Skocz do zawartości

Zdewastowany legar nad drzwiami-wymian.


Recommended Posts

Witam wszystkich!
Czy ktoś mógłby poradzić mi jak zrobić wymian na stropie drewnianym z belek 20x20 o szerokości 1,55 m, który miałby obejść niezabezpieczone przęsło nad drzwiami poniżej. Legary sąsiednie mają długość 5,15 m (światło ścian) a skrócona belka miałaby długość poniżej 4,95 m. Czy muszę stosować do takiego wymianu słupy? Może ktoś doradziłby mi materiał- strzemiona. Jak połączyć te belki?

Dodam, że ściana oparcia ma 35 cm, mur z cegły pełnej. Pomieszczenie z czterema legarami stropowymi 3,0 m x 5,15 m, kondygnacja nad mieszkaniem. Sufit nie obciążony. Wymiary przęsła poniżej: 1,20 m x 0,80 m x 0,35 m. Na tym przęśle leży cienki (10 x 22 cm) legar z uwagi na osłabienie ściany.

Mam dwie propozycje na zmianę ale...chyba potrzebuję architekta...gratis. Właścicielka żyje z MOPS-u i nie ma funduszy.

Oto fotki:
https://plus.google.com/photos/101651524832...864855458?hl=pl

https://plus.google.com/photos/101651524832...666182850?hl=pl
Link do komentarza
Mimo dołączonych rysunków i zdjęć nie bardzo wiadomo o co chodzi. Użyte niefachowe nazewnictwo jeszcze to gmatwa. Można jedynie domyślać się, że przegniła część belki stropowej w pobliżu podpory nad drzwiami i trzeba ją wzmocnić lub przenieść ciężar na sąsiednie belki.

Najprostszym rozwiązaniem będzie podwieszenie jej na stalowej kotwie do poprzecznego wymianu. Kotwę z gwintowanego pręta o średnicy 16 mm i przyspawanej nakładki z blachy prztyka się przez otwór wywiercony w uszkodzonej belce, wymienia i skręca nakrętką po nałożeniu podkładki z blachy.
Link do komentarza
Cytat

Mimo dołączonych rysunków i zdjęć nie bardzo wiadomo o co chodzi. Użyte niefachowe nazewnictwo jeszcze to gmatwa. Można jedynie domyślać się, że przegniła część belki stropowej w pobliżu podpory nad drzwiami i trzeba ją wzmocnić lub przenieść ciężar na sąsiednie belki.



Przepraszam za nazewnictwo. To forum dla laików zwracających się do fachowców a nazewnictwa używam takiego jak w literaturze fachowej. Może ta literatura była niefachowa.
Na zdjęciu widać dokładnie, że jeden legar ma grubość o połowę mniejszą od innych właśnie przez przęsło czy inaczej podporę poniżej niego (sądzę, że był to błąd konstrukcyjny polegający na niewzmocnieniu tej podpory i dali cieńszy legar zmniejszając nacisk). On właśnie ma ugięcie na dł. 3,5m o 3,5-4cm w dół i jest zeżarty przez korniki. Chcę go zastąpić belką o takich wymiarach jak sąsiednie ale tak żeby ominęła tą podporę nad drzwiami czyli przenieść ciężar na sąsiednie w miejscu oparcia o ścianę. Zamieszczam niżej poglądowy rysunek 3D, który lepiej wyjaśnia sytuację.

Cytat

Najprostszym rozwiązaniem będzie podwieszenie jej na stalowej kotwie do poprzecznego wymianu. Kotwę z gwintowanego pręta o średnicy 16 mm i przyspawanej nakładki z blachy prztyka się przez otwór wywiercony w uszkodzonej belce, wymienia i skręca nakrętką po nałożeniu podkładki z blachy.


Dzięki, to już jest jakiś pomysł. Nie bardzo tylko rozumiem jak ma ten pręt być przełożony. Czy otwór ma być wywiercony wzdłuż czy w poprzek belki? Może jakiś odręczny rysunek i foto? Napewno zrozumiem ideę szybciej. Z góry dziękuję.
Te dwa moje wcześniejsze rysunki przedstawiają propozycje ominięcia podpory (cienki legar przechodzi przez ścianę i biegnie pod podłogą sąsiadki- zostałby obcięty i połączony z wymianem żeby odciążyć podporę). Rysunek górny proponuje belkowanie poprzeczne a dolny nową belkę 20x20 z wymianem poprzecznym. Nie wiem co wybrać i jak połączyć belki żeby uzyskać wytrzymałość konstrukcji. Obawiam się skręcania wzdłuż własnej osi tej krótkiej belki wymianu. Jak to połączyć?
Dziękuję za każdą odpowiedź.

Tak wygląda oryginalnie

od góry:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/J35lu...feat=directlink

od ściany frontowej
https://picasaweb.google.com/lh/photo/ILMmJ...feat=directlink

od mieszkania sąsiadki (od tyłu):
https://picasaweb.google.com/lh/photo/W2TBv...feat=directlink

propozycja wymianu (stary legar skrócony i skręcony z belką poprzeczną, dalej nowa belka 20x20):
https://picasaweb.google.com/lh/photo/MJwIT...feat=directlink Edytowano przez Darek0106 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

a nie prościej dać nową belkę równolegle?



Napewno byłoby prościej ale stara ma tak duże ugięcie, że musi być usunięta. Pomiędzy jedną ścianą frontową a drugą stara belka przebiega nad dwoma podporami drzwiowymi. Jedna z nich to ściana działowa 12 cm. Przez wygięcie wywiera już tak duży nacisk, że zabudowanie czymś pomieszczenia grozi pęknięciem ściany poniżej. Muszę położyć nową ale starą usunąć.

Wpadł mi jeszcze jeden pomysł i chciałbym prosić o radę fachowców.

Ściana poprzeczna (końcowa pomieszczenia) ma 35cm ale od poziomu sufitu sąsiada w dół. W górę idzie tylko jako 12cm. Gdybym wyciął delikatnie flexą cegły i wykonał rów na ok. 6-12cm wzdłuż tej ściany pod wszystkimi legarami. Następnie zazbroiłbym prętem i zalał betonem. Powstałoby jakby nadproże nad tą podporą niżej albo inaczej poprzeczny betonowy legar dla legarów drewnianych. Czy takie coś utrzymałoby legary i czy mógłbym na tym oprzeć nowy legar 20x20cm bez obawy pęknięcia ściany niżej? Edytowano przez Darek0106 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Zdaje się, że to forum nie ma sensu. Od tygodnia tylko jedna odpowiedź fachowca i ani nic innego.



Oczekiwałeś gotowego projektu na podstawie opisu? To chyba jesteś nieco niekumaty. To są sprawy, za które można trochę posiedzieć.
Zgloś się do kogoś, kto posiada uprawnienia budowlane konstrukcyjne, celem zlecenia mu wykonania projektu technicznego. To nie jest zabawka w stylu "jak wykonać fujarkę i se podmuchać"
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

oj tam oj tam
zaraz ze mnie fachowiec glare.gif


Nie myślałem o Tobie tylko o Budujemy Dom-b...

Jako odpowiedź na poprzedni post: jestem tego świadom, co może się stać. Przy odrobinie fachowości i wiedzy nie powinno być problemu.
Chyba jednak zgłoszę się do biura projektowego ale...kto to zapłaci? Właścicielka mieszkania żyje z zasiłku z MOPS a ja wykonuję prace o wartości ok. 60 tyś. zł...za darmo. Ją na to zwykle nie stać czyli ma zostać z krzywą podłogą, na której zbuduje ścianki z g-k żeby wreszcie w życiu miała łazienkę i toaletę w domu?

Każdy jest kumaty kiedy jest kasa. Ale nie każdy jest niekumaty kiedy kasy nie ma. Edytowano przez Darek0106 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Trzeba było od razu napisać, że to pod dachem... 
    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...