mateuszlor Napisano 11 grudnia 2010 Udostępnij #1 Napisano 11 grudnia 2010 Witam.Na forum czytałem sprzeczne informacje o tym reku.Warto? Nie warto?Dostępny jest bezprzewodowy pilot.Tylko po co ten pilot? Spokojnie wystarczy zwykłe, ręczne sterowanie przy centrali.Teraz tylko ile może kosztować? Link do komentarza
demo Napisano 12 grudnia 2010 Udostępnij #2 Napisano 12 grudnia 2010 Cytat Tylko po co ten pilot? Spokojnie wystarczy zwykłe, ręczne sterowanie przy centrali. No właśnie tym pilotem sterujesz wydajnoscią , bo na samej lunie nie ma żadnego regulatora obrotów . Bez pilota możesz ją jedynie włączyć na cały gwizdek lub wyłączyć na zero . Link do komentarza
mateuszlor Napisano 1 stycznia 2011 Autor Udostępnij #3 Napisano 1 stycznia 2011 Cytat No właśnie tym pilotem sterujesz wydajnoscią , bo na samej lunie nie ma żadnego regulatora obrotów . Bez pilota możesz ją jedynie włączyć na cały gwizdek lub wyłączyć na zero . OK.Czyli fabrycznie nie ma żadnego sterowania.Tutaj pisałeś, że masz Lunę.Jak się sprawuje? Nie ma problemów? Jaka jest w rzeczywistości ta styropianowa obudowa? Nie za delikatna?Jaką masz instalację? Link do komentarza
vega1 Napisano 1 stycznia 2011 Udostępnij #4 Napisano 1 stycznia 2011 a czego można się spodziewać po centrali za 1300zl? Żeby to było oszczędniejsze w poborze prądu, to sam bym sobie ją zafundował bo cena jest naprawdę rewelacyjna. Link do komentarza
demo Napisano 1 stycznia 2011 Udostępnij #5 Napisano 1 stycznia 2011 (edytowany) Cytat OK.Czyli fabrycznie nie ma żadnego sterowania.Tutaj pisałeś, że masz Lunę.Jak się sprawuje? Nie ma problemów? Jaka jest w rzeczywistości ta styropianowa obudowa? Nie za delikatna?Jaką masz instalację? Ten pilot zdalnego sterowania jest dedykowany właśnie do Luny (chyba) tak gdzieś czytałem . Patrząc z perspektywy czasu dla mnie jest on nieodzownym elementem wyposażenia , też dlatego że ja często gęsto ją wyłączam i załączam . No więc mam bez latania do kotłowni . Sprawuje się dobrze , problemów nie wystąpiły ( 3 miesiące użytkowania) . Obudowa ciulata , będzie trochę kłopotu gdy za jakiś czas trzeba będzie np. wymyć wymiennik . Generalnie obudowa nie nadaje się do częstego otwierania bo to zwykły twardszy styropian . Poza tym wloty musiałem uszczelnić silikonem , więc przy otwieraniu to rozetnę . W sumie tak naprawdę to żaden wielki kłopot ; po rozebraniu znowu się zaklei . O mojej instalacji pisałem tu :https://forum.budujemydom.pl/Wykorzystanie-...wni-t12768.html Cytat a czego można się spodziewać po centrali za 1300zl? Żeby to było oszczędniejsze w poborze prądu, to sam bym sobie ją zafundował bo cena jest naprawdę rewelacyjna. maksymalny pobór to 120 W - czy to tak dużo ? Edytowano 1 stycznia 2011 przez demo (zobacz historię edycji) Link do komentarza
vega1 Napisano 1 stycznia 2011 Udostępnij #6 Napisano 1 stycznia 2011 no sporo - zwłaszcza jak na tak małą centralę. Link do komentarza
mateuszlor Napisano 1 stycznia 2011 Autor Udostępnij #7 Napisano 1 stycznia 2011 1) A wewnętrzne filtry wyrzuciłeś?2) Nadal nie wkrapla się kondensat?3) Wymiennik jest plastikowy? Link do komentarza
demo Napisano 1 stycznia 2011 Udostępnij #8 Napisano 1 stycznia 2011 (edytowany) 1) Nie , bo to nie są żadne filtry lecz takie gąbki bardzo rzadkie . W zasadzie to można je usunąć ( mniejsze opory ) .2)Teraz trochę tak ale bardzo mało . Myślę że po wymianie tego alufleksa na termofleksa będzie tego kondensatu więcej (większa róznica temperatur na wymienniku) . Wiesz zawsze myślałem że woda wykrapla się z powietrza wciąganego do domu , ale wychodzi na to że z usuwanego .3)Tak , plastikowy . Przy pierwszym czyszczeniu wymiennika chyba wymienię na alu . Edytowano 1 stycznia 2011 przez demo (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Majster12 Napisano 3 stycznia 2011 Udostępnij #9 Napisano 3 stycznia 2011 Cytat 1) Nie , bo to nie są żadne filtry lecz takie gąbki bardzo rzadkie . W zasadzie to można je usunąć ( mniejsze opory ) .2)Teraz trochę tak ale bardzo mało . Myślę że po wymianie tego alufleksa na termofleksa będzie tego kondensatu więcej (większa róznica temperatur na wymienniku) . Wiesz zawsze myślałem że woda wykrapla się z powietrza wciąganego do domu , ale wychodzi na to że z usuwanego .3)Tak , plastikowy . Przy pierwszym czyszczeniu wymiennika chyba wymienię na alu . A na powierzchnie mieszkalną około 350m2 taka luna się nada . Link do komentarza
mateuszlor Napisano 3 stycznia 2011 Autor Udostępnij #10 Napisano 3 stycznia 2011 Cytat ...Wiesz zawsze myślałem że woda wykrapla się z powietrza wciąganego do domu , ale wychodzi na to że z usuwanego .... Wykrapla się z cieplejszego powietrza. Przekroczony punkt rosy. W zimę jest to powietrze wywiewane Cytat ...3)Tak , plastikowy . Przy pierwszym czyszczeniu wymiennika chyba wymienię na alu . Opłaca się wymieniać? Będą jakieś zauważalne różnice? Link do komentarza
demo Napisano 3 stycznia 2011 Udostępnij #11 Napisano 3 stycznia 2011 Cytat Opłaca się wymieniać? Będą jakieś zauważalne różnice? Z opini forumowych (chyba nie wszystkich ) wynika że plastik jest nie teges . Mnie przedstawiciel Dospela zapewniał że jest lepszy niż alu bo ma 95% sprawność i takie tam o technologii z NASA , tudzież podobne bajery . Jaka jest prawda ? . Zdrowy rozsądek podpowiada że metal ma lepsze przewodnictwo ciepła , ale z kolei alu ( o czym też wspominał przedstawiciel) ulega starzeniu . Widzę że właśnie chyba dlatego hatex robi swoje wymienniki alu w powłoce plastikowej . W sumie wymiennik nie jest aż tak drogi więc chyba go wymienię , jednak jeszcze zobaczę co będzie po pewnej modernizacji instalacji . Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 4 stycznia 2011 Udostępnij #12 Napisano 4 stycznia 2011 Cytat Z opini forumowych (chyba nie wszystkich ) wynika że plastik jest nie teges . Mnie przedstawiciel Dospela zapewniał że jest lepszy niż alu bo ma 95% sprawność i takie tam o technologii z NASA , tudzież podobne bajery . Jaka jest prawda ? . Zdrowy rozsądek podpowiada że metal ma lepsze przewodnictwo ciepła , ale z kolei alu ( o czym też wspominał przedstawiciel) ulega starzeniu . Widzę że właśnie chyba dlatego hatex robi swoje wymienniki alu w powłoce plastikowej . W sumie wymiennik nie jest aż tak drogi więc chyba go wymienię , jednak jeszcze zobaczę co będzie po pewnej modernizacji instalacji . aluminium lepiej przewodzi, dlatego by uzyskać identyczna sprawność na plastiku - wymiennik posiada 4-5 razy więcej lameli, co zwiększa opory! Co do NASA! Faktycznie technologia jest z NASA... ale w statkach kosmicznych walczy się o każdy gram!!! więc decyduje waga wymiennika!!! Nie mylmy więc pojęć. Nie wszystko co ważne w kosmosie musi być na ziemi, czy wymiennik waży 10 czy 2 kg tu zupełnie jest bez znaczenia.Nie jest też prawdą, że trwałość aluminium jest w wymiennikach jest niższa niż plastiku. Ponieważ montujemy 20 lat … to mogę zapewnić, że po 15-20 latach Alu jest jak nowe, a plastiki… 1 Link do komentarza
demo Napisano 4 stycznia 2011 Udostępnij #13 Napisano 4 stycznia 2011 No właśnie , posługują się takimi chwytliwymi nazwami jak NASA , a faktycznie to robienie ludzi w bambuko .Panie T. B. , tak przy okazji , jaki wymiennik alu będzie pasował do tej Luny ? . To chyba gdzieś było , ale nie mogę znaleźć . Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 4 stycznia 2011 Udostępnij #14 Napisano 4 stycznia 2011 Cytat No właśnie , posługują się takimi chwytliwymi nazwami jak NASA , a faktycznie to robienie ludzi w bambuko .Panie T. B. , tak przy okazji , jaki wymiennik alu będzie pasował do tej Luny ? . To chyba gdzieś było , ale nie mogę znaleźć . HEATEX wymiennik typu L artykuł nr 36832 N/A 1 Link do komentarza
Majster12 Napisano 5 stycznia 2011 Udostępnij #15 Napisano 5 stycznia 2011 Cytat HEATEX wymiennik typu L artykuł nr 36832 N/A Na powierzchnie mieszkalną około 350m2 jakiś system wentylacyjny z rekuperatorkiem nisko szumowy ktoś poleci ? Link do komentarza
autorushd Napisano 5 stycznia 2011 Udostępnij #16 Napisano 5 stycznia 2011 Na taka powierzchnię to ja bym użył 2 reku. U mnie przy takiej wielkości wymyśliłem 2xluna lub 2xreku made by T.B.Szumy to pikuś bo i tak go będziesz miał schowanego. Bardzo istotny jest pobór energii bo reku przecież działa non stop. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 5 stycznia 2011 Udostępnij #17 Napisano 5 stycznia 2011 Z dobrych... optimal 600 flexit 7, rego 500VE ...sentinel B... selen 500. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 5 stycznia 2011 Udostępnij #18 Napisano 5 stycznia 2011 Cytat Z dobrych... optimal 600 flexit 7, rego 500VE ...sentinel B... selen 500. Rozmawiałem dziś z berlufem, na temat plastikowych wymienników ( większe opory by uzyskać identyczną sprawność)otóż przygotowywali oni do tego swoje centrale wcześniej... luna - ma na maksie 180m3/h więc opory nie mają praktycznego znaczenia - natomiast w optimalach i selenach dano drugi wymiennik równolegle - zmniejsza to znacznie opór podnosząc sprawność. 1 Link do komentarza
pawel6004 Napisano 19 maja 2011 Udostępnij #19 Napisano 19 maja 2011 co sądzicie o tym reku VENTS VUT 200 mini Link do komentarza
kiwaczek Napisano 22 maja 2011 Udostępnij #20 Napisano 22 maja 2011 mam pytanie do uzytkownikow rekuperatorow z gruntowymi wymiennikami ciepla-czy latem gdy na zewnatrz 30c mozna uzyskac dzieki wkladowi letniemu/bypass temperatury w domu(ocieplonym) rzedu 20-23c?-czy takie "chlodzenie" tylko pic na wode i wymagany jest montaz AC? Link do komentarza
autorushd Napisano 22 maja 2011 Udostępnij #21 Napisano 22 maja 2011 Cytat mam pytanie do uzytkownikow rekuperatorow z gruntowymi wymiennikami ciepla-czy latem gdy na zewnatrz 30c mozna uzyskac dzieki wkladowi letniemu/bypass temperatury w domu(ocieplonym) rzedu 20-23c?-czy takie "chlodzenie" tylko pic na wode i wymagany jest montaz AC? pic na wode Link do komentarza
Jani_63 Napisano 22 maja 2011 Udostępnij #22 Napisano 22 maja 2011 Cytat mam pytanie do uzytkownikow rekuperatorow z gruntowymi wymiennikami ciepla-czy latem gdy na zewnatrz 30c mozna uzyskac dzieki wkladowi letniemu/bypass temperatury w domu(ocieplonym) rzedu 20-23c?-czy takie "chlodzenie" tylko pic na wode i wymagany jest montaz AC? To zależy.Przy braku operowania słońca przez okna, odpowiednim zaizolowaniu domu, centrali o odpowiednim wydatku i dobrze wykonanym GWC ( odpowiednia moc) temperatury te są możliwe do osiągnięcia.Ale przy dłuższym okresie utrzymywania się wysokich temperatur dobrze zaprojektowane i wykonane GWC jest wstanie zapewnić temperaturę wewnątrz niższą o około 6-8K.Takie różnica już wystarcza do osiągnięcia komfortu bytowego. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 23 maja 2011 Udostępnij #23 Napisano 23 maja 2011 Cytat mam pytanie do uzytkownikow rekuperatorow z gruntowymi wymiennikami ciepla-czy latem gdy na zewnatrz 30c mozna uzyskac dzieki wkladowi letniemu/bypass temperatury w domu(ocieplonym) rzedu 20-23c?-czy takie "chlodzenie" tylko pic na wode i wymagany jest montaz AC? Może najpierw dane- temperatura gwc na 1,5 m gł. w upały to 13-15 st.C - 100m3/h powietrza schłodzonego o 15 st. ( np. z 30 na 15 ) odpowiada mocy chłodniczej 0,6kW- najmniejsze "splity" do pokojów mają 2 kW.Teraz jeżeli dom ma ekonomiczną i sensowną izolację (( minimum 0.1W/m2 ściana i 0.08 dach) - gwc może być odczuwalny jeżeli dom jest źle izolowany - odczuwalność będzie "pic na wodę" jak słusznie zauważono.Trzeba jeszcze dodać, że te 0,6kW jest przy 30 st.C czyli raczej w dzień - kto wtedy siedzi w domu przy pozamykanych oknach? W nocy temperatura na zewnątrz spada- więc i moc chłodnicza gwc również.Co do klimy... dobry cichy inwerter ( kiedyś bardzo drogi i nie tak sprawny) dziś kosztuje 3500 z montażem i z 0.5kW "daje" 2,5... Tak więc należy przeanalizować czy warto inwestować w centralę 600m3/h + GWC - Z moich analiz wynika, że nie- Kolejna kwestia mniej ekonomiczna to - komfort - przy splicie mamy automatykę (termostat) i możemy chłodzić te pomieszczenia na których nam faktycznie zależy... przy gwc - rozproszone jest to siłą rzeczy po całym domu. Link do komentarza
autorushd Napisano 23 maja 2011 Udostępnij #24 Napisano 23 maja 2011 inna sprawa to samo gwc. Co zrobisz jak ci zacznie śmierdzieć z rury? Wykopki? Klimę czyścisz i tyle. Link do komentarza
bajbaga Napisano 23 maja 2011 Udostępnij #25 Napisano 23 maja 2011 Cytat Co do klimy... dobry cichy inwerter ( kiedyś bardzo drogi i nie tak sprawny) dziś kosztuje 3500 z montażem i z 0.5kW "daje" 2,5... Tak więc należy przeanalizować czy warto inwestować w centralę 600m3/h + GWC - Z moich analiz wynika, że nie- Kolejna kwestia mniej ekonomiczna to - komfort - przy splicie mamy automatykę (termostat) i możemy chłodzić te pomieszczenia na których nam faktycznie zależy... przy gwc - rozproszone jest to siłą rzeczy po całym domu. Trochę zimnej wody.Oczekiwany COP na poziomie 5 jest w sferze marzeń – realnie osiąga się COP trochę powyżej 3.To jest w zasadzie pompa ciepła powietrze/powietrze. Sprawność zależy od różnicy temperatur i może być tak, że COP zbliżony będzie do 1. Osiągnięcie średniorocznego COP na poziomie ponad 3 jest nie lada wyczynem – przyjmuje się (do obliczeń) sprawność (COP) 2,5 – 2,7.Druga sprawa, to jednostka zewnętrzna. W podanej cenie kupimy mały „klimatyzator” (dla powierzchni około 20m2) składający się z jednostki zewnętrznej i jednostki wewnętrznej.Przy kilku („klimatyzowanych”) oddzielnych pomieszczeniach musimy zainstalować kilka takich klimatyzatorów z kilkoma jednostkami zewnętrznymi ( umieszczonymi na elewacji budynku, z reguły w najbliższej odległości od jednostki wewnętrznej + odprowadzenie skroplin) – oczywiście możliwe jest zasilanie jedną jednostką zewnętrzną kilku jednostek wewnętrznych, ale nie jest to rozwiązanie ani tanie, ani tak proste – i raczej będzie to podpadało pod „centralne zasilanie” jednostek wewnętrznych.Nie znaczy to jednak, że jest to rozwiązanie złe – nie mniej jednak warto rozważyć wszystkie za i przeciw w porównaniu do GWC. Link do komentarza
Jani_63 Napisano 23 maja 2011 Udostępnij #26 Napisano 23 maja 2011 Cytat Może najpierw dane- temperatura gwc na 1,5 m gł. w upały to 13-15 st.C - 100m3/h powietrza schłodzonego o 15 st. ( np. z 30 na 15 ) odpowiada mocy chłodniczej 0,6kW- najmniejsze "splity" do pokojów mają 2 kW.Teraz jeżeli dom ma ekonomiczną i sensowną izolację (( minimum 0.1W/m2 ściana i 0.08 dach) - gwc może być odczuwalny jeżeli dom jest źle izolowany - odczuwalność będzie "pic na wodę" jak słusznie zauważono.Trzeba jeszcze dodać, że te 0,6kW jest przy 30 st.C czyli raczej w dzień - kto wtedy siedzi w domu przy pozamykanych oknach? W nocy temperatura na zewnątrz spada- więc i moc chłodnicza gwc również.Co do klimy... dobry cichy inwerter ( kiedyś bardzo drogi i nie tak sprawny) dziś kosztuje 3500 z montażem i z 0.5kW "daje" 2,5... Tak więc należy przeanalizować czy warto inwestować w centralę 600m3/h + GWC - Z moich analiz wynika, że nie- Kolejna kwestia mniej ekonomiczna to - komfort - przy splicie mamy automatykę (termostat) i możemy chłodzić te pomieszczenia na których nam faktycznie zależy... przy gwc - rozproszone jest to siłą rzeczy po całym domu. Odpowiedź człowieka wsadzonego w sztywne ramki, ale po kolei:Ochłodzenie 100m3 powietrza rzeczywiście wymaga dostarczenia energii powyżej 0,5kWh, ale nie ma to nic wspólnego z mocą (0,6kW) o której pan piszeTo zupełnie inne jednostki, choć obie na "k"Poza tym w GWC jest ciągły przepływ powietrza, więc moc samego GWC mysi być znacznie większa, żeby w jednostce czasu przekazać te 0,5-0,6kW mocy chłodniczej 100m3.Druga sprawa nie wyobrażam sobie przewietrzania, schładzania domu strugą powietrza o wydajności 100m3.W takim przypadku WM pracuje ze znacznie większą wydajnością (300-400m3), a więc ilość tych "kilowatów" które niesie ze sobą powietrze nawiewane jest znacznie większa.Może nie będzie to jakaś oszałamiająca wartość, ale pozyskana za darmo, okupiona tylko kilku watowym zwiększonym poborem prądu wentylatorów.W dobrze izolowanym domu zapotrzebowanie na ciepło i chłód nie jest duże, przy spełnieniu warunku uniemożliwienia grzania pasywnego latem przez słońce, i wydajność chłodnicza jednostki wewnętrznej klimatyzatora może pokryć znacznie większą powierzchnie niż katalogowo, ale dla domu dalej to nie wystarczy.Szczególnie przy rozdzieleniu na strefy dzienną i nocna będzie potrzebne będzie zastosowanie co najmniej dwóch jednostek wewnętrznych.A układu Multisplit już takie "bajecznie" tanie nie są.No koniec, GWC można (da się) wykonać za kwotę przytoczona przez pana na zakup klimy (COP około= 3), a GWC może osiągnąć COP= 50 przy schładzaniu. Link do komentarza
T. Brzęczkowski Napisano 23 maja 2011 Udostępnij #27 Napisano 23 maja 2011 Cytat Ochłodzenie 100m3 powietrza rzeczywiście wymaga dostarczenia energii powyżej 0,5kWh, ale nie ma to nic wspólnego z mocą (0,6kW) o której pan pisze Proszę się przestać wygłupiać. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się