Skocz do zawartości

DGP w praktyce...


makacz

Recommended Posts

Witam serdecznie
Pytanie kieruję do osób które ogrzewają domy kominkiem z dystrubucją gorącego powietrza, a mianowicie:
- jaki metraż mają Wasze domy i jaką macie moc wkładu
- do ilu pomieszczeń maksymalnie można doprowadzic gorące powietrze.
- czy praca turbiny jest słyszalna i w jakim stopniu
- i wszystko co mozecie powiedziec i doradzic na ten temat

Pytam ponieważ ogrzewam domek 80m kw wkładem 12 KW który stoi w pokoju (22 m kw) i zamierzam rozprowadzic ciepłe powietrze tak aby wszędzie była w miarę równa temperatura.

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi i porady!
Link do komentarza
Warto przeczytać: Kominek z wsadem i wkładem https://budujemydom.pl/bd/artykuly/519/


Fragment artykułu: W systemie DGP gorące powietrze może być rozprowadzane na dwa sposoby: obieg swobodny, czyli grawitacyjny i obieg wymuszony. Pierwszy ze sposobów umożliwia napływ powietrza wyłącznie do pomieszczeń przylegających do kominka – tak zwany efekt kominowy polegający na tym, że nagrzane powietrze unosi się do góry w głównym kanale nawiewnym niczym dym w kominie. Takie rozwiązanie ma jednak ograniczenia, gdyż ciepłe powietrze może być rozprowadzane na boki na odległość jedynie 3 m od osi kominka, zatem nie ogrzejemy w ten sposób zbyt wielu pomieszczeń.

Obieg wymuszony umożliwi ogrzanie dużego domu. Dzięki zastosowaniu wentylatorów, inaczej zwanych turbinami - pokonuje się opór ruchu powietrza w kanałach. Turbiny montowane są pod wkładem kominowym lub nad nim. W pierwszym rozwiązaniu turbina ma wydajność ok. 150 m3/godz. i jest nazywana turbiną nadmuchową na zimne powietrze. Turbina umieszczona nad wkładem ma wydajność nawet do 600 m3/godz. i jak podają eksperci, można w ten sposób efektywnie ogrzać od 8 do 10 pomieszczeń
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Witam serdecznie
Pytanie kieruję do osób które ogrzewają domy kominkiem z dystrubucją gorącego powietrza, a mianowicie:
- jaki metraż mają Wasze domy i jaką macie moc wkładu
- do ilu pomieszczeń maksymalnie można doprowadzic gorące powietrze.
- czy praca turbiny jest słyszalna i w jakim stopniu
- i wszystko co mozecie powiedziec i doradzic na ten temat

Pytam ponieważ ogrzewam domek 80m kw wkładem 12 KW który stoi w pokoju (22 m kw) i zamierzam rozprowadzic ciepłe powietrze tak aby wszędzie była w miarę równa temperatura.

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi i porady!



dom 230 m. pow użytk.
powietrze rozprowadzone do 6 pomieszczeń
założeniem było wspomaganie trzdycyjnej instalacji wodno-gazowej dla zmniejszenia zyzycia gazu
turbina załącza się i wyłącza automatycznie podczas palenia wkominku
odgłosy pracy przypominaja stary ruski odrzutowiec i dlatego prawie nie uzywam i serdecznie odradzam
osobiście nigdy wiecej bym w takie rozwiazanie nie zainwestował .

Pozdrawiam
Link do komentarza
Mam u siebie zaprojektowane dwa kominki
- jeden w salonie - ogrzewać ma dodatkowo dwa pokoje dzieci leżące bezpośrednio u góru (tj, jeden nad kominkiem drugi 1m w bok)
- drugi w gabinecie - ogrzewać ma sypialnię i pracownie leżące bezpośrednio nad
czyli mam rozprowadzenie typowo grawitacyjne.
Tak naprawdę to się nie łudzę, że będę tymi kominkami ogrzewał domek (planuje jakieś sporadyczne okresy palenia raczej z przyczyn estetycznych niż aby ogrzać dom).
W ogrzewaniu będę miał czujki które wyłączą mi piec jeżeli będzie za ciepło. Czyli jak będę palił w kominku to piec sam się wyłączy.
Link do komentarza
Cytat

jaki metraż mają Wasze domy i jaką macie moc wkładu


Mam stary dom z cegły 120m2. Kominek 14kW z DGP wymuszoną wentylatorem eksploatuję 4 lata.
Cytat

do ilu pomieszczeń maksymalnie można doprowadzic gorące powietrze.


Do ilu chcesz, przy czym im więcej pomieszczeń, tym trudniej.
Cytat

czy praca turbiny jest słyszalna i w jakim stopniu


Mój wentylator jest słyszalny. W jakim stopniu? 34dB(A) w salonie z kominkiem, poniżej 30dB(A) w sypialniach. Osobiście mierzyłem. W salonie to dużo, ale można wytrzymać. W sypialniach praktycznie nie słychać wcale. Byłoby mniej, gdybym zamiast turbiny kominkowej, zastosował wentylator kanałowy tłoczący powietrze do kominka. Jednak wtedy moja instalacja byłaby zupełnie inna. Mój dom nie ma podpiwniczenia, więc nie mogę jej przerobić na taką właśnie.
Cytat

i wszystko co mozecie powiedziec i doradzic na ten temat


Po pierwsze - odradzam DGP grawitacyjną, bo:
- nie można w niej zastosować filtrów, więc rozprowadza kurz,
- grzeje powietrzem o za wysokiej temperaturze nawet do 150 stC - co powoduje zjawisko przypiekania kurzu, które jest szkodliwe dla dróg oddechowych człowieka,
- nawiew bardzo gorącego powietrza pod sufitem powoduje duże zróżnicowanie temperatury góra-dół na parterze np. pod sufitem 28 stC a przy podłodze 16 stC.

Po drugie - odradzam stosowanie turbin kominkowych dostępnych na rynku. Są głośne, a trudno je wygłuszyć, bo muszą być chłodzone. Mają za mały przepływ do 600m3/h, aby rozprowadzać moc kilkunastu kW niską temperaturą do 60 stC, więc nie eliminują zjawiska przypiekania kurzu.

Po trzecie - radzę zastosować tłoczenie powietrza konwekcyjnego do kominka z dużym przepływem, aby nie przypiekać kurzu i uzyskać małe zróżnicowanie temperatury góra-dół na parterze. Można zastosować tani (poniżej 1000 zł) wentylator kanałowy o dużym przepływie 800 - 1500m3/h. Można ten wentylator łatwo wygłuszyć, bo nie wymaga intensywnego chłodzenia.

Po czwarte - radzę dać dobry filtr przed (tj. od strony ssącej) wentylatorem tłoczącym powietrze do kominka. Dzięki temu wnętrze obudowy kominka zewnętrzne powierzchnie wkladu kominkowe będą czyste od kurzu.

Po piąte - radzę przed filtrem mieszać powietrze świeże (do 200m3/h) pobierane z zewnątrz z powietrzem powrotnym odbieranym z mieszkania. Mały pobór świeżego powietrza z zewnątrz - w okresie zimowym bardzo suchego - pozwala utrzymać także w zimie wystarczającą wilgotność powietrza w mieszkaniu.

Po szóste - radzę zastosować wywiew mechaniczny. W połączeniu z nawiewem mechanicznym - realizowanym przez wentylator DGP tłoczący do kominka mieszankę świeżego powietrza z powrotnym - będzie stanowił wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną, a wtedy wentylacja grawitacyjna jest zbędna, a nawet zgodnie z przepisami niedopuszczalna.

Po siódme - radzę tak zbudować kominek, aby możliwe było odkurzanie obudowy kominka w środku i wkladu z zewnątrz.
Link do komentarza
I zpunktem siódmym mojego przedmówcy zgadzam się najbardziej..... zdejmuję kratki wlotowe i prubuje odkurzać komore podkominkiem i wokół, ale jest ciężko, a jednak przydałoby się, zwłaszcza po szlifowaniu obudowy z gipsu na czysto...
Link do komentarza
Czy nie lepiej wobec tylu przedstawionych niedogodności zrezygnować z budowy komia i kominka i te pieniądze przeznaczyć na zakup pompy ciepła? Działa niemalże bezszelestnie i bezawaryjnie, nie wymaga obsługi, wyposażona jest w automatykę, a fachowo dobrana i zamontowana jest tańsza w eksploatacji! icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
Mr. Green
To nie są niedogodności ogrzewania kominkowego, tylko po prostu błędy, których można uniknąć. I napisałem jak to zrobić. Natomiast prawdziwe niedogodności są następujące - gromadzenie, rąbanie, suszenie i noszenie drewna, wynoszenie popiołu, konieczność bieżącej obsługi i nadzoru kominka podobnie jak zwykłej kotłowni na paliwo stałe, czyszczenie komina itp.
Tych niedogodności nie ma instalacja z PC.
Ale instalacja z PC kosztuje znacznie więcej jako inwestycja. Kominek z instalacją DGP kosztuje 8 – 15 tys. zł. Natomiast instalacja z PC 30 – 60 tys. zł.
A koszty eksploatacji? Myślę, że są podobne.
Proszę wyprowadzić mnie z błędu, jeśli się mylę. Otóż PC, aby wyciągnąć z ziemi 13kW potrzebuje zasilania energią elektryczną z mocą 4kW. Policzmy więc i porównajmy koszt ogrzewania w ciągu jednej godziny tą samą mocą 13kW:
1. Kominek z DGP (sprawność kominka 0,65)
- energia elektryczna (wentylator) - 0,3[kWh]*0,3[zł/kWh]=0,09[zł]
- drewno - 13[kWh]*0,2[zł/kg]/(0,65*4[kWh/kg])=1,00[zł]
Razem: 1,09[zł].
2. PC:
- energia elektryczna – 4[kWh]*0,3[zł/kWh]=1,20[zł]

Mr. Green
Proszę wskazać jakie mogą być popełnione błędy w instalacji z PC i jak ich uniknąć. Obiecuję, że nie nazwę ich niedogodnościami.
Link do komentarza
Gość gawel
odpowiadając na pytania: moj domek ma 130 m kw powierzchni i wkad 16kW Tarnawa, powietrze mam rozprowadzone do 5 pomeszczen i zgadzam sie z przedmowcami że ilość punktow dustrybucji gp jest w zasadzie dowolna. Ponieważ oprócz dgp mam ogrzewanie elektryczne, kominek musial byc niezalezny od prądu więc udrekę z kurzem i halasem czyli turbiną sobie darowalem. Jak pokazala praktyka moje dgp dziala niezawodnie bo nie bardzo ma sie w nim co popsuc icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
Mr. Green
Proszę wskazać jakie mogą być popełnione błędy w instalacji z PC i jak ich uniknąć.


Przy pompie ciepła typu powietrze-woda trudno popełnić jakiekolwiek błędy - poza doborem mocy pompy i grzałki (włączanej przy temperaturach poniżej - 20*C, jest takich dni ok. 5 % w skali roku).

Przy pompie ciepła solanka-woda błędem może być zbyt mała moc dolnego źródła - kolektora poziomego lub sondy pionowej, zbyt mała odległość miedzy rurami kolektora (polecam zachowanie odstępu 1 m, a widziałem rurę ułożoną w jednym wykopie wykonanym łyżką koparki 60 cm - BŁĄD!), zbyt długie pętle kolektora - nie powinny być dłuższe niż 100 m, błędem mogą być też pętle kolektora różnej długości - wszystkie pętle powinny mieć jednakową długość. Rury dolnego źródła wychodzące z domu muszą być zaizolowane specjalną otuliną, rozdzielacz dolnego źródła powinien być umieszczony w podziemnej studzience na głębokości 1,5 m - widziałem rozdzielacz na zewnętrznej ścianie budynku!, przy małych instalacjach możliwe jest umieszczenie rozdzielaczy 3-4 obwodowych w pomieszczeniu technoicznym.
Można jeszce pisać o wielu aspektach montażu pomp ciepła np. dobór odpowiedniej pojemności zbiornika buforowego, ale właściwie każdy profesjonalista instalujący pompy ciepła wie jak to zrobić dobrze i nie ma sensu tutaj rozpisywać się o tym, a użytkownik dobrze dobranej i zamontowanej pompy ciepła nie powinien pamiętać, że ma cokolwiek zamontowane w domu, a jeśli z natury jest dociekliwy to niech weźmie udział w szkoleniu organizowanym przez dystrybutorów pomp ciepła - zapraszają chętnie każdego icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
Mr. Green
Dziękuję. Problem jednak w tym, że niestety nie tylko profesjonaliści instalują PC. Więc jeśliby Pan dorzucił parę wskazówek jak inwestor i przyszły użytkownik nie znający się na PC może odróżnić profesjonalistę od nieprofesjonalisty, to będę wdzięczny i chyba nie tylko ja.
Link do komentarza
Decydując się np. na operację oddajemy swoje życie w ręce chirurga i anestezjologa - jakimi kryteriami kierujemy się podejmując tę decyzję (przy założeniu, że mamy wybór)? Podobne decyzje podejmujemy w życiu cały czas i jedną z nich jest wybór specjalisty, który stawia nasz dom, wykonuje dach, instalację elektryczną czy też montuje pompę ciepła. I tak naprawdę trafność podjętej decyzji można ocenić dopiero po latach, a zależy ona od naszego doświadczenia, umiejętności oceny ludzi, zaufania jakim możemy obdarzyć fachowca i od szczęścia. icon_mrgreen.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Trzeba było od razu napisać, że to pod dachem... 
    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...