Skocz do zawartości

przewody YDYp 300/500V a 400/750V?


Recommended Posts

Cytat

Witam,

czym różnią się te przewody oprócz napięć? I jakie należy kłaść do domu? Na stronie IB kolega dał właśnie te 400/750V

Autorus



O ile mi wiadomo to tylko te drugie mają lepsze parametry izolacji ale nie jestem elektrykiem i nie wiem jak jest w normach, na logikę 300/500V spokojnie wystarczą do zwykłej instalacji;)
Link do komentarza
Cytat

Witam,
czym różnią się te przewody oprócz napięć? I jakie należy kłaść do domu? Na stronie IB kolega dał właśnie te 400/750V



Różnią się: kolorystyką, układem przewodów, układem kolorów w przewodzie...
A jeśli chodzi o napięcia, to tych 300/500V nie polecam. Oszczędność żadna (w stosunku do 400/750V), a reszta to loteria. Proszę nie zapominać, że wartość szczytowa napięcia skutecznego 230V przekracza 310V. A więc przewód pracuje na granicy swojej wytrzymałości (oczywiście, jest współczynnik bezpieczeństwa, ale...). A dodając do tego, że bardzo często jest to przewód chiński...

Aha. przy zakupie przewodu (innych rzeczy też) należy żądać od sprzedawcy deklarację CE. A jesli nie ma, to przewodu nie kupować!!! Bo to odrzut.
Link do komentarza
Cytat

Różnią się: kolorystyką, układem przewodów, układem kolorów w przewodzie...
A jeśli chodzi o napięcia, to tych 300/500V nie polecam. Oszczędność żadna (w stosunku do 400/750V), a reszta to loteria. Proszę nie zapominać, że wartość szczytowa napięcia skutecznego 230V przekracza 310V. A więc przewód pracuje na granicy swojej wytrzymałości (oczywiście, jest współczynnik bezpieczeństwa, ale...). A dodając do tego, że bardzo często jest to przewód chiński...

Aha. przy zakupie przewodu (innych rzeczy też) należy żądać od sprzedawcy deklarację CE. A jesli nie ma, to przewodu nie kupować!!! Bo to odrzut.



A to mu już nie mamy własnych kabli? Chiniaków to ja bym wolał nie icon_sad.gif
Link do komentarza
Cytat

Mamy do cholery. Tylko należy ich szukać w hurtowniach a nie w marketach. Chociaż w marketach też bywają. Pytaj o deklarację CE. Bedziesz wiedział czyj kabel.


Do marketu to ja nawet nie zajrzę. Zresztą bedzie potrzebna konkretna ilośc.
min to 600m 3x2,5 i tyle samo 2x1, i skrętki to prawie kilometr icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Do marketu to ja nawet nie zajrzę. Zresztą bedzie potrzebna konkretna ilośc.
min to 600m 3x2,5 i tyle samo 2x1, i skrętki to prawie kilometr icon_smile.gif




Powinieneś na starcie dostać ze 20% zniżki przy tej ilości. Obiecaj jeszcze, że kupisz też aparaty (nadmiarówki, różnicówki i inny osprzęt...

Tylko 2 x 1,5 to dużo nie kupuj. Wszystkie obwody ciągnie się z przewodem ochronnym PE. Czyli więcej trzeba 3 x 1,5
Link do komentarza
Cytat

Do marketu to ja nawet nie zajrzę. Zresztą bedzie potrzebna konkretna ilośc.
min to 600m 3x2,5 i tyle samo 2x1, i skrętki to prawie kilometr icon_smile.gif



Jak się domyślam to te 2x1 to na oświetlenie icon_wink.gif
Ja też się waham czy dać 2 czy 3 - przez ciekawość zajrzałem do żyrandola i nie mam tam PE.
Natomiast jeśli by było wyjście na transformator i dalej albo na led-y albo na halogenki już pewnie by się PE przydało.
Link do komentarza
Cytat

Jak się domyślam to te 2x1 to na oświetlenie icon_wink.gif
Ja też się waham czy dać 2 czy 3 - przez ciekawość zajrzałem do żyrandola i nie mam tam PE.
Natomiast jeśli by było wyjście na transformator i dalej albo na led-y albo na halogenki już pewnie by się PE przydało.




PE ma być ZAWSZE!!!
a 2 x 1,5 to może być do wyłącznika... (jesli nie ma niebieskiej żyły, ani zielono-żółtej.
Link do komentarza
Cytat

PE ma być ZAWSZE!!!
a 2 x 1,5 to może być do wyłącznika... (jesli nie ma niebieskiej żyły, ani zielono-żółtej.



Wyłączniki to będę miał na 24V icon_smile.gif
A z rozdzielni z przekaźnika będzie wychodziło zasilanie obwodu lamp.
Z tego co widzę to "autorushd" zmierza w podobnym kierunku.
Link do komentarza
Cytat

Wyłączniki to będę miał na 24V icon_smile.gif
A z rozdzielni z przekaźnika będzie wychodziło zasilanie obwodu lamp.
Z tego co widzę to "autorushd" zmierza w podobnym kierunku.



Bardzo dobrze! Tylko kolor przewodu niebieski jest zarezerwowany (ustawowo!!!) dla przewodu neutralnego N, a zielono-żółty dla przewodu ochronnego PE. Tych kolorów nie wolno używać do niczego innego!!!
Więc 2 x 1 dla 24 V jak najbardziej, tylko patrzyć na kolory.
Link do komentarza
Cytat

Wyłączniki to będę miał na 24V icon_smile.gif
A z rozdzielni z przekaźnika będzie wychodziło zasilanie obwodu lamp.
Z tego co widzę to "autorushd" zmierza w podobnym kierunku.



Hihi, też mi się tak wydaje. Ale prawda jest taka, że aby system był stosunkowo tani musi być na PLC, i wypadałoby znaleźć kogoś kto to potrafi zaprogramować. Reszta jest do zrobienia we własnym zakresie.

Czyli co, jednak 3x1?


Cytat

Bardzo dobrze! Tylko kolor przewodu niebieski jest zarezerwowany (ustawowo!!!) dla przewodu neutralnego N, a zielono-żółty dla przewodu ochronnego PE. Tych kolorów nie wolno używać do niczego innego!!!
Więc 2 x 1 dla 24 V jak najbardziej, tylko patrzyć na kolory.



Ale do włączników to będzie 4x2x0,5, choć wiem ze styknęłoby 2x0,5, ale zawsze się daje więcej, bo ludzka pomysłowość nie zna granic.

te2x1 to miało być do oświetlenia.
Link do komentarza
Cytat

Hihi, też mi się tak wydaje. Ale prawda jest taka, że aby system był stosunkowo tani musi być na PLC, i wypadałoby znaleźć kogoś kto to potrafi zaprogramować. Reszta jest do zrobienia we własnym zakresie.

Czyli co, jednak 3x1?



1. programowania PLC mozna się nauczyć.
2. Jesli lampy 230V, to bezwzglednie TAK. Jesli napięcia separowane - PE nie jest wymagane.
Link do komentarza
Cytat

1. programowania PLC mozna się nauczyć.
2. Jesli lampy 230V, to bezwzglednie TAK. Jesli napięcia separowane - PE nie jest wymagane.



1. To czysta logika - im ktoś lotniejszy tym mniejszy problem icon_wink.gif
a jeśli algorytm nie zawiera pętli regulacji i jakiś wymyślnych funkcji to to naprawdę nic trudnego.

2. a co to jest napięcie separowane?
Link do komentarza
Cytat

2. a co to jest napięcie separowane?



a co to jest małżeństwo w separacji?

Napięcie separowane to uzyskane w taki sposób, ze nawet w przypadku awarii, nie ma możliwości, aby na obwód przedostało się napięcie niebezpieczne. To np. napięcie uzyskane za pomocą transformatorów bezpieczeństwa. A jakie to są transformatory? Ano takie, ktore mają rozdzielone (czyli odseparowane od siebie) uzwojenia (a nie np. jedno na drugim). Wiekszość tzw. transformatorów elektronicznych nie daje napięcia 12V separowanego (czyli to są obwody FELV a nie SELV).
Link do komentarza
Cytat

a co to jest małżeństwo w separacji?

Napięcie separowane to uzyskane w taki sposób, ze nawet w przypadku awarii, nie ma możliwości, aby na obwód przedostało się napięcie niebezpieczne. To np. napięcie uzyskane za pomocą transformatorów bezpieczeństwa. A jakie to są transformatory? Ano takie, ktore mają rozdzielone (czyli odseparowane od siebie) uzwojenia (a nie np. jedno na drugim). Wiekszość tzw. transformatorów elektronicznych nie daje napięcia 12V separowanego (czyli to są obwody FELV a nie SELV).



Ok - przyswoiłem icon_wink.gif
czyli zakładam że wszystkie obwody oświetleniowe też powinny mieć podciągnięte PE.
Link do komentarza
To mam jeszcze pytanko do kolegi retrofood o moc przyłączeniową do budynku.

Jak to obliczyć i dla czego.
- domek 350m2 ogrzewany kablami grzejnymi. , wychodzi średnio 100W/m2
- płyta grzewcza 9kW
- ogrzewacze przepływowe 4,5kW (6szt)
- ogrzewacz przepływowy do prysznica 12-18kW

Myślę nad założeniem przełączników priorytetowych tak żeby jak włączę płytę grzewczą wyłączało mi się ogrzewanie itd.
Efektywne wykorzystanie mat ma być na poziomie 40W/m2. Ale szczytowe jak rozumiem 100W/m2.
Jak to oszacować i ile zamówić?

Autorus

Link do komentarza
Cytat

To mam jeszcze pytanko do kolegi retrofood o moc przyłączeniową do budynku.

Jak to obliczyć i dla czego.
- domek 350m2 ogrzewany kablami grzejnymi. , wychodzi średnio 100W/m2
- płyta grzewcza 9kW
- ogrzewacze przepływowe 4,5kW (6szt)
- ogrzewacz przepływowy do prysznica 12-18kW

Myślę nad założeniem przełączników priorytetowych tak żeby jak włączę płytę grzewczą wyłączało mi się ogrzewanie itd.
Efektywne wykorzystanie mat ma być na poziomie 40W/m2. Ale szczytowe jak rozumiem 100W/m2.
Jak to oszacować i ile zamówić?

Autorus



Jesli chodzi o moc przyłączeniową, to najlepiej skontaktuj się z lokalnym dostawcą energii (ZE). Oni Ci doradza ja bedzie najtaniej przy okreslonych zabezpieczeniach.


Cytat

Jakie są średnie ceny kabli , dajny na to YdTp ? Wczoraj szukałem po necie i znalazłem telefoniki :
YdYp



Jesli chodzi o ceny, to możesz szukać w internecie, a możesz pytać w hurtowni. Tylko pamiętaj, że w hurtowniach współpracujący z nimi wykonawcy mają sporo taniej, czasem i 40%
Link do komentarza
Cytat

Jesli chodzi o moc przyłączeniową, to najlepiej skontaktuj się z lokalnym dostawcą energii (ZE). Oni Ci doradza ja bedzie najtaniej przy okreslonych zabezpieczeniach.




Jesli chodzi o ceny, to możesz szukać w internecie, a możesz pytać w hurtowni. Tylko pamiętaj, że w hurtowniach współpracujący z nimi wykonawcy mają sporo taniej, czasem i 40%



A dla Ciebie te ceny są wysokie, średnie ?
Link do komentarza
Cytat

Jakie są średnie ceny kabli , dajny na to YdTp ? Wczoraj szukałem po necie i znalazłem telefoniki :
YdYp

3x2,5 po 2,9zł
3x1 po 1,9zł
2x1 po 1,25zł

Autorus


Ja dalem za kabelki w hurtowni ( jest to siec hurtowni elektrotechnicznych)
YDYp 3X1.5 750V - 1,72 za mb
YDYp 3X2.5 750V - 2,8 za mb
LGY 10 ZO - 4,04 za mb
LGY 16 ZO - 6,55 za mb
YDY 5X2.5 -5,53 za mb
YKY 5X10 0.6/1KV (kabel energetyczny) - 18,05 za mb
Link do komentarza
Cytat

Jak się domyślam to te 2x1 to na oświetlenie icon_wink.gif
Ja też się waham czy dać 2 czy 3 - przez ciekawość zajrzałem do żyrandola i nie mam tam PE.
Natomiast jeśli by było wyjście na transformator i dalej albo na led-y albo na halogenki już pewnie by się PE przydało.



Pamiętam, że kupowałem na oświetlenie 3x1,5mm2. Do gniazdek kupowałem 3x2,5mm2. Przewody w ścianach idą peszlem z materiału samogasnącego. Brałem parę rolek przewodów to dali mi 50% upustu.
Link do komentarza
Cytat

W kuchni mam siłę 5 przewodów, ale nie pamiętam jaki przekrój.

YDY - o ile sobie dobrze przypominam to przewód okręgły
YDYp - o ile sobie dobrze przypominam to przewód płaski

jeszcze jakieś oznacznie było na drut i na linkę, ale nie pamiętam.



Dzięki, jakoś jestem przemęczony ostatnio i nie kojarzę za bardzo.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...