Skocz do zawartości

Instalacja w łazience schemat...


Recommended Posts

Witam
Remontuje łazienkę i chce w niej zrobić nowa instalacje elektryczną. zrobiłem schemat ale nie wiem czy tak może być. Chce zamontować oddzielna skrzynkę na korytarzu i od niej pociągnąć kable na gniazdka ,lampy i wentylator.
W łazience maja być dwa gniazdka ,lampa sufitowa zapalana włącznikiem na wejściu do łazienki tzn. na zewnątrz. A w środku ma się znajdować podwójny włącznik który będzie włączał światło (nad lustrem) i wentylator.
Czy mógłby mi ktoś doradzić jak to powinno wyglądać czy czegoś w tym schemacie brakuje , czy jest on prawidłowy czy cos zmienić wyrzucić dodać!
Oczywiście strefy będą zachowane oraz gniazdka i włączniki będą posiadać odpowiednie normy bezpieczeństwa .

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Jak dla mnie ok poza pewnymi brakami i nazewnictwem (kabel - przewód, kontakt - gniazdo).
Ochronny PE donikąd nie idzie?
Zamiast 2x1,5 powinno być 3x1,5 razem z ochronnym, który prowadzisz do wentylatora (i podłączasz jak się da) i do światła (i podłączasz jak się da, zazwyczaj pod metalową obudowę jak ma takową)
Link do komentarza
Cytat

Czy mógłby mi ktoś doradzić jak to powinno wyglądać czy czegoś w tym schemacie brakuje , czy jest on prawidłowy czy cos zmienić wyrzucić dodać!


1. Zwróć uwagę, że przewód ochronny powinien trafić do wszystkich urządzeń, nawet, jeśli konstrukcja obecnie instalowanego urządzenia nie wymaga i nie przewiduje jego podłączenia. To raz, a dwa - przewód ochronny (PE) zaczyna u Ciebie swoje istnienie z przewodu neutralnego (N). Skoro tak, to ów przewód jest dwufunkcyjny (PEN) i ma, jak rozumiem 10mm2 miedzi lub 16mm2 aluminium. Punkt, w którym powstają dwa oddzielne przewody PE i N należy bezwzględnie uziemić. Ponadto każde metalowe coś w łazience (wanna, zawór, bateria) powinno być uziemione (tak, wiem, że niemal nikt tego nie robi a nawet znalezienie odpowiedniego zacisku na armaturze lub np. wannie graniczy z cudem).

2. Czy naprawdę masz tak małą łazienkę, że musisz umieszczać główny pstryczek światła poza łazienką??? Jest to niepraktyczne! I dozwolone tylko, jeśli nie da się inaczej, choć wielu elektryków zrobiło z tego niemal normę i nawet salony kąpielowe często mają pstryczek na zewnątrz.

3. Oczywiście pamiętasz, że w łazience jest tylko osprzęt a łączenia przewodów od osprzętu wykonujemy w sąsiadującym pomieszczeniu?

4. Jak zamierzasz zabezpieczyć przewód zasilający "oddzielna skrzynkę na korytarzu"? Edytowano przez ManfredBee (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...