Skocz do zawartości

Grunty nasypowe. Jaka hydroizolacja ?


Kleks

Recommended Posts

Witam. To mój pierwszy post tutaj. Dlatego wszystkim mówię. Witajcie!

Ale do rzeczy.

Działka, na której będę budował dom, ma bardzo trudne warunki hydrologiczne.
Jedną stroną przylega do małej "rzeczki", od planowanej zabudowy do rzeki jest ok 150m. Drugi koniec działki jest przy drodze asfaltowej. Od drogi do rzeczki jest około 2m spadek na całej długości. Działka była stopniowo przez ostanie 5 lat nawożona ziemią (warstwa przepuszczalna). Aby wyrównać teren działki z poziomem przebiegającej drogi. Na powierzchni działki, która nie jest nawożona znajduje się w sumie przez cały rok woda. (Jak się chodzi to słychać i widać jak chlupocze woda wśród traw) Przez działkę przy ulicy przebiegają 2 nitki kanalizacji (bytowa), gaz ziemny, od sąsiada (ok 25m) muszę doprowadzić podziemny kabel z energią elektryczną - jedyne prace gruntowe z tej strony. Nie ma wodociągu. Będzie studnia.

Badania gruntu przeprowadził geotechnik wykonując dwa wiercenia (opracowanie jest w przygotowaniu). Po przekątnej budynku. Budynek na planie prostokąta.

Bliżej drogi ziemia nasypowa znajduje się na 1,6m drugie wiercenie 12m dalej od drogi, ziemia nasypowa na 1,3m. Oba wiercenia wykonywane na głębokość 4 metrów. Woda znajduje się 1,5 m od poziomu obecnego zero. Pod humusem jest piach (rzeczny?) czy jakieś coś takiego. Ogólnie geotechnik powiedział, że to dobry grunt pod budowę, mało osiadania. Sąsiad wiercił studnię do 20 m w głąb cały czas ten sam piach.Potem jakieś skały ok 3m. I do 45m dalej piach. W domu postawionym 3 lata temu do dziś nic nie pęka. Ściany fundamentowe tzw. podmurówkę chcę wyciągnąć na 0,5m ponad poziom ziemi. przy czym 0,2 obsypać ziemią. Budowa w pobliżu Siedlec (mazowieckie) czyli chyba 4 klasa przemarzania czy jakoś tak się o tym mówi.

Pytanie.
1) - Czy ziemia nasypowa będzie podciągać wodę z humusu na powierzchnię (Czarnoziem 80% reszta drobny gruz)?
Ponoć nie ma takiego ryzyka.
2) - Czy lepiej robić klasyczne fundamenty czy płytę przy tej głębokości i planowanej 0,5m podmurówce a może ją tylko na 0,3 ponad zero wyciągać??
3) - Jaką w takim gruncie robić hydroizolacje?
4) - Co z ociepleniem. Czy muszę aż do poziomu ławy czyli na średnio 1.45m czy wystarczy do 1,2m? Przy płycie to nawet nie wiem.

Co prawda architekt mi powie na spotkaniu co i jak ale chciałbym się jakoś przygotować. Wasze zdanie dużo mi rozjaśni.


Pozdrawiam
Kleks
Link do komentarza
architekt będzie widział o czym mówi.
jak zauważyłem budynek bez podpiwniczenia czyli dołóż parę groszy i zrób z betonu wodoszczelnego .
według mojej oceny na takich gruntach chudziak powinien być co najmniej 10-20 cm powyżej docelowego punktu 0 gruntów (tu musisz policzyć czy jeszcze jakąś ziemię będziesz nawoził a jeśli tak to ile)
resztą zdecydowanie niech się zajmie architekt
pozdrawiam
.
Link do komentarza
W opisanej sytuacji izolacja przeciwwilgociowa to żaden problem - fundament może stać nawet w wodzie byleby ponad powierzchnią gruntu umieszczona została izolacja pozioma na wszystkich ścianach zewnętrznych i
wewnętrznych oraz pod podłogą. Jesli nośność gruntu nie budzi zastrzeżeń to fundament można stawiać tak jak na każdym gruncie budowlanym. Ocieplenie powinno siegać ok. 1 m od poziomu podłogi parteru.




Link do komentarza
Dzięki za zainteresowanie tematem.

Tak. Budynek bez piwnicy.
Na szczęście tylko 10 zł do 1m3 w mojej okolicy taki dodatek. Także jasne, dorzucę.
Hmm... Ten chudziak... Kwestia taka, że w podłodze będzie 0,25m styropianu. Coś wymyślę icon_smile.gif

Dzięki za uwagi dotyczące hydroizolacji i ocieplenia. Rozwiały moje wątpliwości.


Pozdrawiam
Kleks
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Trzeba było od razu napisać, że to pod dachem... 
    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...