lukalo Napisano 4 sierpnia 2012 Udostępnij #1 Napisano 4 sierpnia 2012 WitamProszę o poradę jakiej mocy piec z podajnikiem na ekogroszek wybrać. Przeglądałem różne posty i zdania sa rozbieżne 9 (od 12-20KW)Dom nowy parter + poddasze użytkowe (dach dwuspadowy)powierzchnia po podłogach części mieszkalnej 130m2 w ( nie odliczyłem ścian wewnętrznych i działowych) w tym są również skosy które jakby odliczyć to kubatura się zmniejszy.PLUSGaraż 16,5m2 -doklejony do domu(tutaj temp niższa niż w domu, grzejnik zamontowany aby temp była powyżej 0 st)Kotłownia 8m2 (nieogrzewana,liczę na to że piec oddając ciepło ogrzeje to pomieszczenie, doklejona do domu)wysokość pomieszczeń ok 2,67mściany porotherm 25cm + styropian 15 cm (tylko w garażu niewielka pow ścian ocieplona 1O cm)Okna 3 szybowedach ocieplony wełną 25 cm (lambda 0,039)Podłogówka ok 30m2, pozostała część grzejnikibojler / wymiennik 120lTak na szybko policzyłem kubature (odliczone skosy) : 320 m3 dom, 45 m3 garaż , 21 m3 kotłowniaczyli 386m3 razem Link do komentarza
zbigmaz1 Napisano 4 sierpnia 2012 Udostępnij #2 Napisano 4 sierpnia 2012 Cytat WitamProszę o poradę jakiej mocy piec z podajnikiem na ekogroszek wybrać. Przeglądałem różne posty i zdania sa rozbieżne 9 (od 12-20KW)Dom nowy parter + poddasze użytkowe (dach dwuspadowy)powierzchnia po podłogach części mieszkalnej 130m2 w ( nie odliczyłem ścian wewnętrznych i działowych) w tym są również skosy które jakby odliczyć to kubatura się zmniejszy.PLUSGaraż 16,5m2 -doklejony do domu(tutaj temp niższa niż w domu, grzejnik zamontowany aby temp była powyżej 0 st)Kotłownia 8m2 (nieogrzewana,liczę na to że piec oddając ciepło ogrzeje to pomieszczenie, doklejona do domu)wysokość pomieszczeń ok 2,67mściany porotherm 25cm + styropian 15 cm (tylko w garażu niewielka pow ścian ocieplona 1O cm)Okna 3 szybowedach ocieplony wełną 25 cm (lambda 0,039)Podłogówka ok 30m2, pozostała część grzejnikibojler / wymiennik 120lTak na szybko policzyłem kubature (odliczone skosy) : 320 m3 dom, 45 m3 garaż , 21 m3 kotłowniaczyli 386m3 razem Jeżeli faktycznie chcesz piec na ekogroszek to kup najmniejszy jaki masz a i tak będzie za duży Najmniejsze są od 10 do 12kWJa mam 17kW na 320m2 Link do komentarza
lukalo Napisano 4 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #3 Napisano 4 sierpnia 2012 Cytat Jeżeli faktycznie chcesz piec na ekogroszek to kup najmniejszy jaki masz a i tak będzie za duży Najmniejsze są od 10 do 12kWJa mam 17kW na 320m2 I jak sie sprawuje przy takiej powierzchni? tzn czy w największe mrozy daje radę?przy tak małej mocy musisz mieć chyba kosmiczne ocieplenie + rekuperator?jaką utrzymujesz temp wewnątrz pomieszczeń?pozdrawiam Link do komentarza
zbigmaz1 Napisano 4 sierpnia 2012 Udostępnij #4 Napisano 4 sierpnia 2012 Cytat I jak sie sprawuje przy takiej powierzchni? tzn czy w największe mrozy daje radę?przy tak małej mocy musisz mieć chyba kosmiczne ocieplenie + rekuperator?jaką utrzymujesz temp wewnątrz pomieszczeń?pozdrawiam Jeżeli cię ciekawi jakie temp. utrzymuję to możesz sam zobaczyć w historii wybierając datę Pooglądaj dokładnie i się nie bój Bądź ciekawy https://esterownik.pl/remote/1062 1 Link do komentarza
Jarecki-79 Napisano 5 sierpnia 2012 Udostępnij #5 Napisano 5 sierpnia 2012 Tak jak kolega podaje na 130m2 nowego budownictwa najmniejszy jak można kupić:Masz m.in. typowo ekogroszkowe:Galmet 12kWHeiztechnik 12kWna rynku od ok. 3latZ palnikiem żeliwnym II-ej generacji na ekogroszki, miały 0-32mmSkam-P Premium 12kW z małym, indywidualnie szykowanym palnikiem, na rynku od 2latRBR 11kW z indywidualnie szykowaną małą ekoenergią, na rynku od niedawna, zbliżający się sezon będzie pierwszym roboczymOgniwo Eko Plus 10kW, ze swoim palnikiem burner, tutaj również zbliżający się sezon będzie pierwszym roboczymTe kotły z odpowiednio dobranymi małymi palnikami, małymi dmuchawami są w stanie dobrze pracować licząc z trybem podtrzymania od ok.2kW a w trybie pracy ciągłej od ok. 3,4-3,6kW w górę i ok. ta moc będzie potrzebna przez zdecydowaną większość sezonu grzewczego do uzupełniania strat ciepła być może z okresową pracą do 7kW mocy przy wiekszych mrozach i jednoczesnym podgrzewaniu CWU Link do komentarza
lukalo Napisano 6 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #6 Napisano 6 sierpnia 2012 te 130 m2 to sam dom a garaż który ma być dogrzewany i kotłownia? czy te pomieszczenia się też liczy czy raczej pomija? Link do komentarza
zbigmaz1 Napisano 6 sierpnia 2012 Udostępnij #7 Napisano 6 sierpnia 2012 Cytat te 130 m2 to sam dom a garaż który ma być dogrzewany i kotłownia? czy te pomieszczenia się też liczy czy raczej pomija? Co znaczy garaż dogrzewany? 5 czy 10 a może 15*C ? Kotłownia sama się ogrzeje a nawet garaż jak jest za ścianą i jeszcze jak by były drzwi to można o nich zapomnieć. 1 Link do komentarza
Jarecki-79 Napisano 7 sierpnia 2012 Udostępnij #8 Napisano 7 sierpnia 2012 Cytat te 130 m2 to sam dom a garaż który ma być dogrzewany i kotłownia? czy te pomieszczenia się też liczy czy raczej pomija? Praktyka jest taka, że te pomieszczenia się pomija.W kotłowni będzie ciepło od samego kotłaW garażu temp. nigdy nie jest taka jak w domu, tylko "złamana" na dodatnią.Nie liczy sie także garderoby, jeżeli takie pomieszczenie masz w domu czy jakiejś skrytki kuchennej.Taki kocioł (prawdziwie osiągający) 11-12kW w nowym budownictwie bez problemu ogrzeje do 160m2 razem z zapotrzebowaniem na CWU.Pomijam extremalne przypadki doboru, to wartość średnia i bardzo realna. 1 Link do komentarza
lukalo Napisano 7 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #9 Napisano 7 sierpnia 2012 Cytat Co znaczy garaż dogrzewany? 5 czy 10 a może 15*C ? Kotłownia sama się ogrzeje a nawet garaż jak jest za ścianą i jeszcze jak by były drzwi to można o nich zapomnieć. 10-15 stopniDzięki za pomocNastawiony jestem na kupno Kotła Defro komfort eko 15 kw (taki poleca mi doradca techniczny)Może macie jakąś wiedzę na temat kotłów tej firmy. czy warto kupować? Link do komentarza
Jarecki-79 Napisano 10 sierpnia 2012 Udostępnij #10 Napisano 10 sierpnia 2012 Cytat Nastawiony jestem na kupno Kotła Defro komfort eko 15 kw (taki poleca mi doradca techniczny)Może macie jakąś wiedzę na temat kotłów tej firmy. czy warto kupować? Model kotła, który podajesz jak widzę jest w mocy 12kWMasz nowe budownictwo, więc nie masz start ciepła na poziomie 100W/m2, tylko znacznie mniej, szacując pewnie realnie ok.60W/m2 a max. koło 70W/m2Wybierałbym moc znamionową 12kW, ale decyzja zawsze należy do Ciebie, może doradca techniczny lepiej zna te kotły oraz zastosowane palniki i wie,że należy wybrać z ich gamy właśnie 15kW na Twoje potrzeby.... 1 Link do komentarza
zbigmaz1 Napisano 11 sierpnia 2012 Udostępnij #11 Napisano 11 sierpnia 2012 Cytat 10-15 stopniDzięki za pomocNastawiony jestem na kupno Kotła Defro komfort eko 15 kw (taki poleca mi doradca techniczny)Może macie jakąś wiedzę na temat kotłów tej firmy. czy warto kupować? Doradca poleca ci kocioł o mocy 15kW czyli o podobnej mocy jak mój, bo ja mam 17kW. On ma ogrzać 130m2 i pewnie jeszcze budynek sąsiada Ja mam stary poniemiecki budynek słabo docieplony, ty masz nowo postawiony i dobrze docieplony. Moje zdanie napisałem w swoim poprzednim poście: Cytat Jeżeli faktycznie chcesz piec na ekogroszek to kup najmniejszy jaki masz a i tak będzie za duży Najmniejsze są od 10 do 12kWJa mam 17kW na 320m2 Ty masz prawie 3 razy mniejszy dom od mojego i chcesz taki sam piec? W mrozy przy -25 będzie chodził na pół gwizdka, a jak będzie pracował jak temp. będzie -2 ? Takiej temp. koło zera będzie więcej i więcej będzie wtedy palił lub kisił, bo wtedy to już nie jest palenie.Tylko ja tego kotła nie znam i na jego temat się nie wypowiadam, może twój doradca wie lepiej? Ostatecznie to przecież on będzie potem palił i męczył się z tym kotłem no i trochę drożej też zapłaci za kocioł i węgiel w tych okresach przejściowych kiedy jest temp. około zera. To są twoje pieniądze i twoje decyzje. Dlaczego masz wynajmować wielkiego Tira jak potrzebujesz przewieźć wiadro piachu? Przemyśl to jeszcze raz 2 Link do komentarza
Gość adiqq Napisano 11 sierpnia 2012 Udostępnij #12 Napisano 11 sierpnia 2012 to może ja dołożę swoje 3 grosze......mam nowy dom, ocieplony sciany 20cm styro i wentylacja mechaniczna. Projektowe obciażenie cieplne dla -20/22,5C wyliczyłem na 5,5kw. Do tego doliczyłem po 0,25kw/osobe na potrzeby CWU - czyli wychodzi zapotrzebowanie w najwieksze mrozy na 6,5kw. Ponieważ mam jeszcze piwnicę, którą czasami dogrzewam i brałem pod uwagę że mogłem się troche pomylić przy obliczeniach - wybrałem PC o mocy 7,6kw. W największe mrozy (-25C) pracowała około 22h/dobe, czyli był jeszcze mały zapas mocy - co potwierdza tylko, że moje obliczenia były prawidłowe......aha, dom mam też 130m2 pow. użytkowej.....zakładam, że nie masz WM i masz dom gorzej ocieplony, czyli masz tak już wyżej było pisane zapotrzebowanie 60-70kwh/m2Czyli projektowe obciążenie cieplne szacuję na około 7-8kw, jak dodasz do tego CWU, to piec 10kw będzie idealnie dobrany do takiego domu (oczywiście, to szacunki) Piec 15kw będzie przewymiarowany i to baaaaardzo dużo...pewne zasady są uniwersalne - nie ma znaczenia czy grzejemy dom pompą ciepła, piecem na ekogroszek czy gazem - trzeba policzyć obciążenie cieplne i na tej podstawie dobierać moc pieca (jaki by on nie był), a nie kierując się opinia instalatora....porównanie do tira mającego przewiezć wiadro piasku trafne Link do komentarza
lukalo Napisano 12 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #13 Napisano 12 sierpnia 2012 Cytat Doradca poleca ci kocioł o mocy 15kW czyli o podobnej mocy jak mój, bo ja mam 17kW. On ma ogrzać 130m2 i pewnie jeszcze budynek sąsiada Ja mam stary poniemiecki budynek słabo docieplony, ty masz nowo postawiony i dobrze docieplony. Moje zdanie napisałem w swoim poprzednim poście:Ty masz prawie 3 razy mniejszy dom od mojego i chcesz taki sam piec? W mrozy przy -25 będzie chodził na pół gwizdka, a jak będzie pracował jak temp. będzie -2 ? Takiej temp. koło zera będzie więcej i więcej będzie wtedy palił lub kisił, bo wtedy to już nie jest palenie.Tylko ja tego kotła nie znam i na jego temat się nie wypowiadam, może twój doradca wie lepiej? Ostatecznie to przecież on będzie potem palił i męczył się z tym kotłem no i trochę drożej też zapłaci za kocioł i węgiel w tych okresach przejściowych kiedy jest temp. około zera. To są twoje pieniądze i twoje decyzje. Dlaczego masz wynajmować wielkiego Tira jak potrzebujesz przewieźć wiadro piachu? Przemyśl to jeszcze raz na różnych forach ludzie piszą że do podobnych domów ładują 20 kw???ja myslałem że te 15 to za mało130 to pow mieszkalna a dodatkowo garaż też ma być dogrzewany noi woda ciepła, biorąc pod uwagą słabej jakości ekogroszek i delikatny zapas mocy pewnie 15 kw wybrał ten doradca. Link do komentarza
Gość adiqq Napisano 12 sierpnia 2012 Udostępnij #14 Napisano 12 sierpnia 2012 Cytat na różnych forach ludzie piszą że do podobnych domów ładują 20 kw??? wiesz, nasuwa mi sie: ludzie, żryjcie gó.....o, miliony much nie mogą się mylic!!!! Link do komentarza
zbigmaz1 Napisano 12 sierpnia 2012 Udostępnij #15 Napisano 12 sierpnia 2012 Cytat na różnych forach ludzie piszą że do podobnych domów ładują 20 kw???ja myslałem że te 15 to za mało130 to pow mieszkalna a dodatkowo garaż też ma być dogrzewany noi woda ciepła, biorąc pod uwagą słabej jakości ekogroszek i delikatny zapas mocy pewnie 15 kw wybrał ten doradca. U mnie dodaj sobie 6 dorosłych osób i 3 małych dzieci. Zbiornik (bufor) mam 1000L Cytat wiesz, nasuwa mi sie: ludzie, żryjcie gó.....o, miliony much nie mogą się mylic!!!! Dobre Link do komentarza
lukalo Napisano 12 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #16 Napisano 12 sierpnia 2012 Jako ciekawostka W projekcie miałem oryginalnie porotherm 30+styro 10 na dach 15 + 2,7 cm wełny (ciekawe skąd taka grubość)powierzchnię użytkową policzono 99 m2 i taka wzięto do obliczeń zapotrzebowania na ciepło, a przestrzeń pod skosami i klatka schodowa sama sie ogrzeje;), garaż nieocieplony i nieogrzewany. Kubatura do obliczeń to 257m3 (a w rzeczywistości 320m3)projektant instalacji proponuje piec gazowy 22KWzapotrzebowanie policzone to 93,7 na m2 lub 36,3 m3co wy na to???? Cytat U mnie dodaj sobie 6 dorosłych osób i 3 małych dzieci. Zbiornik (bufor) mam 1000L Dobre Ty masz ponad 3oom2 + 1000l wody i tylko 17 kw Aż się nie chce wierzyćA ten bufor to co to dokładnie jest?? bo chyba nie to samo co taki swykły boiler / zasobnik Link do komentarza
zbigmaz1 Napisano 12 sierpnia 2012 Udostępnij #17 Napisano 12 sierpnia 2012 Cytat Jako ciekawostka ...Ty masz ponad 3oom2 + 1000l wody i tylko 17 kw Aż się nie chce wierzyćA ten bufor to co to dokładnie jest?? bo chyba nie to samo co taki swykły boiler / zasobnik Jako ciekawostkaJa mam NADO v2 Link do komentarza
Jarecki-79 Napisano 13 sierpnia 2012 Udostępnij #18 Napisano 13 sierpnia 2012 (edytowany) Cytat Jako ciekawostka W projekcie miałem oryginalnie porotherm 30+styro 10 na dach 15 + 2,7 cm wełny (ciekawe skąd taka grubość)powierzchnię użytkową policzono 99 m2 i taka wzięto do obliczeń zapotrzebowania na ciepło, a przestrzeń pod skosami i klatka schodowa sama sie ogrzeje;), garaż nieocieplony i nieogrzewany. Kubatura do obliczeń to 257m3 (a w rzeczywistości 320m3)projektant instalacji proponuje piec gazowy 22KWzapotrzebowanie policzone to 93,7 na m2 lub 36,3 m3co wy na to????Ty masz ponad 3oom2 + 1000l wody i tylko 17 kw Aż się nie chce wierzyćA ten bufor to co to dokładnie jest?? bo chyba nie to samo co taki swykły boiler / zasobnik U stary, to jestem ciekaw autorstwa tych wyliczeń......33,3W/m3 podawało się dla standardów nowego budownictwa w roku 1995 (piszę na podstawie dokumentacji i badań z laboratorium akredytowanego..)Liczy się to do pow.użytkowej, skosy do pewnej wysokości bierze się jako 50%powierzchnia a poniżej pewnej wysokości się ich nie wlicza.....Generalnie jednak patrząc także na straty na poziomie 93,7W/m2 oraz biorąc pod uwagę 99m2 pow. uzytkowej, to potrzebujesz:93,7 x 99 =9,27kW zapotrzebowania na C.O. na warunki srogiej zimy -20st.C.....Do tego dodajesz ok. 2 do max.3kW i masz razem z ciepłą wodą łączne zapotrzebowanie na poziomie 11-12kW biorąc pod uwagę tak duże straty ciepła, jak podaje autor jego opracowania.....Rzeczywiście przy dzisiejszym standardzie budownictwa nie powinienes szacowac wyżej jak 70W/m2 strat ciepła, a to oznacza,że w owe mrozy będziesz potrzebował na 99m2.... 6,93kW plus owe 2-3kW na bojler - max.9-10kW....A głównie, przez pewnie ponad 90%dni sezonu grzewczego będzie to uzupełnianie strat ciepła i średniodobowo moc wyjdzie Ci pewnie w okolicy 2,5 do max.4kW przy spalaniu od min 10 do max. 18kg... a w duże mrozy może dojdzie do 30-35kg góra.... i to przez około 7-max10dni..... Edytowano 13 sierpnia 2012 przez Jarecki-79 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
zbigmaz1 Napisano 13 sierpnia 2012 Udostępnij #19 Napisano 13 sierpnia 2012 Cytat U stary, to jestem ciekaw autorstwa tych wyliczeń......... Zgadzam się z tym Na początku pisałem Cytat Jeżeli faktycznie chcesz piec na ekogroszek to kup najmniejszy jaki masz a i tak będzie za duży Najmniejsze są od 10 do 12kWJa mam 17kW na 320m2 Cytat ...To są twoje pieniądze i twoje decyzje. Dlaczego masz wynajmować wielkiego Tira jak potrzebujesz przewieźć wiadro piachu? Przemyśl to jeszcze raz I nadal podtrzymuję swoją decyzję. Ja bym kupił najmniejszy Link do komentarza
Gość adiqq Napisano 14 sierpnia 2012 Udostępnij #20 Napisano 14 sierpnia 2012 Cytat I nadal podtrzymuję swoją decyzję. Ja bym kupił najmniejszy dokładnie.... Link do komentarza
Kociol Napisano 27 sierpnia 2012 Udostępnij #21 Napisano 27 sierpnia 2012 Wybór mocy kotła w zależności od posiadanego budżetu oraz metrażu domu. Im większy dom,tym lepiej byłoby wybrać kocioł o wyższej mocy grzewczej. Powiedzmy powyżej 300m2 dobrać coś o mocy 17-19 KW. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 27 sierpnia 2012 Udostępnij #22 Napisano 27 sierpnia 2012 Cytat Wybór mocy kotła w zależności od posiadanego budżetu oraz metrażu domu. Im większy dom,tym lepiej byłoby wybrać kocioł o wyższej mocy grzewczej. Powiedzmy powyżej 300m2 dobrać coś o mocy 17-19 KW. Nie wielkość domu, a przynajmniej nie w pierwszej kolejności decyduje o doborze mocy źródła ciepła.Najważniejszym parametrem jest zapotrzebowanie domu na ciepło... i te należy dokładnie obliczyć.Sugerowanie się faktem li tylko, że ktoś ma dom o podobnym metrażu i zainstalował wytwornicę ciepła o takiej a nie innej mocy może rodzić dużo problemów w przyszłości. Link do komentarza
zbigmaz1 Napisano 27 sierpnia 2012 Udostępnij #23 Napisano 27 sierpnia 2012 Cytat Nie wielkość domu, a przynajmniej nie w pierwszej kolejności decyduje o doborze mocy źródła ciepła.Najważniejszym parametrem jest zapotrzebowanie domu na ciepło... i te należy dokładnie obliczyć.Sugerowanie się faktem li tylko, że ktoś ma dom o podobnym metrażu i zainstalował wytwornicę ciepła o takiej a nie innej mocy może rodzić dużo problemów w przyszłości. Tak jak piszesz, to jest najważniejsze. Metraż to jest dodatek do liczenia a nie do określania wielkości kotła. Dom dobrze ocieplony i małych stratach ciepła będzie potrzebował mniejszy kocioł niż ten sam dom słabo ocieplony. Cytat Wybór mocy kotła w zależności od posiadanego budżetu oraz metrażu domu. Im większy dom,tym lepiej byłoby wybrać kocioł o wyższej mocy grzewczej. Powiedzmy powyżej 300m2 dobrać coś o mocy 17-19 KW. Z tym się całkowicie nie zgadzam, chyba że masz tyle pieniędzy aby zapłacić więcej :raz za kocioł, dwa za opał który będzie się kisił i tlił zamiast palił. Pierwsze to policzyć jakie straty, potem szukać kotła Link do komentarza
lukalo Napisano 31 sierpnia 2012 Autor Udostępnij #24 Napisano 31 sierpnia 2012 zastanawiam się jeszcze prócz tego defro komfort eko nad piecem z podajnikiem typu brucerPodobno te palniki mogo spalać większą gamę paliw szczególnie tych gorszych ekogroszków. Niestety również słyszałem że są z nimi problemy przy paleniu z mniejszymi mocami i dymieniem .Pisałem do producenta takiego pieca Kotły Witkowski i on proponuje mi piec KMB rp plus o mocy conajmnie 19kw. Na swojej stronie podaje dla pieca 19 kw powierzchnię od 100 do 120m2 jaka mozna ogrzac tym piecem. Czy to nie jest tak że zawyżają moc piecy??? bo te 19 kw ogrzałoby ze 190 m2?zastanawiam się jeszcze prócz tego defro komfort eko nad piecem z podajnikiem typu brucerPodobno te palniki mogo spalać większą gamę paliw szczególnie tych gorszych ekogroszków. Niestety również słyszałem że są z nimi problemy przy paleniu z mniejszymi mocami i dymieniem .Pisałem do producenta takiego pieca Kotły Witkowski i on proponuje mi piec KMB rp plus o mocy conajmnie 19kw. Na swojej stronie podaje dla pieca 19 kw powierzchnię od 100 do 120m2 jaka mozna ogrzac tym piecem. Czy to nie jest tak że zawyżają moc piecy??? bo te 19 kw ogrzałoby ze 190 m2? Link do komentarza
Jarecki-79 Napisano 31 sierpnia 2012 Udostępnij #25 Napisano 31 sierpnia 2012 (edytowany) Swoje zdanie przedstawiłem wcześniej.Typowy, duży Brucer będzie za duży na Twoje budownictwo. W takim wypadku moga wystąpić objawy przez Ciebie opisane.Palniki żeliwne są dobre, ale... na takie warunki musi być ich mniejsza wersja.Czyli mówimy o małej Ekoenergii, ale odpowiednio modyfkowanej z dobraną odpowiednią dmuchawką i odpowiednio dopasowanym sterownikiem.Jest też jeszcze jeden mały palniczek żeliwny odlewany na zamówienie, ale to już indywidualna rozmowa.19kw jest za wielkie dla Ciebie, nie masz ok.200m2 pow. do ogrzania, więc to nie ten zakres mocy......Można oczywiście ogrzac takim kotłem 120m2, tyle,że starego budownictwa o stratach ciepła 130W/m2 bez żadnej izolacji.....A przy nowym budynku, izolowanym moc 19kW przy zakładanych stratach ciepła 70W/m2 jest wystarczająca na 230m2 plus zapewnienie CWU....... Edytowano 31 sierpnia 2012 przez Jarecki-79 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
zbigmaz1 Napisano 1 września 2012 Udostępnij #26 Napisano 1 września 2012 Jarecki-79 Ja chyba wiem dlaczego takie duże kotły są oferowane Po prostu producenci nie mają mniejszych kotłów i jakoś muszą pogodzić swoje wielkości do m2 i tak im wyszło z podziału. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 1 września 2012 Udostępnij #27 Napisano 1 września 2012 A powiedzcie, tylko szczerze, który oferent kotłów zanim zaproponował konkretny model zapytał się w jakim standardzie cieplnym dom jest budowany/wybudowany.Dalej podstawowym kryterium doboru jest powierzchnia (przy założeniu standardowej wysokości) i grubość izolacji cieplnej wystarczająca dla spełnienia normy przenikalności cieplnej.Moc kotła jest dobierana na oko dla zapotrzebowania 100-120kWh/m2 + margines błędu jako zabezpieczenie ewentualnych przyszłych pretensji inwestora co do standardu cieplnego. A przecież mało kto w dzisiejszych czasach tak buduje, a kocioł węglowy całkiem często ze względu na koszty zakupu i eksploatacyjne jest instalowany również w domach o znacznie obniżonym zapotrzebowaniu na ciepło. Link do komentarza
MrTomo Napisano 1 września 2012 Udostępnij #28 Napisano 1 września 2012 Czegoś nie rozumiem. Skoro dom jest nowy to czy nie powinieneś mieć audytu (certyfikacji) energetycznego?A jeśli tak, to zapotrzebowanie chyba już znasz.Moc Kotła dobierz większą o jakieś 10-15%. Moce które podają producenci są zazwyczaj osiągane w ich laboratoriach a nie u ciebie w domu. Poza tym musisz uwzględnić starty mocy przy zanieczyszczonym piecu. Link do komentarza
bajbaga Napisano 1 września 2012 Udostępnij #29 Napisano 1 września 2012 Tylko pierwsze zdanie nie wywołuje zdziwienia. Link do komentarza
MrTomo Napisano 1 września 2012 Udostępnij #30 Napisano 1 września 2012 Cytat Tylko pierwsze zdanie nie wywołuje zdziwienia. Oczywiście miałem na myśli sprawność - nie moc. A co jeszcze wywołuje zdziwienie? Link do komentarza
lukalo Napisano 1 września 2012 Autor Udostępnij #31 Napisano 1 września 2012 Cytat Swoje zdanie przedstawiłem wcześniej.Typowy, duży Brucer będzie za duży na Twoje budownictwo. W takim wypadku moga wystąpić objawy przez Ciebie opisane.Palniki żeliwne są dobre, ale... na takie warunki musi być ich mniejsza wersja.Czyli mówimy o małej Ekoenergii, ale odpowiednio modyfkowanej z dobraną odpowiednią dmuchawką i odpowiednio dopasowanym sterownikiem.Jest też jeszcze jeden mały palniczek żeliwny odlewany na zamówienie, ale to już indywidualna rozmowa.19kw jest za wielkie dla Ciebie, nie masz ok.200m2 pow. do ogrzania, więc to nie ten zakres mocy......Można oczywiście ogrzac takim kotłem 120m2, tyle,że starego budownictwa o stratach ciepła 130W/m2 bez żadnej izolacji.....A przy nowym budynku, izolowanym moc 19kW przy zakładanych stratach ciepła 70W/m2 jest wystarczająca na 230m2 plus zapewnienie CWU....... Wysłałem zapytanie do firmy sekom (polecasz te piece, pewnie nawet tam pracujesz)podałe dokładnie te same dane dotyczące domu co w pierwszym poście tego tematu.Dostałem odpowiedź , że 12 sekam p premium będzie okCzy w tym piecu jest właśnie ta mała ekoenergia?Co ty byś polecał do takiego domupalnik brucera czy tradycyjną retortę (lub obrotową) Link do komentarza
bajbaga Napisano 2 września 2012 Udostępnij #32 Napisano 2 września 2012 Cytat Oczywiście miałem na myśli sprawność - nie moc. A co jeszcze wywołuje zdziwienie? Pomijając wszystko, dom ma, zgodnie z ŚE, EK=90kWh/m2. Wylicz z tego moc kotła. Link do komentarza
MrTomo Napisano 2 września 2012 Udostępnij #33 Napisano 2 września 2012 Wybacz kolego ale nie potrafię.. :-(Podajesz zapotrzebowanie na energię końcową budynku - całoroczną.Chyba miałem błędne wyobrażenie dotyczące tych certyfikatów. Myślałem, że jest tam czarno na białym wszystko, co potrzebne (ja mam starą chałupę).Skoro nie ma - to trzeba policzyć na piechtę. Przy ocieplonym domu przyjąłbym współczynnik zapotrzebowania na moc cieplną budynku = 20W/m3przy kubaturze 380m3 daje to 7600W. 15% zapasu = 1,15* = 8740.To taka bardzo orientacyjna wartość. Doliczyć zapotrzebowanie na cwu - kolejne 20% to już wychodzi 10050W--Osobiście kupiłbym o mocy 12KW.-- Link do komentarza
lukalo Napisano 2 września 2012 Autor Udostępnij #34 Napisano 2 września 2012 20 W/m2 to trochę mało bo na m2 wychodzi jakieś 50 W -a to chyba dom energooszczędny Link do komentarza
MrTomo Napisano 2 września 2012 Udostępnij #35 Napisano 2 września 2012 Cytat 20 W/m2 to trochę mało bo na m2 wychodzi jakieś 50 W -a to chyba dom energooszczędny Zauważ, że nie podałem 20W/m2 tylko 20W/m3Zapotrzebowanie można liczyć albo wskaźnikiem powierzchni albo objętości.Oczywiście ten wskaźnik przyjąłem umownie. Możesz założyć 25W/m3. Przyjmuje się tak od 15W/m3 do 30W/m3 w zależności od tego jak ocieplony jest dom. Link do komentarza
lukalo Napisano 3 września 2012 Autor Udostępnij #36 Napisano 3 września 2012 (edytowany) Cytat Zauważ, że nie podałem 20W/m2 tylko 20W/m3Zapotrzebowanie można liczyć albo wskaźnikiem powierzchni albo objętości.Oczywiście ten wskaźnik przyjąłem umownie. Możesz założyć 25W/m3. Przyjmuje się tak od 15W/m3 do 30W/m3 w zależności od tego jak ocieplony jest dom. sory to ja sie pomyliłem chodziło mi o 20 W/m3 czyli 20 W/m3 * 2.5 (wys pomieszczenia)= 50 W/m2 a ta wartość jest chyba dla budownictwa energooszczędnego. Ja licze że przy takim ociepleniu jak ja mam to wychodzi 80W/m2 czyli ok 32W/m2 mnożąc to przez 380m3 to 12kw +15%=14kw Edytowano 3 września 2012 przez lukalo (zobacz historię edycji) Link do komentarza
MrTomo Napisano 3 września 2012 Udostępnij #37 Napisano 3 września 2012 Ty wiesz lepiej jakie masz ocieplenie Co z CWU? - dodaj kolejne 15%Jak nie potrzeba - weź 15KW Link do komentarza
Jani_63 Napisano 3 września 2012 Udostępnij #38 Napisano 3 września 2012 Już się pogubiłem w tych metrach podniesionych do potęgi."m3" pomnożony przez "m" daje "m2"... to chyba ta część matematyki której nie ogarniam. Link do komentarza
zbigmaz1 Napisano 4 września 2012 Udostępnij #39 Napisano 4 września 2012 Cytat Już się pogubiłem w tych metrach podniesionych do potęgi."m3" pomnożony przez "m" daje "m2"... to chyba ta część matematyki której nie ogarniam. Ja też się już przestałem odzywać bo też mi już się pomieszały to "m" Link do komentarza
MrTomo Napisano 4 września 2012 Udostępnij #40 Napisano 4 września 2012 Bo kolega przyjmuje 32w/m3 - przynajmniej ja tak to rozumiem - co jak dla mnie jest wartoscią domu słabo ocieplonego (bardzo). No ale cóż.Biorąc pod uwagę 130 m2 i 80W/m2 - jeśli już tak uparcie w m2 - to wychodzi 130*80=10400W. Dodać 10% zapasu - wychodzi 11,5KW.Dodać kolejne 15% na CWU - wychodzi 13,2KW.No i co tu koledze doradzać? Chyba coś między 12-14KW.Ja już wyczerpałem (się) w tym temacie... Link do komentarza
zbigmaz1 Napisano 4 września 2012 Udostępnij #41 Napisano 4 września 2012 Cytat ...No i co tu koledze doradzać? Chyba coś między 12-14KW.Ja już wyczerpałem (się) w tym temacie... Miesiąc temu napisałem Cytat Jeżeli faktycznie chcesz piec na ekogroszek to kup najmniejszy jaki masz a i tak będzie za duży Najmniejsze są od 10 do 12kWJa mam 17kW na 320m2 I co dalej pisać? Link do komentarza
lukalo Napisano 5 września 2012 Autor Udostępnij #42 Napisano 5 września 2012 Cytat Już się pogubiłem w tych metrach podniesionych do potęgi."m3" pomnożony przez "m" daje "m2"... to chyba ta część matematyki której nie ogarniam. Wiem że z tymi m to może dziwnie wyglądać.ale skoro powiedzmy zapotrzebowanie na m2 wynosi 80W (przy standardowej wysokości pomieszczeń 2,5m) , czyli jest to 2,5 m3, to na m3 zapotrzebowanie wynosi 32W (80 dzielę przez 2,5)Jęśli się mylę to powiedzcie. Cytat Bo kolega przyjmuje 32w/m3 - przynajmniej ja tak to rozumiem - co jak dla mnie jest wartoscią domu słabo ocieplonego (bardzo). No ale cóż.Biorąc pod uwagę 130 m2 i 80W/m2 - jeśli już tak uparcie w m2 - to wychodzi 130*80=10400W. Dodać 10% zapasu - wychodzi 11,5KW.Dodać kolejne 15% na CWU - wychodzi 13,2KW.No i co tu koledze doradzać? Chyba coś między 12-14KW.Ja już wyczerpałem (się) w tym temacie... Dzięki już skożystałem z aszych porad i zamierzam kupić piec 15 kw max.Tylko zadałem też pytanie o piece z podajnikiem brucera (ze względu na możliwość spalania większej gamy paliw)tylko czy to ma sens Bo powiedzmy kupując tańszy ekogroszek np czeski bądź mał (mniej kaloryczny) to zapłacę mniej ale pewnie spalę go więcej, bedę miał więcej popiołu noi pewnie jeszcze inne problemy.Czy w ostatecznym rozrachunku nie wyjdźie cenowo tak samo jak bym palił ekogroszkiem w tradycyjnej retorcie (np Defro)Czy macie jakieś zdanie na temat palników typu brucer??? Link do komentarza
Jani_63 Napisano 5 września 2012 Udostępnij #43 Napisano 5 września 2012 Poczytaj http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...sterownik-eCoal Link do komentarza
Jarecki-79 Napisano 5 września 2012 Udostępnij #44 Napisano 5 września 2012 (edytowany) Cytat Wysłałem zapytanie do firmy sekom (polecasz te piece, pewnie nawet tam pracujesz)podałe dokładnie te same dane dotyczące domu co w pierwszym poście tego tematu.Dostałem odpowiedź , że 12 sekam p premium będzie okCzy w tym piecu jest właśnie ta mała ekoenergia?Co ty byś polecał do takiego domupalnik brucera czy tradycyjną retortę (lub obrotową) Wszystkie dane znajdziesz też na stronie firmowej, odśwież sobie, jest tam tabela doboru mocy kotła z 3wierszami w zależności od docieplenia budynku.Model Skam-P Premium 12kW pracuje od 3,4 do 15kw mocy i nic więcej nie potrzebujesz.W tym kotle jest odlewany dla nas palnik żeliwny II-ej generacji z małą głowica spalającą, powiększonymi rantami dopalającymi oraz szerszym zejściem na paliwo z kosza. Dla przykładu w typowej małej ekoenergii ramka na zejście paliwa ma 10x18cm, w odlewanym dla nas palniku 15 x 18,5cm.Słowo mała głowica spalająca jest kluczem, bo duży brucer ma problemy z praca na małych mocach....Powtarzam kolejny raz, że absolutnie max. wybrałbym ten o mocy 12kW Cytat Miesiąc temu napisałem I co dalej pisać? yyy najmniejszy to aktualnie 7kW..... ja bym koledze polecał ten 12kW Edytowano 5 września 2012 przez Jarecki-79 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
zbigmaz1 Napisano 6 września 2012 Udostępnij #45 Napisano 6 września 2012 Cytat ...yyy najmniejszy to aktualnie 7kW..... ja bym koledze polecał ten 12kW Ty wiesz lepiej bo je produkujesz i siedzisz w temacie, ja tak na bieżąco nie obserwuję bo jestem tylko użytkownikiem A kiedy weszła ta 7kW ? Pewnie na dniach. Myślę że dalej rozmawiamy o kotłach z podajnikiem ? Producenci się trochę muszą się starać dla klienta Link do komentarza
Jarecki-79 Napisano 6 września 2012 Udostępnij #46 Napisano 6 września 2012 Cytat Ty wiesz lepiej bo je produkujesz i siedzisz w temacie, ja tak na bieżąco nie obserwuję bo jestem tylko użytkownikiem A kiedy weszła ta 7kW ? Pewnie na dniach. Myślę że dalej rozmawiamy o kotłach z podajnikiem ? Producenci się trochę muszą się starać dla klienta Pierwsze kilka sztuk pracuje od ok.6miesięcy, produkt jest na zamówienie.Powoli będzie oferowany otwarcie.Nowością jest/będzie druga skrajność, czyli zakres mocy 50-80kW z nowym palnikiem żeliwnym.... to dostępne będzie wkrótce (jeszcze w tym sezonie grzewczym) Link do komentarza
lukalo Napisano 6 września 2012 Autor Udostępnij #47 Napisano 6 września 2012 [quote name='Jarecki-79' date='5.09.2012, 22:24 ' post='306374']Wszystkie dane znajdziesz też na stronie firmowej, odśwież sobie, jest tam tabela doboru mocy kotła z 3wierszami w zależności od docieplenia budynku.Model Skam-P Premium 12kW pracuje od 3,4 do 15kw mocy i nic więcej nie potrzebujesz.W tym kotle jest odlewany dla nas palnik żeliwny II-ej generacji z małą głowica spalającą, powiększonymi rantami dopalającymi oraz szerszym zejściem na paliwo z kosza. Dla przykładu w typowej małej ekoenergii ramka na zejście paliwa ma 10x18cm, w odlewanym dla nas palniku 15 x 18,5cm.Słowo mała głowica spalająca jest kluczem, bo duży brucer ma problemy z praca na małych mocach....Powtarzam kolejny raz, że absolutnie max. wybrałbym ten o mocy 12kWDzięki za pomoc;)jeżeli przyjmiemy z tej tabeli że zapotrzebowanie na energię to te 80W/m2 czyli 130 *80=10,4kw do tego garaż dochodzi i bojler + jakiś zapas to czy nie będzie tak na styk 15kw?Sory że tak wałkuję temat ale nie chciałbym w siarczyste mrozy siedzieć w 15 stopniach, nie podważam też tego co piszecie na stonie internetowej ale przeglądając oferty różnych producentów to dostaję mętliku (wcześniej pisałem że jeden z producentów kotłów z brucerem podaje 15 kw do 100m2) Link do komentarza
zbigmaz1 Napisano 6 września 2012 Udostępnij #48 Napisano 6 września 2012 Cytat ...Powtarzam kolejny raz, że absolutnie max. wybrałbym ten o mocy 12kWDzięki za pomoc;)jeżeli przyjmiemy z tej tabeli że zapotrzebowanie na energię to te 80W/m2 czyli 130 *80=10,4kw do tego garaż dochodzi i bojler + jakiś zapas to czy nie będzie tak na styk 15kw?Sory że tak wałkuję temat ale nie chciałbym w siarczyste mrozy siedzieć w 15 stopniach, nie podważam też tego co piszecie na stonie internetowej ale przeglądając oferty różnych producentów to dostaję mętliku (wcześniej pisałem że jeden z producentów kotłów z brucerem podaje 15 kw do 100m2) W mojej DTR-ce jest taka tabela. Może się komuś przyda przy liczeniu metrów A ja sobie kupiłem 17kW Link do komentarza
bajbaga Napisano 6 września 2012 Udostępnij #49 Napisano 6 września 2012 1. Zapotrzebowanie na ciepło, liczone z kapelusza, warte jest tyle co słomkowy kapelusz, do polowy zjedzony przez kozę.2. Instalatorzy mają różnej wielkości fiuty, a od ich długości uzależniają współczynnik (mnożnik) „x”, przy doborze kotła.3. Jedynym kryterium, jest wyliczenie strat budynku, dla temperatury zewnętrznej -20 stopni, co da nominalną moc kotła.4. Budując tylko w zgodzie z przepisami, nie ma możliwości wybudowania budynku, który przy temperaturze zewnętrznej -20 miał straty większe niż 120W/m2 budynku.5. Paradoks polega na tym, że Ty dodatkowo docieplasz budynek i jednocześnie dokładasz mocy do kotła. To po co docieplałeś? Link do komentarza
lukalo Napisano 6 września 2012 Autor Udostępnij #50 Napisano 6 września 2012 jeszcze jedno pytanie -zasadnicze:)Zamierzam głównie palić ekogroszkiem (wiadomo że raz kupię lepszy raz gorszy), miałem jaczej nie bo nie chce mi sie bawić w suszenie i za dużo syfu.co polacacie w takim przypadku:-piec z tradycyjną retortą czy może-piec z palnikiem typu brucer???????????? Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się