Skocz do zawartości

przyłącze elektryczne


nasz domek

Recommended Posts

Z pewnością punktem odniesienia jest allegro. Tam ceny najtańszych kabli tego typu zaczynają się od 16,80.
Sam sprawdzałem te ceny jakiś tydzień, dwa tygodnie temu. Oczywiście nie należy sugerować się tylko i wyłącznie ceną (po uwzględnieniu kosztów transportu), bo ważny jest też producent i certyfikaty.
Kupno kabla złożyłem w końcu na barki elektryka, który wykonywał u mnie przyłącze, ale znajomość ceny przydała się, gdy ustalaliśmy koszty materiałów. Proponowana przez niego cena została skorygowana, gdy podałem mu swoją propozycję z adresem hurtowni.
Link do komentarza
Cytat

Z pewnością punktem odniesienia jest allegro. Tam ceny najtańszych kabli tego typu zaczynają się od 16,80.
Sam sprawdzałem te ceny jakiś tydzień, dwa tygodnie temu. Oczywiście nie należy sugerować się tylko i wyłącznie ceną (po uwzględnieniu kosztów transportu), bo ważny jest też producent i certyfikaty.
Kupno kabla złożyłem w końcu na barki elektryka, który wykonywał u mnie przyłącze, ale znajomość ceny przydała się, gdy ustalaliśmy koszty materiałów. Proponowana przez niego cena została skorygowana, gdy podałem mu swoją propozycję z adresem hurtowni.




To bardzo trafna uwaga. Kontrolowanie wszystkich elementów domu może przynieść nam wymierne oszczędności.
A tak swoją drogą taki przewód powinien pojawić się w warunkach przyłączenia, a jeśli nie to z całą odpowiedzialnością polecam 5x10mm
Link do komentarza
Cytat

Dzięki wszystkim. Tylko dalej mam problem, bo kolo z pracy też się buduje i mówi, że musi podłączyć 5 X 16. Dostaliśmy umowę z energetyki ale teraz musimy wpłacić marne 2100 zł i pewnie wtedy napiszą jaki przewód. Ale już się rozglądamy za cenami,żeby nie przepłacić



Wszystko zależy od  zapotrzebowania na moc elektryczną budynku przy projektowaniu instalacji elektrycznych powinno być określone jaki kabel .Standardowo jest to  5 X 10mm .
Link do komentarza
Cytat

Kupno kabla złożyłem w końcu na barki elektryka, który wykonywał u mnie przyłącze, ale znajomość ceny przydała się, gdy ustalaliśmy koszty materiałów. Proponowana przez niego cena została skorygowana, gdy podałem mu swoją propozycję z adresem hurtowni.



Elektrycy mają w hurtowniach spore zniżki. Żaden inwestor indywidualny takich nie otrzyma. Droga, którą zastosowałeś jest optymalna.


Cytat

Dzięki wszystkim. Tylko dalej mam problem, bo kolo z pracy też się buduje i mówi, że musi podłączyć 5 X 16.



Przecież w projekcie budowy jest też projekt instalacji elektrycznej. Tam musi to być podane.
Tylko wyjaśnij dokładnie, czy dobrze rozumiemy, o które przewody Ci chodzi.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 4 miesiące temu...
po pierwsze tak jak wszyscy już zauważyli przekrój kabla zasilającego budeynek ( tj od licznika -przeważnie w złączu kablowo-pomiarowym - do budynku) określiny jest w projekcie budowlano wykonawczym budynku, tak samo jak projektowana moc przyłączeniowo-użytkowa,
po drugie, należy również wziąźć pod uwagę odległość, która przeważnie nie jest uwzględniana w projektach gotowych, jak i czasem w indywidualnych, więc jeżeli to będzie do 40 mb, 5x10 wystarczy,
po trzecie należy rozróżnić przyłącze kablowe od wewnętrznej linii zasilającej tj WLZ - przyłacze "prowadzone" jest do licznika i to wykonuje ZE, natomiast WLZ prowadzony jest od licznika do miejsca odbioru i to wykonuje inwestor. Warunki przyłączenia określają typ kabla zasilającego ZKP ( jeśli mówimy cały czas o przyłączu kablowym) natomiast nie określają typu WLZ - jest tylko wzmianka, że należy dobrać go wg. obowiązujących norm i do planowanych obciążeń.

Cytat

ja mam w warunkach przyłączenia przyłącze kablowe YAKXS 4x35mm2
a gdzie nie czytam to właśnie mają 5x10mm2


przyłącze kablowe tj. cała sieć nN jest w układzie TN-C (stąd 4x...), natomiast sieci wewnętrzne jak i instalcje powinny pracować już w układzie TN-C-S ( 5x...) Edytowano przez anarkh (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

ja mam w warunkach przyłączenia przyłącze kablowe YAKXS 4x35mm2
a gdzie nie czytam to właśnie mają 5x10mm2
moc 14 kW
chyba lepiej dać więcej cieńszych kabli niż mniej a grubszych


Z tego co się orientuję to jest 5 ( raczej musi być) żył przy zasilającym a nie jak Ty podałeś 4. Ja mam 16 Kw i kabel YKY 5x10 płaciłem za niego w grudniu 2010 18 zł za metr potrzebowałem 19 m(kupował go elektryk który kładł mi instalację).
Link do komentarza
Cytat

Z tego co się orientuję to jest 5 ( raczej musi być) żył przy zasilającym a nie jak Ty podałeś 4. Ja mam 16 Kw i kabel YKY 5x10 płaciłem za niego w grudniu 2010 18 zł za metr potrzebowałem 19 m(kupował go elektryk który kładł mi instalację).



warunki przyłączenia określa ZE, i są to warunki dla podłączenia do sieci elektroenergetycznej, stąd kabel 4x (układ TN-C)
Link do komentarza
Ja osobiście dałbym większy.

Czemu.

Założę się ze odległość jakaś kosmiczna nie jest. Pewnie też będzie zakopany w ziemi. A jak kiedyś będziesz chciał zwiększyć moc to będziesz wykopywał? Zonie się przypomni ze chciała by mieć płytę grzewcza taka jak mama 9kw, albo ogrzewacz przepływowy pod prysznic i jesteś w czarnej dziurze icon_sad.gif

Autorus
Link do komentarza
Cytat

ja mam w warunkach przyłączenia przyłącze kablowe YAKXS 4x35mm2
a gdzie nie czytam to właśnie mają 5x10mm2
moc 14 kW
chyba lepiej dać więcej cieńszych kabli niż mniej a grubszych



Twój kabel 4x35mm2 to kabel aluminiowy stąd ten przekrój (odpowiednik 25mm2 w miedzi).
Kabel YKY to kabel miedziany, więc przekrój 10mm2 wystarczy. Ilość żył zależy od układu zasilania i nie ma to nic wspólnego, że mniej żył to większy przekrój.
Stosując kable czterożyłowe, należy w rozdzielnicy rozdzielić przewód PEN na PE i N a punkt rozdziału uziemić.
Link do komentarza
Cytat

warunki przyłączenia określa ZE, i są to warunki dla podłączenia do sieci elektroenergetycznej, stąd kabel 4x (układ TN-C)


Wiem o tym co piszesz. Mnie nie obchodzi jaki kabel jest określony prze ZE w warunkach przyłączenia (U mnie też jest 4X25 mm2) a to z takiego powodu, że ja go nie zakładam tylko wykonawca wybrany przez ZE. Natomiast od skrzynki do domu to już moja działka i to co wiem (powinien być 5-cio żyłowy) 5X10 mm2 spełnia wymogi.Dodatkowo przechodząc z układu operatora z układu TN-C na TN-S w instalacji odbiorczej punkt ten należy uziemić.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...