Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
-=S=-

Jaki model rekuperacji wybrać do domu 225m2 i czy stosować GWC?

Recommended Posts

Witajcie

W budowanym domu zdecydowaliśmy się z żoną na rekuperację. Dom ma 225m2 pow użytkowej (parter + poddasze użytkowe)
W projekcie zapisano
" Wymagana ilość powietrza usuwanego z pomieszczenia:
- Kuchnia (part) - 50m3/h
- łazienka (part) - 50m3/h
- wiatrołap (part) - 15m3/h
- garderoba (poddasze) - 15m3/h
- łazienka (poddasze) - 50m3/h

Vmax= 1,5x(50+50+15+15+50)=270m3/h
(...)
Vn=250m3/h
(...)
Wymagany wydatek centrali wentylacyjnej - 270m3/h
Wymagany spręż centrali went. - 150Pa
Propozycja: MISTRAL 250 Econo firmy PROVENT"
Dodatkowo na schematach są anemostaty w pokojach. Wszystkich anemostatów jest 7 nawiewnych i 5 wywiewnych.

I teraz pytania:
- w wymaganiach ilości powietrza nie uwzględniono sypialni pomimo że są tam nawiewy. Czy tak może być?
- dużo czytałem o GWC i mam mieszane uczucia czy je montować. Jak się dowiadywałem w swoim mieście to monterzy odpowiedzieli, że szkoda dodatkowych kosztów bo dużej różnicy nie ma. Czy zysk z montażu GWC ( w glinie) zwróci się powiedzmy w przeciągu 3-5lat?
- Dom jest wybudowany z Ytong'a 40cm + 5cm wełny na ścianach i okna Uw poniżej 1. Jaką rekuperację zastosować? Czy ta podana w projekcie jest dobra i czy można ją podpiąć do "inteligentnego domu"? Szukam dobrej rekuperacji ale nie przesadzając z kosztami max do 20tyś zł z montażem.
- Czy macie godną polecenia firmę, która zamontuje reku pod Olsztynem?
Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

a ta w projekcie ile wyceniona?


Niestety nie ma wyceny. Na razie szukam jakiegoś wykonawcy w okolicach Olsztyna.

Czy jeżeli podłączę rekuperację (z projektu) do kratki zaraz za ścianą (zaciąganie powietrza) to w zimę rekuperacja będzie działała normalnie czy też zamarznie lub co gorsza ja zamarznę w domu icon_biggrin.gif ? Edytowano przez -=S=- (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jeśli nie podjąłeś jeszcze decyzji to w związku z moim problemem radzę ci bardzo dokładnie wypytać i najlepiej mieć na piśmie w ofercie lub umowie następujące rzeczy:

- poziom i maksymalny czas niezrównoważonej wentylacji w przypadku ew. rozmrażania (zależne od wybranej opcji),
- dokładne temperatury od których może pojawić się niezrównoważona wentylacja,
- przy nagrzewnicy dokładne zużycie energii względem temperatury zewnętrznej przy danej wydajności centrali.

U mnie miało być ładnie pięknie "będzie pan zadowolony" i teraz spędza mi to sen z powiek.

Każdą swoją wątpliwość zawrzyj wcześniej na piśmie i będziesz miał lux.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

(...)
- poziom i maksymalny czas niezrównoważonej wentylacji w przypadku ew. rozmrażania (zależne od wybranej opcji),
- dokładne temperatury od których może pojawić się niezrównoważona wentylacja,
(...)


Co dokładnie znaczą te wartości ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Okazuje się ,że rekuperator w projekcie jest za mały. Dostałem kilka ofert i chciałem się poradzić, który model byście polecili:
1: Aeris 550 VV Ease - około 11tyś zł (netto) -> Opis AEris 550VV
2: LGH-50RX5 - około 7tyś zł (netto) -> Mitsubishi LGH-50RX5
3: HRU 450 EASY 8 700zł (netto)
4: HRU 450 FULL 9 tyś zł (netto) -> HRU
5: Selen 500 7 tyś zł (netto) -> BERLUF Selen
6: Dospel OPTIMAL 400 4300zł (netto) -> Link do Optimal 400
7: Mistral 300 DUO 6tyś zł (netto) -> Porównanie reku Mistral'a
8: Mistral 650 5tyś zł (netto)
9: Mistral 600 PRO EC 9tyś zł (netto)
10: PRo-Vent Mistral 400 PRO 6 tyś zł (netto)
11: Mistral 600 GEO 9 tyś zł (netto)
12: Selen 800 12 tyś zł (netto) - > BERLUF SELEN
13: NIKOL 600 13tyś zł (netto) -> NIKOL 600

Poradźcie coś bo jest tego ogrom w ofertach Edytowano przez -=S=- (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość adiqq
Brakuje mi w tej ofercie Brink Renovent HR 400 large...nie wiem jaka jest jego aktualna cena..

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Okazuje się ,że rekuperator w projekcie jest za mały.



Nie jest za mały .

Wystarczy każdy o wydajności nie mniejszej niż 180m3/h .

Ten „pierwotny” ( MISTRAL 250 Econo) posiada wystarczający (aż nadto) zakres wydajności, powiem więcej – jego wydajność na I „biegu” (I zakresie) jest zbyt duża – powinna oscylować w granicach 100m3/h tj. 60% wartości obliczeniowej (minimalnej) w okresie nocnym.
A co z "zakresem dyżurnym" (wakacyjnym)?

Dziwi mnie też ten „współczynnik” 1,5 „raza” ? Skąd się wzięła ta liczba – dlaczego nie 1,2 „raza” lub 3 „razy” ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Nie jest za mały .

Wystarczy każdy o wydajności nie mniejszej niż 180m3/h .
(...)

Dziwi mnie też ten „współczynnik” 1,5 „raza” ? Skąd się wzięła ta liczba – dlaczego nie 1,2 „raza” lub 3 „razy” ?



Nie wiem dlaczego 1,5. Takie wyliczenia widnieją w projekcie.

Czyli rekuperator wskazany w projekcie MISTRAL 250 Econo nie jest za mały i śmiało można go brać lub inny rekuperator o podobnej wydajności. Napisałem, że ten z projektu MISTRAL 250 Econo jest za mały ponieważ firmy wyceniające mi urządzenia i montaż tak mnie poinformowały ale po przejrzeniu opisów niektórych zaproponowanych urządzeń np: SELEN 800 okazuje się, że są na dużo większe powierzchnie (selen 800 jest przeznaczony do wentylowania aż 650m2).

W takim razie jakie modele rekomendujecie ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Szanowny Panie --- projekty robi się w oparciu o OPTYMALNE PRĘDKOŚCI POWIETRZA W KANAŁACH. Wentylacja nie jest dla pomieszczeń - tylko ludzi. Najczęściej ustawiamy sobie wentylację ( gdy jest możliwość) na 20 m3/h na osobę.
Silniejsza wentylacja to duży dyskomfort. Wentylacje tego typu robi się na skrzynce rozdzielczej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Szanowny Panie --- projekty robi się w oparciu o OPTYMALNE PRĘDKOŚCI POWIETRZA W KANAŁACH. Wentylacja nie jest dla pomieszczeń - tylko ludzi. Najczęściej ustawiamy sobie wentylację ( gdy jest możliwość) na 20 m3/h na osobę.
Silniejsza wentylacja to duży dyskomfort. Wentylacje tego typu robi się na skrzynce rozdzielczej.


Czyli w projekcie jest przesadzone? Bo widzę że większość pomieszczeń ma ustawioną wymianę na 50m3/h x współczynnik 1,5 to wychodzi 75m3/h dobrze liczę? Edytowano przez -=S=- (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Czyli w projekcie jest przesadzone? Bo widzę że większość ustawione na 50m3/h x współczynnik 1,5 to wychodzi 75m3/h dobrze liczę?


Na szczęście jest regulacja, na centrali.
Szanowny Panie jak widzę, że ktoś projektuje wentylacje z dokładnością do 5-10 m3/h dla poszczególnych pomieszczeń od razu wiem, ze się nie za na temacie. Przykładowo - anemostat można regulować z dokładnością nie mniejszą niż 50m3/h - ! Optymalna ( najlepsza) prędkość powietrza w kanałach to od 2m/sek. do 5m/sek.
Gdy powietrze płynie zbyt wolno ma większe straty ciepła i generuje w instalacji niskie częstotliwości ( szumy i dudnienie) - gdy płynie zbyt szybko - również zaczyna hałasować i opory zaczynają mieć znaczenie.
A współczynnik... pierwszy raz o takim "wynalazku" słyszę. Pan i Pana rodzina produkuje dość ściśle określoną ilość CO2 i H2O i to niezależnie od ilości i wielkości pomieszczeń, dlatego i wentylacja powinna być zaprojektowana zgodnie z fizyką i Pana zdrowiem oraz komfortem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Szanowny Panie jak widzę, że ktoś projektuje wentylacje z dokładnością do 5-10 m3/h dla poszczególnych pomieszczeń od razu wiem, ze się nie za na temacie

.
Chyba się Pan trochę czepia , bo jak jest projekt to jakieś liczby musiał wmalować . Gdyby zawarł je w jakimś przedziale to by zaś było że sam dokładnie nie wie , albo co gorsza że nie umie policzyć , hę .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napiszcie proszę w takim razie jaki dobry rekuperator na mój dom wystarczy (aby można było też podłączyć go pod inteligentny dom) i będzie służył (spełniał swoje zadanie) a nie tylko był.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość adiqq
Cytat

Nie jest za mały .

Wystarczy każdy o wydajności nie mniejszej niż 180m3/h .



Bajbaga ci już napisał...
ja akurat użytkuję brinka 400...ma on tez "mniejszego" brata do 300m3/h - ale jest dośc drogi - najtańszy jaki przed chwilą znalazłem na necie to za 5400.
Mistrale są dużo przystępniejsze cenowo
Mistrala 300 można kupić już za 3400 (z 8% vat z montażem)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

.
Chyba się Pan trochę czepia , bo jak jest projekt to jakieś liczby musiał wmalować . Gdyby zawarł je w jakimś przedziale to by zaś było że sam dokładnie nie wie , albo co gorsza że nie umie policzyć , hę .


Szanowny Panie - dokładność regulacji anemostatem jest większa od 50m3/h - dlatego po co pisać, ze coś liczył?
Optymalne prędkości powietrza ( najcichsze, najmniejsze opory - i w tym przypadku - minimalizacja strat ciepła na dystrybucji ) to od 2 do 5 m/sek. Proszę mi napisać: co liczył w/w "projektant", że dał kanały 125mm na pokoje???
Kolejna sprawa – wykonawca nie przeprowadzi kanałów jak na rysunku!!! Jaki sens ma robienie czy nazywanie czegoś ‘projektem” co nie jest policzone i co nie jest „do wykonania”??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Napiszcie proszę w takim razie jaki dobry rekuperator na mój dom wystarczy (aby można było też podłączyć go pod inteligentny dom) i będzie służył (spełniał swoje zadanie) a nie tylko był.



Odnośnie IB to dobrze sprawują sie reku Renovent HR.

* udostępnia publicznie dokładną specyfikację instalacji, wnętrza, programowania i interfejsów swojego produktu - czyli pełna otwartość rozwiązania ! To co tygryski lubią najbardziej. icon_smile.gif
* w dokumentacji możemy zapoznać się z dokładnym przebiegiem programowania przez instalatora, poznać schematy elektryczne
* ilość powietrza wdmuchiwanego i wyciąganego jest elektronicznie kontrolowana - ustawia się ilość m3/h i centrala dba o to żeby pokonać opory rur wentylacyjnych
* posiada automatyczny bypass - czyli wyłączanie odzysku ciepła w letnie noce, aby schłodzić domek
* posiada możliwość dołączenia czujników i modułu rozszerzeń - obłsuga preheatera, elektrycznych kryz
* posiada interfejs OpenThem (o którym za chwilę
* itp...itd...

a to link:

http://plc-home.pl/realizacja-systemu/rekuperator

Autorus

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Szanowny Panie - dokładność regulacji anemostatem jest większa od 50m3/h - dlatego po co pisać, ze coś liczył?
Kolejna sprawa – wykonawca nie przeprowadzi kanałów jak na rysunku!!!



Przepraszam bardzo, ale chyba cos mi umknęło – jaki projekt? Jaki rysunek ?

A te wyliczenia dotyczą tyko i wyłącznie określenia minimalnej mocy (wydajności) centrali.

Co do anemostatów – nie jest to prawdą.

Anemostaty (zawory wentylacyjne) pozwalają na dość dużą regulację np. o średnicy 80mm, przy prędkości powietrza wypływającego z anemostatu w granicach 2 – 6m/s przy nawiewie regulacja w granicach 15 – 80m3/h, zaś dla wywiewnego 25 – 100m3/h ( http://www.a-tec.pl/01%20anemostaty%20i%20kratki.pdf ) strona 8.
To tylko jeden z najprostszych produktów i najprostsze rozwiązanie.


poprawiłem link. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Odnośnie IB to dobrze sprawują sie reku Renovent HR.

* udostępnia publicznie dokładną specyfikację instalacji, wnętrza, programowania i interfejsów swojego produktu - czyli pełna otwartość rozwiązania ! To co tygryski lubią najbardziej. icon_smile.gif
* w dokumentacji możemy zapoznać się z dokładnym przebiegiem programowania przez instalatora, poznać schematy elektryczne
* ilość powietrza wdmuchiwanego i wyciąganego jest elektronicznie kontrolowana - ustawia się ilość m3/h i centrala dba o to żeby pokonać opory rur wentylacyjnych
* posiada automatyczny bypass - czyli wyłączanie odzysku ciepła w letnie noce, aby schłodzić domek
* posiada możliwość dołączenia czujników i modułu rozszerzeń - obłsuga preheatera, elektrycznych kryz
* posiada interfejs OpenThem (o którym za chwilę
* itp...itd...

a to link:

http://plc-home.pl/realizacja-systemu/rekuperator

Autorus


W komfovencie przystawka kosztuje 2000 zł na PC-cie wszystko oglądasz temperatury wydajności... i sterujesz. Nie trzeba nic "adaptować" A podejście do CO2 ma już większość central, choć nie słyszałem by ktoś miernik CO2 zakupił.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Bajbaga ci już napisał...
ja akurat użytkuję brinka 400...ma on tez "mniejszego" brata do 300m3/h - ale jest dośc drogi - najtańszy jaki przed chwilą znalazłem na necie to za 5400.
Mistrale są dużo przystępniejsze cenowo
Mistrala 300 można kupić już za 3400 (z 8% vat z montażem)


OK, nie mniej niż 180m3/h, a jest jakiś max, żeby nie przesadzić? I co myślicie o firmie Mitsubishi ?
Wiem, że polecacie Renovent HR i Brinka 400 czy może coś jeszcze? Czy ceny jakie otrzymałem za montaż są przesadzone: otrzymałem rozpiętość od 7tyś do 9 za kanały metalowe i 11-12 tyś zł za Uniflex?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Wiem, że polecacie Renovent HR ...


Proszę uważać przy zakupie Brink Renovent !
Firma sprzedała mi uszkodzone urządzenie i po długotrwałej i wnikliwej ekspertyzie orzekła, że ... sam go uszkodziłem - była wygięta płyta główna.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Proszę też uważać na centrale kupowane w necie. Nie jest rzadkością, że użytkownik takiej wentylacji ( zwłaszcza jak kupuje dom czy mieszkanie już z reku) zapomina o wymianie filtrów. Wentylatory się przegrzewają. Dostają minimalnych luzów na osi. Po wymianie filtrów wszystko jest OK… poza poziomem szumów. Z tym, że różnicę słychać niestety wyłącznie w nocy. Klient wymienia centralę – zdemontowaną doprowadza do stanu „nówka sztuka” i sprzedaje na alegro. Zdarzył się już przypadek, że ta sama centrala, demontowana była już u 4 inwestorów.
  • Lubię to 2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

OK, nie mniej niż 180m3/h, a jest jakiś max, żeby nie przesadzić? I co myślicie o firmie Mitsubishi ?
Wiem, że polecacie Renovent HR i Brinka 400 czy może coś jeszcze? Czy ceny jakie otrzymałem za montaż są przesadzone: otrzymałem rozpiętość od 7tyś do 9 za kanały metalowe i 11-12 tyś zł za Uniflex?


To przesadzone ceny! 7 tysiecy z dobrą ale tanią centralą a 12 z full wypasiną? To ile Pan uważa? Przecież za wentylację naturalną zapłaci Pan więcej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Co znaczy to pytanie (odnosi się do tego jaka powinna być cena czy jako odpowiedź do pytania ? ;) )

Ile uważacie, że powinien wynosić montaż wg tego projektu: https://forum.budujemydom.pl/static/gallery/129667..._648_225847.jpg


Ile m2 ma dom... Bo ten rysunek nie jest projektem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Wiem ze nie w temacie ale mam szybkie pytanie.

Czy jeden anemostat może wyrzucać powietrze do ogrodu zimowego i w ten sposób go podgrzewać? Wyszedłem z założenia ze skoro powietrze by maiło ok 15 stopni to być może by mi załatwiło podgrzewanie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

225m2 kubatura około 1000m3


Przepraszam, źle zrozumiałem - że 180m3/h z instalacja - a to chodziło o jeden z biegów.
na 225 m2 to 17000 brutto z dobrą centralą nie powinno przekroczyć


Cytat

Wiem ze nie w temacie ale mam szybkie pytanie.

Czy jeden anemostat może wyrzucać powietrze do ogrodu zimowego i w ten sposób go podgrzewać? Wyszedłem z założenia ze skoro powietrze by maiło ok 15 stopni to być może by mi załatwiło podgrzewanie.


To nie najlepszy pomysł. Trzeba zrobić drzwi bez progu ( szczelina) i ilość ciepła jaką niesie 20-30m3/h nie jest porażająca .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ostatnio oglądałem wymiennik MISTRAL 250 Econo, i teraz już wiem ze tego sprzętu nie kupie. Ktoś chyba na głowę upadł żeby tak go zaprojektować.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zaproponujcie proszę z trzy modele godne polecenia odpowiednie do mojego domu. Tak żebym mógł coś wybrać. Oczywiście dane, które podaliście są ważne ale firmy i modele rekuperatora również. Na pewno są lepsze firmy i gorsze oraz lepsze rekuperatory i te drugie. Zaproponujcie jakieś konkretne modele.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Zaproponujcie proszę z trzy modele godne polecenia odpowiednie do mojego domu. Tak żebym mógł coś wybrać. Oczywiście dane, które podaliście są ważne ale firmy i modele rekuperatora również. Na pewno są lepsze firmy i gorsze oraz lepsze rekuperatory i te drugie. Zaproponujcie jakieś konkretne modele.



Ja się zastanawiam nad dospelem 400. Całkiem przyjemny sprzęcik. b

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Zaproponujcie proszę z trzy modele godne polecenia odpowiednie do mojego domu. Tak żebym mógł coś wybrać. Oczywiście dane, które podaliście są ważne ale firmy i modele rekuperatora również. Na pewno są lepsze firmy i gorsze oraz lepsze rekuperatory i te drugie. Zaproponujcie jakieś konkretne modele.


Niestety nie ma na rynku producenta - mającego w ofercie wszelkie rozwiązania. Nie ma też, czegoś takiego jak – uniwersalna centrala. Dlatego proszę podać :
-powierzchnia domu
-ilość domowników
-system ogrzewania – wynikający z izolacji domu
-czy będzie Klima
- czy będzie gwc
-ilość kasy na w/w cel

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Niestety nie ma na rynku producenta - mającego w ofercie wszelkie rozwiązania. Nie ma też, czegoś takiego jak – uniwersalna centrala. Dlatego proszę podać :
-powierzchnia domu
-ilość domowników
-system ogrzewania – wynikający z izolacji domu
-czy będzie Klima
- czy będzie gwc
-ilość kasy na w/w cel



No np.:

- dom ok. 160 m2 + garaż 33m2;
- kubatura 788 m3;
- 3 os. (czasowo 4);
- ogrzewanie gazowe - kocioł kondensacyjny;
- klima - może w przyszłości... -
- ...jeśli nie będzie GWC;
- kasa - do 15 000 PLN, ale chętnie mniej;
- 2 łazienki na piętrze, pralnio suszarnia na pietrze, WC na parterze, kuchnia (z kuchenką gazową), pomieszczenie gospodarcze z piecem gazowym, garaż. ponadto salon, jadalnia na dole i 3 sypialnie na piętrze. Edytowano przez januszeg (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Optimal bez bypassu... mieści się w cenie z VAT-em gdyby nie było gwc. Z gwc w domach o dużych potrzebach ciepła ( słabo izolowanych ) to zdecydowanie krzyżówka – np. komfowentu .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Co myślicie o centralach EkoZefira?



Wracam do pytania montował ktoś rekuperator EkoZefira? Zaproponowano mi modele: RK-600EKE i RK-500 SPE.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Działka rodziców ma ok 15 arów powierzchni, więc na pewno da się ją podzielić. A wjazd możliwy będzie do wykonania bliżej piekarni. Z zapewnieniem dostawy mediów nie powinno być kłopotów - wszak to prawie środek wielkiego osiedla w Twoim mieście...
    • Ma zakopane 3 kręgi betonowe. Do środka kręgów dochodzi rura PE które ma w przyszłości zasilać automatyczne nawodnienie.  Teraz z tego miejsca mają się rozchodzić rury do zasilenia nawodnienia. Na zdjęciu jest widoczna druga rura PE ale ta ma służyć do zasilenia w wodę budynku gospodarczego.  Czy to jest dobry pomysł żeby w tym miejscu zainstalować elektrozawory do automatycznego podlewania. Z tego miejsca ma wychodzić rura do zasilenia automatycznych zraszaczy oraz udzielna sekcja do podlewania kropelkowego.  Rury wprowadzone będą nisko w kręgach i będzie można z nich spuszczać na zimę wodę.  Czy jest gdzieś w necie dostępny schemat budowy automatycznego nawadnia ogrodu. Czy takie rozwiązanie ma szanse się sprawdzić?  
    • Gość
      Z chęcią zapłacę 100 zł za metr kwadratowy . Ale niestety dziś Pan dał mi ofertę aż mnie z nóg zniosło . Nie potrafił się określić w jaki sposób mi koszt obliczył .
    • A u mnie wujek Google jest innego zdania     Zresztą tak mnie kiedyś uczyli...   Ja zwykle montowałem sedes śrubami do posadzki, a silikonu używałem do przyklejenia sedesu do podłoża i - tak jak pisze mhtyl - i uważam na 99,9%, że a właściwie nie trzyma  uszczelka na złączu rury wylotowej z sedesu z rurą kanalizacyjną. Zdarza się to wtedy, gdy w trakcie korzystania z kibelka porusza się on, gdyż jest źle przymocowany. Trzeba zdemontować kibelek, wymyć dokładnie podłogę i sedes od dołu, kupić nowy zestaw do mocowania sedesu (w skład zestawu wchodzą po dwie sztuki: kołki rozporowe, długie wkręty, tulejki odpowiednio wyprofilowane i zaślepki), usunąć - jeśli były użyte - stare śruby i kołki, albo nawiercić nowe otwory w posadzce i od nowa zamontować sedes i ozdobić białym silikonem             Ooooo...    W linkowanym temacie czytam:   To chyba z rozpędu...
    • A podzielisz się, tak w skrócie, czym uzasadnia to że te szmaragdy tańsze? Bardzo mnie to zaintrygowalo. Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...