Skocz do zawartości

Jaki model rekuperacji wybrać do domu 225m2 i czy stosować GWC?


-=S=-

Recommended Posts

Witajcie

W budowanym domu zdecydowaliśmy się z żoną na rekuperację. Dom ma 225m2 pow użytkowej (parter + poddasze użytkowe)
W projekcie zapisano
" Wymagana ilość powietrza usuwanego z pomieszczenia:
- Kuchnia (part) - 50m3/h
- łazienka (part) - 50m3/h
- wiatrołap (part) - 15m3/h
- garderoba (poddasze) - 15m3/h
- łazienka (poddasze) - 50m3/h

Vmax= 1,5x(50+50+15+15+50)=270m3/h
(...)
Vn=250m3/h
(...)
Wymagany wydatek centrali wentylacyjnej - 270m3/h
Wymagany spręż centrali went. - 150Pa
Propozycja: MISTRAL 250 Econo firmy PROVENT"
Dodatkowo na schematach są anemostaty w pokojach. Wszystkich anemostatów jest 7 nawiewnych i 5 wywiewnych.

I teraz pytania:
- w wymaganiach ilości powietrza nie uwzględniono sypialni pomimo że są tam nawiewy. Czy tak może być?
- dużo czytałem o GWC i mam mieszane uczucia czy je montować. Jak się dowiadywałem w swoim mieście to monterzy odpowiedzieli, że szkoda dodatkowych kosztów bo dużej różnicy nie ma. Czy zysk z montażu GWC ( w glinie) zwróci się powiedzmy w przeciągu 3-5lat?
- Dom jest wybudowany z Ytong'a 40cm + 5cm wełny na ścianach i okna Uw poniżej 1. Jaką rekuperację zastosować? Czy ta podana w projekcie jest dobra i czy można ją podpiąć do "inteligentnego domu"? Szukam dobrej rekuperacji ale nie przesadzając z kosztami max do 20tyś zł z montażem.
- Czy macie godną polecenia firmę, która zamontuje reku pod Olsztynem?
Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

a ta w projekcie ile wyceniona?


Niestety nie ma wyceny. Na razie szukam jakiegoś wykonawcy w okolicach Olsztyna.

Czy jeżeli podłączę rekuperację (z projektu) do kratki zaraz za ścianą (zaciąganie powietrza) to w zimę rekuperacja będzie działała normalnie czy też zamarznie lub co gorsza ja zamarznę w domu icon_biggrin.gif ? Edytowano przez -=S=- (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Jeśli nie podjąłeś jeszcze decyzji to w związku z moim problemem radzę ci bardzo dokładnie wypytać i najlepiej mieć na piśmie w ofercie lub umowie następujące rzeczy:

- poziom i maksymalny czas niezrównoważonej wentylacji w przypadku ew. rozmrażania (zależne od wybranej opcji),
- dokładne temperatury od których może pojawić się niezrównoważona wentylacja,
- przy nagrzewnicy dokładne zużycie energii względem temperatury zewnętrznej przy danej wydajności centrali.

U mnie miało być ładnie pięknie "będzie pan zadowolony" i teraz spędza mi to sen z powiek.

Każdą swoją wątpliwość zawrzyj wcześniej na piśmie i będziesz miał lux.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Okazuje się ,że rekuperator w projekcie jest za mały. Dostałem kilka ofert i chciałem się poradzić, który model byście polecili:
1: Aeris 550 VV Ease - około 11tyś zł (netto) -> Opis AEris 550VV
2: LGH-50RX5 - około 7tyś zł (netto) -> Mitsubishi LGH-50RX5
3: HRU 450 EASY 8 700zł (netto)
4: HRU 450 FULL 9 tyś zł (netto) -> HRU
5: Selen 500 7 tyś zł (netto) -> BERLUF Selen
6: Dospel OPTIMAL 400 4300zł (netto) -> Link do Optimal 400
7: Mistral 300 DUO 6tyś zł (netto) -> Porównanie reku Mistral'a
8: Mistral 650 5tyś zł (netto)
9: Mistral 600 PRO EC 9tyś zł (netto)
10: PRo-Vent Mistral 400 PRO 6 tyś zł (netto)
11: Mistral 600 GEO 9 tyś zł (netto)
12: Selen 800 12 tyś zł (netto) - > BERLUF SELEN
13: NIKOL 600 13tyś zł (netto) -> NIKOL 600

Poradźcie coś bo jest tego ogrom w ofertach Edytowano przez -=S=- (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Okazuje się ,że rekuperator w projekcie jest za mały.



Nie jest za mały .

Wystarczy każdy o wydajności nie mniejszej niż 180m3/h .

Ten „pierwotny” ( MISTRAL 250 Econo) posiada wystarczający (aż nadto) zakres wydajności, powiem więcej – jego wydajność na I „biegu” (I zakresie) jest zbyt duża – powinna oscylować w granicach 100m3/h tj. 60% wartości obliczeniowej (minimalnej) w okresie nocnym.
A co z "zakresem dyżurnym" (wakacyjnym)?

Dziwi mnie też ten „współczynnik” 1,5 „raza” ? Skąd się wzięła ta liczba – dlaczego nie 1,2 „raza” lub 3 „razy” ?

Link do komentarza
Cytat

Nie jest za mały .

Wystarczy każdy o wydajności nie mniejszej niż 180m3/h .
(...)

Dziwi mnie też ten „współczynnik” 1,5 „raza” ? Skąd się wzięła ta liczba – dlaczego nie 1,2 „raza” lub 3 „razy” ?



Nie wiem dlaczego 1,5. Takie wyliczenia widnieją w projekcie.

Czyli rekuperator wskazany w projekcie MISTRAL 250 Econo nie jest za mały i śmiało można go brać lub inny rekuperator o podobnej wydajności. Napisałem, że ten z projektu MISTRAL 250 Econo jest za mały ponieważ firmy wyceniające mi urządzenia i montaż tak mnie poinformowały ale po przejrzeniu opisów niektórych zaproponowanych urządzeń np: SELEN 800 okazuje się, że są na dużo większe powierzchnie (selen 800 jest przeznaczony do wentylowania aż 650m2).

W takim razie jakie modele rekomendujecie ?
Link do komentarza
Cytat

Szanowny Panie --- projekty robi się w oparciu o OPTYMALNE PRĘDKOŚCI POWIETRZA W KANAŁACH. Wentylacja nie jest dla pomieszczeń - tylko ludzi. Najczęściej ustawiamy sobie wentylację ( gdy jest możliwość) na 20 m3/h na osobę.
Silniejsza wentylacja to duży dyskomfort. Wentylacje tego typu robi się na skrzynce rozdzielczej.


Czyli w projekcie jest przesadzone? Bo widzę że większość pomieszczeń ma ustawioną wymianę na 50m3/h x współczynnik 1,5 to wychodzi 75m3/h dobrze liczę? Edytowano przez -=S=- (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Czyli w projekcie jest przesadzone? Bo widzę że większość ustawione na 50m3/h x współczynnik 1,5 to wychodzi 75m3/h dobrze liczę?


Na szczęście jest regulacja, na centrali.
Szanowny Panie jak widzę, że ktoś projektuje wentylacje z dokładnością do 5-10 m3/h dla poszczególnych pomieszczeń od razu wiem, ze się nie za na temacie. Przykładowo - anemostat można regulować z dokładnością nie mniejszą niż 50m3/h - ! Optymalna ( najlepsza) prędkość powietrza w kanałach to od 2m/sek. do 5m/sek.
Gdy powietrze płynie zbyt wolno ma większe straty ciepła i generuje w instalacji niskie częstotliwości ( szumy i dudnienie) - gdy płynie zbyt szybko - również zaczyna hałasować i opory zaczynają mieć znaczenie.
A współczynnik... pierwszy raz o takim "wynalazku" słyszę. Pan i Pana rodzina produkuje dość ściśle określoną ilość CO2 i H2O i to niezależnie od ilości i wielkości pomieszczeń, dlatego i wentylacja powinna być zaprojektowana zgodnie z fizyką i Pana zdrowiem oraz komfortem.
Link do komentarza
Cytat

Szanowny Panie jak widzę, że ktoś projektuje wentylacje z dokładnością do 5-10 m3/h dla poszczególnych pomieszczeń od razu wiem, ze się nie za na temacie

.
Chyba się Pan trochę czepia , bo jak jest projekt to jakieś liczby musiał wmalować . Gdyby zawarł je w jakimś przedziale to by zaś było że sam dokładnie nie wie , albo co gorsza że nie umie policzyć , hę .
Link do komentarza
Cytat

Nie jest za mały .

Wystarczy każdy o wydajności nie mniejszej niż 180m3/h .



Bajbaga ci już napisał...
ja akurat użytkuję brinka 400...ma on tez "mniejszego" brata do 300m3/h - ale jest dośc drogi - najtańszy jaki przed chwilą znalazłem na necie to za 5400.
Mistrale są dużo przystępniejsze cenowo
Mistrala 300 można kupić już za 3400 (z 8% vat z montażem)
Link do komentarza
Cytat

.
Chyba się Pan trochę czepia , bo jak jest projekt to jakieś liczby musiał wmalować . Gdyby zawarł je w jakimś przedziale to by zaś było że sam dokładnie nie wie , albo co gorsza że nie umie policzyć , hę .


Szanowny Panie - dokładność regulacji anemostatem jest większa od 50m3/h - dlatego po co pisać, ze coś liczył?
Optymalne prędkości powietrza ( najcichsze, najmniejsze opory - i w tym przypadku - minimalizacja strat ciepła na dystrybucji ) to od 2 do 5 m/sek. Proszę mi napisać: co liczył w/w "projektant", że dał kanały 125mm na pokoje???
Kolejna sprawa – wykonawca nie przeprowadzi kanałów jak na rysunku!!! Jaki sens ma robienie czy nazywanie czegoś ‘projektem” co nie jest policzone i co nie jest „do wykonania”??
Link do komentarza
Cytat

Napiszcie proszę w takim razie jaki dobry rekuperator na mój dom wystarczy (aby można było też podłączyć go pod inteligentny dom) i będzie służył (spełniał swoje zadanie) a nie tylko był.



Odnośnie IB to dobrze sprawują sie reku Renovent HR.

* udostępnia publicznie dokładną specyfikację instalacji, wnętrza, programowania i interfejsów swojego produktu - czyli pełna otwartość rozwiązania ! To co tygryski lubią najbardziej. icon_smile.gif
* w dokumentacji możemy zapoznać się z dokładnym przebiegiem programowania przez instalatora, poznać schematy elektryczne
* ilość powietrza wdmuchiwanego i wyciąganego jest elektronicznie kontrolowana - ustawia się ilość m3/h i centrala dba o to żeby pokonać opory rur wentylacyjnych
* posiada automatyczny bypass - czyli wyłączanie odzysku ciepła w letnie noce, aby schłodzić domek
* posiada możliwość dołączenia czujników i modułu rozszerzeń - obłsuga preheatera, elektrycznych kryz
* posiada interfejs OpenThem (o którym za chwilę
* itp...itd...

a to link:

http://plc-home.pl/realizacja-systemu/rekuperator

Autorus

Link do komentarza
Cytat

Szanowny Panie - dokładność regulacji anemostatem jest większa od 50m3/h - dlatego po co pisać, ze coś liczył?
Kolejna sprawa – wykonawca nie przeprowadzi kanałów jak na rysunku!!!



Przepraszam bardzo, ale chyba cos mi umknęło – jaki projekt? Jaki rysunek ?

A te wyliczenia dotyczą tyko i wyłącznie określenia minimalnej mocy (wydajności) centrali.

Co do anemostatów – nie jest to prawdą.

Anemostaty (zawory wentylacyjne) pozwalają na dość dużą regulację np. o średnicy 80mm, przy prędkości powietrza wypływającego z anemostatu w granicach 2 – 6m/s przy nawiewie regulacja w granicach 15 – 80m3/h, zaś dla wywiewnego 25 – 100m3/h ( http://www.a-tec.pl/01%20anemostaty%20i%20kratki.pdf ) strona 8.
To tylko jeden z najprostszych produktów i najprostsze rozwiązanie.


poprawiłem link. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Odnośnie IB to dobrze sprawują sie reku Renovent HR.

* udostępnia publicznie dokładną specyfikację instalacji, wnętrza, programowania i interfejsów swojego produktu - czyli pełna otwartość rozwiązania ! To co tygryski lubią najbardziej. icon_smile.gif
* w dokumentacji możemy zapoznać się z dokładnym przebiegiem programowania przez instalatora, poznać schematy elektryczne
* ilość powietrza wdmuchiwanego i wyciąganego jest elektronicznie kontrolowana - ustawia się ilość m3/h i centrala dba o to żeby pokonać opory rur wentylacyjnych
* posiada automatyczny bypass - czyli wyłączanie odzysku ciepła w letnie noce, aby schłodzić domek
* posiada możliwość dołączenia czujników i modułu rozszerzeń - obłsuga preheatera, elektrycznych kryz
* posiada interfejs OpenThem (o którym za chwilę
* itp...itd...

a to link:

http://plc-home.pl/realizacja-systemu/rekuperator

Autorus


W komfovencie przystawka kosztuje 2000 zł na PC-cie wszystko oglądasz temperatury wydajności... i sterujesz. Nie trzeba nic "adaptować" A podejście do CO2 ma już większość central, choć nie słyszałem by ktoś miernik CO2 zakupił.
Link do komentarza
Cytat

Bajbaga ci już napisał...
ja akurat użytkuję brinka 400...ma on tez "mniejszego" brata do 300m3/h - ale jest dośc drogi - najtańszy jaki przed chwilą znalazłem na necie to za 5400.
Mistrale są dużo przystępniejsze cenowo
Mistrala 300 można kupić już za 3400 (z 8% vat z montażem)


OK, nie mniej niż 180m3/h, a jest jakiś max, żeby nie przesadzić? I co myślicie o firmie Mitsubishi ?
Wiem, że polecacie Renovent HR i Brinka 400 czy może coś jeszcze? Czy ceny jakie otrzymałem za montaż są przesadzone: otrzymałem rozpiętość od 7tyś do 9 za kanały metalowe i 11-12 tyś zł za Uniflex?
Link do komentarza
Proszę też uważać na centrale kupowane w necie. Nie jest rzadkością, że użytkownik takiej wentylacji ( zwłaszcza jak kupuje dom czy mieszkanie już z reku) zapomina o wymianie filtrów. Wentylatory się przegrzewają. Dostają minimalnych luzów na osi. Po wymianie filtrów wszystko jest OK… poza poziomem szumów. Z tym, że różnicę słychać niestety wyłącznie w nocy. Klient wymienia centralę – zdemontowaną doprowadza do stanu „nówka sztuka” i sprzedaje na alegro. Zdarzył się już przypadek, że ta sama centrala, demontowana była już u 4 inwestorów.
Link do komentarza
Cytat

OK, nie mniej niż 180m3/h, a jest jakiś max, żeby nie przesadzić? I co myślicie o firmie Mitsubishi ?
Wiem, że polecacie Renovent HR i Brinka 400 czy może coś jeszcze? Czy ceny jakie otrzymałem za montaż są przesadzone: otrzymałem rozpiętość od 7tyś do 9 za kanały metalowe i 11-12 tyś zł za Uniflex?


To przesadzone ceny! 7 tysiecy z dobrą ale tanią centralą a 12 z full wypasiną? To ile Pan uważa? Przecież za wentylację naturalną zapłaci Pan więcej.
Link do komentarza
Cytat

225m2 kubatura około 1000m3


Przepraszam, źle zrozumiałem - że 180m3/h z instalacja - a to chodziło o jeden z biegów.
na 225 m2 to 17000 brutto z dobrą centralą nie powinno przekroczyć


Cytat

Wiem ze nie w temacie ale mam szybkie pytanie.

Czy jeden anemostat może wyrzucać powietrze do ogrodu zimowego i w ten sposób go podgrzewać? Wyszedłem z założenia ze skoro powietrze by maiło ok 15 stopni to być może by mi załatwiło podgrzewanie.


To nie najlepszy pomysł. Trzeba zrobić drzwi bez progu ( szczelina) i ilość ciepła jaką niesie 20-30m3/h nie jest porażająca .
Link do komentarza
Zaproponujcie proszę z trzy modele godne polecenia odpowiednie do mojego domu. Tak żebym mógł coś wybrać. Oczywiście dane, które podaliście są ważne ale firmy i modele rekuperatora również. Na pewno są lepsze firmy i gorsze oraz lepsze rekuperatory i te drugie. Zaproponujcie jakieś konkretne modele.
Link do komentarza
Cytat

Zaproponujcie proszę z trzy modele godne polecenia odpowiednie do mojego domu. Tak żebym mógł coś wybrać. Oczywiście dane, które podaliście są ważne ale firmy i modele rekuperatora również. Na pewno są lepsze firmy i gorsze oraz lepsze rekuperatory i te drugie. Zaproponujcie jakieś konkretne modele.



Ja się zastanawiam nad dospelem 400. Całkiem przyjemny sprzęcik. b
Link do komentarza
Cytat

Zaproponujcie proszę z trzy modele godne polecenia odpowiednie do mojego domu. Tak żebym mógł coś wybrać. Oczywiście dane, które podaliście są ważne ale firmy i modele rekuperatora również. Na pewno są lepsze firmy i gorsze oraz lepsze rekuperatory i te drugie. Zaproponujcie jakieś konkretne modele.


Niestety nie ma na rynku producenta - mającego w ofercie wszelkie rozwiązania. Nie ma też, czegoś takiego jak – uniwersalna centrala. Dlatego proszę podać :
-powierzchnia domu
-ilość domowników
-system ogrzewania – wynikający z izolacji domu
-czy będzie Klima
- czy będzie gwc
-ilość kasy na w/w cel
Link do komentarza
Cytat

Niestety nie ma na rynku producenta - mającego w ofercie wszelkie rozwiązania. Nie ma też, czegoś takiego jak – uniwersalna centrala. Dlatego proszę podać :
-powierzchnia domu
-ilość domowników
-system ogrzewania – wynikający z izolacji domu
-czy będzie Klima
- czy będzie gwc
-ilość kasy na w/w cel



No np.:

- dom ok. 160 m2 + garaż 33m2;
- kubatura 788 m3;
- 3 os. (czasowo 4);
- ogrzewanie gazowe - kocioł kondensacyjny;
- klima - może w przyszłości... -
- ...jeśli nie będzie GWC;
- kasa - do 15 000 PLN, ale chętnie mniej;
- 2 łazienki na piętrze, pralnio suszarnia na pietrze, WC na parterze, kuchnia (z kuchenką gazową), pomieszczenie gospodarcze z piecem gazowym, garaż. ponadto salon, jadalnia na dole i 3 sypialnie na piętrze. Edytowano przez januszeg (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 lata temu...
  • 3 tygodnie temu...
  • 6 lata temu...
Dnia 27.11.2010 o 19:51, -=S=- napisał:

dużo czytałem o GWC i mam mieszane uczucia czy je montować. Jak się dowiadywałem w swoim mieście to monterzy odpowiedzieli, że szkoda dodatkowych kosztów bo dużej różnicy nie ma. Czy zysk z montażu GWC ( w glinie) zwróci się powiedzmy w przeciągu 3-5lat?

GWC czy się opłaca?

Zimą mamy zabezpieczony rekuperator przed zamarzaniem i jego większą sprawność. Latem nawiew ~17oC nawet przy długotrwałych upałach (jeśli jest instalacja zroszeniowa). Cena Grzebieniowego GWC G400 pod garażem, (samodzielny montaż) poniżej 5tys zł – jest to taniej niż wstępna grzałka na wejściu i klimatyzator kanałowy na wyjściu z rekuperatora. Wszystko bezobsługowe, zeroenergetyczne (b. niskie opory tłoczenia powietrza). Minimalne zwiększenie kosztu inwestycji (~1%). Znaczące zwiększenie komfortu.

Na pytanie o opłacalność niech każdy odpowie sobie sam.

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Krokwie poziome (kleszcze) i pionowe (słupy) są odsunięte od ścian około 40-50cm, więc stwierdziliśmy z kumplem, że to za daleko żeby mocować profile UD do ścian. Może źle się wyraziłem pisząc w powietrzu, bo pofile UD będą przykręcone do krokwi poziomych (kleszczy), ale tylko wschód-zachód, bo te dwie pozostałe płatwie są 30cm wyżej i tam nawet nie ma jak już nic zamocować. To oczywiście niezgodne ze sztuką, bo krokwie coś tam zawsze pracują razem z dachem, dlatego dajemy krzyżowy, OSB i dopiero GK, to samo na skosach. Btw na ścianach szczytowych będzie piana Pur, więc profil by nam zalali pianą jakby był przykręcony do tej ściany. Oczywiście pewności czy to pękać nie będzie 100% nie ma. GK na łączeniach z sufitem i ściankach kolankowych ze skosami będą łączone profielem elastycznym. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Parking ma dużo większą wytrzymałość na ściskanie niż Termo fundament... zatem musi być twardszy... Przecież one mają zasadniczo różne docelowe zastosowanie...   TERMONIUM fundament:         Parking odpowiedniej grubości  zastąpić może termonium, ale w żaden sposób nie może być odwrotnie     
    • W opisie mam tak  Czyli nie ma różnicy czy zastosuje ten czy który mam obecnie eps200 parking w sumie wygląda on mi na lepszy dużo twardszy , ale tamten dedykowany do fudamentu więc jestem głupi z tego ale to i to EPS ... 
    • Kiedy właśnie o to chodzi, żeby sufit podwieszony był zupełnie niezależny, niezwiązany z tym stropem drewnianym, obitym OSB...   Do stropu drewnianego, przez płytę OSB przymocujesz zaczepy do swojego sprzętu sportowego... Będzie on narażone na drgania, przeciążenia, uderzenia przy mniej, czy bardziej intensywnych ćwiczeniach - tak jak ostrzegają wyżej koledzy... Na stropie betonowym może nie bardzo odczuwalne byłyby te ruchy i nie powodowałyby drgań, które spowodują pękanie podwieszanego sufitu z płyt g/k na połączeniach płyt g/k... Jeśli zrobisz wg Twojego planu - czyli sprzęt podwieszony poprzez sufit z wykończeniem g/k - na 100% w krótkim czasie będzie zarysowany sufit... właśnie na połączeniach płyt g/k...   W poprzek pokoju dasz gęściej profile CD60 - co 30 cm - i to powinno mechanicznie wytrzymać obciążenie płytami g/k... będzie sobie wisiał, przecież niczym dodatkowo nie obciążony, a przez otwory, o których pisałem wcześniej, niezależnie od podwieszonego sufitu, umocujesz sprzęt do belek obitych płytami OSB... sprzęt będzie sobie działał, ale nie oddziaływał na g/k... Można pomyśleć o stelażu krzyżowym, ale wydaje mi się, że przy niespełna 3 metrach szerokości pokoju, będzie to przerost formy nad treścią... Jak masz wielkie wątpliwości co do ciężaru podwieszonego sufitu, to (nie wiem co na to powiedzą koledzy) można zastosować PŁYTĘ G-K SPECJALNĄ 2600x1200x6,5MM PRO FLEXI NORGIPS...     No, ja tak bym zrobił... prosty, jednopoziomowy, gęstszy  stelaż, płyty 12 mm, otwory na montaż sprzętu wprost do drewnianego stropu...   Jeszcze uwaga:   Płyta nie powinna się o ścianę opierać - ona ma wisieć na stelażu... przy profilach CD60 zamocowanych co 30 cm, będzie wisieć na pięciu profilach...   Płyta ma 260 cm długości, więc i  tak będzie jeszcze połączenie na jej szerokości do tych 290 cm pokoju...   Będzie miało co pękać - w razie drgań i ruchów stropu...  
    • Nie bardzo rozumiem o co pytasz. Przecież każdy styropian przepuści wodę. Nie widziałeś nigdy tonącego styropianu? Długo zanurzony w wodzie nasiąknie jak gąbka. Może chodziło o styrodur fundamentowy XPS?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...