Zestawy: Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Wzór: Czysty Fale Notes Ostre Drewno Kamień Skóra Miód Pionowy Trójkąty
Zaloguj się, aby obserwować  
Pomocnik

LPG w samochodzie a wentylacja garażu

Mam samochód zasilany LPG (gazem z butli) i w związku z tym moja wątpliwość, jak powinna być rozwiązana wentylacja w garażu? Typowa, grawitacyjna jest przecież bez sensu, bo ten gaz jako cięższy od powietrza i tak zostanie przy podłodze. Czy są jakieś specjalne wymogi i co zrobić np. z wpustem kanalizacyjnym w podłodze, który mam w projekcie?


Pełna treść artykułu pod adresem:
http://www.budujemydom.pl/garaz/14359-lpg-w-samochodzie-a-wentylacja-garazu

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
W tym przypadku, zabronione jest instalowanie kratek ściekowych w podłodze garażu..

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Oczywiście to wszystko dotyczy garażu umiejscowionego powyżej poziomu zerowego!!!
Nie powinno się parkować samochodu z LPG w garażach w podpiwniczeniu!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Oj coś ekspert dał ciała i to strasznie. icon_evil.gif

A przecież odpowiedź na postawione pytanie, dotyczące wentylacji, znajduje się w obowiązujących przepisach – w tym przypadku w Rozporządzeniu w sprawie WT .………
Można garażować samochód z LPG tylko i wyłącznie w przypadku wyposażenia tego garażu w wentylacje mechaniczną, sterowana czujnikami wykrywającymi gaz propan-butan.

Wszelkie inne rozwiązania, w tym proponowane przez eksperta, wentylacja naturalna (przewietrzanie), jest nie tylko niezgodna z obowiązującymi przepisami, ale wręcz niebezpieczna. icon_evil.gif

Cytat

§ 108 .1. W garażu zamkniętym należy stosować wentylację:

4). mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia gazu
propan-butan – w garażach, w których dopuszcza sie parkowanie samochodów
zasilanych gazem propan-butan, i w których poziom podłogi znajduje sie poniżej
poziomu terenu.


Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie koniecznie dał ciała. Jak dla mnie ostatni podpunkt oznacza dwie cechy występujące równocześnie – "w których dopuszcza się parkowanie samochodów zasilanych gazem propan-butan, i w których poziom podłogi znajduje się poniżej poziomu terenu." Użyto spójnika, gdyby dotyczyło to wszystkich garaży, w których parkują samochody z instalacją LPG, to dodawanie warunku o poziomie podłogi byłoby bez sensu.
A tu pełna treść tego paragrafu o wentylacji garaży. Nie widzę przeciwwskazań, by wentylację zgodnie z punktem 1 lub 2 zastosować w garażu niezagłębionym poniżej poziomu terenu, także wówczas gdy mamy samochód z LPG.

§ 108. 1. W garażu zamkniętym należy stosować wentylację:
1) co najmniej naturalną, przez przewietrzanie otworami wentylacyjnymi umieszczonymi w ścianach przeciwległych lub bocznych, bądź we wrotach garażowych, o łącznej powierzchni netto otworów wentylacyjnych nie mniejszej niż 0,04 m2 na każde, wydzielone przegrodami budowlanymi, stanowisko postojowe - w nieogrzewanych garażach nadziemnych wolno stojących, przybudowanych lub wbudowanych w inne budynki,
2) co najmniej grawitacyjną, zapewniającą 1,5-krotną wymianę powietrza na godzinę - w ogrzewanych garażach nadziemnych lub częściowo zagłębionych, mających nie więcej niż 10 stanowisk postojowych,
3) mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia tlenku węgla - w innych garażach, niewymienionych w pkt 1 i 2, oraz w kanałach rewizyjnych, służących zawodowej obsłudze i naprawie samochodów bądź znajdujących się w garażach wielostanowiskowych, z zastrzeżeniem § 150 ust. 5.
4) mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia gazu propan-butan – w garażach, w których dopuszcza się parkowanie samochodów zasilanych gazem propan-butan, i w których poziom podłogi znajduje się poniżej poziomu terenu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Uwaga i łącznym warunku – słuszna (zakładałem, ze jest poniżej). icon_biggrin.gif

Gdybym miał samochód pędzony LPG, to zastosowałbym się do pkt.4 – bez względu na to czy posadzka jest poniżej terenu, czy też nie jest.
Nie liczyłbym na to, że gaz sam wydostanie się z garażu, a na pewno nie za sprawą „sposobów” punktu 1 i 2 – jak słusznie zauważył pytający.
Tylko wyciąg mechaniczny (sterowany czujnikiem) z najniższego poziomu posadzki zapewni odpowiednie bezpieczeństwo - a dla mnie jest to najwazniejsze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Właśnie dlatego, że LPG ma gęstość większą od powietrza, to by gaz mógł być usunięty robi się otwory wentylacyjne tuż nad podłogą. Tak samo postępuje się też w kotłowniach z kotłami na gaz płynny.
Nie sądzę by była to metoda bardziej zawodna niż wyciąg mechaniczny. Dla gazu płynnego kratka wentylacyjna tuż nad podłogą pełni rolę otworu wywiewnego. Jedyne co może uniemożliwić usunięcie gazu, to zatkanie tego otworu.
Wentylatorowy wyciąg wbrew pozorom wcale nie jest pewny, przynajmniej w tych sytuacjach:
- brak prądu;
- uszkodzenie wentylatora;
- uszkodzenie czujnika.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

Zaloguj się, aby obserwować