Skocz do zawartości

schemat elektryczny


Recommended Posts

Cytat

Witam mam zrobiony schemat elektryczny proszę o opinie co w nim należało by zmienić może jest za dużo albo za mało zabezpieczeń mozę inaczej podłączyć proszę o opinie
schemat



zamiast róznicówki na samym dole dać wyłącznik nadmiaro-prądowy B20
do siły dać wyłącznik nadmiaro-prądowy B16
i na wszystkie gniazdka daj B16
Link do komentarza
1
P304 (główny) będzie Ci wywalało razem z każdym kolejnym RCD. Wywal go w cholerę, skoro wszystkie obwody masz zabezpieczone różnicówkami. Albo zrób na 100mA lub 300mA. Ja bym go wywalił.
2.
Są dwie szkoły odnośnie oświetlenia - dawać przez zabezpieczenie różnicowo-prądowe albo nie dawać. Co elektryk, to inna opinia. Rozważ, bo puszczenie światła przez RCD owocuje częstymi wędrówkami do rozdzielnicy, tak twierdzą mistrzowie w tym fachu.
3.
Oświetlenie podziel na fazy - elementarna sprawa!!! A nie pod jeden S! Po ciemku chcesz siedzieć?
Tak pospinałes, że cały parter zgaśnie albo cała góra!
4.
Co z urządzeniami wrażliwymi?
5.
Co z symetrycznym obciążeniem faz?
Link do komentarza
Cytat

1
P304 (główny) będzie Ci wywalało razem z każdym kolejnym RCD. Wywal go w cholerę, skoro wszystkie obwody masz zabezpieczone różnicówkami. Albo zrób na 100mA lub 300mA. Ja bym go wywalił.
2.
Są dwie szkoły odnośnie oświetlenia - dawać przez zabezpieczenie różnicowo-prądowe albo nie dawać. Co elektryk, to inna opinia. Rozważ, bo puszczenie światła przez RCD owocuje częstymi wędrówkami do rozdzielnicy, tak twierdzą mistrzowie w tym fachu.
3.
Oświetlenie podziel na fazy - elementarna sprawa!!! A nie pod jeden S! Po ciemku chcesz siedzieć?
Tak pospinałes, że cały parter zgaśnie albo cała góra!
4.
Co z urządzeniami wrażliwymi?
5.
Co z symetrycznym obciążeniem faz?



ad1. Wywalam P304 główny
ad2.
ad3.jest to podzielone na trzy fazy każda strefa świetlna jest na innej fazie inaczej się nie da bo całe oświetlenie jest na trzech przewodach
ad4 tu muszę przemyśleć sprawę ogranicznika przepięć klasy D
ad5. Wydaje mi się że mam to rozłożone równomiernie jeśli nie to co byś zmienił

Dziękuję za odpowiedz
Link do komentarza
Cytat

Ad. 3. jak słyszę, że się nie da, to mi się kabaret socjalistyczny przypomina.
Ad. 4. D masz w każdej listwie zasilającej (normalnej). Nad czym się zastanawiać?
Ad. 5. Równomiernie? Pomyśl co i kiedy bedzie użytkowane.


Nie da się bo mam już zatynkowane kable - no chyba że jest jakiś inny sposób
A o zabezpieczeniu D myślałem że go ewentualnie dam w rozdzielni
Link do komentarza
Cytat

To słuchaj rad, a nie w kółko "już se położyłem tynki". I "że się nie da".
Postanowiłeś zrobić skansen elektryczny, w dodatku niebezpieczny. I uważasz, że wszystko będzie gites, bo wiesz jak się załącza światło.



Jak chcesz zrobić porządnie to kujesz. Jak nie to trudno ci będzie pomóc, wszyscy robimy porządnie :(
Link do komentarza
Naprawdę warto podzielić instalację na max ilość obwodów. Przerabiam temat na okrągło. Przepinam jakieś urządzenia budowlane pod różne gniazda. W rozdzielce wyłączam S i spokojnie dłubię. A lodówka, radio, komp chodzą! Z całą pewnością również po zakończeniu budowy takie sytuacje będą się zdarzały dość często. Warto, oj, warto nie oszczędzać na obwodach.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...
Nie katujcie, że odkopuje, ale padło tutaj stwierdzenie "A o zabezpieczeniu D myślałem że go ewentualnie dam w rozdzielni" . Retro, czy to nie jest błędne myślenie? Klasę D montuje się na końcu linii zasilającej przy wrażliwszych urządzeniach jako listwy lub w gniazdach. Do rozdzielni bardziej klasę C i wspomóc potem D.

P.S. Chociaż znowu gdzieś czytałem, że można montować klasę D w rozdzielni, jeżeli odległość przewodu od niej do urządzenia zabezpieczanego nie przekracza 5 m, to prawda?

Pozdrawiam! icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Nie katujcie, że odkopuje, ale padło tutaj stwierdzenie "A o zabezpieczeniu D myślałem że go ewentualnie dam w rozdzielni" . Retro, czy to nie jest błędne myślenie? Klasę D montuje się na końcu linii zasilającej przy wrażliwszych urządzeniach jako listwy lub w gniazdach. Do rozdzielni bardziej klasę C i wspomóc potem D.

P.S. Chociaż znowu gdzieś czytałem, że można montować klasę D w rozdzielni, jeżeli odległość przewodu od niej do urządzenia zabezpieczanego nie przekracza 5 m, to prawda?

Pozdrawiam! icon_smile.gif



Zależy o czym piszesz. Bo sama litera może oznaczać zarówno rodzaj zabezpieczenia nadmiarowego, jak i odgromnika.
Czyli uściślijmy o co chodzi.
Link do komentarza
Jesli tak, to oczywiście, że D dajemy jak najbliżej odbiornika.
A tak w ogóle, to dawanie tylko D jest najdelikatniej mówiąc nieporozumieniem, które służy najwyżej poprawie samopoczucia. Po to istnieją jasne i ścisłe zasady stopniowania ograniczników przepięć, że tylko przy ich kompletnym i prawidłowym technicznie zamontowaniu, mają one szanse zabezpieczać naszą instalację przed przepięciami.

Dla chetnych zawsze podaję linka:

http://www.ochrona.net.pl/

Kliknąć: OCHRONA PRZEPIĘCIOWA W INSTALACJACH ELEKTRYCZNYCH Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...