Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
autorushd

Dom pasywny, kopuła Autorus

Recommended Posts

No i niestety pomimo ciągle pracującej wentylacji na ścianach zaczęły pojawiać się rysunki z grzybkami w roli głównej.
Wcześniej gdy dom nie był ocieplony nie przypominam sobie takich wydarzeń.
Wychodzi, że suszenie pomieszczeń idzie zbyt wolno.
Dla tego myślę o uruchomieniu ogrzewania pod koniec miesiąca. Ale czy mi się uda hm.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jeśli te centrale mają bajpas "letni", to przerzuć "wajchę: na taki tryb.
Powinno się wszystko unormować - także zamarzanie.

Jeśli nie maja takiego trybu - połącz prowizorycznie, bez przepływu przez wymiennik

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

U Ciebie, teraz, w kopułach jest duża wilgotność (świeże tynki). Powietrze z zewnątrz ma dużo mniejszą wilgotność - czyli tak czy siak będzie osuszało.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość stach
Cytat

Dla tego myślę o uruchomieniu ogrzewania pod koniec miesiąca.



Samą wentylacją, bez grzania - i to dość intensywnego - niewiele zdziałasz...
U mojej córki tynki położyli pod koniec listopada (dwa lata temu) i też były problemy z wilgocią.
Grzali ponad miesiąc na okrągło - gazem - i to ich trochę po kieszeni ruszyło.
W dzień trzymali 20 stopni - robione były łazienki i podłogi ceramiczne - a na noc zmniejszali do 16 - 16 stopni i równocześnie pracowały odwadniacze, z których codziennie wylewali ok. 15 -20 litrów wody (do wiader w których mieszali kleje )
Tak że wydaje mi się, że nie powinieneś czekać do końca miesiąca, tylko startować JUŻ

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Samą wentylacją, bez grzania - i to dość intensywnego - niewiele



To prawda - nawet tymczasowa koza, odpalana od czasu do czasu, będzie skuteczniejsza, niż najbardziej intensywna wentylacja.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość stach
Cytat

trzeba będzie zacząć grzać. Będzie bolało.



Ale wydaje mi się, że będzie mniej bolało, niż późniejsza walka z pleśnią i grzybem ...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Strawman
Cytat

Wiem , że masz rację. Dobra zaczynam walkę. Na razie znalazłem tylko spiroflex jako producenta kominów do viessmana.


Można grzać, ale mniej energochłonne będzie chyba zastosowanie odpowiedniej wielkości osuszacza (osuszaczy).
Takie ustrojstwo załatwia problem pozbycia się nadmiaru wilgoci technologicznej w nowo budowanym domu - potrafi "wyłapać" kilkadziesiąt litrów wody dziennie.

edit: kursywa Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie wiem czy coś wniosę w rozwiązanie Twojego problemu ale może trochę uspokoję.Chociaż wiadomo,każdy przypadek jest inny,pewnie masz inne tynki (nie wracałem do Twoich wcześniejszych stron) Piszesz o pajączkach,nie wiem czy będziesz robił gładź itp.itd.
Opiszę mój przypadek sprzed chyba 4-5 lat.
Budowałem dom parterowy,dosyć rozległy - ok.186 mkw. z garażem w bryle.Sufity były podwieszane.Późną jesienią miałem robione maszynowe tynki gipsowe,miejscami bardzo grubo,do 4 cm.Tynki schły,ja kończyłem robić stelaż i rozpoczynałem kładzenie ocieplenia (wełna 15 cm jako pierwsza warstwa) i płyt gk. I nagle zrobiła się ślizgawica - pamiętasz może stojące po kilka dni na rogatkach Tiry.Potem zaraz przyszedł duży mróz.Szybko dokończyłem prowizoryczne ocieplenie sufitu.Wstawiłem piecyk na olej napędowy oraz zwykłą kozę na drewno.Paliłem prawie na okrągło.
Niestety po kilku dniach na ścianach od góry zaczęły pojawiać się jęzory szronu,w końcu szron grubości kilku milimetrów pokrył tak na oko jedną czwartą powierzchni ścian.Przestałem dogrzewać,byłem już psychicznie przygotowany na kładzenie wiosną nowych tynków.O dziwo wiosną wszystko wyschło,nie było żadnych purchli,tynk wszędzie twardy.Ale co się namartwiłem to namartwiłem.
Mam nadzieję że i u Ciebie wszystko skończy się dobrze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość stach
Cytat

zastosowanie odpowiedniej wielkości osuszacza (osuszaczy).
Takie ustrojstwo załatwia problem pozbycia się nadmiaru wilgoci technologicznej w nowo budowanym domu - potrafi "wyłapać" kilkadziesiąt litrów wody dziennie.



W swoim poście powyżej taki osuszacz nazwałem (pewnie niezbyt precyzyjnie) "odwadniaczem" - ale nie wiem, czy to taki "ekonomiczny" przyrząd - żre prąd jak smok... Faktycznie wodę zbiera dobrze, ale bez odparowywania z masy tynkarskiej poprzez ogrzewanie (oczywiście po odczekaniu jakiegoś czasu na związanie cementu w tradycyjnym tynku - tynk gipsowy praktycznie można suszyć zaraz po ułożeniu i utwardzeniu), a więc trzeba i grzać

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Są też pozytywy.
1. Jak gdzieś na ścianie pokaże się szron, to wiadomo, że w tym miejscu, jest bardzo duże prawdopodobieństwo, wystepowania mostka termicznego. icon_lol.gif
2. Wiadomo, dlaczego należy ocieplać, na całej długości, rury od wentylacji. icon_cool.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dzięki kolego Buster za opis swojego przypadku.

U mnie raczej przemarzania nie będzie. Jest trochę jak w jaskini.

Aby mówić o konkretach zamówiłem higrometry i będę je obserwował.



Zdjęcie poglądowe. Edytowano przez autorushd (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gdzie umieścić czujnik temperatury zewnętrznej od reku?

Konkretnie chodzi o to czy to dobry pomysł aby wyciągnąć go w murze obok czerpni?
A może wystarczy wbić go w rurę czerpni od strony wewnętrznej budynku? Wtedy Czujnik byłby w rurze ok 0,5m od wyjścia czerpni?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ja mam ograniczone pole manewru. Musze jeszcze sprawdzić jaka długość przewodu instaluje jangaz. Ale czuję, że trzeba go będzie przedłużyć. Mogę niby wyjść dachem przy kominie, ale z założenia takich rozwiązań nie lubię. Ze względu na szczelność.

Znalazłem system kominowy firmy LUMO, ktoś o nich słyszał? Wygląda porządnie.





Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ma mierzyć temperaturę powietrza wlotowego ?
Jeśli tak, to w "rurze" dolotowej.
Najlepiej jednak w zgodzie z zaleceniami producenta.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tak trzeba będzie zrobić.

Dziś wizja lokalna na budowie ujawniła że od razu muszę zamontować jeszcze wentylacje kanalizacji, czyli przez dach płaski przejdą dwie rury. Na szczęście Mistrz Jan zadeklarował, że to ogarnie. Ale i tak same kominki muszę załatwić ja.
Siedzę w necie i szukam jak to ugryźć.

Czy jest jakaś wymagana odległość między kominkiem wentylacyjnym a rura spalinową turbo (rura w rurze) ?
Myślałem aby zrobić je stosunkowo blisko, tj 0,5m max.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Wilgotność sprawdzona. Sprawa grzybków się chyba wyjaśniła.
Zdjęcia przedstawiają wilgotnościowy w dwóch kopułach niezależnie. Od strony północnej jest bardziej wilgotno.






Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Wilgotność sprawdzona. Sprawa grzybków się chyba wyjaśniła.
Zdjęcia przedstawiają wilgotnościowy w dwóch kopułach niezależnie. Od strony północnej jest bardziej wilgotno.
http://www.timtur.com.pl/budowa/2015/7.jpg
http://www.timtur.com.pl/budowa/2015/8.jpg


Wysoka wilgotność wpływała niekorzystnie zarówno na duże, jak i małe cząsteczki wirusa grypy. icon_smile.gif Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Wyniki wilgotności po dobie :

Akurat takie rekordy mnie nie cieszą.
http://www.timtur.com.pl/budowa/2015/10.jpg
http://www.timtur.com.pl/budowa/2015/11.jpg


Musisz coś postanowić zacząć grzać albo pochłaniacze wilgoci wynająć, bo grzyb zapuści korzenie a wtedy to chemia potrzebna ,a jak mieszkać w takim domu gdzie tyle chemii będzie wpakowane.
Ta wilgoć rośnie a na zewnątrz jeszcze gorzej . Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Tak jak pisałem, jutro będą montowane kominy. A za dwa tygodnie już powinno być ogrzewanie. Szybciej rady nie dam :(


A jakby uchylić świetliki.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość stach
Cytat

A jakby uchylić świetliki.



Może nie teraz, bo jeszcze pofruną w tym nadchodzącym wietrze orkanowym i jeszcze deszczu nachlapie , ale temperaturę należałoby podnieść, chociażby jakąś farelką, i rozszczelnić okna, w czasie pobytu na działce budowlanej drzwi otwarte przyblokować, coby trochę przewiewało. Na noc włączać osuszacze - to trochę kosztuje, ale chyba warto bronić swoje siedliscze przed niechcianymi "gośćmi".

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Uchylenie świetlika nie wchodzi w grę. Jutro też ze względu na pogodę nie będzie montażu kominków. Sprawa jest przesunięta na najbliższy nie deszczowy dzień.

Jak radził bajbag przełączę reku na opcje letnią z pominięciem wymiennika i zobaczymy co się stanie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Reku jest już przestawione na lato, czyli by-pass uruchomiony. Fotek z wilgotnościowa już nie będę pokazywał bo to bez sensu, nie jestem masochistą. Powiem tylko, że wilgotność po 2 dniach trochę wzrosła. Jak spadnie to się pochwalę, aktualnie nie ma czym.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mój dziennik budowy został już odwiedzony 800tys razy. Wszystkim serdecznie dziękuję, że mogę się z wami podzielić tym co robię icon_smile.gif

A dziś :

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Za namowa kolegi _atruro_ zaopatrzyłem się w chlorek wapnia w celu osuszania chałupy:



"a może chemiczną metodą? kupujesz chlorek wapnia (to takie coś jak w takich domowych osuszaczach tylko w workach po 25kg) - służy to do odladzania zamiast soli (do tego sprawdza się doskonale) jest na allegro do kupienia bez problemu albo w marketach będzie jak zima przyjdzie.. wstawiasz duże wiadro albo beczkę itp. bierzesz szmatę albo lepiej pończochę czy coś takiego, wsypujesz tam tego chlorku wapnia i wieszasz na kołku nad wiaderkiem.. to absorbuje wilgoć z powietrza i skrapla ją do wiadreka.. w ten sam sposób działają domowe osuszacze które są w marketach, w środku też chlorek wapnia jest.. robisz to samo tylko w większej skali nieco.. wodę potem wylewasz bo nietoksyczne to jest.. część miast zamiast soli tego uzywa bo śladow nie zostawia i nie wyjaławia gleby jak sól drogowa.. a jak się nie sprawdzi (bo nie wiem jak ta wilgotność w kopule się rozkłada) to będziesz miał na przyszły rok do podjazdu "

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
kolega surgi22 napisał odnośnie odkurzacza centralnego:

Ja mam wyrzut z OC do garażu i nie widzę potrzeby wywalania ( zwłaszcza w okresie grzewczym ) dużej ilości ogrzanego do 23C powietrza na zewnątrz.

icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif

Raz na jakiś czas znajduje fajny pomysł na forum. Dziś jest ten dzień icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
sam się zaskoczyłem icon_smile.gif Mam już wylot w garażu reku. Niedługo garaż zostanie najcieplejszym pomieszczeniem w domu.

A nie mam jeszcze "wymyślonego" sposobu wentylowania garażu. Sugestie mile widziane.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Mam już wylot w garażu reku. Niedługo garaż zostanie najcieplejszym pomieszczeniem w domu.



Niekoniecznie.
W skrajnych przypadkach, może być wychładzanie - zwłaszcza przy ocieplonych garażach, nie wspominając już o ogrzewanych.

Cytat

A nie mam jeszcze "wymyślonego" sposobu wentylowania garażu. Sugestie mile widziane.



Jak nie, jak już masz wentylację mechaniczną nawiewną.
Wystarczy kratka wywiewna, po przekątnej do wylotu wywiewu z WM domu - która, tak czy siak, być musi, coby nadciśnienie, nie "wypchnęło" okien, a WM "oddychało" się lepiej.
Rozwiazanie z wywiewem WM w garażu, ma także minusy - utrudnia to "wydech" WM, zwłaszcza w bardzo szczelnym garażu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jak duży powinien być ten otwór? Nie chcę przesadzić, szczególnie, że w przyszłości jeden wyrzut z reku pójdzie do ogrodu zimowego. A przy najmniej obecnie tak planuję.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ps. I sprawa nadciśnienia. Należy pamiętać też o tym, że tam będzie spore nadciśnienie, tak wiec w przypadku otworzenia drzwi z garażu do domu, istnieje możliwość "cofki" do domu powietrza z garażu (ze spalinami ?)

Cytat

Jak duży powinien być ten otwór?



Typowy dla kratki (14 x 14), a praktycznie nie mniejszy jak średnica wyrzutni WM.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Typowy dla kratki (14 x 14), a praktycznie nie mniejszy jak średnica wyrzutni WM.



Bajbag, kwadratowa kratka? W okrągłym domu? No wiesz icon_eek.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ps.2. Nie ma znaczenia "zbyt duża" wielkość otworu, bo i tak "ucieknie" tyle powietrza, ile "napompuje" wydech WM.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Bajbag, kwadratowa kratka? W okrągłym domu? No wiesz icon_eek.gif



Ja się tylko zastanawiam jak Ty rozstawiasz dzieci po kątach...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • @zenek - teraz jesteś jeszcze winny link, który zaprowadzi Forumowiczów do strony z dopłatami na pompy ciepła w Twojej okolicy. Taki mamy teraz układ w tym temacie  
    • Nie jestem pewien czy to dobra kategoria i w ogóle dobre forum, ale ciężko gdzieś znaleźć kogokolwiek, kto mógłby się na tym znać, także mam nadzieję, ze uda mi się tutaj uzyskać odpowiedź   W skrócie - dostaliśmy z rodzeństwem w spadku spory kawałek działki po dziadkach. Tak to wygląda na mapie, żebyście mieli lepszy ogląd na sytuację: https://i.imgur.com/oCe8oer.jpg (dodałem też w załączniku) Zaznaczona jest cała działka, a na różowo/fioletowo (nie jestem dobry w kolory) podział na mniejsze działki które rozważamy (niebieska 4-ka to grunty rolne).    Jeden brat nic z tego nie bierze (bo dostał kawałek gdzie indziej), drugi brat bierze nr 1 na którym stoi dom po dziadkach (będzie tam mieszkał). Mi się dostaje reszta tego co widać na załączonym obrazku (2, 3, 4).   Ogląd sytuacji - cała działka znajduje się na wsi ok. 1000 mieszkańców (czyli nie jakaś wielka, ale też nie dziura). Działka budowlana sięga mniej więcej do końca trójki (obrazek tylko podglądowy, dokładnie byśmy to wyliczyli podczas dzielenia). Dalej są grunty rolne. Na granicy 1 a 2 stoi stary garaż (do wyburzenia, brat planuje postawić sobie nowy bliżej domu) a na samej dwójce jest kilka budynków gospodarczych - też do wyburzenia. Dalej jest zupełnie pusto.   Jeśli chodzi o wielkość, cała działka ma ok. 1ha. Części 1 i 3 mają na oko po 11-13 arów, 2 jest trochę mniejsza (8-9?). Oczywiście podział na razie jest umowny i można to zrobić trochę inaczej. Może zamiast dzielić na 2 i 3 lepiej byłoby po prostu sprzedać jedną większą działkę (~20 arów)? 4-ka czyli grunty rolne to ok. 65-68 arów zależnie od ostatecznego podziału itd.    Do 2 i 3 nie ma doprowadzonej drogi, ale brat zgodził się, żeby wydzielić kawałek z jego działki i ją poprowadzić (ten niebieski pasek po lewo). Nie ma też tam wody, prądu, więc trzeba by je dociągnąć.   Jako, że z żoną mieszkamy w stolicy i w sumie nam tu dobrze to nie mamy zamiaru się tam przeprowadzać, więc jedyną sensowną dla nas opcją jest sprzedaż (szczególnie że odkładamy teraz na swój dom). Tylko tak szczerze to nie mamy zupełnie pojęcia jak do tego podejść. Czy takie działki się w ogóle sprzedają? Jeśli tak to (pi razy oko) jaka jest ich wartość? Co z tymi gruntami rolnymi? W sumie to lokalizacja taka ni wte ni wewte, nikt z zewnątrz raczej tego nie kupi, bo z żadnej innej strony nie ma dojazdu (od północy są tory kolejowe). A z tego co się orientuję to sąsiedzi też nie byliby zainteresowani. Może spróbować je sprzedać razem z działką nr 3? (w zamyśle żeby ten kto się tam wprowadzi korzystał z nich) Albo spróbować przekształcić na działkę budowlaną i wydzielić jeszcze kilka mniejszych działek? (nie mam pojęcia czy to się opłaca)   Zastanawiamy się też czy wszystko musimy załatwiać sami czy istnieją może jakieś firmy które się tym zajmują i ogarnęłyby to za nas (zburzenie niepotrzebnych budynków, zrobienie kawałka drogi, poprowadzenie mediów). Największym problemem jest to, że mieszkamy ok. 120km dalej więc ciężko by było nam samym to zrobić (nie wspominając już, że w ogóle się na tym nie znamy), dlatego gotowi bylibyśmy odpalić komuś całkiem niezły procent za to. Czy może to nie jest gra warta świeczki i lepiej sobie po prostu odpuścić?    Sorry, że ostatecznie wyszło tak dużo tekstu, planowałem się sprężać, ale chciałem w miarę dokładnie wyjaśnić sprawę. Jeśli jest tu ktoś kto się na tym zna albo przechodził przez podobną sytuację to byłbym naprawdę wdzięczny za odpowiedź. A jeśli ktoś ma jakieś pytania to niech zostawi komentarz i odpowiem jak najszybciej.
    • Na takiej zasadzie to bez sensu jest utrzymywanie wojska i kupowanie sprzęt wojskowego. Przecież wojny na pewno nie będzie.Tak jak i dinozaurów.  Służby alertowe, systemywczesnego ostrzegania - głupota. Przecież nic sie nie zdarzy.  Ubezpieczyć tez się nie warto - gdyby wszyscy ubezpieczenie mieli wypadek - to towarzystwa ubezpieczeniowe by splajtowały. Brawo - w bloku każdy ma na wypadek wojny agregat w piwnicy i beczke paliwa. Dobry pomysł   
    • Fundusze ponoć nadal są, ale zbankrutowała firma, która wygrała przetarg, czy tam pozamykali jej szefów... straciłem już wiarę we wiarygodność docierających na wieś informacji.
    • A widzisz, wszystko zależy od zdolności Włodarza w szukaniu funduszy. Tak z innej beczki - producenci pomp ciepła chyba są lepszymi wizjonerami i oferują ciekawe promocje. https://www.stiebel-eltron.pl/pl/aktualnosci/monoblok.html
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...