Skocz do zawartości

ekogrosek+to i tamto


Recommended Posts

Otóż: myślenie rozpocząć czas zacząć na poważnie….
Założenie: dom jednorodzinny, pow 105m2, gazu brak, więc grzanie oraz ciepła woda we własnym zakresie
Pierwotnie myślałem, że będę miał piec na ekogroszek. Ale z czasem luba ma stwierdziła, że chce kominek – chce i już i tutaj właściwie nie ma dyskusji. Więc pomyślałem: ok., zgoda ale – niech li to będzie kominek z płaszczem wodnym. Bo skoro już raz na rok go odpali to niech to cholerstwo wodę podgrzeje. I wszystko pięknie tylko, że ja nie mam pojęcia jak nagrzać wodę w lato. Znaczy się teoretycznie wiem ale jak to się ma do sezonu letniego z ekogrochem? Tu pomyślałem o solarach – niech słoneczko podgrzeje nam wodę gdy w pracy jesteśmy co by pieca od kwietnia do października nie odpalać. I teraz pytanie jak to połączyć: solary rurowe powiedzmy ze dwa panele, kominek oraz piec na ekogroch? Zaznaczam i podkreślam – w pompę ciepła się nie bawię: za drogi gips jak na start (konieczne odwierty). Wiem, że zbombardujecie mnie opiniami, że jednak pompa ciepła ale: pompa to koszt minimum 20000 piec na paliwo stałe to koszt 10000 – wiem, że eksploatacja droższa ale powiedzmy że traktuję to jako opłata na raty za ciepło. Więc jak to zebrać do kupy???

P.S. Widziałem na necie bojlery na 3 wężownice - ale to koszt około 5000PLNów - da się oś wymyślić taniej albo mądrzej?

P.S. 2 dodam bo może istotne: jeśli podliczy się koszta wszystkich systemów to wyjdzie koszt pompy - ale kominek ma być i już (może nie z płaszczem ale ma być), solary jak braknie kasy to nie będzie, a piec jak będzie krucho z kasą to się kupi zwykły za jakie 2tysiące - niestety ale jestem realistą i założenia czasem weryfikuję. Stąd wersja z pompą raczej nie wchodzi w rachubę. Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Alternatywą dla planowanych przez Ciebie źródeł ciepła może być powietrzna pompa ciepła.
Takie rozwiązanie nie wymaga odwiertów, a przygotowanie CWU w ciepłym okresie jest realizowane z wysokim COP.
Tańsze modele pracują do temperatury DZ -7 oC, ale bez problemu znajdziesz także modele które rodzą sobie w obecnych temperaturach.

Innym rozwiązaniem może być zamiast zestawu solarnego PPCi na potrzeby CWU.
Takie pompy pracują bezproblemowo do temperatury DZ +7 oC, więc w Twoim przypadku akurat w przedziale temperatur kiedy kocioł CO ma wolne.

Skoro zakładasz że kotłem CO może być tkz. śmieciuch to dobrze by go było spiąć z jakimś buforem, a CWU realizować przepływowo przy pomocy wężownicy zanurzonej w zładzie wody technicznej.
Przy realizowaniu ogrzewania przy pomocy podłogówki zakres użytecznej energii cieplnej możliwy do wykorzystania jest całkiem spory, i zależy praktycznie wyłącznie od wielkości (pojemności) bufora (ten najtaniej wychodzi jeśli jest robiony własnoręcznie lub zlecony, a nie kupny).
A to przekłada się na stosunkową małą uciążliwość w obsłudze kotła CO.
Mając bufor odpowiedniej wielkości możesz nawet zrezygnować z "letnich" źródeł ciepła, bo rozpalenie kotła CO raz na tydzień zapewnia CWU dla tego okresu.
Rezygnując z solarów potrzebujesz baniak tylko z jedną wężownicą dla CWU, bo kocioł CO i kominek z PW wpinasz bezpośrednio do bufora, a rozbiór ciepła realizujesz przy pomocy pompy obiegowej układu grzewczego.
Są to wszystko rozwiązania wymagające pewnego zaangażowania, ale za to stosunkowo tanie jeśli chodzi o wprowadzenie je do użytku.
I co najważniejsze... sprawdzające się w praniu.
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
O.K. Nadrobiłem duuuuuuużo zaległości i już co nieco bardziej łapię temat. Więc tak:
1) Piec na ekogroszek z funkcją śmieciucha (jesień/wiosna/zima)
2) Kominek z płaszczem wodnym (jesień/wiosna/zima)
3) powietrzna pompa ciepła lub solary (lato/wiosna/jesień)
4) bojler 140/200 litrów - jeszcze nie wiem
5) bufor ciepła

Koszty - czekam na kosztorys od wykonawcy ale tak jak patrzę po necie to:
1) około 8tyś
2) około 4tyś
3) około 4tyś
4) około 600zł
5) - ????????????

I teraz zapytania moje do Was:
- co jest bardziej wydajne czy pompa ciepła czy solary? Albo inaczej co byści zainstalowali u siebie i dlaczego?
- bufor ciepła - jak to się ma do całości, z tego co widzę za taki 1000litrów muszę zapłacić około 2500 i czy naprawdę warto?

Nie piszczie o rozwiązaniu gruntowa pompa ciepła bo po pierwsze nie stać mnie (wiem, że jak zsumować to co ja wkładam to wyjdzie to samo albo podobnie ale ja jadę na kredycie i jak mi braknie kasy to piec będzie za 2tysiące bez podajnika, kominek odłoży się w czasie a solary lub powietrzna pompa ciepła pójdzie w niepamięć).

Acha dom to 100m2 i dwoje mieszkańców - może kiedyś dojdą inni mieszkańcy ale przez czas jakiś jeszcze nie. Dom z Ytongu 25 ocieplony styropianem 15cm

Jani_63 czy mógłbyś mi to jaśniej przedstawić: "Rezygnując z solarów potrzebujesz baniak tylko z jedną wężownicą dla CWU, bo kocioł CO i kominek z PW wpinasz bezpośrednio do bufora, a rozbiór ciepła realizujesz przy pomocy pompy obiegowej układu grzewczego."?

Czy dobrze rozumiem, że CWU podpinam pod bufor? tak? Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Czy to dobra cena za robociznę: robocizna bez montażu urządzeń sanitarnych, grzejników, złożenia kotłowni , kominka, podłączenia do kanalizacji lub szamba około 5000PLN

czyli 5 kilo zł za instalacje C.O. i C.W.U gdzie mam 4 pomieszczenia na poddaszu (3pokoje+łazienka) na dole salon+łazienka+kuchnia+garaż.

Cena jest do przyjęcia czy szukać dalej?
Link do komentarza
Gość adiqq
Cytat

P.S. 2 dodam bo może istotne: jeśli podliczy się koszta wszystkich systemów to wyjdzie koszt pompy - ale kominek ma być i już (może nie z płaszczem ale ma być), solary jak braknie kasy to nie będzie, a piec jak będzie krucho z kasą to się kupi zwykły za jakie 2tysiące - niestety ale jestem realistą i założenia czasem weryfikuję. Stąd wersja z pompą raczej nie wchodzi w rachubę.



jeśli kominek musi być i już - to zrobiłbym najtańszym kosztem - bo poprzez analogię wnioskuję, że po początkowym entuzjazmie, przejdzie wam ochota na palenie - więc szkoda kasy...oczywiście bez płaszcza - ewentualnie z rozprowadzeniem - dodatkowy koszt niewielki.

nie chcesz żeby ci pisać o gruntówce - ja miałem podobne dylematy jak ty - stanęło na tym że:
- montujemy PC gruntowa+kominek z DGP(taka sama sytuacja jak u ciebie-żona się uparła i koniec)
- elewacji nie robimy (kasa) - jest tylko styro+siatka+klej
- piwnicy nie wykańczamy
- szaf wnękowych nie robimy
- drzwi wewnęrznych nie zrobiliśmy, zrobiliśmy tylko na parterze do łazienki i pokoju i drzwi garaż/dom (ale to zewnętrzne)
nie wspominam juz o ogrodzeniu,obejściu itd icon_biggrin.gif

tym oto sposobem, starczyło nam na PC (co bylo priorytetem)
teraz powolutku robimy resztę...drzwi wewnętrzne są już wszędzie, szafy wnękowe też...sukcesywnie robimy po trochu kolejne rzeczy....
Link do komentarza
adiqq - z całym szacunkiem ale: przeczytaj jeszcze raz moje posty. Uwierz, że chciałbym pójść Twoją drogą ale nie dam rady. Do tego przeczytaj to: od postu #1074

Może, ale bardzo wielkie może jeszcze raz bym przemyślał sprawę ale w sytuacji kiedy mógłbym zobaczyć na żywo jak to pracuje już u kogoś - ale nie znam nikogo takiego. I mimo wszystko to na same odwierty potrzebuje 20000 a gdzie reszta???

No kurka wodna realistą jestem..... Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość adiqq
nie czytam tamtego wątku regularnie - a jak w grę wchodzą tylko odwierty...no to niestety nie da rady raczej...
chociaż nie chce mi się wierzyć, że dla tak małego domu aż tak dużo ich potrzebujesz....
liczyłeś zapotrzebowanie na ciepło? - to klucz do wszystkiego...
nie widzę nigdzie linka do bloga budowlanego.... Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

zacznij od OZC....


Toś mi zagawozdkę dał.... Już ściągam "Audytor OZC 5.0 basic Demo " i pewnie będę miał tydzień z głowy....

A co z moim pytaniem: "czyli 5 kilo zł za instalacje C.O. i C.W.U gdzie mam 4 pomieszczenia na poddaszu (3pokoje+łazienka) na dole salon+łazienka+kuchnia+garaż.

Cena jest do przyjęcia czy szukać dalej?"
Link do komentarza
Na tyle się umówiłem za samą robociznę przy wodzie w miedzi - tylko rozprowadzenie rur!
Na szczęście patrzyłem na ręce ekipie - główne zasilanie pojechali 15mm rurką na 17 punktów odbioru, "bo woda w miedzi to się panie dobrze ślizga" - i wylecieli.

Ciężko się buduje w pasie nadmorskim - tu każdego obcego traktują jak krezusa, którego można do woli skubać.
Za koparkę do wykopów zapłaciłem 3000 ze zdjęciem humusu, a następnym razem podobna praca (wukopu pod GWC i szambo oraz zbiornik na deszczówkę) 300 zł, bo szefa nie było i panienka musiała pojechać z cennika...
Link do komentarza
Cytat

Na tyle się umówiłem za samą robociznę przy wodzie w miedzi - tylko rozprowadzenie rur!
Na szczęście patrzyłem na ręce ekipie - główne zasilanie pojechali 15mm rurką na 17 punktów odbioru, "bo woda w miedzi to się panie dobrze ślizga" - i wylecieli.

Ciężko się buduje w pasie nadmorskim - tu każdego obcego traktują jak krezusa, którego można do woli skubać.
Za koparkę do wykopów zapłaciłem 3000 ze zdjęciem humusu, a następnym razem podobna praca (wukopu pod GWC i szambo oraz zbiornik na deszczówkę) 300 zł, bo szefa nie było i panienka musiała pojechać z cennika...


Czyli rozumiem, że cena jest o.k.?

Najgorzej to jak człek się nie zna. Bo za jedną i tą samą sprawę jedni zawołają 100zł inni 1000zł i chyba tylko internet pozwala zweryfikować te czarne plamy na umyśle.
Link do komentarza
Moje zdanie w tym względzie może być nie miarodajne - mało przebywam w Polsce i tak naprawdę, mimo iż działam w budowlance, to do końca nie wiem co tu się dzieje, a w grę wchodzą też różnice regionalne... Przy budowie swojego domu mam wpadkę za wpadką cenową - buduję na wybrzeżu co dodaje smaczku tym wpadkom, ale po woli moja cierpliwość (i kasa icon_wink.gif się kończy!
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

A co z moim pytaniem: "czyli 5 kilo zł za instalacje C.O. i C.W.U gdzie mam 4 pomieszczenia na poddaszu (3pokoje+łazienka) na dole salon+łazienka+kuchnia+garaż.

Cena jest do przyjęcia czy szukać dalej?"


Przeciętnie wołają za punkt 100-130 zł to byś musiał mieć prawie 40 punktów!To ja zapłaciłem prawie dwa lata temu 2800 zł za instalacje c.o cwu i wyprowadzenie kanalizy - kuchnia,dwie łazienki, kotłownia i podłogówka w domu o pow prawie 140 m2.
Link do komentarza
Cytat

Przeciętnie wołają za punkt 100-130 zł to byś musiał mieć prawie 40 punktów!To ja zapłaciłem prawie dwa lata temu 2800 zł za instalacje c.o cwu i wyprowadzenie kanalizy - kuchnia,dwie łazienki, kotłownia i podłogówka w domu o pow prawie 140 m2.


Czyli szukam dalej...... Tylko punkt to jak to liczyć w przypadku podłogówki? Znaczy pomieszczenie = 1?
Link do komentarza
Gość adiqq
Cytat

Czyli szukam dalej...... Tylko punkt to jak to liczyć w przypadku podłogówki? Znaczy pomieszczenie = 1?



przy podłogówce standardowa cena to 100zł/m2
ja z moimi fachowcami umówiłem się inaczej - cena za robociznę od pętli - materiał kupowałem ja - wyszło sporo taniej...(w okolicy 60/m2 po podliczeniu materiału)
Link do komentarza
Cytat

przy podłogówce standardowa cena to 100zł/m2
ja z moimi fachowcami umówiłem się inaczej - cena za robociznę od pętli - materiał kupowałem ja - wyszło sporo taniej...(w okolicy 60/m2 po podliczeniu materiału)


Oczywiście że podstawą jest kwestia dogadania się z wykonawcą. Ale znamy życie i dobrze wiemy że instalatorzy mają swoje upusty i zazwyczaj będą optowali za wykonawstwem plus materiał. Ja postąpiłem dokładnie tak jak ty z jednym warunkiem że starałem się całość materiału tj. rury, rozdzielacze oraz złączki kupować tylko jednego systemu. Trzy lata temu cena 1 mkw wyszła u mnie podobnie.
Link do komentarza
No to teraz pytanie z innej beczki. Z tego co tu wyczytałem to na ogrzanie mojego przyszłego domu i zagrzanie wody w bojlerze 300l wystarczy mi piec o którym pisze jarecki-79 czyli SKAM-P Premium 12kW, oprócz tego pieca mam jeszcze na oku piec SAS EKO 17kW. I pytanie moje jest takie: w projekcie przewidziany pierwotnie był kocioł gazowy o mocy: 24kW. To czy przeliczniki dla kotłów gazowych są inne? Czy kotły gazowe dobiera się z zapasem a kotły na paliwo stałe dobrze jest dobrać optymalnie? Jednym słowem czy nie będę płakał, że kocioł 12kW jest za słaby?

P.S. z tym programem Audytor OZC 5.0 basic Demo nie mogę sobie poradzić…..
Link do komentarza
Gość adiqq
we wszystkich projektach kotły dobierane są ze sporym zapasem...nikt tego nie liczy, dla konkretnego wariantu - ma być pewnośc, że jak taki kocioł dasz, to starczy...zgodzisz, się że jak do domu o zapotrzebowaniu np 10kw damy kocioł 24kw to starczy? starczy....i tyle w tym temacie...
Link do komentarza
Cytat

we wszystkich projektach kotły dobierane są ze sporym zapasem...nikt tego nie liczy, dla konkretnego wariantu - ma być pewnośc, że jak taki kocioł dasz, to starczy...zgodzisz, się że jak do domu o zapotrzebowaniu np 10kw damy kocioł 24kw to starczy? starczy....i tyle w tym temacie...


O.K. Dzięki - może moje pytania są nieco głupie ale ja nigdy nie mieszkałem w domu do tego znam zaledwie kilka osób które mieszkają w domach ale to są domy z lat 60 więc nie bardzo dają jako takie porównanie.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...