Skocz do zawartości

Sterowanie ogrzewaniem podłogowym


cobratom

Recommended Posts

Mam kilka pytań dotyczących sterowania ogrzewaniem podłogowym. Na początek krotka historia.

Zastanawiam sie nad wyborem ogrzewania domu, jako ze gazu nie mam, pozostaje gaz z butli lub PC. Dodam ze planuje wentylacje mechaniczna z rekuperacja. Dom 140 m2 użytkowej

Na razie rozważam 2 następujące warianty.

Wariant I
Pompa ciepła 4KW (powinna wystarczyć)
Odwierty pionowe (działka tylko 7,5 a)
ogrzewanie podłogowe parter i poddasze
Dogrzewanie kominkiem z DGP

Wariant II
Gaz z butli (butla własną)
piec kondensacyjny,
ogrzewania podłogowe parter, kaloryfery na poddaszu
Dogrzewanie kominkiem z DGP

Wariant I jest o wiele droższy w instalacji (wszystko będzie brane z kredytu):
odwiert, cena pompy ciepła, mocniejszy strop no i sterowanie ogrzewaniem. Oczywiście użytkowanie jest tańsze, pytanie tylko czy na tyle aby robić droga instalacje i czy to się kiedykolwiek zwróci. Dochodzi do tego fakt ze wymyślony przeze mnie system sterowania może być drogi a i tak nie uzyskam założonego efektu, a przy gazie miałbym kaloryfer z głowicą termostatyczna i pop problemie.

Teraz pytania dotyczące sterowania, kto ma jak u siebie rozwiązane. Ogrzewanie podłogowe ma duża bezwładność w związku z tym zakładam ze będą potrzebne sterowniki uwzględniające pogodę.

1. Czy dobrze mieć taki sterownik do każdego pokoju? Czy może wystarczy jeden na dole a jeden do góry?
2. Czy wystarczy jeden sterownik uwzględniający pogodę do którego podpina się sterowanie z poszczególnych pokoi, czy może każdy pokój potrzebuje taki sterownik uwzględniający warunki pogodowe.
3. Czy trudno się takim czymś steruje, czy łatwo jest wyregulować temperaturę
4. Chciałbym aby sterowniki można było zaprogramować tak aby obniżały temp w dni robocze kiedy nie ma nas w domu (powiedzmy o 2 stopnie)
5. Jaki może być koszt takich sterowników.

Każda sugestia jest na miarę złota. Będę także wdzięczny za opinie jak kto ma zrobione u siebie i czy jest zadowolony, może coś by zmienił.
Link do komentarza
Gość arturo72
Oj dużo Cię jeszcze czeka czytania na temat budowy ;)
Oprócz gazu i PCi istnieje jeszcze inny system bezobsługowy,tańszy,pompką 4kW to można sobie cwu nagrzać a nie dom 140m2,no chyba,że tak wychodzi to nie interesowałbym się PCi a innym,zdecydowanie tańszym systemem grzewczym,jeśli chcesz PCi to żeby zmniejszyć rachunki warto wykorzystywać II taryfę a tutaj pogodówka się absolutnie nie sprawdzi,duża bezwładność i akumulacja ciepła w płycie powoduje małe dobowe wahania temperatury,jeśli sterownik w każdym pokoju to bardziej dla ogrzewania niecentralnego a nie akumulacyjnego.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Dodam ze te 4KW to jeszcze bez uwzględnienia COP. Zakładając COP na poziomie 4, daje nam to 16KW.
Wiem ze co producent to inaczej podaje moc PC, jeden po pomnożeniu, drugi przed, ja podałem przed.


Czytaj,czytaj icon_smile.gif
Przede wszystkim moc grzewcza pompy jest ważna,nie patrz na COP i nic nie dziel ani nie mnóż.
Przede wszystkim oblicz swoje zapotrzebowanie domu na ciepło.Dopiero wtedy dobieraj PCi lub inny system grzewczy. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
cobratom - najpierw zrób porządnie sobie OZC - to taki program - wpisujesz do niego swój przyszły dom (parametry ścian,okien,drzwi,ocieplenie itp) - w efekcie dostajesz precyzyjnie wyliczone zapotrzebowanie domu na ciepło.
Bardzo przydatne narzędzie, każdemu planującemu budowę polecam zrobienie sobie takiego audytu. Niekoniecznie musisz robić to sam - zlecenie tego, to koszt kilkaset zł, a na pewno będą to najlepiej zainwestowane pieniądze na budowie - pozwoli ci to na pewno na oszczędności przy wykonywaniu CO - lepszy dobór kotła i grzejników/podłogówki to niższa cena całości i optymalna praca całej instalacji...od tego zacznij...

a co do twoich pytan
1.ja mam po 1 sterowniku na kondygnacji i działa ok - można też osobny sterownik w każdym pomieszczeniu, ale to podraża instalację(rozdzielacze z siłownikami + sterownik do każdego pokoju)
ja mam takie sterowniki
http://www.auraton.pl/index.php/pl/produkt/43/
kosztują one w okolicy 200zł
http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&...p;change_view=1

2.sterowanie pogoowe to zupełnie inna para kaloszy - poczytaj sobie o sterowaniu pokojowym i pogodowym
3.jak instalacja jest dobrze wykonana to jest to banalnie proste
4.Przy podłogówce nie ma sensu krótkie obniżanie temperatury - bo będzie się długo obniżać, ale potem podniesienie temperatury też trochę czasu zajmie

Jeśli mogę ci coś zasugerować - rób ogrzewanie podłogowe w całym domu. Z ludzi którzy robili instalacje mieszane(podłogówka+grzejniki) drugi raz zrobiliby podłogówke po całości. Niższe koszty inwestycyjne,eksploatacyjne i większy komfort. No i koniecznie zrób te OZC
Link do komentarza
Cytat

Czytaj,czytaj icon_smile.gif
Przede wszystkim moc grzewcza pompy jest ważna,nie patrz na COP i nic nie dziel ani nie mnóż.
Przede wszystkim oblicz swoje zapotrzebowanie domu na ciepło.Dopiero wtedy dobieraj PCi lub inny system grzewczy.


No i to mialem na mysli, moze jeszcze nie rzucam za dobrze pojeciami. Pompa ciepla o ktorej mowilem ma moc grzewcza cos kolo 16KW:

http://www.slawco.pl/index.php?go=page&id=2&l=1
Link do komentarza
Cytat

ale na jakiej podstawie ty chcesz dobrać moc tej PC?
do domu o tej samej wielkości może pasować PC 8kw albo PC 16kw.....te obliczenia TRZEBA zrobić...


Tak to byl tylko przyklad aby wyjasnic roznice zdan pomiedzy mna a arturo72 icon_smile.gif
W tej chwili nic nie mam jeszcze wybranej PC ani mocy jaka bedzie potrzebna.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

No i to mialem na mysli, moze jeszcze nie rzucam za dobrze pojeciami. Pompa ciepla o ktorej mowilem ma moc grzewcza cos kolo 16KW:

http://www.slawco.pl/index.php?go=page&id=2&l=1


Jakieś drogie te pompy,adiqq ma u siebie pompę sprawdzonej firmy i chyba tańszą to z nim zagadaj ;)
I masz przykład na oszczędność,może wystarczy Ci 7,5 lub 9,5kW ? Kilka tys. w kieszeni. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
tylko nie pisz, że firma ci dobierze moc, bo firma dobierze na oko, sprzeda ci PC o mocniejszej mocy za którą więcej zapłacisz, więcej zapłacisz też za większe dolne źródło a PC będzie brała więcej prądu. To typowa praktyka - przewymiarowywanie urządzeń grzewczych...

w przypadku PC właściwy dobór mocy urządzenia ma kluczowe znaczenie!

Cytat

Jakieś drogie te pompy,adiqq ma u siebie pompę sprawdzonej firmy i chyba tańszą to z nim zagadaj ;)
I masz przykład na oszczędność,może wystarczy Ci 7,5 lub 9,5kW ? Kilka tys. w kieszeni.




a to już inna kwestia icon_biggrin.gif Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...