Skocz do zawartości

Mitsubishi LOSSNAY


Pępuś

Recommended Posts

Witam. Prosiłbym o opinie i uwagi na temat tego rekuperatora. Planuję instalację w domu, gdzie wentylowane będzie ok. 200 m2 (ok. 500 m3). Zależy mi na cichym i trwałym urządzeniu, a takim wydaje mi sie ten Mitsubishi Lossnay:

http://allegro.pl/rekuperator-mitsubishi-l...1351719636.html

Niepokoi mnie jednak jego papierowy wymiennik i brak nagrzewnicy - boję się zamarzania w zimie ...

Poza tym, urządzenie jest już zdaje się długo produkowane - czy warto je w ogóle kupować ? icon_confused.gif??:

Z góry dziękuje za wszelkie porady icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

drogo...




Aha, dzięki. Czyli nie jest wart tych pieniędzy, jak rozumiem? Firma zaproponowała też zamontowanie ComfAir 550, ewentualnie Berluf Selen 500- wszystkie modele są dość drogie. Berluf to nowość i nie jest jeszcze sprawdzony na rynku, jak mi wyjaśniono. Może sa tańsze, ciche rekuperatory które mógłbym zastosować? W zasadzie to nie jestem przekonany do wydawania dużych pieniędzy na urządzenie wielkości dużego plecaka ... icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

przecież w salonie tego montował nie będziesz. Zresztą większe hałasy może wygenerować źle zrobiona instalacja went. więc na tym się skup bardziej icon_smile.gif




Aha. No na tym stryszku nad poddaszem planuję, ale bałem się jakiegoś brzęczenia czy szmerów wentylatorów ...
A jak trochę poczytałem, to mnie rekuperatory Jan Gaz zaciekawiły:
http://jan-gaz.com.pl/Cennik_i_oznaczenia_central
- aluminiowe wymienniki, dobre ponoć wentylatory no i do samej firmy mam raczej blisko ... Warto promować regionalne wyroby icon_smile.gif

PS - a co do montażu, to moje "skupienie" to będzie wybór firmy ... icon_smile.gif Pojęcia nie mam, jak należy zrobić taką instalację ... Edytowano przez Pępuś (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

przecież w salonie tego montował nie będziesz. Zresztą większe hałasy może wygenerować źle zrobiona instalacja went. więc na tym się skup bardziej icon_smile.gif


Gów... wentylatory będzie słychać niezależnie od miejsca umieszczenia reku - ale zdarza się, że jeżeli projektujący nie wie co to są prędkości optymalne powietrza w kanałach - to dudnienie ( niskie częstotliwości) mogą być generowane w dystrybucji .

Cytat

dobre ponoć wentylatory

były... są teraz EC w najlepszej wersji 10W/100m3/h a 155 W/650m3/h
Link do komentarza
A, czyli Jan-Gaz już "oszczędza", jak rozumiem ? icon_confused.gif No i też mi się wydaje, że przez te kanały to jednak coś tam będą się przenosić odgłosy pracy rekuperatora... Patrzyłem na Tywent, tani, na Heatexie, ale te to podobno chodzą jak traktor przy orce icon_biggrin.gif

PS no to już nie wiem co warto kupić... Jedne za drogie, inne tandetne icon_rolleyes.gif Edytowano przez Pępuś (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Rekuperator jest tylko urządzeniem i to dość prostym.
Oczekiwania na „porady” w stylu „który mam kupić” zawsze kończą się:
- nie kupuj firmy X Bi ja kupiłem i ……….. (z reguły instalatorzy sp….),
- kup firmy Y , bo ja taki mam i jestem zadowolony,
- kup tylko mój wyrób i moją ideologię bo ……. (wszystkie inne są do d….).

A sprawa jest banalnie prosta, tak jak to urządzenie.
Rekuperator musi:
- posiadać maksymalną wydajność, nie mniejszą niż minima wyliczone dla konkretnego budynku,
- posiadać co najmniej 3 stopniową regulację wydajności.

Oczywiście można „dodać” , bajery i udogodnienia, które zdaniem inwestora powinien mieć.

Teraz określasz ile chcesz wydać na to cudo i dokonujesz pierwszego wyboru.
Z wybranej grupy, pozostawiasz, te które mają najdłuższy okres gwarancyjny, serwis w pobliżu miejsca instalacji i najmniejsze zużycie prądu.
Jak na placu boju zostanie kilka sztuk – wybierasz, który najbardziej Ci się podoba.

Pamiętać należy jednak, że to nie rekuperator jest najważniejszy – ważny jest każdy element instalacji i sama instalacja. Powinno to być wyrysowane i obliczone – już na etapie projektowania budynku.
Link do komentarza
a jednak nie taka banalna. Bo parametry o których piszesz ma większość rekuperatorów na rynku. A mi zależy na rzetelnie niskim poborze prądu (nawet kosztem mniejszej sprawności odzysku) oraz na dobrym by-passie. Wiem że z tymi by-passami są różne problemy. Albo kiepsko działają, albo powietrze nie jest kierowane na wymiennik ale jest kierowane obiegiem blisko silników wentylatorów co powoduje nagrzewanie się powietrza (by-pass traci sporo wtedy na sprawności), albo nie otwierają się w przedziale temperatur które nas interesują.

O ile pobór prądu centrali mogę wywnioskować z katalogów to już działania by-passu nie bardzo. Dlatego dałem linka z konkretnym modelem, może go ktoś posiada/użytkuje i podzieli się opinią.
Link do komentarza
Ja myślę że jednak rady użytkowników konkretnych modeli są bardzo przydatne , przy podejmowaniu decyzji zakupu . Bo tak naprawdę ile rekuperator jest wart , jakie są koszty jego eksploatacji i obsługi , wychodzi dopiero w trakcie użytkowania . Osobiście bardzo sobie cenię tego typu porady , a szczególnie wtedy gdy poparte są dobrymi rzeczowymi argumentami .
Link do komentarza
"a jednak nie taka banalna. Bo parametry o których piszesz ma większość rekuperatorów na rynku. A mi zależy na rzetelnie niskim poborze prądu (nawet kosztem mniejszej sprawności odzysku)"

Rozumiem.
Nie namawiam i nie odmawiam, ale...
Ja rozwiązuję ten problem tak:

Powietrze ma masę (ok. 1,2kg/1m3)
Powietrze ma lepkość.
Wentylacja to także transport masy o określonej lepkości.
Transport masy w czasie na określonej drodze to praca (w sensie fizyki).
Najmniejsza praca, która MUSI być włożona dla zapewnienia zadanego efektu wystąpi wtedy, gdy OPORY występujące w transporcie tejże masy są nikłe (zerowe nie będą nigdy, bo cudów nie ma!).
Praca wykonywana w ciągu 1 sekundy nazywana jest MOCĄ.

JEŻELI zadbamy o to, aby prędkość strugi transportowanej nie była duża - to opory zależne nieliniowo od tej prędkości będą malutkie, do pomijalnie małych.
A to oznacza przewymiarowywanie średnic kanałów.
Zalety?
Ciszej jest.
Mniejszymi mocami można operować dla osiągnięcia zakładanego rezultatu.
Wady?
To jednocześnie rozwinięcie powierzchni kanału, co wymusza staranne jego (ponadnormatywne) ocieplanie.
Koszt kanałów jest NIECO wyższy.
Więcej miejsca zajmują i trudniej je schować czy skrzyżować.

Aby wentylator działał to trzeba go zasilać!
Najprościej i najtaniej - podpiąć wprost do sieci zasilającej.
Ale...
Wtedy zaczynają się duże problemy ze sterowaniem jego wydajności!
Brzęczy przy zwalnianiu obrotów!
Więc?
STAŁOPRĄDOWY, bo ten nie brzęczy!
Ale...
TAKI wymaga specjalistycznego ZASILACZA i REGULATORA!
No to...
Stosuję wentylatory EBM-PAPSTa, takie, które wszystko co muszą mieć, mają wewnątrz.
Jedyna ich wada to CENA.
Są prądu stałego, choć zasilane z sieci 230V zmiennego.
Same sobie "robią" wszystkie napięcia pomocnicze i regulacyjne.
Na ścianie montuje się potencjometr, którego pokręcenie PŁYNNIE I W CAŁYM ZAKRESIE reguluje jego obroty.
Tak jak gałka w radiu.
(koszt potencjometru to około 10zł)

Te, które stosuję do wymiany rzędu 650m3/godz w absolutnie bezgłośny sposób pobierają na pełnej mocy 63W.
W sumie dwa razem - 126W.
Praca stale na pełnej wydajności to przesuszenie chałupy i jej degradacja.
Przeciętnie potrzeba wentylacyjna to 120-150m3/godz.
A to oznacza konsumpcję mocy rzędu 40W
Policzmy...
40W razy 24 godziny razy 30 dni = 28800 watogodzin
To także 28,8 kilowatogodziny.
To koszt około 0,5zł za kWh x 28,8 kWh = 14,4zł za miesiąc pracy non stop.

Może tak?

Adam M.
Link do komentarza
Wentylacja mechaniczna kojarzy się (niestety) z pewnym stereotypem zapożyczonym z wentylacji „grawitacyjnej”.
Tam wystarczy umieścić w pomieszczeniach „brudnych” kanały wentylacyjne (kratki), a tu (w WM) wystarczy kupić rekuperator (centralę).

W obu przypadkach nie zapewni to wentylacji – tylko jej namiastkę, przy czym, faktem jest, że skopana instalacja WM, tak czy siak jakoś będzie wentylowała – na czym bazuje sporo instalatorów WM.

Wentylacja, jaka by nie była, musi być „wyliczona” i zaprojektowana – to wtedy będzie działała prawidłowo i przy najmniejszych kosztach eksploatacyjnych.
Przy WM suma wszystkich elementów składa się na wynik końcowy – w skrajnych przypadkach centrala (wentylatory same z siebie) wcale ich (strat) nie „produkuje” najwięcej.

Centrala powinna być dobrana do potrzeb (wyliczonych i zaprojektowanych), a nie na odwrót.



Cytat

Ja rozwiązuję ten problem tak:




Prościej juz nie można wytłumaczyć icon_biggrin.gif

Link do komentarza
Cytat

dołączam się do pytania. Jaki rekuperator jest godny kupienia? Zależy mi na małym zużyciu prądu oraz dobrym by-passie. W teorii jest jeden kandydat:

http://dobryrekuperator.pl/rekuperator-itho-hru/

Pytanie czy jest faktycznie taki dobry?


Takie pytanko Szanowny Panie Vega
- skąd Pan wie, że dane są zgodne z prawdą?
Jaki tam jest wymiennik skoro podają sprawność 96% a takich wymienników nie ma na rynku.
Sterowanie wentylatorami DC ( stałoprądowymi ) odbywa się płynnie napięciem 1-10V natomiast wentylatorami AC ( prądu zmiennego ) odczepami od transformatora - prędkości 1 / 2 / 3 i pobór mocy ( za wysoki dla DC ) wskazywałoby na wentylatory AC.
Link do komentarza
Cytat

No, i w sumie to się "nieomal" zdecydowałem na Berlufa Selen 500 icon_smile.gif Wydaje sie solidnym urządzeniem ( bo jest ciężki - 74 kg icon_biggrin.gif)


Selen jest do dużych obiektów - to centrala montowana wyłącznie płasko do sufitu. No i mocno wschodnie wentylatory, oraz zastąpienie świetnych heatex-ów plasticzkami
Cytat

Ja myślę że jednak rady użytkowników konkretnych modeli są bardzo przydatne


To najgorsze co może być. Większość ( by się lepiej czuć ) nie dopuszcza opcji, że kupili zły reku. Mało tego - indywidualni użytkownicy nie mają porównania. Kolejna sprawa to szumy... słuch mamy różny jedni słyszą 18dB inni nie słyszą 25, to na ogół rodzinne cechy.
- sprawność!
Należy się pytać jakiej firmy jest wymiennik i sprawdzać parametry u producenta, w przypadku wymienników zagranicznych z UE podawane dane są praktycznie zgodne ze stanem faktycznym - sprawność wymienników często "rośnie" po włożeniu go do centrali.
Nasi producenci wymienników "naciągają" dla przykładu znana firma podająca 95% po badaniach wyszło ciut ponad 70 - a 90 było przy wilgotności powietrza wychodzącego 80%.
-wentylatory
najstarsze i najbardziej energochłonne AC ( zmiennoprądowy)sterowane mogą być tyrystorem, transformatorem, lub falownikiem
Pierwsza wersja - to głośna praca i krótki żywot wentylatorów, dwa -sterowanie skokowe, trzy - praktycznie nie wkłada się obecnie drogich falowników do tanich wentylatorów - taniej wyjdzie włożyć wentylator DC
Wentylatory DC - oszczędniejsze i sterowane płynnie napięciem sterującym
NO I... najnowsze wentylatory AC z kontrolą elektroniczną spotykany też symbol EC - bardzo ciche wydajne – sterowanie- obniżaniem napięcia 230V
Link do komentarza
Cytat

No, i w sumie to się "nieomal" zdecydowałem na Berlufa Selen 500 icon_smile.gif




Chyba nie bardzo potrzebujesz porady, albo nie odrobiłeś lekcji, albo masz beznadziejnego wykonawcę instalacji, albo doradca „wentylacyjny” do „poprawki”.
Moim zdaniem:
- zbyt duża wydajność centrali , polowa jej wystarczy aż nadto, choć to nie jest aż tak wielkim problemem,
- średnica przyłączy to 250mm – wyjdzie ciekawa instalacja, i tu mogą być problemy.

Na tej bazie można zrobić bardzo dobrze działającą wentylację, ale to zadanie dla bardzo dobrego fachowca. Potrzeba wiele miejsca dla kanałów i osprzętu – trzeba to przewidzieć na etapie projektowania. W sumie wyjdzie bardzo drogo.

Link do komentarza
Cytat

Takie pytanko Szanowny Panie Vega
- skąd Pan wie, że dane są zgodne z prawdą?
Jaki tam jest wymiennik skoro podają sprawność 96% a takich wymienników nie ma na rynku.
Sterowanie wentylatorami DC ( stałoprądowymi ) odbywa się płynnie napięciem 1-10V natomiast wentylatorami AC ( prądu zmiennego ) odczepami od transformatora - prędkości 1 / 2 / 3 i pobór mocy ( za wysoki dla DC ) wskazywałoby na wentylatory AC.


szanowny panie Tomaszu, nie mam powodu aby nie wierzyć w to co piszą w broszurze produktu (bo rozumiem że na stronie z tą centralą dane są przepisywane z broszury). Napisali że stałoprądowe więc czemu ma tak nie być? Podane zużycie prądu jest bardzo małe. A co do sprawności odzysku ciepła - to ma dla mnie drugorzędne znaczenie.
Link do komentarza
Cytat

Moim zdaniem:
- zbyt duża wydajność centrali , polowa jej wystarczy aż nadto, choć to nie jest aż tak wielkim problemem,
- średnica przyłączy to 250mm – wyjdzie ciekawa instalacja, i tu mogą być problemy.



noo, nie wiem, takie centrale (na 500m3) zaproponowała mi firma która zrobiła projekt (Tora). W sumie interesujące, że nie znając projektu mego domu stwierdzasz, Bajbaga kategorycznie, że centrala ma zbyt dużą wydajność ... rolleyes.gif A może ma w sam raz ? blush.gif
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

A co do sprawności odzysku ciepła - to ma dla mnie drugorzędne znaczenie.


To może trzeba by tylko zainstalować najcichsze na rynku wentylatory i mieć jedynie cichą wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną lub tylko wywiewną bez rekuperacji ??
Na pewno wyjdzie taniej icon_wink.gif
Link do komentarza
Cytat

To może trzeba by tylko zainstalować najcichsze na rynku wentylatory i mieć jedynie cichą wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną lub tylko wywiewną bez rekuperacji ??
Na pewno wyjdzie taniej icon_wink.gif


Taniej może wyjdzie, ale zdecydowanie nie polecam takiego rozwiązania.
Odzysk ciepła jest istotny w bilansie domu energooszczędnego.
Dobrze zostało to wytłumaczone TUTAJ:
Cytat

przykład teoretyczny:
budujemy aby się zmieścić w normach okna U=1,0 ściany dach podłoga U=0,25 wentylacja zwykła grawitacyjna, rachunek za ogrzewanie w okolicach 70kWh/m2*0,2zł/m3 GZ-50=14zł/m2
budujemy lepiej okna U=0,6 ściany dach podłoga U=0,2 ale nadal wentylacja zwykła grawitacyjna, rachunek za ogrzewanie w okolicach 60kWh/m2*0,2zł/m3 GZ-50=12zł/m2
budujemy energooszczędnie okna U=0,6 ściany dach podłoga U=0,2 rekuperacja+ ukierunkowanie domku na południe + inne niuanse, rachunek za ogrzewanie w okolicach 30kWh/m2*0,2zł/m3 GZ-50=6zł/m2

Link do komentarza
Cytat

To może trzeba by tylko zainstalować najcichsze na rynku wentylatory i mieć jedynie cichą wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną lub tylko wywiewną bez rekuperacji ??
Na pewno wyjdzie taniej icon_wink.gif


nie doczytałeś. Dla mnie ważne jest małe zużycie prądu oraz dobry by-pass. Cicha praca wentylatorów już nie jest dla mnie bardzo istotna. Również sprawność odzysku ciepła. Co nie znaczy że chcę pojechać po bandzie tak jak piszesz... icon_wink.gif
Link do komentarza
Cytat

szanowny panie Tomaszu, nie mam powodu aby nie wierzyć w to co piszą w broszurze produktu


A ja się wiele razy przekonałem by nie wierzyć! I sprawdzam. Wierzę tylko tym producentom, którzy poza instrukcją, wkładają do każdego produktu kartkę wypełnioną ręcznie i podpisaną przez kontrolera jakości ! Na broszurze nikt się nie podpisuje!!! – Mam to w centralach flexit, czy elge – stałe rubryki – poziom szumów czy ile amper na biegach… Co za problem wrzucić taką cenzurkę do pudła? Jak producent tego nie wrzuca to:
- nie robi odbioru końcowego
- chce coś przed nami ukryć
Spotkałem już polskie centrale których pobór mocy był dwa razy większy niż w broszurze! Proszę zwrócić uwagę jak „rośnie” sprawność temperaturowa wymiennika! Byłem na targach – stoi wymiennik z wentylatorami – termometr przed… w kanale czerpni i za – na nawiewie, sprawność 90%!!! Pytam się czy mogę wyjąć na chwilę zasilanie – oczywiście – podłączam przez miernik… 550W – Komentuję wynik- no to nic dziwnego, że taka „sprawność” skoro tak „grzeje” wentylator.
Link do komentarza
Cytat

W sumie interesujące, że nie znając projektu mego domu stwierdzasz, Bajbaga kategorycznie, że centrala ma zbyt dużą wydajność ... rolleyes.gif A może ma w sam raz ? blush.gif



Nie znając projektu domu, domniemając że jest mieszkalnym jednorodzinnym, ale zakładając, że wybudowano go zgodnie z obowiązującymi przepisami, tak samo kategorycznie stwierdzę, ze kocioł o mocy 40kW jest zbyt dużym dla tego domu (o powierzchni 200m2).

Analogia nie jest przypadkowa. icon_cool.gif
Link do komentarza
No to dlaczego firma, która ma 10 lat doświadczenia w wykonywaniu WM rekuperatory o takiej wydajności (500m3) mi zaproponowała? icon_eek.gif I to nie tak "na oko", tylko po zrobieniu projektu ? Poprzez analogię - nie wyobrażam sobie, żeby np. doświadczony instalator oferował mi kocioł C.O. odpowiedni dla szkoły czy hali sportowej ... wacko.gif

Ktoś tutaj pobłądził ... blush.gif
Link do komentarza
Cytat

Poprzez analogię - nie wyobrażam sobie, żeby np. doświadczony instalator oferował mi kocioł C.O. odpowiedni dla szkoły czy hali sportowej ... wacko.gif

Ktoś tutaj pobłądził ... blush.gif



Ale wyobrażasz sobie, zastosowanie u siebie centrali, która bez problemu zabezpieczy skuteczną wentylację dla 11 pokoi hotelowych (każdy z osobna łazienką), w których może przebywać ponad 20 osób? icon_biggrin.gif

Cytat

a w zasadzie to w czym przeszkadza taka przewymiarowana centrala??



Tak jak ten przewymiarowany kocioł – w niczym (teoretycznie).
Link do komentarza
Szanowny kolego. Zakładałem, że posiadasz (będziesz posiadał) w tym domu; kuchnię z oknem a w niej kuchenkę gazową, + 2 łazienki, + osobne WC, + jedno pomieszczenie bezokienne.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami (PN-83 B-03430 z poprawkę Az3/;2000) wymiana powietrza (higieniczna), w tym domu powinna wynosić 215m3/h. – na tej podstawie twierdziłem, ze centrala jest zbyt duża.

W nocy może być zredukowana do 130m3/h.
Tyle przepisy, ale przydatna też jest „dyżurna wymiana” powietrza kiedy nie ma nas w domu, od 50m3/h do 100m3/h - w zależności, jak długo nie ma nas w domu, czy są kwiaty, itp.

Możesz sobie wyliczyć sam ilość (higieniczną) powietrza wymienianego
Dla wymiana piwnicy 0,3 kubatury,
Dla kuchni od 30 do 70m3/h (w zależności od np. rodzaju „paliwa” kuchenki)
Dla łazienki 50m3/h
Dla osobnego WC 30m3/h
Dla pomieszczenia bez okna (np. garderoba) 15m3.
Wystarczy dodać, bo liczy się ilość powietrza usuwanego.
W nocy 60% wartosci "dziennej"

Można więcej – tylko po co?
Link do komentarza
Spiżarka, jak sugeruje nazwa raczej służy do przechowywania produktów żywnościowych – w tym warzyw. Jakie są wymagania co do wilgotności względnej dla określonej grupy produktów – można sprawdzić bez problemu – ale i tak nie jest to mniej niż 60%.
Spiżarka, to nie miejsce przechowywania tylko zup w proszku .
Są tacy, co kiszą kapustę sami, przechowują swoje plony z ogródka w spiżarce.
Warzywa potrzebują około 95% wilgotności względnej.

Ma Pan wyjątkową skłonność do generalizowania przy małej perspektywie oglądu sytuacji – a nakłanianie do rozwiązań sprzecznych z obowiązującymi przepisami, jest już Pana nawykiem.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

×
×
  • Utwórz nowe...