Skocz do zawartości

Przygotowanie podłoża pod deski dębowe


Recommended Posts

Mam dylemat. Jaki rodzaj podłoża pod deski dębowe układane na pióro-wpust z czterech stron sprawdza się. Deski dębowe o wmiarach: 20 x 110 x 450 - 950 mm zamierzam ułożyć w salonie i holu około 30 m kw. Pomieszczenia znajdują się na parterze nad stropem piwnicy częściowo ogrzewanej (kotłownia . pralnia +12 st). Do dyspozycji mam 10 cm wysokości posadzki Rozważam dwa warianty:
1. Wykonanie podłogi pływającej z izolacją przeciwwodną a na to styropian 3 cm i jastrych betonowy z plastyfikatorem i siatką wzmacniającą 5 cm i na to właściwa podłoga z desek dębowych układana na klej poliuretanowo-epoksydowy.
2. Wykonanie posadzki na sucho na legarach z wypełnieniem wełną mineralną (kub styropianem ?) i ułożenie folii paroprzepuszczalnej, a na legary płyty OSB 22. Na płytach OSB przyklejanie lub przybicie desek dębowych.
Która z tych metod jest poprawna, a która tańsza i czy można to wykonać samodzielnie?
Pozdrawiam
JM
Link do komentarza
Oba warianty powinny zdać egzamin. Pierwszy: raczej tańszy i pewniejszy ale trzeba czekać na wyschnięcie posadzki (poniżej 3% wilgotności) a posadzka musi być bardzo twarda(nie do zdarcia) Radziłbym jeszcze ją zagruntować. Drugi: szybszy ale trudniejszy do wykonania(większe ryzyko). Cała konstrukcja musi być solidnie zamocowana (trzeba pamiętać że drewno zmienia swoje wymiary zależnie od wilgotności, nie należy lekceważyć jego siły). Klepki kleić prostopadle do legarów żeby zapobiec powstawaniu fal między legarami. Legary powinny być dostatecznie gęsto aby płyta się nie uginała. Co do wykonania to wszystko da się zrobić samemu icon_wink.gif Ale cyklinowanie jest dość trudne a i trzeba mieć cykliniarkę.
Link do komentarza
Dziękuję za wyjaśnienie. Wykonam podłogę pływającą. Jako izolacji dźwiękochłonnej i termicznej użyję płyt ze styropianu elastycznego 33/30 mm, a jastrych wykonam z użyciem plastyfikatora jak do ogrzewania podłogowego. Ponieważ pomieszczenie salonu ma wieksze wymiary a warstwa jastrychu wynosić będzie 4,5 -5 cm wskazanym będzie zastosowanie siatki metalowej przeciwprężnej do jastrychu. Po wykonania tych prac mam zamiar odczekać 2-3 miesiace z układaniem desek parkietowych. Rozumiem że gruntowanie podłoża wykonam na wyschnietym jastrychu.
Pozdrawiam
JM
Link do komentarza
Niestety nie mogę wykonać tak grubej izolacji z powodów oczywistych - mam do dyspozycji 10 cm na całą posadzkę wraz z izolacją. Inaczej musiałbym zmniejszyć pomieszczenia do wysokości 230 cm, a to już nie jest możliwe. Strop nad piwnicą jest ceramiczny FERT 45. Całość podpiwniczenia jest izolowana styropianem 6 cm w ścianach 3-warstwowych i w pdłodze piwnicy. W piwnicy jest kotłownia z kotłem gazowym i grzejniki w 2 największych pomieszczeniach. Mam możliwość położenia dodatkowej izolacji termicznej na stropie piwnicy (wysokość pomieszczeń 220 cm). Jest ograniczenie tylko w przypadku kotłowni wysokość musi być 220 cm.
Zrobić dodatkowe docieplenie mogę już w trakcie eksploatacji budynku.
Pozdrawiam
JM
Link do komentarza
Podłogi z desek na legarach najlepiej jest wykonywać w tradycyjny sposób tzn. najpierw układa się legary a później przybija się do nich deski. I takiej metody radzę się trzymać. Pod legarami izolacja przeciwwilgociowa (folia lub papa) i akustyczna (można pod legary ułożyć miękką płytę pilśniową), między legarami wełna mineralna. Między deskami a ścianą powinna być przerwa ok. 1 cm. icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie przyklejenie parkietu do betonowego jastrychu. Jastrych powinien być oddylatowany od ścian i innych stałych elementów domu np. paskami styropianu gr. ok. 2 cm. Do klejenia należy używać materiałów jednej firmy (gruntownik i klej) gdyż tylko wtedy uzyskuje się dobre zamocowanie klepek do podłoża. Oczywiscie bardzo ważne jest wystarczające wyschnięcie betonowego jastrychu, którego wilgotność nie może przekraczać 3%.
Link do komentarza
Fakt, ale zaczęło się od pytania jak montować deski dębowe.
Oczywiście paneli podłogowych (w różnych odmianach) nie przybija się do legarów lecz układa jako podłogę pływającą. icon_mrgreen.gif
Link do komentarza
Dziękuję wszystkim za poradę.
Zastanawiam sie jeszcze nad ewentualną zamianą desek parkietowych na deskę barlinecką. Czy sprawdza sie w eksploatacji i czy można ją kłaść jako podłoga pływająca na macie korkowej bez kleju. Prosze o wypowiedź również osoby które mają u siebie podłogę z deski barlineckiej.
Pozdrawiam
JM
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...