Skocz do zawartości

Energoszczędny dom Ytong vs Porotherm vs Thermomur/Izodom ?


Recommended Posts

Witam,

Czytałem na forum o różnego rodzaju technologiach i odnoszę wrażenie że osobie postronnej ciężko jest wybrać konkretną technologię budowy. Oczywiście każda ekipa budowlana poleca tylko ten jeden właściwy materiał. Jest to temat rzeka ale jednak można pewne zasady ująć w punktach co musi być spełnione aby był to energooszczędny dom.

Chcę wybudować dom aby jego zużycie było w granicach 30-50 kWh/m2 rocznie. Projekt domu został już wybrany jest to projekt pracowni Archipelag http://www.archipelag.pl/projekty-domow/naomi-g2/
Powierzchnia użytkowa to 179m2 (parter + poddasze). Działka i umieszczenie budynku spełnia zalecenia dla budownictwa energooszczędnego. W originale projekt zaleca stosowanie bloczków Ytong 24cm + 12 cm wełny docieplenia. Natomiast chciałbym dokonać zmian w tym projekcie abym mógł zejść z EP=109.15 kWh/(m2/rok), EK=106.12 kWh/(m2/rok) do 30-50 kWh/m2 rocznie.

Rozważałem następujące rozwiązania:

Ściany zewnętrzne
*YTONG Energo 36,5 cm lub 48cm + docieplenie wełną 20cm
lub
*Porotherm + 20cm styropianu
lub
*Izodom/Thermomur bez docieplenia U=0.11

Dodatkowo zastanawiam się nad zastosowaniem folii Alufox wewnątrz na ścianach i podłogach

*Fundament z dociepleniem

*Okna 3 szybowe U=0,7 W/m2K

*Dach z dociepleniem 30cm wełny

Ogrzewanie
Kocioł gazowy jednofunkcyjny
+ kominek z płaszczem wodnym okazjonalnie tylko dla klimatu lub jak Rosjanie zakręcą kurek icon_lol.gif

Wentylacja mechaniczna + Rekumperator odzysku ciepła z GWC

Proszę o doradzenie co możecie Państwo polecić aby spełnić założenia dla domu energooszczędnego.
Link do komentarza
Cytat

jakbyś czytał, to byś wiedział, że ten Twój wybrany projekt jest daleki od założeń enegrooszczędności



Wiem że nie jest to idealny dom nie ma zwartej bryły i dachu dwuspadowego ale projekty domów pasywnych do mnie nie trafiają. Czyli wg. Ciebie nie może to być dom energooszczędny?
Link do komentarza
Cytat

Prawie idealny przykład domu, który nie będzie energooszczędny icon_smile.gif

Dom pięknie się prezentuje, ale próba sprowadzenia go do roli domu energooszczędnego skończy się wyłącznie drenażem kieszeni. Lepiej zainwestuj te pieniądze w swoje jakieś hobby - przynajmniej samopoczucie będziesz miał fajne.


Np może być wędkarstwo, super hobby polecam.
Link do komentarza
Cytat

Np może być wędkarstwo, super hobby polecam.




Hobby dla leśnych dziadków icon_smile.gif

Cytat

Prawie idealny przykład domu, który nie będzie energooszczędny icon_smile.gif

Dom pięknie się prezentuje, ale próba sprowadzenia go do roli domu energooszczędnego skończy się wyłącznie drenażem kieszeni. Lepiej zainwestuj te pieniądze w swoje jakieś hobby - przynajmniej samopoczucie będziesz miał fajne.




Niektóre podobne projekty domów są jednak energooszczędne. Weźmy np. z pracowni Lipińscy taki Dijon lub Bolonia. Podobny w kształcie dachu, bryły i układu pomieszczeń jest już bardziej oszczędny w zużycie energii.
http://projekty.lipinscy.pl/Dijon_II/#
lub
http://projekty.lipinscy.pl/Bolonia/

Ciekawy jestem jakie oni proponują materiały do budowy.
Link do komentarza
Cytat

Hobby dla leśnych dziadków icon_smile.gif


Ja tam jeszcze dziadkiem nie jestem a wędkuję icon_biggrin.gif uwierz mi że to hobby wciąga bardziej niż alkohol icon_mrgreen.gif tylko jest jeden warunek aby się o tym przekonać - spróbować icon_lol.gif
Link do komentarza
Barbossa dobrze napisał, ten projekt to jest przeciwieństwo domu energooszczędnego icon_biggrin.gif
ale jak wrzucisz pod podłogę 25cm styropianu, wrzucisz jedną warstwę ze szkła spienionego żeby odciąć ściany od ziemi, na ściany dasz 25cm styro grafitowego, wełny wrzucisz na dach 50cm to pewnie wyjdzie ci w granicach 30-40kwh/m2*rok. Aha, do tego obowiązkowo musisz mieć Wentylację mechaniczną.
tylko ja wycelujesz w dom 30kwh/m2*rok to nie wiem dlaczego chcesz go grzać gazem...prądem w taniej taryfie wyjdzie cię kosztowo podobnie, a dużo taniej inwestycyjnie
Link do komentarza
Cytat

Niektóre podobne projekty domów są jednak energooszczędne. Weźmy np. z pracowni Lipińscy taki Dijon lub Bolonia. Podobny w kształcie dachu, bryły i układu pomieszczeń jest już bardziej oszczędny w zużycie energii.
http://projekty.lipinscy.pl/Dijon_II/#
lub
http://projekty.lipinscy.pl/Bolonia/

Ciekawy jestem jakie oni proponują materiały do budowy.


Fakt ,że oba domy są podobne nie zmienia faktu wydania dużo kasy aby te domy były energo , zresztą moi przedmówcy ujęli to trafnie więc ie ma co się dublować.I jeszcze jedna kwestia do rozstrzygnięcia , ile pieniążków chcesz przeznaczyć na taki domek?Bo może nie zdajesz sobie sprawy,że wybudowanie domu energo jest ciut droższe.
Link do komentarza
Cytat

Fakt ,że oba domy są podobne nie zmienia faktu wydania dużo kasy aby te domy były energo , zresztą moi przedmówcy ujęli to trafnie więc ie ma co się dublować.I jeszcze jedna kwestia do rozstrzygnięcia , ile pieniążków chcesz przeznaczyć na taki domek?Bo może nie zdajesz sobie sprawy,że wybudowanie domu energo jest ciut droższe.



Heniu, tutaj akurat mylisz się....jak od początku to dobrze zaplanujesz, to dom energooszczędny wyjdzie podobnie jak dom normowy - przykładem jest j-j z FM, który dom pasywny wybudował, nie pamiętam dokładnie, ale o około 20-30tys drożej niż normowy - wiem że to przypadek ekstremalny - ale pokazuje że da się. Można też znaleźć sporo ludzi którzy wybudowali domy na tyle dobrze, ze płacą rachunki za ogrzewanie "czystym prądem" porównywalne do tych jakie ja mam przy PC - da się? - pewnie że się da, nie musi to wyjść drożej, tylko trzeba to zrobić z głową już na etapie projektu....
Link do komentarza
Cytat

Heniu, tutaj akurat mylisz się....jak od początku to dobrze zaplanujesz, to dom energooszczędny wyjdzie podobnie jak dom normowy - przykładem jest j-j z FM, który dom pasywny wybudował, nie pamiętam dokładnie, ale o około 20-30tys drożej niż normowy - wiem że to przypadek ekstremalny - ale pokazuje że da się. Można też znaleźć sporo ludzi którzy wybudowali domy na tyle dobrze, ze płacą rachunki za ogrzewanie "czystym prądem" porównywalne do tych jakie ja mam przy PC - da się? - pewnie że się da, nie musi to wyjść drożej, tylko trzeba to zrobić z głową już na etapie projektu....


Przecież napisałem,że ciut drożej icon_lol.gif Teraz materiały do domów energo czy pasywnych "potaniały" czy stanęły w miejscu w porównaniu kilka tat do tyłu.Kiedyś czytałem o domie pasywnym wybudowanym w pod Wrocławiem przez biuro Lipińscy i on jest klasykiem domu pasywnego i założę się że koszty wybudowania takiego domu będą niższe aniżeli domy energo Bolonia czy Dijon. I oczywiście ,że dobrze przemyślany projekt to gwarancja sukcesu (ale i tak do końca wszystkiego się nie przewidzi zawsze jest coś co by było można zrobić lepiej).
Link do komentarza
może podam linka do wspomnianego domu pasywnego j-j
kompendium wiedzy jest na 1 stronie icon_biggrin.gif
http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...5%BCytkuj%C4%99

wyciąg:
KOSZTY:
dodatki na dom pasywny, różnice to:
1. szkło piankowe- 1,44 m3---------------------------------------------=8000 zł.
2. styropian na gruncie- różnica grubości 20 cm
(mam 30 w normowym dałbym 10 cm), 170 zł/m3------------------=3400 zł
3. styropian na ściany- normowo dałbym
12 cm zwykłego czyli koszt=150 zł/m3,
a P+ mam 30 cm, koszt 210zł/m3- różnica kosztow------------------------=5400 zł
4. wełna na dach- różnica grubości 25 cm
(mam 0,5 m w normowym dałbym 25 cm), 150 zł/m3-----------------=4100 zl
5. Jackodur--------------------------------------------------------------------=500 zl
6. Went. mechaniczna wraz z GWC-------------------------------------=15 000 zł
7. różnica w kosztach inwestycyjnych za ogrzewanie-
tradycyjnie ok. 20 000 a ja mam za 4000 zł,
różnica------------------------------------------------------------------------= -16000 zł
8. okna- zapłaciłem 11500 zł
wraz z montażem i ta cena została zwiększona ze
tylko względu na pasywne 40%,
więc rożnica to------------------------------------------------------------= ok. 3500 zł


RAZEM TO: 8000+3400+5400+4100+15000-16000+3500=23400 zł
Link do komentarza
Mam zdanie odmienne – nie „trochę”, a sporo – ale zawsze w to się „opłaci”, tak czy siak.

Podstawą jest konsekwencja na każdym etapie, bo tu nie chodzi tylko o ściany, dach i posadzkę.
Bo to suma poszczególnych działań w tym zakresie i podejmowanych w odpowiednim czasie, daje ostateczny wynik finansowy (tej inwestycji), oraz jego (budynku) późniejszą energooszczędność.
A to oznacza, że albo samemu się nad tym „panuje” od początku do końca, albo trzeba komuś za to zapłacić – ale tu jest problem, bo ciężko kogoś takiego znaleźć.

Podany przykład budowy j-j jest znakomitym tego przykładem, bo to On w podsumowaniu stwierdził, że gdyby musiał za wszystko płacić, to w jego przypadku, najprawdopodobniej nie budował by tak, bo byłoby to, dla niego, zbyt drogie.


Napisał:

KOD
Miałem chwile wielu zwątpień, dość dokładności itp. ale niedowierzanie, rodziny, znajomych itp. mnie motywowało, ja im k... udowodniie ... fachowcy ...  i tak dojechałem do końca. A teraz to nie mam nawet ochoty młotka podnieść, oj ciężko mi to przychodzi  .Chyba mam dośc po tych dwóch latach  .

I na koniec coś o kosztach tych ktorzy na forum uważają że to jest na pewno nieopłacalne.
Owszem jest to nieopłacalne bo:
1. Obce ekipy kosztuja jesli mają coś inaczej robić dlatego trzeba samemu
2. Baaaardzo łatwo coś sp....
Wszystko to co wymagało bardzo skrupulatnej pracy bylo przez moją ekipę ze mną budującą wyśmiewane, a właśnie te drobiazgi tworzą dom pasywny bo olewając 100 razy złotówkę tracimy aż 100 zł. I to jest klucz, nie można nic olać bo potem może sie to odbić.
3. Trzeba być wytrwalym
4. Nie należy słuchać "tradycyjnych" ludzi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeśli to co powyżej jest niczym wielkim to się OPLACA!
robocizny nie doliczam celowo bo wszystko sam robiłem, wtedy to się OPLACA!!! Inaczej jest to dyskusyjne i nalezy mocno indywidualnie rozpatrywac!
Link do komentarza
Ja uważam że nie trzeba wszystkiego samemu robić, bo przecież nie wszyscy domy sami budują, ale na pewno trzeba bardzo pilnować ekipy, bo tutaj większość robót jest ponadstandardowych o których ekipy najczęściej nie mają pojęcia - co czemu służy i jest wyśmiewane...
reasumując - zgadzam się z 2,3,4 - a 1 juz niekoniecznie... Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
W tym pkt. 1 ważne jest „inaczej robić”.

Jako przykład, trochę z innej dziedziny, ale adekwatny – dobór PCi i jej nidowymiarowanie.
Toć to nawet dzisiaj, wielu „fachowców” udowadnia, że należy przewymiarować, bo przecież CWU, -40 na zewnątrz i najważniejsze – zawsze tak robimy.

Daleko nie szukając – każ im styropian (ocieplenie) kleić na całej powierzchni, a nie na „placki”, a wspomnij, że należy docisnąć i przesunąć. A jak sie uprzesz, to usłyszysz „wyliczankę” podobną do tej, jaką zapodaje szanowny pan b.

Budowlańcy, a zwłaszcza „fachowcy” bardzo oporni są na wszelkie niestandardowe żądania inwestorów.
Link do komentarza
Ja mam PC - niedowymiarowaną właśnie icon_biggrin.gif
ale ja sam sobie wybierałem moc PC - oczywiście wcześniej robiłem OZC
Projektowe obciążenie cieplne budynku mam 7594W czyli około 7,6kw na CO, do tego CWU na 4 osoby wtedy jeszcze czyli 8,6kw. A mam PC 7,6kw. Jestem w tej dobrej sytuacji, że mam te obliczenia razem w ogrzewaniem piwnicy - jak wyłącze ogrzewanie w piwnicy, to wtedy mam PC idealnie dobraną icon_biggrin.gif na styk...a jeszcze nie było sytuacji żeby PC szła non stop - rok temu w najwieksze mrozy to szła może 17-18h/dobe

A co do ocieplenia jeszcze - to robił mi brat z kolegą i trochę ja - dałem im pianke i pokazałem jak maja kleić - i tak kleili...
ale twoje ostatnie zdanie to można jak mantre powtarzać icon_biggrin.gif Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

W tym pkt. 1 ważne jest ?inaczej robić?.

Jako przykład, trochę z innej dziedziny, ale adekwatny ? dobór PCi i jej nidowymiarowanie.
Toć to nawet dzisiaj, wielu ?fachowców? udowadnia, że należy przewymiarować, bo przecież CWU, -40 na zewnątrz i najważniejsze ? zawsze tak robimy.

Daleko nie szukając ? każ im styropian (ocieplenie) kleić na całej powierzchni, a nie na ?placki?, a wspomnij, że należy docisnąć i przesunąć. A jak sie uprzesz, to usłyszysz ?wyliczankę? podobną do tej, jaką zapodaje szanowny pan b.

Budowlańcy, a zwłaszcza ?fachowcy? bardzo oporni są na wszelkie niestandardowe żądania inwestorów.


Nie do końca tak jest,no chyba,że ja mam takie szczęście...narazie ;)
Dom na płycie fundamentowej to jest to z całą pewnością "robienie inaczej"
Ekipa bez zająknięcia przyjęła zlecenie,bez dopłat wykonywała wszystko na co zwracałem uwagę,wszelkie moje sugestie były brane pod uwagę icon_smile.gif
W projekcie na ściany zewnętrzne był przeznaczony BK i tak miałem umowę podpisaną,w trakcie realizacji stwierdziłem,że zmieniam na...ciężki silikat i co ? Normalnie,usłyszałem "Panie,dla nas jest to bez różnicy,z tego i z tego się podobnie muruje"
Ekipę mam ze średnio-niskiego pułapu cenowego icon_smile.gif
Właściciel firmu budował domy...w Niemczech,także wie o co biega jeśli chodzi o energooszczędność icon_smile.gif

Także rozbestwione ekipy i papraki może narzekają i naciągają na dodatkową kasę ale powtarzam cały czas,że tego ich nauczyli Inwestorzy !! Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Ja tam jeszcze dziadkiem nie jestem a wędkuję icon_biggrin.gif uwierz mi że to hobby wciąga bardziej niż alkohol icon_mrgreen.gif tylko jest jeden warunek aby się o tym przekonać - spróbować icon_lol.gif



Ja tam oddaję się żeglarstwu icon_smile.gif też gorąco polecam Super sprawa.

Cytat

Barbossa dobrze napisał, ten projekt to jest przeciwieństwo domu energooszczędnego icon_biggrin.gif
ale jak wrzucisz pod podłogę 25cm styropianu, wrzucisz jedną warstwę ze szkła spienionego żeby odciąć ściany od ziemi, na ściany dasz 25cm styro grafitowego, wełny wrzucisz na dach 50cm to pewnie wyjdzie ci w granicach 30-40kwh/m2*rok. Aha, do tego obowiązkowo musisz mieć Wentylację mechaniczną.
tylko ja wycelujesz w dom 30kwh/m2*rok to nie wiem dlaczego chcesz go grzać gazem...prądem w taniej taryfie wyjdzie cię kosztowo podobnie, a dużo taniej inwestycyjnie



Z tym 30kWh to chyba przesadziłem przy tym projekcie ale jak mi wyjdzie 40-70kWh to będę zadowolony. Górna granica dla energooszczędnych domów teraz to chyba właśnie 70kWh.
Prąd też drożeje tak samo jak i gaz. Jaki sposób ogrzewania elektrycznego proponujesz?

Cytat

może podam linka do wspomnianego domu pasywnego j-j
kompendium wiedzy jest na 1 stronie icon_biggrin.gif
http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...5%BCytkuj%C4%99

wyciąg:
KOSZTY:
dodatki na dom pasywny, różnice to:
1. szkło piankowe- 1,44 m3---------------------------------------------=8000 zł.
2. styropian na gruncie- różnica grubości 20 cm
(mam 30 w normowym dałbym 10 cm), 170 zł/m3------------------=3400 zł
3. styropian na ściany- normowo dałbym
12 cm zwykłego czyli koszt=150 zł/m3,
a P+ mam 30 cm, koszt 210zł/m3- różnica kosztow------------------------=5400 zł
4. wełna na dach- różnica grubości 25 cm
(mam 0,5 m w normowym dałbym 25 cm), 150 zł/m3-----------------=4100 zl
5. Jackodur--------------------------------------------------------------------=500 zl
6. Went. mechaniczna wraz z GWC-------------------------------------=15 000 zł
7. różnica w kosztach inwestycyjnych za ogrzewanie-
tradycyjnie ok. 20 000 a ja mam za 4000 zł,
różnica------------------------------------------------------------------------= -16000 zł
8. okna- zapłaciłem 11500 zł
wraz z montażem i ta cena została zwiększona ze
tylko względu na pasywne 40%,
więc rożnica to------------------------------------------------------------= ok. 3500 zł


RAZEM TO: 8000+3400+5400+4100+15000-16000+3500=23400 zł




Dzięki za szczegółowy opis. Czyli jak się chce to można zrobić energooszczędny dom!. Będę budował podobnie tylko zamiast styropianu chyba wolę dać wełnę. Polecali mi też takie rozwiązanie dla ścian zewnętrznych:
- izolacja zewnętrzna z wełny mineralnej – 20 cm,
- ściana konstrukcyjna z bloczków YTONG PP2/0,4 – 24 cm,
- izolacja wewnętrzna z wełny mineralnej – 10 cm.
Tak wykonana ściana zewnętrzna o grubości 54 cm osiąga współczynnik U o wartości 0,10 W/(m2K).
Link do komentarza
sa 2 mozliwości - oczywiście grzanie prądem tylko akumulacyjne

1. kable zatopione w wylewce - plusem jest niski koszt inwestycyjny, - takie CO może kosztować w okolicy 7-8tys dla domu około 150m2, plusem jest także mozliwośc prostego sterowania temperaturą w każdym pomieszczeniu.minusem jest brak mozliwości zmiany nośnika energii
2. podłogówka wodna+ piecyk elektryczny - koszty inwestycyjne trochę wyższe, ale za to można w razie W podpiąć praktycznie każdy nosnik energii (węgiel,gaz,PC,pellet itp)

Nie porównuj powyżki gazu i prądu...pamiętaj że grzanie prądem to grzanie praktycznie tylko w taniej taryfie - u mnie po podwyżce prądu prąd w taniej taryfie podrożał z 0,3 zł do 0,32 czyli 6-7%
gaz w tym roku już podrożał, a w przyszłym roku znowu podrożeje (PGNIG domaga się 20%,ale pewnie skończy się w okolicy 10%) Wydaje mi się, tak bez liczenia że przez ostatnie 2-3 lata ceny gazu wzrosły bardziej niż prądu...

Cytat

Dzięki za szczegółowy opis. Czyli jak się chce to można zrobić energooszczędny dom!. Będę budował podobnie tylko zamiast styropianu chyba wolę dać wełnę. Polecali mi też takie rozwiązanie dla ścian zewnętrznych:
- izolacja zewnętrzna z wełny mineralnej – 20 cm,
- ściana konstrukcyjna z bloczków YTONG PP2/0,4 – 24 cm,
- izolacja wewnętrzna z wełny mineralnej – 10 cm.
Tak wykonana ściana zewnętrzna o grubości 54 cm osiąga współczynnik U o wartości 0,10 W/(m2K).



a teraz podchwytliwe pytanie - dlaczego chcesz dawać wełnę od zewnątrz i od środka jednocześnie?!?
Link do komentarza
Cytat

Fakt ,że oba domy są podobne nie zmienia faktu wydania dużo kasy aby te domy były energo , zresztą moi przedmówcy ujęli to trafnie więc ie ma co się dublować.I jeszcze jedna kwestia do rozstrzygnięcia , ile pieniążków chcesz przeznaczyć na taki domek?Bo może nie zdajesz sobie sprawy,że wybudowanie domu energo jest ciut droższe.



Z informacji jakie uzyskałem od pracowni Lipińscy to te projekty mają generalnie lepsze docieplenie wszędzie.
Ściany zewnętrzne Silka + 20cm styropianu
Fundament z dociepleniem
Dach 30cm Wełny
Lepsze U na oknach i drzwiach
+ rekuperator

Zdaję sobie dobrze sprawę że to wychodzi trochę drożej niż zwykły domek. Generalnie szukam teraz najlepszych rozwiązań ale na pewno nie takich które zwrócą się za co najmniej 50lat icon_smile.gif

Cytat

sa 2 mozliwości - oczywiście grzanie prądem tylko akumulacyjne

1. kable zatopione w wylewce - plusem jest niski koszt inwestycyjny, - takie CO może kosztować w okolicy 7-8tys dla domu około 150m2, plusem jest także mozliwośc prostego sterowania temperaturą w każdym pomieszczeniu.minusem jest brak mozliwości zmiany nośnika energii
2. podłogówka wodna+ piecyk elektryczny - koszty inwestycyjne trochę wyższe, ale za to można w razie W podpiąć praktycznie każdy nosnik energii (węgiel,gaz,PC,pellet itp)

Nie porównuj powyżki gazu i prądu...pamiętaj że grzanie prądem to grzanie praktycznie tylko w taniej taryfie - u mnie po podwyżce prądu prąd w taniej taryfie podrożał z 0,3 zł do 0,32 czyli 6-7%
gaz w tym roku już podrożał, a w przyszłym roku znowu podrożeje (PGNIG domaga się 20%,ale pewnie skończy się w okolicy 10%) Wydaje mi się, tak bez liczenia że przez ostatnie 2-3 lata ceny gazu wzrosły bardziej niż prądu...



a teraz podchwytliwe pytanie - dlaczego chcesz dawać wełnę od zewnątrz i od środka jednocześnie?!?


http://termodom.pl/inne/dom_pasywny/trendy...dnym_i_pasywnym

Jakiś problem poza kosztami i mniejszą powierzchnią?
Link do komentarza
Cytat

Z informacji jakie uzyskałem od pracowni Lipińscy to te projekty mają generalnie lepsze docieplenie wszędzie.
Ściany zewnętrzne Silka + 20cm styropianu
Fundament z dociepleniem
Dach 30cm Wełny
Lepsze U na oknach i drzwiach
+ rekuperator



dla mnie nie jest to lepsze docieplenie, tylko powoli standard...
a pytałem o tą wełnę od środka, bo już cię o jakieś konszachty z TB podejrzewałem icon_biggrin.gif
Link do komentarza
1. Jeśli liczysz (kalkulujesz) że ocieplenie ma się kiedyś „zwrócić” – zrezygnuj, bo to są wartości raczej niewymierne, lub zmień podejście do tematu.
2. Elewacja z 20cm wełny, to są duże koszty i sama cena wełny, to mały Pan Pikuś.
3. Wewnętrzne ocieplenie wełną, ścian murowanych – patrz pkt.2

Link do komentarza
Cytat

1. Jeśli liczysz (kalkulujesz) że ocieplenie ma się kiedyś „zwrócić” – zrezygnuj, bo to są wartości raczej niewymierne, lub zmień podejście do tematu.


Nie do końca się z tym zgodzę, decydując się na obłożenie domu wełną lub styropianem musimy wykonać pewne czynności (kołki, siatka, klej, tynk, ...), które są takie same i tyle samo kosztują bez względu na to czy damy 12cm czy 25cm. Podejmując decyzje o doborze grubości izolacji możemy policzyć różnicę w koszcie i obliczyć (potrafiąc bo ja nie potrafię icon_smile.gif ) ile więcej spalimy gazu lub węgla w pewnych założonych warunkach możemy określić w jakim czasie nam się zwróci danie grubszej warstwy od cieńszej izolacji. Oczywiście poza kosztami i czasem do decyzji zwrotu dochodzą też takie czynniki jak zaciemnienie okien i własne preferencje, ale to już jest poza tym.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
×
×
  • Utwórz nowe...