Skocz do zawartości

strop żelbetowy-jak dobrze wykonać


Gość

Recommended Posts

proszę o podpowiedź, gdzie znaleźć informację jak rozszfrować dane z rysunku na temat zbrojenia płyt z mojego projektu,a szczególnie belek, dotychczas w wszystkich pismach budowlanych jest to opisane szablonowo a mnie interesuję szczegóły bo będę to robił sam bo nie wierzę fachowcom. Mam do nich uprzedzenie bo w poprzednim moim budynku płyty są ugięte a stali weszło mnóstwo, teraz chcę sam zazbroić płyty by mieć 100% pewności o ich wytrzmałości. po prostu gdzie znaleźć wyczerpujące informacje o żelbecie. Zaznaczam, że mam książkę Nowy poradnik majstra budowlanego i np o schodach żelbetonowych jest full ale o belkach, stropach zwłaszcza o zbrojeniu prętami odgiętymi - mało. Potrzebuję wiecej wiadomości praktycznych niż teori obliczeniowej.
Link do komentarza
W odpowiedzi na twoje pytanie to można napisać grubą książkę.
zamieść rysunki swoich stropów i podaj konkretne pytanie

co do zbrojenia stropów - to wszystkie informacje powinny być na rysunku

A co do ugiętego stropu - to może szalunki buły za słabe - i się ugieły od betonu zanim związał
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

bo w poprzednim moim budynku płyty są ugięte a stali weszło mnóstwo


To nic, że dużo weszło, jak jest źle uzbrojone to i dwa razy więcej stali nic nie da. Nie trzeba dużo się glowić, aby zrozumieć, jakie siły działają na beton i w jakim miejscu będzie się rozciągał. Tam właśnie ma być pręt zbrojeniowy. Co do tych "prętów odgiętych", to znajdują się przeważnie nad ścianami nośnymi jak na pewno zauważyłeś w projekcie? Ściana podnosi strop, więc beton rozciąga się u góry. To samo dotyczy balkonów. Strop mógł się ugiąć z powodu złych szalunków, zbrojenia lub za cienka była płyta. Po to jest właśnie projekt żeby takich niespodzianek uniknąć. Nic się w nim nie przerabia, ( choć by nie wiem ile wyszłoby taniej icon_wink.gif )
Link do komentarza
przezbrojenie płyty jest bardziej ryzykowne niz słupów lub ścian. nieprawdą jest że
Cytat

ściana się nie podnosi a beton w tej warstwie nie działa na rozciąganie. zbrojenie podporowe stosuje się w tych miejscach w celu zlikwidowania momentu zginania i strefy ściskającej która znajduje się min 50 cm od podpory. samodzielne zazbrojenie nie jest wskazane bo możemy trafić na pręty dolne jak i górne + wiele innych przejść

Link do komentarza
tak jak wspomniałeś że dla laika nie jest to takie roste jeśli trafi się nam płyta zbrojona dwupasmowo, zbrojenie dolne lub górne. zbrojenie podporowe często ale nie zawsze ma kształt agrafki którą musimy przewiązać nie tylko z wieńcem lub belką stropową ale także z pasmem górnym. przeważnie! min50 cm od podpory występuje zjawisko ściskania podporowego dlatego dolne pasmo mamy z przejściem pod 45st. nie zgodadzam się zklawiszowaniem płyt kanałowych które może wystąpić gdy montażem zajmuje amatorska brygada. kanałowe stropy są bardzo dobre i są w stanie przenieść większe obc bez dodatkowych kosztów jak w plytach wylewanych
Link do komentarza
nie wyobrażam sobie, żeby ktoś kto nie potrafi odczytać rysunku technicznego zabierał się za wykonywanie stropu żelbetowego, cała ta dyskusja jest więc jałowa, proponuję zlecić to zadanie fachowcom i nie czytać tego całego bełkotu
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

jak wykonać zbrojenie stropu żelbetowego o wymiarach 7m*7m bez podpór wewnętrznych???



Przy takiej rozpiętości nie radziłbym działać na własną rękę. Jest to do zrobienia, nie jest to nic trudnego... ale z projektem.
Pytanie jest zbyt ogólne.
Odpowiedź na to pytanie kosztuje nieco pieniędzy dla projektanta icon_wink.gif

Cytat

nie wyobrażam sobie, żeby ktoś kto nie potrafi odczytać rysunku technicznego zabierał się za wykonywanie stropu żelbetowego, cała ta dyskusja jest więc jałowa, proponuję zlecić to zadanie fachowcom i nie czytać tego całego bełkotu



Pokaż konkretny rysunek, a dostaniesz konkretną odpowiedź.

chyba że jacek24 rozwiał wątpliwości (dlaczego uważasz, że twojemu nauczycielowi rysunek ten by się nie spodobał? jest w nim wszystko)

Tak się składa, że jako student budownictwa żelbetu mam tyle, że żaden kloc nie jest mi straszny icon_wink.gif, może pomogę.

[ Dodano: 2006-05-31, 13:25 ]
A od czego zależy ugięcie żelbetowego elementu?

Żelbet nie jest materiałem liniowo-sprężystym, na dodatek składa się w zasadzie z dwóch materiałów.
Dlatego do szacowania ugięcia stosuje się wzory empiryczne.
A jakie czynniki uwzględnia się w tych wzorach?

- schemat statyczny (co jest wokoło elementu)
- maksymalny moment zginający
- sztywność przekroju
- rozpiętość stropu

Przy czym sztywność zależy od:
- Modułu sprężystości betonu ("sztywności" materiału - on zależny jest od wykonania betonu)
- Momentu bezwładności (czyli od grubości i kształtu płyty, a także od tego, gdzie w środku umieszczono zbrojenie)
- połączenia prętów z betonem (czy żebrowane, jak zakładane..)
- zapasu nośności
- zarysowania
- jaka część obciążenia jest długotrwała (możliwe wpływy reologiczne - pełzanie) a jaka krótkotrwała
Link do komentarza
Co do rysunku Jacka
- jakie są wymiary stropu - bo na oko wydaje mi się , ze jest tam za dużo stali
- jaka grubość stropu - j.w.
- jaki beton
-pręt Nr7 trochę dziwny
- brak wymiarów odgięć na prętach
- jeśli wszędzie jest 60 jak na 7 i 6 to jest to za mało - dla 2 i 6


A tak ogólnie to rysunek jest ok - czytelny itp. tak więc pewnie zachowasz życie

Co do podawania zbrojenia dla jakchś stropow (padło pytanie 7x7m) - to bez poznania szczegółów jest to
dość niebezpieczne (nie wiadomo co się dzieje na tym stropie - może się tam opiera dach, może ściana na której opiera się inny strop, jakie są ścianki dziełowe - z G-K waży wielokrotnie mniej niż z cegły pełnej itp...

pozdrawiam
Link do komentarza
Grubość stropu 12 cm, beton B20. Pręt nr 7 jest trochę dziwny gdyż wychodzi na balkon (dlatego jest w górnej części płyty). To jest część stropu o wymiarach 900/450, wymiary powinny się zgadzać bo strop jeszcze wisi icon_biggrin.gif a pręty były cięte właśnie według tych wymiarów.( bardzo stabilny strop) Co do wymiarów odgięć to niestety skleroza już je zjadła, a projekt na razie poza zasięgiem.
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
  • 3 lata temu...
Cytat

Do wykonanie stropu o rozpietości 7m, bez podpór trzeba użyć strunobetonu.


Przepraszam za odgrzanie kotleta, ale nie chciałem zakładać nowego wątku skoro był ten.

Buduję dom w Chile icon_biggrin.gif , nie ma tam przepisów budowlanych, nie ma dozoru, inspekcji, więc jestem projektantem, robotnikiem, cieślą, wszystko na raz, no i jestem wolny i sam ponoszę konsekwencje swojej głupoty i niewiedzy. Jak mi się dom zwali na głowę, to pretensje będę miał tylko do siebie. Do studentów budownictwa mam pytanie jak zazbroić następujący strop monolityczny, bardzo proszę o wytłumaczenie po chłopsku (jakie pręty co ile, jakie w poprzek 12, jakie wzdłuż osi budynku 10,). Płyta będzie lana razem z wieńcami.
Brak obrazka
Wszystkie ściany widoczne na rysunku stanowi MAX220 (Chilijski odpowiednik) stawiany na 19cm grubości. Tylko ściany WC są z K3.

Największy problem stanowi chyba środkowe pomieszczenie 7x6m , ale jest możliwość umieszczenia słupa w odległości 3m x 3m od górnego lewego rogu tego pomieszczenia. Ten wyrostek na górze to ganek, na nim będzie stropik drewniany, więc nie bierzemy go pod uwagę.

Ogromnie dziękuję za uwagę. Z góry dziękuję za wykład na temat strony prawnej. (Jestem zwolennikiem pełnej wolności, ograniczonej tylko wolnością drugiego człowieka).
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Cytat

panowie a powiedzcie mi czy pręty będące w wieńcu w rogach ściany można zginać pod kątem 90 st. czy tylko wsunąć jeden w drugi i przewiązać.


Myślę że można przewiązać jeden z drugim ponieważ zaginając je po kątem 90st trzeba brać pod uwagę zakład pręta (40X śr. tj ok. 50cm. przy pręcie fi 12) co mogłoby utrudnić montaż chociaż nie ma rzeczy niemożliwych dla prawdziwego zbrojarza. Zawsze oczywiście można cofnąć strzemiona na "luźno" i po montażu dopasować na odpowiednie odległości. Oczywiście zakładając wieniec w wieniec na zakład pod kątem 90 st. powoduje lepsze zakotwienie ale nie jest to konieczne. Acha! Zawsze jeszcze można połączyć wieńce tzw winklami czyli pręty wygięte pod kątem prostym w kształcie litery L zazwyczaj długości 1m wygięte na 2X po 50cm. Tak w sumie być powinno ale różnie to bywa z wykonaniem icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Cytat

proszę o podpowiedź, gdzie znaleźć informację jak rozszfrować dane z rysunku na temat zbrojenia płyt z mojego projektu,a szczególnie belek, dotychczas w wszystkich pismach budowlanych jest to opisane szablonowo a mnie interesuję szczegóły bo będę to robił sam bo nie wierzę fachowcom. Mam do nich uprzedzenie bo w poprzednim moim budynku płyty są ugięte a stali weszło mnóstwo, teraz chcę sam zazbroić płyty by mieć 100% pewności o ich wytrzmałości. po prostu gdzie znaleźć wyczerpujące informacje o żelbecie. Zaznaczam, że mam książkę Nowy poradnik majstra budowlanego i np o schodach żelbetonowych jest full ale o belkach, stropach zwłaszcza o zbrojeniu prętami odgiętymi - mało. Potrzebuję wiecej wiadomości praktycznych niż teori obliczeniowej.


Jeżeli chodzi ci o belki to musisz poczytać również o podciągach, nadciągach ponieważ też to może być istotne. Do każdego konkretnego stropu czy to filigran czy "na mokro trzeba brać również pod uwagę czy jest on jakkolwiek podpierany słupem lub ścianą. Najlepiej jakbyś pokazał ten rysunek a wtedy mógłby ktoś ci pomóc. Pozdrawiam.
Link do komentarza
My mamy strop monolityczny, zazbrojony w tej chwili czeka na wylanie. Powiem szczerze, że nie wyobrażam sobie, żeby można było nauczyć się zbroić z ksiązki. To misterny układ różnych prętów, chyba nie taki prosty do zrobienia bez przygotowania praktycznego. Wspomnę tylko, że sporo kłopotu mieliśmy ze znalezieniem ekipy, która wogóle chciała robić taki strop.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam, mam podobna sytuacje jak autor posta, tyle ze moja chyba bardziej beznadziejna - domek drewniany stoi na blokach cementowych, na pochylej dzialce, z tylu 20cm nad ziemia, z przodu jakies 130cm. Chce ocieplic caly domek, co do scian i dachu nie jest to problem, ale z podloga nie wiem co zrobic. Od spodu, tzn z zewnatrz bedzie ciezko ocieplac, wiec jedyna opcja od srodka. Tylko jak to zrobic, zeby podloga sie drastycznie nie podniosla, czy jest jakis material stosunkowo niski, ktory dobrze izoluje? Obecnie podloga to jedna warstwa desek o tyle. Prosze o wskazowki. Dodam ze domek ma byc uzywany do poznej jesieni i okazjonalnie zima.
    • Cześć, Mam do sprzedania produkty firmy IMI - zawory termostatyczne, kulowe, siłowniki, głowice termostatyczne itp. Produkty są nowe i nieużywane. Cena do dogadania
    • Postawić słup mogą, ale jedynie jeśli wpadnie pod ustawę o inwestycjach strategicznych (czyli zwykle to linie wysokich napięć). Z tym, ze wówczas raczej by wywłaszczali całą nieruchomość. Przy studniach głębinowych jest ryzyko wysokiego poziomu żelaza. Jeśli chcesz kupić taką działkę to sprawdź u sąsiadów jakość wody i wydajność studni. Prąd musisz mieć doprowadzony o ile przepisy się nie zmieniły w tej materii ostatnio. Może to się zmienić gdy uwolnią całkowicie budowę domów z pozwoleń na budowę, bo wówczas nie będzie takiej kontroli Starostwa nad budowami.
    • Czy ty tak serio nie umiesz czytać? KOTŁOWNIA NA TYŁACH (czyli osobne pomieszczenie) nie W GARAŻU. Nie ośmieszaj się. Chodziło o taki układ:  Twój rozsądek niestety nie ma nic wspólnego z polskim prawem. Nie, przepisy prawa nie określają nigdzie konkretnego typu wentylacji przy instalacji gazowej.  Mam kocioł gazowy i instalację gazową w domu z WM i nikt nie robił z tego powodu scen, bo mój kominiarz znał prawo. Napisał opinię kominiarska zgodnie z prawem - czyli potwierdził jedynie, że pom. z kotłem typu C jest wentylowane. I nie sprawdzał przewodów WM i przepływów bo te pomiary robił ktoś inny.
    • Witajcie drodzy forumowicze! Jesteśmy firmą przeprowadzkową Szybkie Przeprowadzki i chcielibyśmy podzielić się z Wami kilkoma cennymi poradami dotyczącymi bezpiecznego transportu elektroniki podczas przeprowadzki. Wiedząc, jak ważne są dla Was Wasze sprzęty elektroniczne, przygotowaliśmy krótki poradnik, który pomoże Wam zabezpieczyć je przed uszkodzeniem podczas transportu do nowego domu.   1. Dokumentacja i zdjęcia Przed rozpoczęciem pakowania, zrób zdjęcia wszystkich urządzeń oraz ich podłączeń. W ten sposób łatwiej będzie Ci je ponownie zainstalować w nowym miejscu. Zachowaj też wszystkie instrukcje obsługi oraz dokumentację gwarancyjną.   - Zrób zdjęcia wszystkich urządzeń, ich podłączeń i konfiguracji. - Przechowuj zdjęcia w bezpiecznym miejscu, aby można było się do nich odwołać podczas ponownego podłączania. - Zbierz instrukcje obsługi, dokumentację gwarancyjną i inne ważne dokumenty związane z urządzeniami elektronicznymi.   2. Wyłączanie urządzeń Przed przystąpieniem do pakowania, upewnij się, że wszystkie urządzenia są wyłączone i odłączone od zasilania. Usuń wszelkie kable, akcesoria oraz nośniki danych (pendrive, dyski zewnętrzne).   - Wyłącz wszystkie urządzenia i odłącz je od zasilania. - Upewnij się, że urządzenia są całkowicie zimne zanim zaczniesz je pakować. - Usuń wszelkie kable, akcesoria oraz nośniki danych.   3. Zabezpieczanie ekranów Zabezpiecz delikatne ekrany telewizorów, monitorów oraz laptopów za pomocą folii bąbelkowej. Dodatkowo, warto zainwestować w specjalne kartonowe pudła do przewozu ekranów.   - Owijaj ekrany telewizorów, monitorów i laptopów folią bąbelkową. - Zabezpiecz rogi i krawędzie ekranów dodatkowymi warstwami folii lub papieru pakowego. - Wykorzystaj specjalne kartonowe pudła do przewozu ekranów.   4. Zabezpieczanie kabli Zwinąć wszystkie kable i akcesoria, następnie zabezpiecz je za pomocą opasek lub gumek. Umieść je w specjalnych woreczkach strunowych, aby łatwo było je zidentyfikować.   - Zwinąć wszystkie kable i akcesoria, następnie zabezpiecz je za pomocą opasek lub gumek. - Umieść je w specjalnych woreczkach strunowych, aby łatwo było je zidentyfikować. - Oznaczaj kable, aby wiedzieć, do którego urządzenia należą.   5. Oznaczanie pudeł Podczas pakowania elektroniki, oznaczaj każde pudełko według zawartości. W ten sposób unikniesz chaosu podczas rozpakowywania w nowym domu.   - Oznaczaj każde pudełko według zawartości. - Dodawaj dodatkowe informacje, takie jak "Uwaga: Delikatne" lub "Góra/Dół" dla lepszego zabezpieczenia. - Upewnij się, że oznaczenia są czytelne i łatwo zauważalne.   6. Wykorzystanie oryginalnych opakowań Jeśli posiadasz oryginalne opakowania sprzętów elektronicznych, użyj ich do pakowania. Oryginalne opakowania są zaprojektowane tak, aby zapewnić najlepszą ochronę dla danego urządzenia.   - Użyj oryginalnych opakowań, jeśli są dostępne. - Oryginalne opakowania zapewniają optymalną ochronę oraz dopasowanie do konkretnego urządzenia. - Jeśli oryginalne opakowanie nie jest dostępne, wybierz odpowiednio duże pudełko i wypełnij przestrzenie wypełniaczami.   7. Staranne pakowanie Podczas pakowania urządzeń, zwróć uwagę na ich ochronę. Wykorzystaj materiały takie jak folia bąbelkowa, papier pakowy czy wypełniacze, które zabezpieczą urządzenia przed wstrząsami i uszkodzeniami mechanicznymi.   - Wykorzystaj folię bąbelkową, papier pakowy i wypełniacze, aby zabezpieczyć urządzenia przed wstrząsami i uszkodzeniami. - Umieść najcięższe przedmioty na dnie pudełka, a lżejsze na wierzchu. - Unikaj przekraczania wskazanej maksymalnej wagi pudełka. 8. Odpowiednie sztaplowanie Podczas transportu, ustaw pudełka z elektroniką na wprost - nie układaj ich na boku ani nie sztapluj na sobie. Pamiętaj, że ciężkie przedmioty mogą uszkodzić delikatne urządzenia elektroniczne, gdy są umieszczone pod dużym ciężarem.   - Ustaw pudełka z elektroniką na wprost - nie układaj ich na boku ani nie sztapluj na sobie. - Pamiętaj, że ciężkie przedmioty mogą uszkodzić delikatne urządzenia elektroniczne, gdy są umieszczone pod dużym ciężarem. - Staraj się utrzymać równowagę i stabilność podczas układania pudeł na palecie lub w pojeździe transportowym.   9. Transport baterii Jeśli Twoje urządzenia zawierają baterie, upewnij się, że są one odpowiednio zabezpieczone przed przeciekiem czy uszkodzeniem. W przypadku baterii litowo-jonowych, takich jak te w laptopach czy smartfonach, warto je wyjąć z urządzeń i przechowywać osobno w odpowiednich pojemnikach.   - Wyjmij baterie z urządzeń, zwłaszcza te litowo-jonowe. - Przechowuj baterie w odpowiednich pojemnikach, aby uniknąć przecieków czy uszkodzeń. - Przestrzegaj przepisów dotyczących transportu baterii, szczególnie jeśli są one duże lub niebezpieczne.   10. Dedykowany transport dla drogocennych przedmiotów Jeśli posiadasz drogocenne, delikatne lub unikalne przedmioty elektroniczne, rozważ skorzystanie z usług specjalistycznych firm transportowych, które dysponują odpowiednim sprzętem oraz doświadczeniem w przewozie tego rodzaju ładunków.   - Rozważ skorzystanie z usług specjalistycznych firm transportowych dla drogocennych, delikatnych lub unikalnych przedmiotów elektronicznych. - Upewnij się, że firma posiada doświadczenie oraz odpowiednie wyposażenie do transportu tego rodzaju ładunków.   11. Ubezpieczenie Przed przeprowadzką upewnij się, że posiadasz odpowiednie ubezpieczenie na wypadek uszkodzeń sprzętu elektronicznego. Wiele firm przeprowadzkowych oferuje dodatkowe ubezpieczenia, które obejmują koszty naprawy lub zastąpienia uszkodzonych urządzeń.   - Sprawdź, czy posiadasz odpowiednie ubezpieczenie na wypadek uszkodzeń sprzętu elektronicznego podczas przeprowadzki. - Wiele firm przeprowadzkowych oferuje dodatkowe ubezpieczenia, które obejmują koszty naprawy lub zastąpienia uszkodzonych urządzeń.   12. Ostrożność podczas rozładunku Podczas rozładunku zwracaj uwagę na oznaczenia na pudełkach. Starannie przenoś pudełka z elektroniką, unikając nadmiernego wstrząsania i obrotów. W razie potrzeby skorzystaj z wózka transportowego, który ułatwi przemieszczanie ciężkich urządzeń.   - Przenoś pudełka z elektroniką ostrożnie, unikając nadmiernego wstrząsania i obrotów. - Upewnij się, że oznaczenia na pudełkach są czytelne dla osób pomagających w rozładunku. - W razie potrzeby skorzystaj z wózka transportowego, który ułatwi przemieszczanie ciężkich urządzeń.   13. Ponowne podłączanie urządzeń Po przeprowadzce i rozpakowaniu sprzętu, skonsultuj się ze zdjęciami oraz instrukcjami, które zrobiłeś na początku, aby ponownie podłączyć urządzenia. Upewnij się, że wszystkie kable są właściwie podłączone, a urządzenia są zasilane z odpowiednich gniazdek.   - Po rozpakowaniu sprzętu, skonsultuj się ze zdjęciami oraz instrukcjami, które zrobiłeś na początku, aby ponownie podłączyć urządzenia. - Upewnij się, że wszystkie kable są właściwie podłączone, a urządzenia są zasilane z odpowiednich gniazdek. - Po podłączeniu sprzętu, sprawdź jego działanie, aby upewnić się, że wszystko zostało prawidłowo zainstalowane.   Mamy nadzieję, że nasz poradnik okaże się przydatny podczas Waszej przeprowadzki. Jeśli macie pytania lub potrzebujecie profesjonalnej pomocy w przeprowadzce, nie wahajcie się z nami skontaktować. Zapraszamy do korzystania z usług naszej firmy Szybkie Przeprowadzki - zapewniamy bezpieczny i efektywny transport Waszych rzeczy do nowego domu.   Transport elektroniki podczas przeprowadzki może być wyzwaniem, ale stosując się do odpowiednich zasad i praktyk, możemy zminimalizować ryzyko uszkodzeń. Poniżej przedstawiamy obszerne podsumowanie omawianych wcześniej wskazówek dotyczących bezpiecznego przewozu sprzętu elektronicznego. ( Formie załącznika - CHECKLISTA)       CHECKLISTA - ELEKTRONIKA.pdf
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...