Skocz do zawartości

Wymiary oraz ilość krokwi.


Recommended Posts

Pytanie raczej teoretyczne, mające na celu odnalezienie źródeł do takich informacji. Otóż mam halę:
beztytuuxfikl.jpg

dostawioną do innego budynku. Wymiary jak na rysunku. Pytania do rysunku to:
1. Jaki musi być minimalny kąt nachylenia takiego dachu pokrytego blachą trapezową przy zakładanej długości krokwi około 13 metrów.
2. Podciąg w postaci belki drewnianej 25x25cm wsparty na trzech słupach w środku hali może być wystarczający?
3. Murłaty nie muszą być tego samego wymiaru co podciąg, mogłyby być 15x15 ?
4. Jakie powinny być wymiary krokwi, zakładając że są łączone na środkowym podciągu?

Wiem że to powinno być wszystko w projekcie. Ale spotkałem się z taką halą i zainteresowała mnie konstrukcja. Ktoś może coś podpowie? : )

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...


Witam,

Każda konstrukcja wymaga przeprowadzenia niezbędnych obliczeń wytrzymałościowych przy założonych obciążeniach
śniegiem, wiatrem, warstwami dachowymi i wytrzymałości użytego materiału. Elementy poddawane zginaniu z reguły projektuje sie o przekroju prostokątnym który ma wiekszy niz kwadratowy wskaźnik wytrzymałosci przy
tej samej powierzchni przekroju. Minimalny kąt nachylenia dachu przy kryciu blacha trapezowa (bez deskowania i papy) to przynajmniej 5%.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Minimalny kąt nachylenia dachu przy kryciu blacha trapezowa (bez deskowania i papy) to przynajmniej 5%.



Założę się, że co najmniej zimą będzie przeciekał.


A tak w ogóle, to można wejść na strony producentow płyt warstwowych i tam poszukać odpowiedzi. W zależności od stref podają rozstawy, katy nachylenia i podobne dane. To jest dla konstrukcji stalowych, ale orientacyjnie wystarczy.
Link do komentarza
Cytat

Tak z praktyki: podciąg minium 26x30; krokwie 8x18 maksymalny rozstaw osiowo 70 cm; kąt nachylenia dachu 15*; murłaty 14x14. Pozdrawiam.


Tak to jest z praktyką. Dobrą odpowiedź dał profesjonalista z 1 postu.
1. nie minium tylko minimum,
2. podciągi znacznie bardziej prostokątne, a nie 26x30.
3. rozpiętość jednego przęsła podciągu to około 500 cm, więc drewno jest tu złym materiałem ze względu na ugięcia.
Polecam albo podciąg z drewna klejonego, albo lepiej dwuteownik stalowy. Najlepiej dwuteownik ze środnikiem falistym.
4. Krokwie o długości 600 cm to raczej 24x8. Oczywiście trzeba dokonać obliczeń wcześniej.
5. Ja taki dach na hali zrobiłbym z dwóch dźwigarów (prostopadłych do okapu) z dwuteowników 180 i dwóch opartych na ścianach szczytowych. Na tym zaś oparłbym płatwie Z, a do nich bezpośrednio blacha trapezowa. Edytowano przez arnix (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Szanowny Panie Krzysztofie,
dziękuję za zwrócenie uwagi. To oczywiste, że "minimum". Rozumiem, że Panu żadne błędy się nie zdarzają a może warto jednak przejrzeć własne wypowiedzi (nie ma ich zbyt wiele). Oczywiście każdą konstrukcję należy przeliczyć! Ja podałem przykładowe wielkości przekrojów, które uznałem za odpowiednie. Wszystko się ugina (stal też), więc aby stwierdzić czy zostały przekroczone ugięcia dopuszczalne należy to przeliczyć. Pozdrawiam.
Link do komentarza
Cytat

Tak to jest z praktyką. Dobrą odpowiedź dał profesjonalista z 1 postu.
1. nie minium tylko minimum,
2. podciągi znacznie bardziej prostokątne, a nie 26x30.
3. rozpiętość jednego przęsła podciągu to około 500 cm, więc drewno jest tu złym materiałem ze względu na ugięcia.
Polecam albo podciąg z drewna klejonego, albo lepiej dwuteownik stalowy. Najlepiej dwuteownik ze środnikiem falistym.
4. Krokwie o długości 600 cm to raczej 24x8. Oczywiście trzeba dokonać obliczeń wcześniej.
5. Ja taki dach na hali zrobiłbym z dwóch dźwigarów (prostopadłych do okapu) z dwuteowników 180 i dwóch opartych na ścianach szczytowych. Na tym zaś oparłbym płatwie Z, a do nich bezpośrednio blacha trapezowa.


Panie Mądralo
Pan to byś zrobił to żelastwa, bo pewnie Pan takie robisz zawodowo

Autor zadał dość konkretne (pod kątem materiału)pytania, na które tu, jeżeli ma się coś do powiedzenia, odpowiada
to, że byś Pan zrobił tak a nie inaczej, w świetle tematu, chyba większego znaczenia nie ma

a jak już Pan się mądrzysz to
- najoptymalniejszy przekój prostokątny to 1:3 (gxh), powszechnie to wiadomo (w pkt 4 nawet udało Ci się to potwierdzić, kwestia czy świadomie)
- podciągi bardzie prostokątne - i owszem, wide w/w 1:3, jest tylko jedno ale: miejsce na podciąg czyli wysokość w świetle pomieszczenia pod podciągiem: czasami podciąg nie ma optymalnych proporcji i przekrój nie jest ekonomiczny, drewno może sobie tu poradzić - 5m rozpiętości nie przekracza wyobraźni rozsądnego cieśli
- co do żelastwa to może być i to co proponujesz i wiele innych elementów, wcale nie najlepiej ze środnikiem falistym, nie musisz reklamować towaru
- co do pkt 5 to prostopadle do którego okapu, bo pewnie do wyboru są dwa, może jakiś szkic?

i na koniec, zrób Pan taki dach, który proponujesz, ręcznie, metodą chałupniczą, do tego ekonomicznie - powodzenia
moim zdaniem to za mały pierdolnik, żeby dymać do niego z dźwigiem, nawet HDS-em, a w drewnie to zbędne

tak to jest z mądralami, nie czytają o co chodzi, tylko walą swoje zalamka.jpg

a co do rysunku, to intryguje mnie jedno: ta dziura od szczytu do szczytu (front budynku) - jeden wielki otwór huh.gif
Link do komentarza
Panie wszechwiedzący
1. Pan to zapewne wie, że każdy budujący przyjmuje od razu najlepszy do danej sytuacji materiał.
2. W tym przypadku inwestor narysował schemat statyczny i bryłę (to najistotniejsze) i przyjął materiał (drugorzędne) i pyta się o pewne przekroje elementów i spadek.
3. Oczywiście wiem dlaczego przekrój 1:3 - kilkanaście lat pracuję w budownictwie mając uprawnienia budowlane.
4. 5m rozpiętości nie przekracza wyobraźni rozsądnego cieśli - od kiedy przekroje dobiera cieśla, od tego jest projektant,
5. co do żelastwa to może być i to co proponujesz i wiele innych elementów, wcale nie najlepiej ze środnikiem falistym, nie musisz reklamować towaru - zanim takie rzeczy napiszesz to sprawdź. Niczego nie reklamuję, tylko twierdzę, że dwuteownik stalowy będzie lepszy na podciąg niż belka z litego drewna.
5. co do pkt 5 to prostopadle do którego okapu, bo pewnie do wyboru są dwa, może jakiś szkic? - jak się czepiamy to są 3 (trzy okapy). Odpowiedź oczywiście to okap o długości ponad 21 m.
6. i na koniec, zrób Pan taki dach, który proponujesz, ręcznie, - hehe (zgadnij ile będzie ważyła twoja belka (podciąg) przy zachowaniu normatywnych ugięć.
7. tak to jest z mądralami, nie czytają o co chodzi, tylko walą swoje - dotyczy przede wszystkim Ciebie, co ukazałem powyżej.
8. a co do rysunku, to intryguje mnie jedno: ta dziura od szczytu do szczytu (front budynku) - jeden wielki otwór. Tym to już mnie rozwaliłeś.
Pytający narysował ściany o grubości 12cm z cegły (zewnętrzne), ty nie bębnisz?
Nad otworem nie ma nadproża, a ty nie bębnisz?
W ścianie narysował słup dzieląc ciągłość wiązań, a ty nie bębnisz?
Narysował murłaty o takim samym przekroju jak płatew, a ty nie bębnisz?
Nie narysował słupów podtrzymujących ścianę o rozpiętości 21 m, a ty nie bębnisz?
Nie narysował nadproży żelbetowych nad otworami, a ty nie bębnisz?
Można tak dale, ale Barbarosso trochę pokory dla innych. Nie jesteś omnibusem.
Link do komentarza
Cytat

Panie wszechwiedzący
1. Pan to zapewne wie, że każdy budujący przyjmuje od razu najlepszy do danej sytuacji materiał.
2. W tym przypadku inwestor narysował schemat statyczny i bryłę (to najistotniejsze) i przyjął materiał (drugorzędne) i pyta się o pewne przekroje elementów i spadek.
3. Oczywiście wiem dlaczego przekrój 1:3 - kilkanaście lat pracuję w budownictwie mając uprawnienia budowlane.
4. 5m rozpiętości nie przekracza wyobraźni rozsądnego cieśli - od kiedy przekroje dobiera cieśla, od tego jest projektant,
5. co do żelastwa to może być i to co proponujesz i wiele innych elementów, wcale nie najlepiej ze środnikiem falistym, nie musisz reklamować towaru - zanim takie rzeczy napiszesz to sprawdź. Niczego nie reklamuję, tylko twierdzę, że dwuteownik stalowy będzie lepszy na podciąg niż belka z litego drewna.
5. co do pkt 5 to prostopadle do którego okapu, bo pewnie do wyboru są dwa, może jakiś szkic? - jak się czepiamy to są 3 (trzy okapy). Odpowiedź oczywiście to okap o długości ponad 21 m.
6. i na koniec, zrób Pan taki dach, który proponujesz, ręcznie, - hehe (zgadnij ile będzie ważyła twoja belka (podciąg) przy zachowaniu normatywnych ugięć.
7. tak to jest z mądralami, nie czytają o co chodzi, tylko walą swoje - dotyczy przede wszystkim Ciebie, co ukazałem powyżej.
8. a co do rysunku, to intryguje mnie jedno: ta dziura od szczytu do szczytu (front budynku) - jeden wielki otwór. Tym to już mnie rozwaliłeś.
Pytający narysował ściany o grubości 12cm z cegły (zewnętrzne), ty nie bębnisz?
Nad otworem nie ma nadproża, a ty nie bębnisz?
W ścianie narysował słup dzieląc ciągłość wiązań, a ty nie bębnisz?
Narysował murłaty o takim samym przekroju jak płatew, a ty nie bębnisz?
Nie narysował słupów podtrzymujących ścianę o rozpiętości 21 m, a ty nie bębnisz?
Nie narysował nadproży żelbetowych nad otworami, a ty nie bębnisz?
Można tak dale, ale Barbarosso trochę pokory dla innych. Nie jesteś omnibusem.



Drogi Panie Mądralo:

okapy to mogą być nawet i cztery icon_mrgreen.gif
tyle, że pisząc prostopadle do okapu możesz zrobić praktycznie do dwóch, oczywiście jeżeli mówimy o prostokącie

może ja i ślepy jestem (ta moja wszechwiedza aż gały mi wypycha - przekleństwo, wierz mi nie chcesz być tak mądry jak ja) ale schematu statycznego to Autor postu tu nie narysował :hahaha2:
schemat-tak, statyczny-nie,
na rysunku/szkicu zaznaczył otwory, ten duży mnie zaintrygował, nie wiem dlaczego Ciebie rozwaliło

no i jako, że jest to rysunek/szkic a nie projekt - nie muszęsieczepiać braku nadproży i takich tam pierdół, o których tak zawzięcie się rozpisujesz

Rysujący tu raczej nie jest inwestorem, a bardziej wykonawcą

ściana gr.12cm może być ścianą konstrukcyjną, jeżeli już o to się czepiasz

zakładając przekrój zaproponowany przez Endrju 0,26*0,30*21/4=0,41m3 x 350kg/m3 (C24 charakterystyczne) daje nam ok 145 kg - żadna rewelacja

co do projektowania, to sam Autor napisał o projekcie, Ekspert to potwierdził, Ty, Endrju, więc przyjmując, że czyta to średniointeligentny człowiek, powtarzać jak papuga tego samego chyba nie potrzeba

co do pokory to ją mam, możesz mi wierzyć,
człowiek całe życie się uczy, więc się ucz, masz tu darmową naukę, korzystaj ile wlezie
np naucz się rozdzielać cytat od swoich wypocin, bo czytam początek - coś z sensem, ale zaraz potem następuje coś bez sensu, yyyk - przez moment myślałem, że to moje bzdety

z ciekawości - ile te Twoje żelastwo waży?
Link do komentarza
Cytat

Pytanie raczej teoretyczne, mające na celu odnalezienie źródeł do takich informacji.
Wiem że to powinno być wszystko w projekcie. Ale spotkałem się z taką halą i zainteresowała mnie konstrukcja. Ktoś może coś podpowie?



Szanowny Panie Krzysztofie pozwoliłem sobie zacytować część wypowiedzi pytającego. Jasno z niej wynika, że chodzi tylko o dach. Wyciąganie zatem wniosków dotyczących pozostałych fragmentów szkicu jest nieuprawnione i nie wnosi nic do tematu. Nie ma tam stwierdzenia, że słupy są drewniane a tym bardziej te w ścianie więc niczego nie dzielą. Każdy zabierający głos przekazał swoje uwagi i tyle. Pan zasugerował stal bo pewnie niezbyt mocno czuje się Pan w drewnie. Pozostaję w przeświadczeniu, że wszystkie przedstawione uwagi będą dla zainteresowanego pomocne. Pozdrawiam.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
    • Nie bardzo rozumiem o co pytasz. Przecież każdy styropian przepuści wodę. Nie widziałeś nigdy tonącego styropianu? Długo zanurzony w wodzie nasiąknie jak gąbka. Może chodziło o styrodur fundamentowy XPS?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...