Skocz do zawartości

CICHE DGP


Recommended Posts

Witam
Właśnie rozbudowałem swoje dgp o turbinę nadmuchową 400m3/godz.
Niestety żonie nie pasuje wyraźny hałas wydobywający się z najbliższego turbinie kanału. Obecnie turbina zainstalowana jest na podłodze na strychu. Izolowana jest od podłogi 4cm wełny mineralnej, która miała tłumić hałas. Niestety nie spełnia to naszych oczekiwań. Czy zastosowanie tłumika drgań lub wyraźnego wydłużenia rury odprowadzającej ciepłe powietrze od turbiny poprawi komfort użytkowania ?

niżej odnośnik do wspomnianego tłumika
http://wentor.com.pl/Produkt.aspx?id=112&kat=164

pozdro icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
ja mam DGP na strychu, faktycznie podczas pracy trochę hałasuje , tyle że u mnie kominek działa od święta...
spróbuj obłożyć wełną wentylator z DGP(cały go owiń - wiem że tak też robią z rekuperatorami - tylko ze względu na temperatury musiałaby być chyba wełna ognioodporna?!?)
Co do tłumika to nie wiem, ale na jakimś forum ktoś przy okazji WM pisał o tłumiku i ponoć znacząco się poprawiło...
Link do komentarza
Turbina ma specjalnie ujścia ciepła i nie można jej "izolować", powiem więcej, nie może stać przy ścianie i musi mieć zapewnioną cyrkulację powietrza.

Jak sie nie wie na 100% to się nie wmawia komuś, aby sobie turbinę odizolował, bo sie spali po kilku h pracy.

Dlatego ja np. dodatkowo mam bypass przy turbinie który, jest ze specjalnym czujnikiem temp. i jak jest za wysoka to sie otwiera i upuszcza ciepło przed turbiną, aby sie wirnik nie spalił.

Link do komentarza
A może winę ponosi miejsce instalacji turbiny. W moim przypadku stoi ona swobodnie na wełnie ognioodpornej na podłodze strychu. Może, mimo izolacji drgania przenoszą się na konstrukcję drewnianą poddasza ? Może warto umocować turbinę na stałe izolując ją podkładkami antywibracyjnymi i przedłużając kanał powietrzny między turbiną a rozdzielaczem ?

(muszę wspomnieć, że nie zainstalowałem jeszcze regulatora obrotów, który jest w planach - może to także spowoduje obniżenie emitowanego hałasu ? )

pozdro
Link do komentarza
Cytat

Turbina ma specjalnie ujścia ciepła i nie można jej "izolować", powiem więcej, nie może stać przy ścianie i musi mieć zapewnioną cyrkulację powietrza.

Jak sie nie wie na 100% to się nie wmawia komuś, aby sobie turbinę odizolował, bo sie spali po kilku h pracy.

Dlatego ja np. dodatkowo mam bypass przy turbinie który, jest ze specjalnym czujnikiem temp. i jak jest za wysoka to sie otwiera i upuszcza ciepło przed turbiną, aby sie wirnik nie spalił.



przepraszam, czy ja komuś coś wmawiam?
wolfik, odebrałeś to w ten sposób?

spróbuj z tym odizolowaniem od konstrukcji i regulatorem obrótów...
u mnie problemu nie ma, bo jak pisałem, kominek sporadycznie a też nie zawsze przy paleniu włączam DGP Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
W takim urządzeniu źródłami dźwięku są (jest):
- wibracje turbiny, przenoszące się za pośrednictwem kanałów,
- praca samej turbiny,
- „tarcie” powietrza wewnątrz kanałów.

Wspomniany tłumik, może wygłuszać tylko te dwa ostatnie „hałasy” – o ile jest przystosowany do wysokich temperatur i tak dużych przepływów.
Obłożenie turbiny materiałem „wygłuszającym” w zasadzie nie rozwiązuje 1 problemu, a może przynieść , jak wspomniano, dodatkowe komplikacje.
Rozwiązanie problemu, najprawdopodobniej, tkwi w elastycznym połączeniu turbiny z kanałami.
Link do komentarza
Cytat

przepraszam, czy ja komuś coś wmawiam?
wolfik, odebrałeś to w ten sposób?

spróbuj z tym odizolowaniem od konstrukcji i regulatorem obrótów...
u mnie problemu nie ma, bo jak pisałem, kominek sporadycznie a też nie zawsze przy paleniu włączam DGP




Broń Boże ! Szukam porad z waszych własnych doświadczeń. Każda informacja jest ważna i może złożyć się na jedną pomocną radę.
Tak jak piszecie - ważne jest odizolowanie od stałych elementów konstrukcyjnych i dobre kanały (w moim przypadku elastyczne przewody izolowane ). Jeszcze spróbuję z tym regulatorem bardziej rozbudowanym, aby w późnych godzinach nocnych obniżył obroty samoczynnie.

pozdrawiam i dzięki za każdy pomysł icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Turbina DGP jak każdy wentylator musi hałasować a natężenie dźwięku zależy głównie od jej konstrukcji. Trzeba też ustalić jaki charakter ma hałas - czy jest to jednostajny szum typowy dla wentylatora, czy też drgania, świsty, wibracje bo wtedy problem może rozwiązać m. in. amortyzacja zamocowania turbiny, likwidacja ewentualnych przewężeń kanałów czy zmiana sposobu ich zamocowania i izolacji akustycznej.

Oczywiście zmiana prędkości przepływu powietrza powinna obniżyć poziom hałasu, należy też sprawdzić czy w instalacji nie występuje problem rezonansu przy określonych prędkościach wentylatora.
Link do komentarza
Hałas jaki pojawia się z otworów nadmuchowych to typowy świst powietrza oraz w mniejszym stopniu hałas samej turbiny - nie silnika. Wszystkie przewody instalacji to 125mm elastyczne izolowane. Turbina Vents także 125mm, kratki nawiewne również. Wszystkie przewody ułożone są swobodnie na strychu. Umocowane są tylko końce wylotów opaskami zaciskowymi na króćcach kratek. W moim pokoju nie ma DGP i w nocy bardzo, bardzo słabo słychać pracę całego urządzenia - taki cichy pomruk - ale to mi nie przeszkadza. Bardziej irytuje świst powietrza i hałas pracy samej turbiny.

pozdro
Link do komentarza
Po raz kolejny udowodniłeś praktycznie, że dźwięki budzą się w takich instalacjach po przekroczeniu 5m/sek prędkości strugi.
Chcesz ogrzać dom powietrzem.
To znaczy, że POWIETRZEM (medium o małej gęstości i pojemności cieplnej) ogrzewasz ściany, stropy, meble, pokrycia i te trochę powietrza między ścianami.
Bilans ciepła obnaża brutalną prawdę! Potrzeba tego powietrza bardzo dużo!
No i do tego - bardzo ciepłego!

Jak przepchnąć rurką od długopisu wielkie ilości takiego powietrza?
- Zastosować odpowiednią turbinę!
Będzie wydajność (m3/godz). Tyle, że nie będzie ciszy!
Bo taka jest fizyka tego procesu.
MOŻNA wyciszyć system, jak się zastosuje odpowiednio wielkie przekroje kanałów.
Tyle, że wtedy wściekle rośnie ich powierzchnią, która jest kaloryferem pozostawiającym to ciepełko gdzieś "po drodze". Wściekle też wtedy rosną wymagania stawiane termoizolacji ścianek takich kanałów.

Trzeba zdecydować się na jakiś kompromis pomiędzy skutecznością a hałaśliwością....

Najtaniej - pokochać...

Adam M.
Link do komentarza
Wściekle też wtedy rosną wymagania stawiane termoizolacji ścianek takich kanałów.

Trzeba zdecydować się na jakiś kompromis pomiędzy skutecznością a hałaśliwością....

Najtaniej - pokochać...

Adam M.
[/quote]


Wydaje mi się, że małym błędem była średnica przewodów, z drugiej strony tak jak piszesz trzeba znaleźć jakiś kompromis.
Oczywiście poprawię usytuowanie aparatu nawiewnego oraz zamontuję programator, który będzie regulował obroty w zależności od zadanej temperatury w pomieszczeniu. W kominku palę codziennie jeżeli jest zimno na zewnątrz. Po to został zaplanowany i zbudowany - a nie do ładnego wyglądania. Dom ma być do mieszkania a nie do pokazywania.
Do wszystkiego "idzie" przywyknąć. Szukamy oszczędności i tyle.
Pozdrawiam icon_biggrin.gif
Link do komentarza
witam.

z halasem turbiny, to jest tak :
1. albo będzie cicha i mniej wydajna
2. albo będzie głośna i b. wydajna

/ kompromis jest pomiędzy 1 a 2 , który udało mi się właśnie osiągnąć icon_smile.gif

parametry moje :
kominek jest na parterze. rura 110 izolowana idzie w przewodzie wentylacyjym (jeden miałem wolny icon_smile.gif )
biegnie na poddasze nieużytkowe, ok 5 m (optymalnie powinno być od czopa kominka do turbiny 4,5m)
ze 110 przechodzi odrazu odpowiednią redukcją w 150 i tak wchodzi w BAN2 Darco
BAN2 połączony jest z AN2 (co daje BANAN2, do 600m3/h). I teraz cała filozofia, jak pociągnąć z Samej turbiny, która ma wyjscie fi150 na pokoje.

Otóż ja zrobiłem tak:

Mam rury izolowane 150 zbrojone, w środek poszło zwykłe spiro 125, które połączone jest łącznikiem tuż nad pokojami i wchodzi do kratek nawiewnych regulowanych ( u mnie są 4 pokoje + łazienka do ogrzania przez DGP)

Wersja Cicha.:
Z turbiny wychodzi jak już wyżej napisałem fi150.
Dajemy ok 70cm rury 150 izolowanej i łączymy z rozdzielaczem, w którym mamy jedno wejscie 150 i np. trzy wyjscia 125.

Ta wersja jest niesłyszalna dla ucha, lecz i mniej wydajna poprzez zawirowania powietrza w owej fi150 na dł. 70cm


Wersja Głośna :
Z turbiny wychodzi fi150
odrazu przy turbinie łączymy z rozdzielaczem i mamy super głośny system ale i super wydajny.

Wersja kompomisowa która obecnie jest u mnie:
Z turbiny wychodzi fi150
Potem ma wsadzoną fi125 nie zailozowana. na tą rurę nałożyłem rurkę ok 30 cm dł. ze stali ocynkowanej i to jest zaizolowane.

efekt : dużo ciszej niż w wer. głosnej, i dużo wydajniej niż w wer. cichej.


Dodatkowo, niech każdy wie (kto nie wie), że sam bypass powoduje dość duże spatki Ciśnień w układzie oraz spadki temperatury na wyjsciu z turbiny, poprzez bardzo czuły czujnik temp. (bimetal)
Z druguej jednak strony nie wyobrażam sobie montażu turbiny bez bypass`u, gdyż zabezpiecza ona elementy turbiny (głównie silnik) przed przepaleniem.

I jeszcze jedno:
Obowiązkowo czujnik temperatury wpuszczamy od góry w rure zasilającą (nie musi być dużo, może być 20-30 cm)
Można zamiast wpuszczania czujnika temp. kupić sobie Automatyczny Regulator Obrotów co też jest b. dobrym rozwiązaniem, ale wtedy musimy dodatkowo ciągnąć kable, od 'kominka' do 'turbiny' co może być kłopotliwe.

dlaczego:

otóż czujnik zamontowalny tak jak wychodzi z fabryki przy zastosowaniu BAN2 (bypass`a) b. szybko traci temperaturę i turbina przechodzi w tryb OFF. mimo iż w samym dolocie jest b. duża temperatura.
natomiast czujnik zamontowany w dolocie nie jest oszukiwany przez BAN2 i turbinka pięknie pracuje b. długo, dając efektywne i praktyczne podniesienie temp. w pomieszczeniu.
(u mnie wczoraj przez ok 1,5h, temp. w pomieszczeniach podniosła się srednio o 3stC, co jest b. dobrym rezultatem biorąc pod uwagę wyloty DGP w pokojach przez sufit).


ps: nie staramy sie sami przedłużać czujnika temperatury - bo polegniemy i będziemy nowy musieli kupić (przynajmniej tak jest w turbinach z f. DARCO)
Przewód jest ok 100cm, tylko jest schowany w turbinie (ja o tym nie wiedziałem :( )


przepraszam za długi i być może nieprzydatny post, ale jako, że zakończyłem prace nad swoim DGP, opisałem swoje doświadczenia - niekoniecznie ze słusznymi wnioskami.. ale praktycznymi u MNIE w domu.!


pozdrawiam
rafal owczarzak
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Bardzo dziękuję SHP za ten post. Właśnie o to mi chodziło, aby przedstawić swoje doświadczenia i pomysły. Poprawiłem już usytuowanie turbiny. Teraz czekam na regulator obrotów. U mnie też nawiewniki są w suficie i "jakoś" zdają egzamin. Podczas palenia w kominku temperatura na poddaszu użytkowym wzrasta w ciągu godziny (w zależności od temp. na zewn) o około 2-3 o/h . Turbina ma wydajność 400m3/h.
Jestem bardzo zadowolony z tego systemu. który przynosi wymierne korzyści w ogrzewaniu domu.


pozdro
Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...
Witam. Odswieżę troch temat. Mam pytanie dotyczące zrobienia kanałów dgp w domu. Chodzi mi o przejście rurą 125 w izolacji, krtórą ma przebiegać do pokoi ciepłe powietrze, przez strop i podłączenie jej do kratki nawiewnej.
Czy mam bezpośrednio samą rurą przejść przez strop, jakoś ją powyginać, i podłączyć do tej kratki;
czy podchodzę do stropu i tam muszę już zastosować jakies kolana i dopiero do kratki.

Szukałem i znalazłem jedynie takie kolana pod kątem 90 stopni, ale przejście z płaskiego kanału na okrągły do kratki
czy są takie aby były okrągłe z jednej i drugiej strony, czy jak pisałem powyginac rurę okrągłą i ją doprowadzić bezpośrednio pod kratkę i czy będzie jak ją podłączyć.
Pozdrawiam i dzięki
Link do komentarza
Cytat

Witam. Odswieżę troch temat. Mam pytanie dotyczące zrobienia kanałów dgp w domu. Chodzi mi o przejście rurą 125 w izolacji, krtórą ma przebiegać do pokoi ciepłe powietrze, przez strop i podłączenie jej do kratki nawiewnej.
Czy mam bezpośrednio samą rurą przejść przez strop, jakoś ją powyginać, i podłączyć do tej kratki;
czy podchodzę do stropu i tam muszę już zastosować jakies kolana i dopiero do kratki.

Szukałem i znalazłem jedynie takie kolana pod kątem 90 stopni, ale przejście z płaskiego kanału na okrągły do kratki
czy są takie aby były okrągłe z jednej i drugiej strony, czy jak pisałem powyginac rurę okrągłą i ją doprowadzić bezpośrednio pod kratkę i czy będzie jak ją podłączyć.
Pozdrawiam i dzięki



Powiem tak - w moim przypadku przewód został bezpośrednio połączony z nawiewnikami, które znajdują się w suficie. Został zabezpieczony opaską zaciskową i umieszczony w izolacji poddasza. Z Twojej wypowiedzi nie wiemy jaki strop masz na myśli i ilu kondygnacyjny jest dom, oraz czy kratki nawiewne będą przy podłodze czy wyżej.
Link do komentarza
Cytat

Chodzi mi o przejście rurą 125 w izolacji, krtórą ma przebiegać do pokoi ciepłe powietrze, przez strop i podłączenie jej do kratki nawiewnej.
Czy mam bezpośrednio samą rurą przejść przez strop, jakoś ją powyginać, i podłączyć do tej kratki;
czy podchodzę do stropu i tam muszę już zastosować jakies kolana i dopiero do kratki.

Szukałem i znalazłem jedynie takie kolana pod kątem 90 stopni, ale przejście z płaskiego kanału na okrągły do kratki
czy są takie aby były okrągłe z jednej i drugiej strony


Przede wszystkim rura nawiewna powinna przechodzić przez strop w rurze osłonowej.
Jeśli masz miejsce to możesz podejście zrobić bezpośrednio rurą delikatnie ją kształtując, ale jeśli zależy Ci na załamaniu 90o to wykorzystaj do tego kolana sztywne systemu spiroflex.

Takie lub takie

Brak obrazka
Link do komentarza
Witam. Dzięki za zainteresowanie. Jeśli chodzi o strop to mam strop terivy, budynek parter z poddaszem na które ma być doprowadzone ciepłe powietrze. Wyloty mają być z scianie przy podłodze.

Rura nawiewna będzie w izolacji, Jani 63 powinienem jeszcze dać ją w dodatkową rurę osłonową? Rura będzie 125 w izolacji takie jak można dostać np. w marketach.
Dzięki za pokazanie rur spiroflex, muszę je jeszcze poszukać i sprawdzić czy będą pasowały.

Ale, jakby co to mogę samą rurę 125 w izolacji, uformować i podłączyć bezpośrednio do kratki nawiewnej?
Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki.
Link do komentarza
Mówisz o takich rurach ?
Brak obrazka
One są bardzo wiotkie przez co podatne na uszkodzenia.
Przejście nimi bezpośrednio przez strop może doprowadzić do przetarcia o krawędź betonową.
Warto temu zawczasu zapobiec.
Z Twojego opisu wynika że będziesz miał na tyle miejsca żeby samą rurę tak uformować aby nie doszło do jej załamania.
Im łagodniejsze łuki uda Ci się uzyskać tym mniejsze straty na ciśnieniu i mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia (nasilenia) szumów.
W kanałach DGP struga powietrza płynie przeważnie z większą prędkością niż 5m/s, a taka właśnie prędkość jest przyjmowana jako bezpieczna (cicha) dla przesyłu powietrza.
Link do komentarza
Witam. Właśnie o takich mówię. Co do uformowania tej rury to właśnie przy jednym miejscu /przejściu przez strop/ może byc jako taki problem, gdyż załamanie musi być prawie 90 stopni, dlatego w tym właśnie miejscu będzie lepiej jak dam takie kolano jak podałeś wcześniej. Dwa inne wyjścia są bezpośrednio nad kominkiem i już przy zalewaniu stropu zostawiłem spory otwór aby dwa kanały zmieściły się swobodnie obok siebie. Będę musiał coś pokombinować, ale najpierw muszę znaleźć kolana które podałeś. Napiszę co i jak, a pewnie jeszcze będę pytał.
Dzięki za zainteresowanie.
Pozdrawiam
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ja też muszę, ale jak się pomyśli i odpowiednio przygotuje - to nie jest to takie upierdliwe... Właśnie spakowałem trzy worki (plastik, papiery i te niesegregowalne) i wiadereczko na bio... Spacerek na śmietnik i - załatwione... wiadereczko umyte, suszy się i zaraz wróci do szafki, w którym stoją w sumie cztery wiadereczka po 28 litrów pojemności... Zupełnie wystarczają na tydzień... no, bio trochę częściej, w zależności od zawartości wiadereczka...  
    • Konstrukcja tych pomp IBO FP4 powoduje , że nieco dłużej wytrzymają po wystąpieniu suchobiegu, ale też należy je wyłączyć. Lepiej zastosować dodatkowe urządzenie automatycznie wyłączające pompę po wystąpieniu suchobiegu. Jest ich wiele na rynku ,różnych producentów. np,    https://b2b.omnigena.pl/sterowania-i-zabezpieczenia/1878-opc59-sterownik-5907761103184.html (jeśli pompa ma silnik max 1,3kW)   https://aquatik.eu/14-ibopress-10-sterownik-wylacznik-pompy-hydroforu-suchobieg-ibo-press-10-p-697.html (jeśli pompa ma silnik max 2,2kW)   Można też w ogóle zmienić koncepcję i zamiast dużego zbiornika wybrać układ z pompą głębibową, falownikiem i niewielkim zbiornikiem buforowym. Falownik wyłączy pompę po suchobiegu. Koszt takiego zostawu z całkiem porządną pompą IBO odporną na piach to ok. 2 tys. zł.    
    • 🌟 Kim Jesteśmy? 🌟 Letyro to dynamiczna firma specjalizująca się w produkcji i montażu wysokiej jakości osłon okiennych. Nasze produkty są nie tylko funkcjonalne, ale także stylowe, nadając Twojemu domowi wyjątkowy charakter.   🔧 Co oferujemy? 🔧 Rolety Zewnętrzne: Chronią Twoje okna przed słońcem, zapewniając prywatność i kontrolę nad temperaturą w domu. Moskitiery: Zapomnij o niechcianych gościach w postaci owadów! Nasze moskitiery zapewniają swobodę korzystania z otwartych okien, bez ryzyka inwazji komarów czy much. Bramy Garażowe: Bezpieczne, wytrzymałe i łatwe w obsłudze – nasze bramy garażowe chronią Twój samochód i mienie przed niepożądanymi intruzami. Parapety Wewnętrzne: Dodaj stylu i elegancji do swojego wnętrza dzięki naszym parapetom wewnętrznym, dostępnym w różnorodnych wzorach i kolorach.   Nasza strona www: rolety Rzeszów
    • Niezła gromadka. Ja muszę segregować w mieszkaniu. To dopiero przerąbana sprawa -.-
    • Na starym mieszkaniu miałem meble z Ikea i powiem, że z jakości niektórych naprawdę byłem zadowolony. Ale większość niestety nie przetrwała długo w idealnym stanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...