Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
kdd

Problem z ogrzewaniem w mieszkaniu

Recommended Posts

Witam wszystkich, którzy mogliby mi pomóc w rozwikłaniu zagadki braku grzania w jednym z grzejników w mieszkaniu. Z góry przepraszam za może niefachowe słownictwo.

Plan sytuacyjny w załączeniu.
Kocioł gazowy jest w kuchni, jest to dwufunkcyjny Immergas Nike Star 24E. Zasila on zarówno cwu i co. Jest to kocioł z otwartą komorą spalania i działa bez zarzutu. Kocioł zawieszony na wysokości ok 2 m nad podłogą. Sterowanie kotła odbywa się z sterownika AURATON 2005 zamontowanego w POKOJU1 przy przejściu do kuchni.

Instalacja składa się z 6 grzejników stalowych jak na schemacie połączonych rurkami miedzianymi o średnicy ok 10 mm. Pod kotłem znajduje się rozgałęzienie na grzejniki 1 oraz 2 w jedną stronę oraz grzejniki 3,4,5,6 w drugą stronę. Grzejniki są podłączone poprawnie czyli zasilenie z góry powrót u dołu. Grzejniki to zwykłe stalowe kompaktowe grzejniki pokojowe z odpowietrznikami i zaworami. Wszystkie grzejniki znajdują się na jednym poziomie, na kotle jest min 1 ATM ciśnienia, układ jest odpowietrzony. Na kotle temperatura grzania ustawiona na 55 stopni.

Grzejniki 1 i 2 grzeją bez zarzutu. Grzejniki 3,4,5 również nagrzewają się szybko i bez problemu grzeją. Problem dotyczy tylko grzejnika 6, który nie nagrzewa się. Grzejnik 6 jest najdalej położonym grzejnikiem w instalacji. Co ciekawe jeżeli zakręcę całkowicie grzejniki 3,4,5 wówczas grzejnik 6 się nagrzewa. Jeżeli grzejniki 3,4,5 są odkręcone ciepła woda nie wychodzi poza trójnik odchodzący do grzejnika 5 z rury zasilającej.

Może ktoś będzie w stanie rozwikłać zagadkę? Nie wiem czy to może być wina rurek o zbyt małym przekroju? W sumie kocioł dosyć szybko się nagrzewa i dochodzi do temperatury max i wyłącza się, tak jakby przepływ wody zimnej był niewystarczający, z drugiej jednak strony nawet jak grzeje ciepła woda nie dochodzi do grzejnika 6 jak napisałem wyżej. Odległość grzejnika 6 od kotła to ok 18 metrów.

Będę wdzięczny za każdą sugestię.

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Spróbuj wysterować przepływ za pomocą zaworów grzejnikowych - częściowo ograniczając przepływ we wszystkich grzejnikach, za wyjątkiem szóstego. Wtedy łatwiej będzie przepchnąć ciepłą wodę tak daleko.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam wszystkich, którzy mogliby mi pomóc w rozwikłaniu zagadki braku grzania w jednym z grzejników w mieszkaniu. Z góry przepraszam za może niefachowe słownictwo.

Plan sytuacyjny w załączeniu.
Kocioł gazowy jest w kuchni, jest to dwufunkcyjny Immergas Nike Star 24E. Zasila on zarówno cwu i co. Jest to kocioł z otwartą komorą spalania i działa bez zarzutu. Kocioł zawieszony na wysokości ok 2 m nad podłogą. Sterowanie kotła odbywa się z sterownika AURATON 2005 zamontowanego w POKOJU1 przy przejściu do kuchni.

Instalacja składa się z 6 grzejników stalowych jak na schemacie połączonych rurkami miedzianymi o średnicy ok 10 mm. Pod kotłem znajduje się rozgałęzienie na grzejniki 1 oraz 2 w jedną stronę oraz grzejniki 3,4,5,6 w drugą stronę. Grzejniki są podłączone poprawnie czyli zasilenie z góry powrót u dołu. Grzejniki to zwykłe stalowe kompaktowe grzejniki pokojowe z odpowietrznikami i zaworami. Wszystkie grzejniki znajdują się na jednym poziomie, na kotle jest min 1 ATM ciśnienia, układ jest odpowietrzony. Na kotle temperatura grzania ustawiona na 55 stopni.

Grzejniki 1 i 2 grzeją bez zarzutu. Grzejniki 3,4,5 również nagrzewają się szybko i bez problemu grzeją. Problem dotyczy tylko grzejnika 6, który nie nagrzewa się. Grzejnik 6 jest najdalej położonym grzejnikiem w instalacji. Co ciekawe jeżeli zakręcę całkowicie grzejniki 3,4,5 wówczas grzejnik 6 się nagrzewa. Jeżeli grzejniki 3,4,5 są odkręcone ciepła woda nie wychodzi poza trójnik odchodzący do grzejnika 5 z rury zasilającej.

Może ktoś będzie w stanie rozwikłać zagadkę? Nie wiem czy to może być wina rurek o zbyt małym przekroju? W sumie kocioł dosyć szybko się nagrzewa i dochodzi do temperatury max i wyłącza się, tak jakby przepływ wody zimnej był niewystarczający, z drugiej jednak strony nawet jak grzeje ciepła woda nie dochodzi do grzejnika 6 jak napisałem wyżej. Odległość grzejnika 6 od kotła to ok 18 metrów.

Będę wdzięczny za każdą sugestię.


W zasadzie sam zdiagnozowałeś problem zakręcając grzejniki. Żeby ten problem rozwiązać należy wykonać tzw. kryzowanie. Nie wiem jakie masz zawory grzejnikowe jeśli są to zawory z głowicą termostatyczną np. Danfos to po zdjęciu głowicy masz na korpusie zaworu niklowany pierścień jeśli go chwycisz palcami i pociągniesz do siebie to masz możliwość obracania nim , jak przyjrzysz się uważniej to zauważysz cyfry od 1 do 7 oraz literkę N . N oznacza największy przepływ ciepłej wody przez zawór i taką nastawę ustaw na ostatnim grzejniku i po kolei cofając się w tył coraz niższe cyfry które oznaczają coraz mniejsze przepływy i musisz tak pokombinować metodą prób i błędów. Jeśli masz zwykłe zawory odcinające to na ostatnim grzejniku zostaw otwarty na całość natomiast pozostałe musisz pozdławiać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dzięki, mam właśnie zwykłe zawory kulowe odcinające, a nie termostatyczne. Pytanie jednak czy rurka zasilająca i powrotna o średnicy 10 mm to jednak nie za mało na taką instalację.

Będę wymieniał grzejniki na aluminiowe i z tego co pamiętam to nie może być rurek miedzianych z takimi grzejnikami więc pewnie wszystko będę musiał wywalić, ale do tego czasu muszę jakoś przetrwać zimę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Dzięki, mam właśnie zwykłe zawory kulowe odcinające, a nie termostatyczne. Pytanie jednak czy rurka zasilająca i powrotna o średnicy 10 mm to jednak nie za mało na taką instalację.

Będę wymieniał grzejniki na aluminiowe i z tego co pamiętam to nie może być rurek miedzianych z takimi grzejnikami więc pewnie wszystko będę musiał wywalić, ale do tego czasu muszę jakoś przetrwać zimę.


Co do średnicy rur to na ten temat odpowiedział Tobie już kolega powyżej. Jednak wydaje mi się że ta średnica to jest 15mm ewentualnie w co wątpię 12mm i jak najbardziej są to średnice stosowane w tak małych instalacjach co jak Twoja . A tak na marginesie jak się dobrze przyjrzysz to średnice wejść na kotle wynoszą 18mm. Jest jeszcze jedna możliwość poprawnej regulacji przepływów pod warunkiem że na wyjściu powrotnym z grzejnika masz zamontowany zawór odcinający typu RLV . Jeśli je masz to napisz a podam Tobie jak w prosty sposób taką regulację wykonać . Rzeczywiście nie powinno się dopuszczać do takiego mieszania materiałów w instalacji z uwagi na zjawisko korozji elektrochemicznej chociaż są producenci grzejników aluminiowych którzy dopuszczają taką możliwość pod warunkiem zastosowania specjalnych adapterów połączeniowych. Tak pod rozwagę rozumiem ze w tej chwili Twoimi decyzjami kieruje irytacja na brak poprawnego działania instalacji jednak wg mnie nie musisz ponosić niepotrzebnych kosztów związanych z przeróbką całej instalacji . Jeśli byś się zastanowił nad wymianą samych zaworów z kulowych na termostatyczne z możliwością tzw. nastaw wstępnych ,które umożliwiłyby prawidłowe wyregulowanie instalacji to poniesione koszty byłyby niewielkie w stosunku do wymiany instalacji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Co do średnicy rur to na ten temat odpowiedział Tobie już kolega powyżej. Jednak wydaje mi się że ta średnica to jest 15mm ewentualnie w co wątpię 12mm i jak najbardziej są to średnice stosowane w tak małych instalacjach co jak Twoja . A tak na marginesie jak się dobrze przyjrzysz to średnice wejść na kotle wynoszą 18mm. Jest jeszcze jedna możliwość poprawnej regulacji przepływów pod warunkiem że na wyjściu powrotnym z grzejnika masz zamontowany zawór odcinający typu RLV . Jeśli je masz to napisz a podam Tobie jak w prosty sposób taką regulację wykonać . Rzeczywiście nie powinno się dopuszczać do takiego mieszania materiałów w instalacji z uwagi na zjawisko korozji elektrochemicznej chociaż są producenci grzejników aluminiowych którzy dopuszczają taką możliwość pod warunkiem zastosowania specjalnych adapterów połączeniowych. Tak pod rozwagę rozumiem ze w tej chwili Twoimi decyzjami kieruje irytacja na brak poprawnego działania instalacji jednak wg mnie nie musisz ponosić niepotrzebnych kosztów związanych z przeróbką całej instalacji . Jeśli byś się zastanowił nad wymianą samych zaworów z kulowych na termostatyczne z możliwością tzw. nastaw wstępnych ,które umożliwiłyby prawidłowe wyregulowanie instalacji to poniesione koszty byłyby niewielkie w stosunku do wymiany instalacji.



Niestety nie ma zaworów powrotnych. Instalacja generalnie jest stara i robił ją jakiś amator. W mieszkaniu czeka mnie całkowity remont więc chyba zdecyduję się i tak na wymianę całości. Grzejniki zaczynają na korodować więc ich żywot jest raczej krótki. Instalacja jest na tyle krótka i prosta że chyba sam sobie położę PEXy i tyle.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...