Skocz do zawartości

Szkielet stalowy


gkeb

Recommended Posts

Zastanawiam się nad budowa domu w technologii szkieletu stalowego SCS. Co o tym myślicie? Technologicznie jest chyba lżejszy i bardziej sztywny niż szkielet drewniany. Mankamentem może być to, że stal dobrze przewodzi ciepło. No ale to tylko cienkie blaszki (1,2mm) co 60cm, więc chyba nie tak źle.

Zastanawiałem się nad taką konstrukcją ściany:
- tynk zewnętrzny
- 15 cm styropianu grafitowego 0,33
- płyta fermacell
- 14 cm szkielet stalowy wypełniony pianką PUR
- płyta GK

Ciepłe to będzie?
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Zastanawiam się nad budowa domu w technologii szkieletu stalowego SCS. Co o tym myślicie? Technologicznie jest chyba lżejszy i bardziej sztywny niż szkielet drewniany. Mankamentem może być to, że stal dobrze przewodzi ciepło. No ale to tylko cienkie blaszki (1,2mm) co 60cm, więc chyba nie tak źle.

Zastanawiałem się nad taką konstrukcją ściany:
- tynk zewnętrzny
- 15 cm styropianu grafitowego 0,33
- płyta fermacell
- 14 cm szkielet stalowy wypełniony pianką PUR
- płyta GK

Ciepłe to będzie?



Sam ten styropian wystarczy, by spełnić przepisowe wymagania. Izolacja cieplna będzie dobra, ale pamiętaj, że taka ściana nie ma wcale zdolności do gromadzenia ciepła. W efekcie nie wykorzystasz w pełni np. zysków od słońca. Nie polecałbyym też ogrzewania kotłem węglowym, bo najlepszy będzie taki, który możee się włączyć i wyłączyć w dowolnym momencie, nawet na krótko.
Akumulację możesz poprawić robiąc grubą wylewkę podłogi na gruncie i robiąc ściany zewnętrzne z ciężkich materiałów (pełna cegła, silikat).
Link do komentarza
skoro szkielet stalowy, to po co mowa o ciężkich ścianach zewnętrznych?
przed zyskami ze słońca chroni (ściany) izolacja zewnętrzna

zyski (bądź straty) mogą być realizowane prez stolarkę okienną
o medium grzewczym Autor nie wpominał
akumulację może zapewnić poprzez wylewkę (niekoniecznie grubą) oraz "danie" ściany wewnętrznej murowanej, wtedy służy ona idei akumulacji, której nie wiemy czy Autor potrzebuje

konstrukcja takiego szkieletora to nie novum, kwestia czy opłacalna, straty ciepła zapewen będą większe od szkieletora zewnętrznego, ale czy wymierne? pewnie nie przy porządnym wykonawstwie
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Za akumulację ma odpowiadać płyta fundamentowa a ogrzewanie to elektryczne podłogowe. Projekt domu to Z12 ze studia Z500. Płyta główna o grubości 14 cm i powierzchni ok. 82m2. Dom jest bardzo lekki w tej technologii - cała konstrukcja szkieletu waży ok. 6 ton, waga ścian, dachu, stropu to jakieś 20 ton.

Dodatkowo do zwiększenia akumulacji chciałem w salonie na przeciw okien południowych dać biokominek mocowany do kamiennej płyty. Płyta powinna nagrzewać się od słońca.

Co do samego przekroju ścian to zastanawiam się nad optymalizacją warstw. 14 cm pianki PUR trochę kosztuje. Jakieś propozycje co zmienić by było nada ciepło a trochę taniej? Dałbym może trochę mniej pianki ale czym wypełnić pustkę w ścianie między właśnie tą pianką a KG.
Link do komentarza
Cytat

Za akumulację ma odpowiadać płyta fundamentowa a ogrzewanie to elektryczne podłogowe. Projekt domu to Z12 ze studia Z500. Płyta główna o grubości 14 cm i powierzchni ok. 82m2. Dom jest bardzo lekki w tej technologii - cała konstrukcja szkieletu waży ok. 6 ton, waga ścian, dachu, stropu to jakieś 20 ton.

Dodatkowo do zwiększenia akumulacji chciałem w salonie na przeciw okien południowych dać biokominek mocowany do kamiennej płyty. Płyta powinna nagrzewać się od słońca.

Co do samego przekroju ścian to zastanawiam się nad optymalizacją warstw. 14 cm pianki PUR trochę kosztuje. Jakieś propozycje co zmienić by było nada ciepło a trochę taniej? Dałbym może trochę mniej pianki ale czym wypełnić pustkę w ścianie między właśnie tą pianką a KG.



Może daj w profile zwykłą dobrej jakości wełnę mineralną a na zewnątrz 20-25 cm grafitowego najlepiej w dużych płytach po 4 metry na kleju poliuretanowym. Edytowano przez berenger (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Zmieniając PUR na wełnę ściana nie będzie już tak ciepła. Jaki współczynnik U ma dobra wełna? 0,35?



ma 0.36-0.38 ale kwestia ceny też gra rolę . Dlatego dołożenie styropianu na zewnątrz z eliminacja mostków termicznych być może zrekompensuje nieco słabszą izolacyjność wełny.

Cena piany- 5 cm - 60 zł
Wełna 8 cm - 10 zł z montażem 15 zł

Różnica 45 zł zdecydowanie wystarczy na pokrycie grubszej izolacji ze styropianu grafitowego.
Zdecydowanie taniej wyjdzie wełna i solidna ilość grafitowego.
Link do komentarza
Cytat

Zmieniając PUR na wełnę ściana nie będzie już tak ciepła. Jaki współczynnik U ma dobra wełna? 0,35?



pomyłka o rząd wielkości
najlepsza wełna ma od U = 0,033 (supermata)
unimata ma U=0,039

PUR wg wiki ma:
pianka poliuretanowa bez szczelnej osłony 0,035
pianka poliuretanowa w szczelnej osłonie 0,025

wg innego źródła 0,02-0,023
"Współczynnik przewodnictwa cieplnego pianki PUR wynosi 0,020-0,023 W/(m?K), zaś wełny mineralnej - 0,034-0,040 W/(m?K). Przykładowo warstwa grubości 5 cm pianki PUR odpowiada 9 cm wełny mineralnej (pianka o gęstości 35 kg/m?)."

PUR będzie mieć zastosowanie tam gdzie nie ma miejsca żeby dać więcej wełny - bo jest jeszcze droższy niż wełna...i to sporo Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
Pracowałem nad domem o szkielecie stalowym obitym drewnem. Przy używaniu lasera w celu wytyczenia lini nikt nie mógł chodzić bo laser drgał tak bardzo , że nie dało się nic zaznaczyć. Co prawda dom zesztywniał nieco przez OSB itp ale to nadal szkieletor i drgał.
Jeśli szkielet będzie dobrze wykonany to konstrukcja jest dosyć sztywna a w dodatku konstrukcja kosztowała dla domu 150 m2 chyba około 80 tyś zł.
A może oryginalnego Ytonga i solidną ilość styropianu grafitowego a na ścianki działowe ciężkie bloczki Silka.
Link do komentarza
W zasadzie wszystko co istotne napisał już Barbossa.

Ja tylko uzupełnię.

1. Nie można „wymienić” pianki na wełnę, bo ta pianka tworzy „monolit konstrukcyjny”, oraz spełnia bardzo istotną rolę termoizolacyjną i paroizolacyjną dla szkieletu, której nie zapewni wełna.

2. Teksty o ytongu i ciężkich ścianach działowych z silki, przy tej technologii, uważam za bredzenie niegodne niczyjej uwagi.

3. Przy ogrzewaniu podłogowym (tu, elektrycznym), wylewka 14 cm posiada aż nadto wystarczającą akumulację. Jak już ktoś się uprze, to akumulację ścian można zwiększyć, dokładając 2 płytę GK.

4. Przy „firmowym” wykonaniu dom ten, będzie miał współczynnik U oscylujący wokół wartości 0,1W/m2k. Będzie bardzo „cichy” i stabilny. Jakieś przenoszenie drgań, przy tej technologii, to też następne bredzenie, wynikające z braku znajomości fizyki i mechaniki.


dopisałem:

5. Podzielam obawy Barbossy, co do strat ciepła przez szkielet do gruntu – tym bardziej, że nie znalazłem szczegółów rozwiązania tego problemu, jednak licząc współczynnik U, uwzględniłem ten aspekt – pisząc, że „oscyluje wokół” (wychodzi 0,08 - 0,09W/m2k). Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

1. Nie można „wymienić” pianki na wełnę, bo ta pianka tworzy „monolit konstrukcyjny”, oraz spełnia bardzo istotną rolę termoizolacyjną i paroizolacyjną dla szkieletu, której nie zapewni wełna.

2. Teksty o ytongu i ciężkich ścianach działowych z silki, przy tej technologii, uważam za bredzenie niegodne niczyjej uwagi.

4. Przy „firmowym” wykonaniu dom ten, będzie miał współczynnik U oscylujący wokół wartości 0,1W/m2k. Będzie bardzo „cichy” i stabilny. Jakieś przenoszenie drgań, przy tej technologii, to też następne bredzenie, wynikające z braku znajomości fizyki i mechaniki.



Od paroizolacji chyba jest folia a nie pianka. Cena pianki dużo wyższa więc pojawiły się sugestie o wełnie nie kwestionujące właściwości termoizolacyjnych pianki.
Co do Ytonga to facet zastanawia się nad bk400 a szkieletem więc to ty bredzisz człowieku o nakremowanych rączkach.

W przeciwieństwie do Ciebie spędziłem w domu o metalowym szkielecie ( grubość dwuteowników ściennych 5 mm i stropowych 1 cm!) prawie 9 miesięcy wykańczając go i obudowując drewnem itp.Mowa o parterze i piętrze.
Ponadto wielokrotnie mieszkałem w drewnianych domach szkieletowych i coś wiem na temat drgań i ich przenoszenia no chyba że ty, pod każdy legar dajesz amortyzatory. Ty może i znasz fizykę ale nakremowane rączki i płacz na widok cementu pod paznokciem powoduje, że nadajesz się do produkcji filmów instruktażowych w czystych białych spodniach i czapeczce bajbaga team.
Firmowe wykonanie zapewni bajbaga za 30 zł za metr izolacji z materiałem z hasi i słomy.
Link do komentarza
1. Tak się składa, że faktycznie, przy prawidłowo wykonanej podłodze na legarach, pod każdym z nich powinien być „amortyzator” i w prawidłowych tak jest.

2. Tyle, że w systemie SCS można śmiało wykonać podłogę „pływającą” (i taka jest w projekcie), bo belki stropowe są wykonane jako kratownica, a te „konstrukcyjnie” nie przenoszą drgań.


Link do komentarza
Cytat

1. Tak się składa, że faktycznie, przy prawidłowo wykonanej podłodze na legarach, pod każdym z nich powinien być „amortyzator” i w prawidłowych tak jest.

2. Tyle, że w systemie SCS można śmiało wykonać podłogę „pływającą” (i taka jest w projekcie), bo belki stropowe są wykonane jako kratownica, a te „konstrukcyjnie” nie przenoszą drgań.




Czyli dom szkieletowy nie przenosi drgań. Racja.

Cytat

Ty jednak jesteś pierdolnięty, bez wątpienia

a co do folii, to folia raczej nie zapobiegnie wykropleniu się pary wodnej na stalowym profilu, na szkielecie drewnianym zjawisko takie nie występuje



A ty jesteś samym sobą.

Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Witam
Jestem tu nowy ale teamt szkieletu stalowego nie jest mi obcy.
ciesze sie, ze wzrasta zainteresowanie o tej technologii.
Ja osobiscie kilka lat temu bardzo sie tym zainteresowalem i.... i...
Postanowilem sie zaglebic..... postawilem 30 lokali mieszkalnych w tej technologi jako budynki wielorodzinne 3 kondygnacje
no i jednorodzinne.
Jest to dosc skomplikowany temat ale udalo sie nam dopracowac temat i ostatni budynek o pow. podlogi 250 mkw
"pochlonal" gaz za 14 miesiecy uzytkowania (4 osoby) C.O. + C.W. 2150 zl.
Uwazam, ze jest to dosc dobry wynik,.
Jesli beda jakies pytania to chetnie sie podziele wiedza.
pozdrawiam.
Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...
Mam pytanie do Panów znających temat.
Mieszkam w domu wielorodzinnym szkieletowym metalowym.
Gdy sąsiad chodzi w mieszkaniu po wyżej u mnie słychać wszystkie jego kroki.
W związku z powyższym pojawił się pomysł aby coś z tym zrobić. Po niewielkiej ingerencji w strop zauważyłem że belki stropowe są oddalone od siebie o około 60 cm a izolacja termiczna /akustyczna wynosi 5 cm wełny i folia paraizloacyjna z dwóch stron.
Moje pytanie brzmi czy gdybym zdemontował istniejące poszycie g-k , wstawił swoje niezależne belki stropowe o przekroju 9,5x5 cm{ obniżone o 1,5 cm }między istniejące i na nich podwiesił sufit na konstrukcji drewniane icon_confused.gif j i gk, ponadto istniejącą przestrzeń wypełnił aku-matą lub rockowool; rocton czy powyższa konstrukcja wyciszy strop i zminimalizuje dźwięki od sąsiada?Czy konieczne jest robienie pustki powietrznej czy całą przestrzeń tj. 16 cm mogę wypełnić izolatorem oraz stosując folię paraizolacyjną.
Bardzo proszę o szybką odpowiedz bo to co wyrabiają sąsiedzi jest już nie do zniesienia !!!
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Słyszałem, że budowa domu szkieletowego o konstrukcji stalowej jest bardzo szybka, ale wymaga dużej dokładności. Domy w tej technologii cieszą się ogromnym powodzeniem w innych państwach miedzy innymi w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. W Polsce są nowością i ciągle budzą wiele wątpliwości. Edytowano przez Redakcja (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Słyszałem, że budowa domu szkieletowego okonstrukcji stalowej jest bardzo szybka, ale wymaga dużej dokładności. Domy w tej technologii cieszą się ogromnym powodzeniem w innych państwach miedzy innymi w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. W Polsce są nowością i ciągle budzą wiele wątpliwości.


I kto ma Cię poważnie traktować jak od pierwszego posta na forum zaczynasz od reklamy samego siebie.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Zastanawiam się nad budową taniego w utrzymaniu ale i solidnego domu.
Jestem zupełnym laikiem jeśli chodzi o budownictwo.
Byłbym wdzięczny za Wasze opinie na temat przedstawionej niżej technologii.
Podstawowe moje zapytanie dotyczy solidności domu wykonanego tą technologią, ponieważ na moje oko sprawia wrażenie jakby przy większym wietrze dom miał odfrunąć w powietrze icon_biggrin.gif


Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Cytat

Zastanawiam się nad budową taniego w utrzymaniu ale i solidnego domu. (...)




Konstrukcja wygląda dość solidnie. Jedynie zamiast polecanych tutaj płyt zastosowałbym inne. W domach energooszczędnych najczęściej stosuje się sprawdzone rozwiązania, czyli np. systemy suchej zabudowy fermacell.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...