Skocz do zawartości

Gdzie wskazywać błedy redakcji ?


Recommended Posts

Brakuje mi na tym forum działu, gdzie można zwaracac uwage redakcji na popełnione błedy merytoryczne w drukowanych atrykułach. Co prawda nie czytałem jeszcze dokładnie całego numeru (3/2006) ale np. strona 158 - kanały dymowe, do których podłaczone są kotły na paliwo stałe do 25kW musza (zgodnie z PN) miec kanał o przekroju min. 400cm2 , a nie 14X14. bład bardzo czesto popeniany przez inwestorów, który moze skańczyc sie nie uzyskaniem "odbioru kominarskiego"
Link do komentarza
Trudno mówić o popełnieniu błedu przez Redakcję, gdyż Rozporządzenie w w sprawie waruków technicznych Dz.U.02.75.690 w par. 145 pkt 1 wyraźnie określa minimalne wymiary kanałów dymowych wynoszące 14x14 cm lub średnicę 15 cm. Oczywiście kanały te muszą mieć przekrój dostosowany do rodzaju urządzenia grzewaczego i jego mocy i decydujący w tym zakresie jest przekrój czopucha odprowadzającego dym z kotła, pieca czy kominka.
Link do komentarza
Rozumiem, że chodzi ci o sytuację, gdy z kratki wentylacyjnej dmuch zamiast wyciagac. Tzw. wsteczny ciąg konminowy może mieć klka przyczyn, np latem gdy powietrze na zewnątrz jest cieplejsze od wewnetrznego to grawitacyjna wentylacja przestaje działać, ponieważ ciąg jest wynikiem różnicy gęstości no i oczywiście wysokości komina (przewodu wentylacyjnego). inna sytacja gdy mamy kominek bez doprowadzenia powietrza do spalania z zewnątrz i do tego szczelne okna. powietrze zostaje spalane, w pomieszczeniu robi się podciśnienie i wentylacja działa jak nawiew ( na 1kW mocy przyjmuje sie 10 m3 powietrza dla kominków z wkładem ) brak ciągu może byc też spowodowany przez wiatr, ale to raczej rzadkość.
Link do komentarza
OK. Na koniec tak miłej duskusji z Redakcją podam prosty wzór umożliwiający obliczenie min. przekroju komina: F=(2,6×Q)÷(n×√h) [m2] Q - moc kotła ( kominka) w [kW], h - wysokość komina w [m], n - współczynnik dla drewna 900, dla węgla 1600 dla gazu i oleju 1800. Mozna tez zastosować uproszczony wzór dla kotłów olejowych i gazowych F= 15Q÷h

[ Dodano: 2006-03-13, 23:05 ]
Kochana Redakcjo znów mam problem, strona 255 - ogrzewanie akumulacyjne - nie mogę zrozumieć icon_eek.gif co autor miał na myśli pisząc o nagrzewaniu się podłogi, czy mowa tu ogrzewaczach akumulacyjnych czy o ogrzeawaniu podłogowym akumulacyjnym ?

[ Dodano: 2006-03-14, 01:35 ]
Str. 211 to porównanie współczynników przewodzenia ciepła λ dla wełny i styropianu chyba jest też coś nie tak icon_redface.gif sorry juz wiecej nie będę
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...