Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
lukasino

GWC żwirowe

Recommended Posts

Witam,

Ile metrów rur (i jakich 160 czy 200?) należy zastosować dla małego domu poniżej 100m2?. Kamienie już mam, ale nie wiem jak ułożyć rury i w jakiej ilości :(.

pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ile masz kamienia? Ilość i średnica rur to tylko konsekwencja pojemności GWC żwirowego. Zacznij od wykopu dopasowanego do wielkości domu (ilości żwiru), później zabezpiecz wnętrze geowłókniną (dobrej jakości 3-4 warstwy) z zakładem którym nakryjesz od góry. Właśnie wybywam do miasta - jak wrócę to skrobnę coś więcej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ile masz kamienia? Ilość i średnica rur to tylko konsekwencja pojemności GWC żwirowego. Zacznij od wykopu dopasowanego do wielkości domu (ilości żwiru), później zabezpiecz wnętrze geowłókniną (dobrej jakości 3-4 warstwy) z zakładem którym nakryjesz od góry. Właśnie wybywam do miasta - jak wrócę to skrobnę coś więcej.



Mam dokładnie 50 ton (dwie wanny), daje na dno geowłóknine, później trochę żwiru, rury (widziałem na zdjęciach że są nawiercane) i zasypuje żwirem?, dalej styropian i ziemia?. Daj znać jak wrócisz icon_smile.gif.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Wg moich wyliczeń powinieneś dać minimum 20m3 żwiru (przy założeniu, że będzie to GWC podwójny - jedna część pracuje druga się regeneruje). Długość 5-6m, szerokość 2-3m, wysokość złoża 2m,a wykopu 3m. Granulacja żwiru 2-4 cm (jeśli większa, to długość GWC większa). Geowłókniną musisz wyłożyć szczelnie nie tylko dno, ale wszystkie powierzchnie z górną włącznie, tak aby wnętrze było "szczelne" dla ewentualnych podcieków z mułkiem!

Później rury pionowe fi160 (pomarańczowe drenarskie) - jedna uwaga - dobrze aby były już umocowane w grubej (250mm) rurze poziomej, bo później nie włożysz - czyli u góry pozioma rura z wychodzącymi z niej pionowymi drenarskimi. Górna rura pozioma musi mieć od dołu podłużne wycięcia (tak aby umieścić obok siebie kilka rur pionowych), a od góry można ją ponacinać aby też i ta powierzchnia "pracowała".

Przy GWC podwójnym na środku (patrząc na długość wykopu) dajesz zespół rurowy zasilający, a po przeciwległych końcach wykopu zespoły rur odbierające ogrzane i oczyszczone powietrze.

Rur drenarskich nie musisz nawiercać! Zasypujesz wszystko żwirem tworząc spadki na boki (aby po rozłożeniu izolacji nie stała tam woda). Zawijasz szczelnie w "pieluszkę" (2-3 warstwy) na to XPS (styropian bardziej pije wodę, a więc mniej skutecznie spełni swoją rolę w ziemi). Ważne aby rozłożyć ocieplenie szerzej o ok. 1-1,50m z każdej strony. Na to podwójnie folię budowlaną i zasypujemy.

Tak na szybko, ale pamiętać musisz o czerpni najlepiej ze stali nierdzewnej (do środkowego zespołu rur) którą powietrze zasysane jest przez GWC oraz o rurach łączących GWC z budynkiem (po drodze studzienka z przełączaniem) które muszą być również dobrze ocieplone!!!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Wg moich wyliczeń powinieneś dać minimum 20m3 żwiru (przy założeniu, że będzie to GWC podwójny - jedna część pracuje druga się regeneruje). Długość 5-6m, szerokość 2-3m, wysokość złoża 2m,a wykopu 3m. Granulacja żwiru 2-4 cm (jeśli większa, to długość GWC większa). Geowłókniną musisz wyłożyć szczelnie nie tylko dno, ale wszystkie powierzchnie z górną włącznie, tak aby wnętrze było "szczelne" dla ewentualnych podcieków z mułkiem!

Później rury pionowe fi160 (pomarańczowe drenarskie) - jedna uwaga - dobrze aby były już umocowane w grubej (250mm) rurze poziomej, bo później nie włożysz - czyli u góry pozioma rura z wychodzącymi z niej pionowymi drenarskimi. Górna rura pozioma musi mieć od dołu podłużne wycięcia (tak aby umieścić obok siebie kilka rur pionowych), a od góry można ją ponacinać aby też i ta powierzchnia "pracowała".

Przy GWC podwójnym na środku (patrząc na długość wykopu) dajesz zespół rurowy zasilający, a po przeciwległych końcach wykopu zespoły rur odbierające ogrzane i oczyszczone powietrze.

Rur drenarskich nie musisz nawiercać! Zasypujesz wszystko żwirem tworząc spadki na boki (aby po rozłożeniu izolacji nie stała tam woda). Zawijasz szczelnie w "pieluszkę" (2-3 warstwy) na to XPS (styropian bardziej pije wodę, a więc mniej skutecznie spełni swoją rolę w ziemi). Ważne aby rozłożyć ocieplenie szerzej o ok. 1-1,50m z każdej strony. Na to podwójnie folię budowlaną i zasypujemy.

Tak na szybko, ale pamiętać musisz o czerpni najlepiej ze stali nierdzewnej (do środkowego zespołu rur) którą powietrze zasysane jest przez GWC oraz o rurach łączących GWC z budynkiem (po drodze studzienka z przełączaniem) które muszą być również dobrze ocieplone!!!



Mógłbyś to zobrazowaćicon_smile.gif, nie wiem czy dobrze zrozumiałem wszystko

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

A co z tą wysoką wodą gruntową u Ciebie?



Najwyżej zrobię trochę wyżej, mam miejsce gdzie wody są trochę niżej. Zdjęcia rozjaśniły mi Twój opis icon_smile.gif, ale mam jeszcze pytanie, do czego służy ta rura karbowana?, rewizja?. Rurę, która idzie od gwc do budynku muszę ocieplić, a co z rurą w budynku?, rekuperator będzie na strychu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dobrze myślisz - zrobiłem profilaktycznie rewizję aby mieć podgląd i możliwość ewentulanego pompowania wody, gdyby jakiś kataklizm pogodowy doprowadził jednak do zalania GWC.

W budynku i tak będziesz miał temperaturę wyższą niż uzyskaną z GWC, więc jedynym problemem może być skraplanie się wody na zewnątrz przewodu doprowadzającego powietrze do rekuperatora. U mnie powietrze z GWC jest rozprowadzone po domu, a odbiór będzie tłoczył powietrze zużyte i bardzo ciepłe do odzysku (może zintegruję wlot z rekuperatorem, aby dodatkowo ocieplić wlatujące od GWC powietrze). Zaraz za GWC powinieneś zrobić jeszcze studzienkę, w której zainstalujesz sterowanie przepływem powietrza (raz jedna część złoża raz druga). Ja dodatkowo chcę zainstalować regulator obrotów wentylatorów, bo na co dzień nie będę wykorzystywał pełnej mocy, ale w razie zjazdu rodzinnego czy innej imprezy można będzie podkręcić obroty.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Dobrze myślisz - zrobiłem profilaktycznie rewizję aby mieć podgląd i możliwość ewentulanego pompowania wody, gdyby jakiś kataklizm pogodowy doprowadził jednak do zalania GWC.

W budynku i tak będziesz miał temperaturę wyższą niż uzyskaną z GWC, więc jedynym problemem może być skraplanie się wody na zewnątrz przewodu doprowadzającego powietrze do rekuperatora. U mnie powietrze z GWC jest rozprowadzone po domu, a odbiór będzie tłoczył powietrze zużyte i bardzo ciepłe do odzysku (może zintegruję wlot z rekuperatorem, aby dodatkowo ocieplić wlatujące od GWC powietrze). Zaraz za GWC powinieneś zrobić jeszcze studzienkę, w której zainstalujesz sterowanie przepływem powietrza (raz jedna część złoża raz druga). Ja dodatkowo chcę zainstalować regulator obrotów wentylatorów, bo na co dzień nie będę wykorzystywał pełnej mocy, ale w razie zjazdu rodzinnego czy innej imprezy można będzie podkręcić obroty.



Ja bym chciał podłączyć pod wlot rekuperatora z przepustnicą na wlot bezpośrednio z zew. Dla pewności , daje poziome dwie rury 250, ale wycięte od spotu (coś jak kajak?), od dołu wciskam rury drenażowe 160. Rury drenażowe są osobno dla każdej poziomej rury?, czy łącza te rury ze sobą?.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Poziome rury (albo inaczej zespoły rur) dajesz trzy! Środkowy zespół to pobór powietrza z zewnątrz przez czerpnię i wejście w głąb złoża. Kolejne zespoły są na prawym i lewym (patrząc od zespołu środkowego) końcu złoża. One, w zależności od ustawienia pobierają (zasysają) przez złoże żwirowe powietrze z zespołu środkowego. Załóżmy, że 12 godzin powietrze zasysane jest przez prawy zespół: żwir w złożu pomiędzy tym zespołem a zasilaniem (środek) ochładza się. Po 12 godzinach pracy następuje automatycznie wyłączenia zasysania do prawego zespołu i włączenie zasysania do lewego zespołu rur. Prawa część GWC w tym czasie regeneruje się czyli ogrzewa do normalnej na tej głębokości temperatury a lewa zasila budynek.

W rurach 250mm wycięć powinno być kilka, a między nimi zostawiasz tak ok. 20 cm aby zapobiec "rozejściu" się wycięcia (takie wzmocnienia obwodowe). Od dołu wciskasz rury 160mm tak aby sięgały do dna złoża. Dobrze jest skierować je lekko do środka, tak aby dołem powietrze miało krótszą drogę do przebycia. Rury drenażowe nie łączą się ze sobą - dochodzą tylko do dna! Ich zadanie to ułatwić równomierne przejście powietrza zewnętrznego przez przez całą grubość złoża żwirowego!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Widać że to spore przedsięwzięcie i stąd moje pytanie czy ktoś obliczał może jaka jest efektywność takiego GWC? Tzn jak się mają koszty wykonania w stosunku do efektów w postaci nieco cieplejszego powietrza zimą i chłodniejszego latem. Kiedyś gdzieś czytałem (nie wiem czy nawet nie w Budujemy DOM) że to z punktu widzenia ekonomiki działanie nieopłacalne. Mam znajomego który ma gazowe ogrzewanie nadmuchowe w domu i u niego taki duży GWC pod garażem być musi wręcz, ale robić coś takiego do rekuperacji to nie za droga zabawa?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Właśnie u mnie nie ma typowego rekuperatora - wentylacja mechaniczna tak.
Do idei przekonała mnie bezobsługowość systemu w długim okresie czasu. Bardziej do mnie przemawia niż solary czy firmowy rekuperator. Jak się sprawdzi zobaczymy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Właśnie u mnie nie ma typowego rekuperatora - wentylacja mechaniczna tak.
Do idei przekonała mnie bezobsługowość systemu w długim okresie czasu. Bardziej do mnie przemawia niż solary. Jak się sprawdzi zobaczymy.



Czyli jak rozumiem wykorzystujesz GWC jako substytut rekuperacji w domu i jednocześnie jako klimatyzację latem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie do końca jako substytut rekuperacji, bo zamierzam odzyskać ciepło z powietrza zużytego, ale w całkiem nietypowy sposób: GWC zasila w powietrze wentylację mechaniczną, następnie zużyte powietrze jest tłoczone do miejsca którym ogrzeje powietrze z GWC wchodzące do domu. Tam też będzie zasilało małą pompę ciepła powietrze-powietrze i powietrze-woda, a następnie wyrzucane z budynku.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Nie do końca jako substytut rekuperacji, bo zamierzam odzyskać ciepło z powietrza zużytego, ale w całkiem nietypowy sposób: GWC zasila w powietrze wentylację mechaniczną, następnie zużyte powietrze jest tłoczone do miejsca którym ogrzeje powietrze z GWC wchodzące do domu. Tam też będzie zasilało małą pompę ciepła powietrze-powietrze i powietrze-woda, a następnie wyrzucane z budynku.


Czy możesz zdradzć ile taki GWC kosztuje w przybliżeniu? Sam się zastanawiam ile takie coś może kosztować i czy warto wykonać takie cudo. W sumie to bardzej mnie interesuje funkcja chłodzenia latem niż ogrzewania zmą.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zastanawiam się czy nie połączyć GWC żwirowe z GWC ze studni (mało popularne), studnie mam 3m od domu, dzisiaj rano mierzyłem temp w studni na głębokości 2m (ale woda jest 1m od poziomu gruntu, studnia wystaje 1m nad ziemią). Temp na zewnątrz -10 w studni +6. Zrobiłbym tak, GWC żwirowe dalej przepust rurą przez studnię (w studni zraszacze i rura nacięta od dołu żeby powietrze zassała ze studni) i dalej do domu przez fundament. Jestem ciekaw jak będzie efekt takiej hybrydy ... icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Czy możesz zdradzć ile taki GWC kosztuje w przybliżeniu? Sam się zastanawiam ile takie coś może kosztować i czy warto wykonać takie cudo. W sumie to bardzej mnie interesuje funkcja chłodzenia latem niż ogrzewania zmą.


Chłodzenie mojego domu latem zapewnia duży okap (ok. 1.2m) i pokrycie (strzecha).
Zimą słońce nisko położone zagląda przez okna dając przy okazji ciepło, a latem cień okapu pokrywa ściany (słońce wysoko).

Koszt wykonania GWC żwirowego... trudno mi powiedzieć dokładnie, ale największy koszt to płukany żwir - 30t x 80 zł, wykop - ok. 500 zł, rury też chyba ok. 1000 zł, wentylatory ok. 350 zł i regulator obrotów 80 zł. Jeszcze jakieś 4m3 styroduru do ocieplenia góry i przewodów zasilających budynek, folia do izolacji 40m2x2 oraz cały wykop i góra geowłóknina x3 (nie pamietam ceny) Do tego rozprowadzenie powietrza po domu chyba ok. 1000 zł plus anemostaty jakieś 200 zł plus oczywiście praca przy wykonaniu tego wszystkiego. Ja robiłem sam wg projektu, który kupiłem za 200 zł



Cytat

Zastanawiam się czy nie połączyć GWC żwirowe z GWC ze studni (mało popularne), studnie mam 3m od domu, dzisiaj rano mierzyłem temp w studni na głębokości 2m (ale woda jest 1m od poziomu gruntu, studnia wystaje 1m nad ziemią). Temp na zewnątrz -10 w studni +6. Zrobiłbym tak, GWC żwirowe dalej przepust rurą przez studnię (w studni zraszacze i rura nacięta od dołu żeby powietrze zassała ze studni) i dalej do domu przez fundament. Jestem ciekaw jak będzie efekt takiej hybrydy ... icon_smile.gif


Zupełnie nie potrafię sobie wyobrazić takiej konstrukcji, ale warto próbować. Kwestia tylko jedna - powierzchnia wymiany ciepła musi być jak największa. Ostatnio uruchamiałem pompę ciepła powietrze-powietrze, której jednostkę zewnętrzną umieściłem w loszku, przed wylotem ciepłego, zużytego powietrza z budynku. Po uruchomieniu pompy w ciągu 8 godzin temperatura z +6 (budynku jeszcze nie ogrzewam, ale loszek jest 3m w ziemi) spadła do 0 stopni (kubatura ok. 120m3). Wszystko dlatego, że system WM jeszcze nie działa. Tu masz podgląd na sytuację w Twojej studni kiedu zaczniesz ją eksploatować jako GWC.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Chłodzenie mojego domu latem zapewnia duży okap (ok. 1.2m) i pokrycie (strzecha).
Zimą słońce nisko położone zagląda przez okna dając przy okazji ciepło, a latem cień okapu pokrywa ściany (słońce wysoko).

Koszt wykonania GWC żwirowego... trudno mi powiedzieć dokładnie, ale największy koszt t płukany żwiru - 30t x 80 zł, wykop - ok. 500 zł, rury też chyba ok. 1000 zł, wentylatory ok. 350 zł i regulator obrotów 80 zł. Jeszcze jakieś 4m3 styroduru do ocieplenia góry i przewodów zasilających budynek, folia do izolacji 40m2x2 oraz cały wykop i góra geowłóknina x3 (nie pamietam ceny) Do tego rozprowadzenie powietrza po domu chyba ok. 1000 zł plus anemostaty jakieś 200 zł plus oczywiście praca przy wykonaniu tego wszystkiego. Ja robiłem sam wg projektu, który kupiłem za 200 zł




Zupełnie nie potrafię sobie wyobrazić takiej konstrukcji, ale warto próbować. Kwestia tylko jedna - powierzchnia wymiany ciepła musi być jak największa. Ostatnio uruchamiałem pompę ciepła powietrze-powietrze, której jednostkę zewnętrzną umieściłem w loszku, przed wylotem ciepłego, zużytego powietrza z budynku. Po uruchomieniu pompy w ciągu 8 godzin temperatura z +6 (budynku jeszcze nie ogrzewam, ale loszek jest 3m w ziemi) spadła do 0 stopni (kubatura ok. 120m3). Wszystko dlatego, że system WM jeszcze nie działa. Tu masz podgląd na sytuację w Twojej studni kiedu zaczniesz ją eksploatować jako GWC.



Jednak koszty do mnie nie przemawiają. Widzę jednak że nieco znasz się na wentylacji skoro sam robiłeś. Możesz rzucić okiem na mój projekt rekuperacji? Zamieściłem na moim dzienniku budowy z nadzieją że ktoś to zweryfikuje.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
W dokumentacji mam WK250 -155W x2, plus zasilanie omijające GWC, w przypadku korzystniejszej temperatury na zewnątrz WK200 /115W.

Cytat

Jednak koszty do mnie nie przemawiają. Widzę jednak że nieco znasz się na wentylacji skoro sam robiłeś. Możesz rzucić okiem na mój projekt rekuperacji? Zamieściłem na moim dzienniku budowy z nadzieją że ktoś to zweryfikuje.



O, nie - za własne pieniądze i na własną odpowiedzialność bawię się u siebie. W zasadzie to proste, przy zachowaniu kilku zasad. Rekuperację w wydaniu firmowym oceniam podobnie jak Ty GWC icon_smile.gif - nie przemawia do mnie, choć zasady na jakich pracuje jak najbardziej. Postaraj się zainteresować Adama_mk - to pasjonat technologii WM, GWC, buforów i wszystkiego co wiąże się z oszczędzaniem energii w budynku.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

A ja mam pytanie o te wentylatory. Jaka to marka i rodzaj ?



No pojechałem z ceną wentylatorów biorąc ją z zawodnej pamięci - jak dziś zerknąłem na cenę to włos się jeży.
Kupowałem jakieś 2 lata temu i wtedy płaciłem niecałe 400 zł/szt

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witaj
Bardzo to wszystko skomplikowałeś...
Da się prościej.
Niektórych rzeczy niedoszacowałeś.
Nie sądzę, abyś musiał regenerować tak duże złoże.
Patent z rozsączeniem powietrza w złożu dobry! Sporo upraszcza.
Podziwiam bo zbudowałeś potężny kombajn!
Ale pewnie takie było zamierzenie. Robi wrażenie...
Tak, jak i Ty, spodziewam się, ze zapewni możliwość wentylacji z bardzo dużymi wydatkami (zimą), na co mało kto sobie może pozwolić.
W tej sytuacji nie dziwi ta pompa na wylocie.
Ciekawy jest też pomysł rekuperatora na wlocie z GWC.
Masz już to reku czy dopiero będziesz tworzył?
Ja zastosowałbym odcinek współosiowej rury w rurze.
Ciepłe dałbym w środku a zimne w "płaszczu".
Mniejsze straty do otoczenia będą.

Bardzo fajny obieg ciepła tu wykoncypowałeś.
Z zainteresowaniem będę śledził postępy.

Adam M.

W ciepłej rurze, jak pójdziesz w takie rozwiązanie, powinny siedzieć "zawirowywacze" powietrza tworzące turbulencję.
Ostro skracają konieczną długość takiej rury.

Adam M.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witaj
Bardzo to wszystko skomplikowałeś...
Da się prościej.


Jak to "filozof" icon_smile.gif

Cytat

Niektórych rzeczy niedoszacowałeś.
Nie sądzę, abyś musiał regenerować tak duże złoże.


Mam drugi budynek obok - 2700 m3 kubatury...

Cytat

Patent z rozsączeniem powietrza w złożu dobry! Sporo upraszcza.
Podziwiam bo zbudowałeś potężny kombajn!
Ale pewnie takie było zamierzenie. Robi wrażenie...
Tak, jak i Ty, spodziewam się, ze zapewni możliwość wentylacji z bardzo dużymi wydatkami (zimą), na co mało kto sobie może pozwolić.


Tu muszę stwierdzić, że to zasługa dokumentacji

Cytat

W tej sytuacji nie dziwi ta pompa na wylocie.
Ciekawy jest też pomysł rekuperatora na wlocie z GWC.
Masz już to reku czy dopiero będziesz tworzył?
Ja zastosowałbym odcinek współosiowej rury w rurze.
Ciepłe dałbym w środku a zimne w "płaszczu".
Mniejsze straty do otoczenia będą.
Bardzo fajny obieg ciepła tu wykoncypowałeś.
Z zainteresowaniem będę śledził postępy.

Adam M.



To już efekt mojego "filozofowania", na razie w fazie bardzo konkretnego pomysłu
Mam w jednym miejscu wszystkie przewody wentylacji grawitacyjnej - doszedłem do wniosku, że grzechem byłoby ich nie wykorzystać do zebrania zużytego powietrza na poddaszu (zyska elewacja kiedy wywietrzniki znikną - jakoś nie pasowały mi do strzechy!)
Poza jedną małą pompą PP zamierzam jeszcze dołożyć PW do CWU.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Poziome rury (albo inaczej zespoły rur) dajesz trzy! Środkowy zespół to pobór powietrza z zewnątrz przez czerpnię i wejście w głąb złoża. Kolejne zespoły są na prawym i lewym (patrząc od zespołu środkowego) końcu złoża. One, w zależności od ustawienia pobierają (zasysają) przez złoże żwirowe powietrze z zespołu środkowego. Załóżmy, że 12 godzin powietrze zasysane jest przez prawy zespół: żwir w złożu pomiędzy tym zespołem a zasilaniem (środek) ochładza się. Po 12 godzinach pracy następuje automatycznie wyłączenia zasysania do prawego zespołu i włączenie zasysania do lewego zespołu rur. Prawa część GWC w tym czasie regeneruje się czyli ogrzewa do normalnej na tej głębokości temperatury a lewa zasila budynek.



Kolego Irbis, w jaki sposób następuje automatyczne zassysanie z lewego złoża na prawe (i odwrotnie). Czerpnia jest na środkowym zespole, ale rura, która idzie już do domu do którego zespołu jest połączona?.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Każdy moduł ma swoją rurę. W studzience maszynowej (zaraz za GWC) zamontowane są na nich wentylatory - oddzielnie dla każdej rury. Sterowanie wybiera który wentylator aktualnie tłoczy powietrze do domu. Ze studzienki wychodzi tylko jedna rura. Trzeba też pamiętać o okresach kiedy korzystanie ze złoża jest mało wydajne - wtedy działa czerpnia bezpośrednio z zewnatrz 200mm (wpięta w rurę zasilającą budynek, ale zabezpieczona "przepustnicą zwrotną", aby z GWC nie wywiewało nią powietrza na zewnątrz).

Można by też zrobić na jednym wentylatorze i systemie elektroprzepustnic, ale ja nie jestem elektronikiem i łatwiej było dokupić wentylator. Starałem się, aby całość była jak najmniej skomplikowana i w miarę bezobsługowa w przyszłości.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Irbis

czy w projekcie podany spadek cisnienia w Pa w zaleznosci od wydatku? Fajnie byloby miec orientacje szczegolnie dla mniejszych przyplywow, bo zastanawiam sie czy ma to szanse pracowac z WG..

Adam_mk widzialem czasem podkresla, ze zwirowy nie stawia praktycznie oporow.. gdzie indziej spotkalem sie z wartoscia 100-150 Pa dla pelnej wydajnosci.

Jak to sie ma gdyby chciec w zimie uzyskac ok 100 do 150m3/h.

Czy juz z niego korzystasz i masz jakies spostrzezenia z uzytkowania latem?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Irbis
czy w projekcie podany spadek cisnienia w Pa w zaleznosci od wydatku? Fajnie byloby miec orientacje szczegolnie dla mniejszych przyplywow, bo zastanawiam sie czy ma to szanse pracowac z WG..


Z tego co autor pisze w dokumentacji, to możliwe jest wykorzystanie GWC przy tradycyjnej wentylacji, choć nieodłączną częścią GWC jest wentylator przeciągający powietrze przez złoże, więc ta tradycyjna, grawitacyjna przestaje nią być (bo nadmuch jednak mechaniczny).
W moim przypadku ustrojstwo służyło będzie wyłącznie do spokojnej wentylacji, bo w zasadzie w budynku jest teraz (na zewnątrz 34 stopnie) około 20. Tymczasem budynek jest jednak nie eksploatowany (gotowanie, itp.)

Cytat

Adam_mk widzialem czasem podkresla, ze zwirowy nie stawia praktycznie oporow.. gdzie indziej spotkalem sie z wartoscia 100-150 Pa dla pelnej wydajnosci.


Opór złoża w dokumentacji mam na poziomie 100-120 Pa, ale w moim przypadku jest pewnie niższy, bo w stosunku do dokumentacji nieco przewymiarowałem wielkość złoża, ilość rur itp.

Cytat

Jak to sie ma gdyby chciec w zimie uzyskac ok 100 do 150m3/h.


Myślę, że to wyłącznie kwestia zastosowanego wentylatora. Ja dodatkowo instaluję regulator obrotów, aby móc korzystać okresowo w większym zakresie (zjazd rodzinny itp.)

Cytat

Czy juz z niego korzystasz i masz jakies spostrzezenia z uzytkowania latem?


Byłem wczoraj przez kilka godzin - w środku sielanka nawet w takie jak teraz upały (GWC jeszcze nie działa) ale składa się na to cała idea mojego domku, przemyślana właśnie pod kątem spokojnej i nie absorbującej eksploatacji:
- daleko wypuszczone okapy latem zacieniają ściany i okna (słońce wysoko) - zimą nisko położone słońce zagląda do okien (jakieś 20 szt tylko od słonecznej strony);
- otwory okienne (ściana 70-60 cm) wykonane jako poszerzane na zewnątrz, aby uniknąć wrażenia ciężkości, a zapewnić większy dostęp światła słonecznego;
- na dachu strzecha 35-50 cm, dodatkowo ocieplona 20cm wełną mineralną (ocieplenie w trakcie realizacji);
- dolna kondygnacja częściowo schowana w ziemi;
- ściany przyziemia: mur 38, 15 styropian, pustka wentylacyjna 5, mur osłonowy 12
- ściany parteru i poddasza: mur 24, 15 styropian, pustka wentylacyjna 5, elewacja z wariacji na temat budownictwa szachulcowego 15 cm (konstrukcja to drewno a wypełnienie styropian);
- ścianki wewnętrzne wykonane jako akumulacyjne, przechowujące w czasie korzystną temperaturę;
- wentylacja ścian zewnętrznych przechodzi przez kolejne kondygnacje, przez dach i dopiero w kalenicy wychodzi na zewnątrz.
To tak pokrótce icon_smile.gif

GWC będzie miało za zadanie eliminować szybkie zmiany wewnątrz spowodowane wietrzeniem w zimie i lecie, oraz przez normalną eksploatacją (gotowanie, ciepłe kąpiele itp.) a także dopływ świeżego, czystego, przefiltrowanego przez złoże, może bardziej wilgotnego powietrza.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Hmm fajny pomysl z tym wentylowaniem pod kalenice.. przypomina mi to "lodowke" na warzywa i owoce w Afryce - wklada sie mniejszy wazon do wiekszego, pomiedzy zasypuje ziemia i wlewa wody. Parujac odbiera cieplo i schladza wnetrze "lodowki" icon_smile.gif

Mnie i zonie marzylby sie domek ze sciana oslonowa z cegly, ale raczej nie rzucimy sie na takie koszty i bedzie dwuwarstwowa :(


patrzac na dane tych silnikow:
http://sklep.dospel.com/?539,wk-250


jesli dobrze odczytuje to przy pelnej wydajnosci (1 wymiana/h) dla WK250 ma sprez 450 Pa. Wydaje sie duzo jak na taki uklad, bo piszesz, ze masz tez WM.. jaka jednostka? Czy masz na mysli sam wyciag oprocz nawiewu GWC?



Jesli dla celow pogladowych porownac opory zwirowego do oporow w okraglym kanale, to zakladajac 460m3/h, srednice rury 160mm, zeby uzyskac ok 100Pa, rura bedzie miala dlugosc 21m.

Jesli teraz zmniejszymy przeplyw do 100m3/h to opor spadnie do niecalych 5 Pa. Przy 60m3/h (np Piczman w zime) do niecalych 2 Pa.

Oczywiscie lepkosc itp wiec bedzie to pewnie gorzej wygladalo, ale moze jestem na dobrej sciezce?

Gdyby tak bylo w istocie to WG w szczelnym domu spokojnie sobie poradzi w zime zostajac przy takich przeplywach. Trzeba doliczyc jeszcze pare spadkow w kanalach nawiewnych do indywidualnych pomieszczen.


Niestety juz po sezonie grzewczym, a fajnie byloby gdybys mogl potestowac taki uklad bez tego wentyla i bez WM, bo jesli dobrze pamietam to wykorzystales istniejace kanaly WG jako wyrzutnie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
W całym systemie pracował będzie jeden wentylator WK-250 i wentylator pompy ciepła PP przy wyrzucie. Być może konieczna będzie jeszcze jedna jednostka, która będzie tłoczyła zużyte powietrze z poddasza do "lochu" (w którym wykonam prosty wymiennik w celu dodatkowego ogrzania wlatującego powietrza czystego) ale to się okaże w praktyce...

Cytat

Oczywiscie lepkosc itp wiec bedzie to pewnie gorzej wygladalo, ale moze jestem na dobrej sciezce?


Zimą wentylacje grawitacyjne z reguły pracują, więc zakładając, że takie rozwiązanie miałoby służyć wyłącznie wstępnemu ogrzaniu powietrza to może, może...

Cytat

Niestety juz po sezonie grzewczym, a fajnie byloby gdybys mogl potestowac taki uklad bez tego wentyla i bez WM, bo jesli dobrze pamietam to wykorzystales istniejace kanaly WG jako wyrzutnie?


A dokładniej odcinam wyloty wszystkich kanałów wentylacyjnych na poddaszu, zbieram w jeden i nim transportuję zużyte powietrze w dół do zimnego lochu (to jest problem, bo ono naturalnie prze do góry) - dlatego przewiduję konieczność wspomożenia takiego układu wentylatorem...
Może uda mi się w tym roku połączyć wszystko w studzience wentylatorowej, to mógłbym pobawić się w próby działania grawitacyjnego, bez włączania wentylatorów! Na dzień dzisiejszy w studzience jest przerwa pomiędzy rurą z GWC a rurą prowadzącą do budynku, w miejscu gdzie powinny znaleźć się wentylatory.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
jakby przykrywe studzienki dobrze uszczelnic to wlasnie dobry moment na testowanie WG, tylko sezon sie nie zgadza ;p

jak podlaczysz wentyle to ich opor w spoczynku bedzie raczej za duzy na moje niedoswiadczone oko.. albo maly sprez i maly opor, albo duzy sprez i duzy opor.. ale moze przy malych przeplywach nie bedzie tak zle.

tylko pytanie, czy bez przepustcy w studzience maszynowej czesc powietrza nie bedzie plynela u Ciebie w obiegu zamknietym przez nieaktywne zloze?


tak, czy inaczej dobrze bedzie poczytac Twoje obserwacje z rozwoju systemu. coraz wiecej ludzi zaczyna chyba kombinowac z jakimis hybrydami bez reku..

aha, jeszcze jedno.. gdzie masz zainstalowane nawiewy? typowo jak w WM w suficie pomieszczen czystych?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

tylko pytanie, czy bez przepustcy w studzience maszynowej czesc powietrza nie bedzie plynela u Ciebie w obiegu zamknietym przez nieaktywne zloze?


Wrócić raczej nie wróci do złoża, prędzej pociągnie z obu równocześnie, ale tu mogą przeszkodzić przepustnice zwrotne instalowane w każdym przewodzie (GWC1, GWC2, czerpnia neutralna).


Cytat

aha, jeszcze jedno.. gdzie masz zainstalowane nawiewy? typowo jak w WM w suficie pomieszczen czystych?


Zastosowałem rozmieszczenie nawiewów na wysokości ok. 2m w ścianach pomieszczeń czystych, w najdalej położonych, od kratek odbiorczych w łazience i kuchni, punktach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Wrócić raczej nie wróci do złoża, prędzej pociągnie z obu równocześnie, ale tu mogą przeszkodzić przepustnice zwrotne instalowane w każdym przewodzie



Niedoceniany (zapomniany?) element każdej instalacji wentylacyjnej

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2 metry powiadasz.. zrobiles to celowo z mysla o wentylacji strefy na poziomie glowy, ujednolicania rozkladu temperatury (przy kaloryferach), czy bales sie chlodu po nogach, a w suficie sie nie dalo?

no i jakie zastosowales nawiewniki? typowe jak do WM, a moze jakies szczelinowe, albo wyporowe? Edytowano przez sailah (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
W suficie nie chciałem przesadzać - mam rozprowadzone zasilanie kolejnego piętra, a nie myślę podwieszać dodatkowego sufitu, bo chcę jeszcze jakieś elementy drewniane dla stworzenia klimatu zamontować. Przyjąłem, że im wyżej, tym lepiej, a zimne i tak będzie w dół spływało aż się wymiesza, ogrzeje i trafi do odległej kratki wywiewnej. Nawiewniki typowe - anemostaty nawiewne. W sumie np. na salon wyszło 3 nawiewy (południowa ściana półokrągła), na sypialnie po jednym.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
chyba jednak z oporami w zwirowym nie bedzie az tak rozowo, bo przy normalnej wydajnosci predkosc powietrza jest juz ok 0.1 m/s wedlug taniaklima.pl

Podaja tam, ze dla przeplywow 100-200m3/h opory sa 30-40 Pa. Ja w powyzszych obliczeniach nie uwzglednialem czerpni.

Przydaloby sie jednak wiecej informacji na ten temat szczegolnie dla wiekszego zloza, mniejszych przeplywow..

Gdyby daloby sie na lekko przewymiarowanym GWC jechac na WG przez wiekszosc zimy z prostym sterowaniem przepustnicy, omijajacej wentylator, temperatura zewnetrzna.. rozwiazanie byloby bezobslugowe, autonomiczne, nie wymagajace specjalistycznej wiedzy w przypadku awarii, podcisnieniowe dla domu zima. Przy malych przeplywach zima bez regeneracji.

Dodatkowo regulacja przeplywu kratkami higrosterowalnymi w wywiewach.

To oczywiscie dla ludzi z WG lub WW (wyporowa) i dobrze przemyslanym doplywem powietrza..

Nie ma tam jakiejs zablakanej duszy, ktora juz to przetestowala? (oprocz nydara i jaska, ale oni bez kominow i bez higrosterowania i bez zwirowca)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Bardzo ciekawa koncepcja. Ireneuszu, a czy jest szansa, byśmy obejrzeli te rozwiązania? Intrygujące.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witam, mam zamiar budować GWC żwirowe - czy możliwa jest realizacja we własnym zakresie? mógłbyś podesłać projekt na podstawie którego wykonałeś własne: mgrzesiu@wp.pl

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam, mam zamiar budować GWC żwirowe - czy możliwa jest realizacja we własnym zakresie? mógłbyś podesłać projekt na podstawie którego wykonałeś własne: mgrzesiu@wp.pl


Koszt projektu GWC to jakieś 200-300 zł i chyba bez problemu można znaleźć...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Koszt projektu GWC to jakieś 200-300 zł i chyba bez problemu można znaleźć...


Możesz podać skąd brałeś projekt.
Znalazłem tylko jedno źródło (tania.klima) ale nie jestem pewien czy na podstawie tego projektu będę w stanie zbudować własne GWC. Jeśli będą tam tylko ogólne wskazówki to jest mi to niepotrzebne, dlatego szukam jakiegoś sprawdzonego projektu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Znalazłem tylko jedno źródło (tania.klima) ale nie jestem pewien czy na podstawie tego projektu będę w stanie zbudować własne GWC. Jeśli będą tam tylko ogólne wskazówki to jest mi to niepotrzebne, dlatego szukam jakiegoś sprawdzonego projektu.


W czym problem?
Jeśli założenia ogólne to dla Ciebie zbyt mało, to zleć wykonanie projektu konkretnie pod swoje wymagania i po sprawie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...