni, ten wcześniejszy i jeszcze wcześniejszy...
Dopiero w drugiej kolejności przyglądnij się kaflom narożnym końcowym. Tam prawdopodobnie też trzeba będzie zdjąć cały "wieniec".

A potem przegląd tego co się odkryje, wyciągnięcie popękanej gliny (bo to pewnie zaprawa z gliny) sprawdzenie zazbrojenia, bo przecież kafle poziome trzymają się chyba na jakichś prętach, sprawdzenie czy kafle pionowe są właściwie połączone klamrami z drutu, czy ich wnętrza nie wykruszyła się glina z wkładem szamotowym itd., itp.

Do naprawy użyłbym takiego materiału, który był, czyli pewnie glina zmieszana z piaskiem (zaprawy ogniotrwałe daje się tylko w sąsiedztwie paleniska).
Surowa, czysta glina powinna być namoczona w wodzie kilka, kilkanaście dni wcześniej tak, aby cała przesiąkła. Można ją rozkruszać i mieszać. A potem dodajemy do niej czystego piasku (i wody) w takiej ilości, aby powstała masa nie trzymała się zbytnio kielni. Zasady są takie jak przy zaprawie wapiennej. Zbyt tłusta masa - zaprawa popęka. Zbyt dużo piasku - słabo się będzie trzymać. Połowa doświadczenia zduna to umiejętność oceny zaprawy. Jej konsystencja ma być podobna jak zaprawy do murowania.
No i trzeba kupić drutu piecowego na klamry, ocenić jakość rusztowania podtrzymującego kafle końcowe... i tak dalej.
Wszsystkie kafle pieca, łącznie z tymi narożnymi z ostatniej warstwy, powinny być spięte ze sobą drutami miedziowanymi piecowymi.

Napisano
na wstępie dziękuje bardzo za odzew.
z gliną będzie niemały problem. czy tej gliny nie dało by się zastąpić tą zaprawa murarską lub cementem?
kuchnia stawiana dobre 30 lat temu więc nikt mi nie powie czy była klamrowana czy nie. chociaż te ruchome "chodzą" całością wiec albo spięte albo zaprawa dobrze miedzy nimi trzyma. jednak do ściany chyba nie były mocowane na żadne druty bo odeszły. rozebranie od "środka" będzie problematyczne, a ruszają się tylko narożne.
Napisano
Cytat

na wstępie dziękuje bardzo za odzew.
z gliną będzie niemały problem. czy tej gliny nie dało by się zastąpić tą zaprawa murarską lub cementem?
kuchnia stawiana dobre 30 lat temu więc nikt mi nie powie czy była klamrowana czy nie. chociaż te ruchome "chodzą" całością wiec albo spięte albo zaprawa dobrze miedzy nimi trzyma. jednak do ściany chyba nie były mocowane na żadne druty bo odeszły. rozebranie od "środka" będzie problematyczne, a ruszają się tylko narożne.



Nie wiem czym zastąpić, możesz próbować, czytając wcześniej o właściwościach konkretnego materiału i jego przeznaczeniu.
Do ściany nic nie powinno być mocowane, to ma się trzymać samo siebie! I to mocno trzymać! 30 lat temu klamrowali i 40 lat temu też. Nawet drut był podobny, chociaż cholernie drogi.


Jeśli narożne się ruszają, to trzeba znaleźć przyczynę. Na 100% narożne nie mają prawa być montowane jako ostatnie. Więc coś tu nie gra...
Napisano
nie jest to ruch taki że odpadną. między kaflami nic się nie dzieje. może właśnie ten ruch jest dlatego że zaprawa między ściana a kaflami wykruszyła się i nie są mocowane do ściany (jeśli tak ma być więc nie ma tu błędu).
ogólnie zastanawiałem się żeby załatwić to po najniższej linii oporu, czyli uzupełnić czymś tą szczelinę. zaraz dorzucę foto.

tak to wygląda:

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg


DSC01446.jpg

Napisano (edytowany)
To nie jest dobre. Kiedyś, kafle były drogie, więc oszczędzano je na różne sposoby. Jednym z nich była ich nieciągłość na ścianie. Jeśli zaprawa stąd wyleciała, to mogło u Ciebie nastąpić rozszczelnienie pieca. Równie dobrze może właśnie z tego powodu (oszczędności materiałowe) brakować klamer spinających kafle.
Odradzam nieprofesjonalną naprawę pieca. Mam przykład z domu matki, gdzie w podobnych okolicznościach nastąpił zapłon drewnianej ściany. Tak odpadła własnie skruszała glina. Okazało się, że właśnie na ścianie była nieciąglość kafli, zalepiona kawałkami cegieł, które z braku zaprawy też spadły. Dla oszczędności kafle spinała tylko jedna klamra (w nowym piecu zdun dawał po trzy w kazdym kierunku), część z nich straciła sprężystość i przestały trzymać całość. Stąd pojawiły się szczeliny.

Piec dwa lata temu został zburzony, po czym postawiony nowy i teraz śpię spokojnie. Stąd też moja wiedza na ten temat, bo "pomocnikowałem" zawodowemu zdunowi.

U Ciebie może nie grozi zapłon (u mojej matki było to w okolicy piekarnika), ale musisz się liczyć z nieszczelnościami. Oprócz znacznego obniżenia sprawności spalania, nieustannie grozi Ci zaczadzenie. Nie ma lekko... Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam Mam problem spowodowany brakiem uzyskania pozwolenia na budowę przez to że droga prowadząca do działki (wewnętrzna , prywatna ) ma 3.5 metra szerokości a nie 5 m , dodam że moja działka i dwie przed moja są jedyne nie zabudowane licząc od wjazdu z drogi publicznej na drogę wewnętrzną a dalej za moją działka jest około 6-7 domów.  I jak to działa że tamte domy dostały pozwolenie a ja nie dostałem i działka przed moją również nie dostała pozwolenia  bo rozmawiałem z sąsiadem.   Czy oprócz służebności jest jakaś inna szansa odwołania się i sensowna argumentacja tego przypadku ? Ktoś może miał podobną sytuację w ostatnim czasie ?    
    • No i tym samym zwiększyć śliskość nawierzchni    
    • Jak fugę wykorzystałbym rzadki beton. Jak trochę przyschnie, zamieść całość a po całkowity wyschnięciu fug, przeczyścić kamienie wodą, można czymś zaimpregnować (pod warunkiem, że kamienie się ładnie doczyszczą)
    • Instrukcja olejowania nowego tarasu drewnianego z zastosowaniem produktów Osmo   Aby zapewnić trwałość, odporność na warunki atmosferyczne oraz estetyczny wygląd tarasu, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie drewna jeszcze przed montażem. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób pracy z wykorzystaniem renomowanych produktów marki Osmo. 1. Gruntowanie – Osmo WR Aqua 4001 Wszystkie elementy drewniane – deski tarasowe i legary – gruntujemy preparatem WR Aqua 4001. Grunt aplikujemy z każdej strony, zwracając szczególną uwagę na krawędzie oraz spód desek. Po nałożeniu preparatu drewno musi schnąć przez minimum 24 godziny w suchym, przewiewnym miejscu. 2. Pierwsza warstwa Oleju Tarasowego Osmo – przed montażem Po wyschnięciu gruntu nakładamy pierwszą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Olej nanosimy: Z obu stron desek tarasowych (góra i dół), Na wszystkie powierzchnie legarów. Dzięki temu drewno jest zabezpieczone zarówno od strony ekspozycji, jak i od strony gruntu/wilgoci. 3. Montaż tarasu Po całkowitym wyschnięciu oleju deski i legary montujemy zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Prace należy prowadzić w suchych warunkach pogodowych. 4. Druga warstwa Oleju Tarasowego Osmo – po montażu Po zamontowaniu desek, na ich widoczną (górną) stronę nakładamy drugą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Zapewnia to pełną ochronę przed działaniem promieni UV, deszczem i śniegiem oraz nadaje drewnu piękne, naturalne wykończenie. 5. Zabezpieczenie końcówek desek – Osmo 5735 Impregnat do czoła deski Na zakończenie każdą czołówkę (końcówkę) deski zabezpieczamy specjalnym impregnatem Osmo 5735. Zapobiega to nadmiernemu wnikaniu wilgoci przez czoła, co jest szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam drewno najbardziej chłonie wodę i jest narażone na pękanie.   Dodatkowe wskazówki: Drewno przed impregnacją i olejowaniem powinno mieć wilgotność poniżej 20%. Idealne warunki pracy: temperatura od +10°C do +30°C, brak opadów i wysoka wilgotność względna powietrza. Do aplikacji zaleca się używać pędzla do drewna, wałka lub specjalnych akcesoriów Osmo.  
    • Dzięki za podpowiedź. Osobiście, skupiam się na lepszych parametrach (choć tu różnica w nich jest niewielka) bo będę potrzebował ich później do świadectwa energetycznego przy wniosku o dofinansowanie pompy ciepła. Z trudnościami w układaniu jakoś sobie spróbuję poradzić.   Szukając jakiegoś "haczyka", myślałem właśnie o parametrach nie podanych w opisie ale skoro ich nie podali, to raczej są mniej istotne i do pełnej oceny tych produktów pozostaje tu pewnie to, co opisałeś, czyli wygoda w układaniu, rozwarstwianie, pylenie, itp. W międzyczasie spróbowałem porównać wełnę szklaną "piano", czyli tą którą używałem dotychczas, z "KT37", czyli jedną z tych, które chcę dokupić i wydają się jednakowe. Jedyna różnica poza długością w rolce i ceną to ta, że sprzedawane są w dwóch innych marketach budowlanych pod różną nazwą.   Podsumowując, jeśli nie ma zbyt dużych różnic między "Uni-matą 38" a "KT 37", to zamówię tą "KT 37". Jest tańsza za metr kw., delikatnie cieplejsza i ma takie same właściwości, jak "Isover Piano", którego używałem dotychczas.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...